Är detta normalt?

S

Swannie

Det känns egentligen jättdumt det här, men jag orkar itne gå o sura längre.
Jag bytte stall för ca ett halvår sedan, pga meningsskiljaktigheter om hur hästar ska behandlas. I det nya stallet presenterade de stolt att här får man minsann ta så mycket mat o spån man behöver, och de ser alltid till hästarnas bästa bla bla bla.
Visserligen trivs jag o pållen jättebra med läget o omgivningarna men det dröjde inte länge innan man helt plötsligt inte fick använda NÅGOT spån alls. De tar bara dit en bal i taget, men av en händelse skulle jag hämta något i garaget o upptäckte att DÄR stod alla balarna. Dock tar de bara ut en typ varannan vecka, vilket innebär att ibland finns inget under flera dagar så det går inte att mocka ordenligt. Ägarens häst står ibland i ren dynga, och det uppmanar hon oss att låta våran göra också för "man behöver inte ta bort allt". Dessutom känns det som att vissa behandlas annorlunda än andra, en tjej som har sin häst på halm har en halvmeter, och hon byter hela bädden VARJE DAG, ändå gnälls det aldrig på henne. Vad säger ni, är detta normalt eller vad tycker ni att jag ska göra?
 
Tycker inte det verkar helt rätt, men vet ju heller inte vad ni har avtalat. Du har väl ett kontrakt?vad står det där om spånet?

Om en annan har sin häst på halm varför skulle inte du också kunna ha det? vet inte hur det är med priser m.m men halm kanske är billigare?
 
Har oxå min polle inackorderad o i vårat stall har vi som regel att det skall mockas MINST varannan dag o vi har rätt till en halv bal/dag men om det skulle behövas så naturligtvis strör man lite extra.Tycker inte du skall acceptera att din häst står på för liten bädd betalar du så så skall du ha veluta för pengarna.
 
En häst ska få rent hos sig varje dag.
Hade jag varit du hade jag köpt min egen halm eller spån, och sen tagit upp om att få lägre hyra.
Jag skulle aldrig låta min häst stå i skit.
 
En halv bal om dagen låter bra...vi får försöka ta en bel i veckan delat på tre hästar. Så nu blir det att man vräker på allt vad man orkar så länge det finns. Min häst får aldrig stå i skit, jag har köpt eget men det känns jobbigt och onödigt! Han kan inte stå på spån eftersom han äter upp i princip allt då. Ska försöka prata med henne igen, men skulle inte tro att det går fram den här gången heller *suck*
 
Det brukar ju ingå i alla fall en bal i veckan :confused: det har det gjort där jag har stått. Ville man ha mer fick man köpa till det. Ok tycker jag. (Givetvis fick man mer när boxen skulle fyllas upp) Viktigt att allt sån´t står i kontraktet.
 
FLYTTA!!!
Det är så himla trist och kostar så mycker energi, att gå och vara bekymrad för att ens häst inte har det så bra som man skulle vilja att den hade.
Men sedan är det ju himla svårt att hitta riktigt bra inackorderingsstall tycker jag. (Det är åtmonstone mycket lättare att hitta dåliga :()
 
Håller med om att det är svårt att hitta rätt stall där allt fungerar som man vill. Men jag skulle räkna på hur mycket som gick åt för dig tex en bal i veckan sen skulle jag fråga om dom tycker det är för mycket. Om dom inte godkänner att du får en bal i veckan alternativt att du får lägre hyra och fixar allt spån själv istället, då skulle jag leta nytt för då vet du ju att detinte blir bättre.

Det kan inte vara så att dom inte bara orkat ta ut en ny bal när den andra tog slut? Fråga om det är okey att ni tar ut en ny bal om det inte finns spån så det räcker i stallet.

Det är trots allt sådanna bitar somman måste ha fungerande om man ska trivas att vara i stallet.
 
I kontraktet står bara att "strö och grovfoder ingår". Jag tycker att en bal i veckan verkar helt lagom (plus mer när man måste byta hela bädden ibland) men i damen i stallet räknar att en bal ska räcka två veckor på TRE hästar. Idag blev jag dessutom utskälld för att jag inte ville släppa ihop min häst (som alltid är hackkyckling och jämt får stryk) med en ny häst, som bevisligen var jättetuff mot andra valacker (hade varit hingst jättelänge). Antingen det eller att han skulle stå själv. Fy vad trött man blir, när man måste försvara sig hela tiden, och försvara sin häst. Så extremt onödigt!
 
Ne, de skrev på tavlan (balen var mindre än halvfull och vi är flera som delar) att det inte skulle komma nytt förrän om en och en halv vecka. Ska prata med dem, kanske kan fixa kallhyra istället
 
Jag har 6 hästar inackorderade hos mig. När jag såg att vissa TÖMDE boxarna istället för att mocka, så snackade jag med alla ägarna och vi (gemensamt) kom fram till att 5 balar spån per månad var rimligt. Om man ville ha mer så får man betala (50:- per bal) extra. Jag litar på att alla är ärliga och de som vill ha spån upp till knäna får ha det, och betalar lite extra för lyxen! Det har fungerat jättebra!!!

Jag tror du ska snacka med ägaren och göra upp vad som gäller. Ta in "dina säckar" den 1:a varje månad, märk dom med ditt/hästens namn, och om du behöver mer... lägg till 50:- på hyran!

Och du, hästarna ska mockas VARJE DAG!!!!!
 
hmm...det är möjligt att det blir en flytt nu iaf...fast jag inte ville. Kom hem med hästen från djursjukhuset, han hade skadat en hov och hade blödningar. Det fanns inget att mocka med så jag la på halm istället (kan ju inte låta en skadad häst stå inne utan att kunna mocka!). Istället för att någon frågade hur det gått på sjukhuset fick jag en STOR utskällning. Och EN spånbal som skulle räcka i tre veckor. Jag har ändrat mig; det här är INTE normalt!!
 
vad då minst varannan dag!!??????? :confused: en häst ska banne mig få det gjort rent hos sig VARJE DAG!!!!!!!!!!!!! :mad:om man inte har gummi matta skall dset alltid finns minst 15 com spån i boxen! de får liggsår av att ligga på rent cement glov!!!!!! :mad: :mad: :mad: det var det dummaste jag hört!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 
Och EN spånbal som skulle räcka i tre veckor. Jag har ändrat mig; det här är INTE normalt!!

ojj... vad knepigt! en bal på tre veckor är ju helt omöjligt! Nu har ju jag i och för sig en ganska grisig häst, men ska man hålla boxen i någorlunda fint skick så gör jag av med tre balar i veckan. Av "snålhet" försöker jag hålla mej till det, skulle igentligen behöva ytterligare någon bal (ibland får han i och för sig fyra). Andra hästen är däremot superrenlig av sig och ändå går det åt 2 balar i veckan. Har hästarna hemma så då kan man ju bestämma lite som man vill :) Däremot så har jag kollat runt på lite inackorderingsstall (skulle tycka det var skönt att få lite avlastning och hjälp med vissa utsläpp/insläpp mm) men även de så kallade "lyxstallen" tycker jag har brister och jag skulle nog ha svårt att anpassa mej :crazy: . Tycker det generellt sätt är snålt med både mat och strö... Är det ett billigt ställe så kan man ju köpa till eget, men ska dom ha ca 4000kr i månaden så tycker i alla fall jag att man ska få både mat och strö i boxen så det räcker... annars blir det verkligen svindyrt (nog så dyrt ändå).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 480
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp