Är detta bra mot problem med diarre?

G

goldengalactica

Har läst den långa tråden som redan finns om hästar som är lös i magen. Men utan bredband tar det några år att ladda upp sidorna så jag har gett upp. Har fått mail från en som säljer pulver mot olika åkommor och hon rekommenderar detta mot en häst som är lös i magen. Har ni någon erfarenhet av detta pulver eller kan ni rekommendera annat? Hästen är en tinker, 3 år, avmaskad enligt vererinärens förslag, äter bara torrt hö och mineral. Vi har också provat något från Granngården som var typ kol man skulle ge med ingivare - krångligt och hjälpte inte det minsta. Snälla hjälp. Behöver flera tips.
Så här skriver hon som säljer blandningen:

Jag har en standardblandning jag brukar ge hästar med lös/orolig mage
som i de flesta fall fungerar mkt bra. Den innehåller läkemalva, älgört,
lakritsrot och camomill. Ibland måste jag kombinera med ytterligare
någon/några örter för att det ska bli rätt men oftast fungerar den
väldigt bra. Den kostar 250 kr per kg (frakt tillkommer)vilket räcker i
ung. 4 veckor. Oftast måste man ge lite längre, jag brukar rekommendera
en kur på ca 6 veckor och sedan göra uppehåll i minst 3-4 veckor och ev.
upprepa kuren vid behov.
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

A-fil
Mag / tarmbalans pulver, ej ingivare på granngården
vetekli

Det var vad våra hästar fick när de blev dåliga.

A-fil ger stallkompisen sina hästar periodvis, då de har oroliga magar och för närvarande, har vi fortsatt med vetekli av bara farten. Både för att hålla mage och hull i form på våra "gammelhästar".
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

Nog för att många hästar kan drabbas av diarré, men är det inte bättre att fundera på om det är något som orsakar diarrén och börja där. Nu har säkert många gjort det men själv blev min häst skitkass i magen av hösilage (analyserat och jättebra). Gav det i ca 3 månader men åter till "vanligt" hö och problemen diarrén försvann...
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

När min häst var lös i magen gav jag honom (på inrådan från en mycket duktig veterinär) filmjölk och det fungerade utmärkt, men det tog minst ett par månader innan han var bra. När jag slutade med filen slutade jag inte tvärt utan trappade ner under ett par veckor. Samtidigt som jag började trappa ner filen började jag ge foderjäst och det fortsatte jag med sedan för att hålla magen i trim (ca 1,5 - 2 dl per dag), till på köpet fick jag en häst med en skinande glansig hårrem och dessutom minskade hans vårtrötthet rejält. Både filmjölk och foderjäst är dessutom förhållandevis billiga produkter om man jämför med mycket annat på marknaden. Det viktiga är också att hålla fast vid det man provar en längre period och inte ge upp för tidigt. Det tog ett par veckor innan jag såg något resultat av filmjölken jag gav min häst.

Lycka till med din häst! Det jag skrivit funkade utmärkt på min men som min veterinär sa så fungerar olika produkter olika bra på olika hästar, det är det som gör det så svårt att komma med god råd till en hästägare med en häst som är lös i magen.

/Annika
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

Din häst har troligtvis problem med bakteriefloran i magen. Probimin tycker jag är det som är effektivast. Läste nånstans att en tsk motsvarar 4 liter (!) fil/youghurt med sk goda bakterier. Prova ge en tsk morgon och kväll i lite kli (Vänj försiktigt vid kliet om hästen redan har problem). Ge mkt stråfoder.
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

A-fil ska man inte ge, däremot kan man använda t ex nyponsoppan eller blåbärsoppan från proviva, sen finns mag och tarmbalans.
Ren probiotica som finns i proviva serien har t ex Equminims och det finns säkert fler.
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

vår granne gav sin häst ngt som hetter (heter) pro-eque lr ngt sådant dyrt som attans men hon tyckte det hjälpte iaf
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

a-fil och majs olja ger jag mitt sto,hon hade alltid diarre innan men när jag började ge henne det så blev hon bra i magen
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

Håller med Lightning, vet du vad det är som orsakar din hästs diarré? Annars har jag också liksom många andra hört att A-fil ska vara bra. På min hästs mat (hon får visserligen mer kraftfoder än din häst) sätter jag över olja för att hjälpa tarmarna att ta hand om maten.
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

Jag har en häst som blir lös i magen bara av att gå för bra bete, har testat en hel del.
Helst ger jag bara hö som grovfoder, just nu får han hösilage oxå tack vare att vi har så torrt hösilage.
Jag ger inget betfor ( det är lika bra för dåliga bakteriers tillväxt som för bra)
Började för ca 2 1/2 år sedan att ge linfrö som fått dra i kokhett vatten och foderjäst, nu törs jag inte sluta med det för så bra som han är nu... :rofl:
Han får naturligtvis lite krossad havre oxå
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

avmaskad enligt vererinärens förslag,

Och ? Många veterinärer är alls inte uppdaterade inom detta område. Har du tagit ett träckporov ? Om inte, ta ett.

äter bara torrt hö och mineral.

HUR har du kommit fram till detta ? Har du höanalys ? Om inte, bör du ta ett. Hur ser era fodringsrutiner ut ? Hur ser miljön i stallet ut ?

ALLT handlar INTE om att tillföra något mag medel...många gånger bror det på hästens miljö samt utfodring. Jag köpte en gång en 18 årig häst med magproblem..Hon hade tydligen alltid haft det enligt förra ägare. INGEN hade utrestt detta...När jag köpte hästen flyttade jag henne till ett stall med enbart 1 häst, jag gav fri tillgång på grovfoder samt VATTEN under vintern (villket många hästägare INTE gör). Jag tog träckprov, samt maskade vid behovs. OCH jag analyserade hennes grovfoder och balanserade hennes foderstat.

Hästen blev under 1 års tid frisk..enda gången hon fick lösmage var vid stress..MEN det tog mig 1 års tid att komma fram till detta

I förra stallet: maskade man liote hur som helst, det var långt mellan fodringarna, det var mycket spring i stallet osv osv....

Så, tänk på miljön också.
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

prova ½-1 liter per dag vanlig proviva blåbär i 7 till 10 dagar,det gjorde susen på min unghäst för ett par år sedan...
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

Probiotika har funkat till min ena valack som kan vara lös i magen ibland!
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

Vetekli fungerar bra på mitt sto som blev lite "fräsig" i magen av hösilaget, fungerar bra. Innehåller också fosfor som gör att kvoten (ca/ p) blir bättre om man anv betfor som innehåller mer kalcium.
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

Hej
Jag har gett min häst Profeed. Har även testat filmjök men utan resultat. Profeeden har dock hjälpt så det kan jag rekommendera.

Mvh
 
Sv: Är detta bra mot problem med diarre?

Jag har hört att potatispulver ska vara bra, är det någon som vet något om det ?

Hur mycket proviva ska man ge / dag om hästen är lös i magen ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har under sista året gett min häst Kraffts Gastro Support då hon lätt blir lös i magen vid minsta foderförändring. Burken tog slut för...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: Linda_A
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 585
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 617
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp