Är detta rimligt? ångest

När du ser allt som du själv har skrivit svart på vitt, ser du inte själv hur du blir utnyttjad? :eek:

Hemsk och hänsynslös människa som du har att göra med. Säger som alla andra, ta dig därifrån fortast möjligt - och köp inte hästen, den människan ska inte ha en krona av dig. Hen borde skänka hästen som tack för allt jobb du la ner, men det lär inte hända.

Tänk att man upphör aldrig att förvånas över hur vissa människor beter sig. :devil:
 
Om stallet nu börjar bli mer ångest än glädje så vill du verkligen fortsätta? Du blir utnyttjad och fungerar som en slav åt någon som själv inte orkar göra det du gör och du verkar heller inte få något simpelt tack för det enorma arbete du lägger ned på hennes häst.

Du kan med all säkerhet hitta någon annan som behöver hjälp med sin häst och få glädjen tillbaka i stallet, där hästägaren är trevlig och uppskattar din hjälp och som inte ser dig som någon slav. Det är inte normalt att en hästägare blir sur om medryttaren är sjuk, speciellt inte om medryttaren sällan är sjuk. Sjukdom kan du inte rå för.

Prata med dina föräldrar, be de eller någon av dem följa med dig till hästägaren där du meddelar att du slutar. Ska du sluta ska du definitivt inte gå dit själv.
 
Jag vet själv mer än väl hur lätt det är att bli indragen som slav (vilket du är) åt riktigt egotrippade och hemska människor bara för att man älskar hästar och vill rida, och lära sig. Man normaliserar beteende som om det gällde vilken situation som helst förutom stall hade ansetts helt oacceptabelt och borderline psykotiskt och helt klart olämpligt.
Nu är du under 18 så dina föräldrar har ett ansvar för dig så det jag tycker du ska göra (läs absolut måste!) är att du talar om för dina föräldrar EXAKT hur den här personen har behandlat dig och betett sig, du sockrar ingenting och undanhåller ingenting och sen ber du dem om hjälp att förklara för stallägaren att det den har gjort är fel och totalt oacceptabelt oavsett vad hen tycker att hen "ger" dig och din kompis och att all hjälp upphör nu. Jag tycker dina föräldrar ska tala för dig för jag vet hur jobbigt det är att säga ifrån som ung och oftast tar det mer hos vedebörande om det kommer från en vuxen och helt ärligt tycker jag dina föräldrar borde satt stopp för det här för länge sen! Nu får de steppa upp och ta ansvar för dig! Hade det handlat om mitt (teoretiska) barn hade den här personen fått höra ett och annat and then some... Du har inte gjort något fel förutom att du varit på tok för snäll.
Inte en sekund till ska du hjälpa den här människan, om hon vill ge dig hästen (vilket vore det minsta!) så är det okej men inte en krona ska hon ha betalt för den av dig.
Det finns tusen andra hästägare som är långt mer normala och tacksamma som skulle älska att ha dig som hjällp så inse ditt eget värde och lägg din tid och energi hos någon som uppskattar dig :)
 
Jag tycker att du ska fly därifrån så fort du bara kan. Om dina föräldrar är vettiga så ta hjälp av dem, annars får du stå upp för dig själv. Jag blir så himla ledsen när du skriver hur den här stall/hästägaren har utnyttjat er. Hade du varit min dotter så hade jag skällt ut människan efter noter! Så gör man inte mot någon och definitivt inte mot ett barn/tonåring!
 
När du ser allt som du själv har skrivit svart på vitt, ser du inte själv hur du blir utnyttjad? :eek:

Hemsk och hänsynslös människa som du har att göra med. Säger som alla andra, ta dig därifrån fortast möjligt - och köp inte hästen, den människan ska inte ha en krona av dig. Hen borde skänka hästen som tack för allt jobb du la ner, men det lär inte hända.

Tänk att man upphör aldrig att förvånas över hur vissa människor beter sig. :devil:
jo, nu gör jag faktiskt det haha.. hade en annan människa skrivit detta hade jag ju tyckt det var helt sjukt! tack för ditt svar :heart
 
måste säga att detta låter helt oacceptabelt!
Tycker du ska lämna det där obehagliga stället och titta runt på andra hästar och alternativ. Visst är det jobbigt att lämna hästen man älskar men tänk hur skönt det kommer att bli när du lämnar skiten bakom dig och går vidare. Det finns så många andra hästar där ute som kommer ge dig lycka igen.
Det jag reagerar lite på är att ägaren blir arg när du rider ut och inte tränar hästen ordentligt (Med träna uppfattar jag det som att du menar rida på banan). Hästen är ju 20 år gammal och det är dags för den att ta det lugnare oavsett om den bara varit inriden i fyra år. Hen verkar ju vara helt jävla skruvad på alla plan.

kort och gott, mitt svar blir: Pata med dina föräldrar, be dem hjälpa dig att säga upp kontakten med denna horribla människa. Inte okej någonstans att du blivit behandlad så här i så många år vid sån ung ålder. Det kommer sätta spår i ditt självförtroende som hästmänniska om du stannar där.
 
måste säga att detta låter helt oacceptabelt!
Tycker du ska lämna det där obehagliga stället och titta runt på andra hästar och alternativ. Visst är det jobbigt att lämna hästen man älskar men tänk hur skönt det kommer att bli när du lämnar skiten bakom dig och går vidare. Det finns så många andra hästar där ute som kommer ge dig lycka igen.
Det jag reagerar lite på är att ägaren blir arg när du rider ut och inte tränar hästen ordentligt (Med träna uppfattar jag det som att du menar rida på banan). Hästen är ju 20 år gammal och det är dags för den att ta det lugnare oavsett om den bara varit inriden i fyra år. Hen verkar ju vara helt jävla skruvad på alla plan.

kort och gott, mitt svar blir: Pata med dina föräldrar, be dem hjälpa dig att säga upp kontakten med denna horribla människa. Inte okej någonstans att du blivit behandlad så här i så många år vid sån ung ålder. Det kommer sätta spår i ditt självförtroende som hästmänniska om du stannar där.
tack för ditt svar! :heart jag brukar rida på banan 4 dagar i veckan, ut 2 och en vilodag (promenad, massage eller bara mys) Hästen har en tidigare skada som också gör den stel i bakbenen så håller med dig, lite konstigt att h*n vill ha så högt tempo hela tiden på hästen. Ska låta mina föräldrar läsa hela tråden och se vad de säger.
 
@s1997o ser du har fått många bra råd i tråden och jag kan bara hålla med övriga. Stanna inte i det stallet, det ska vara roligt att åka till stallet, inte fyllt av ångest. Du mår inte bra av ångest och förtjänar definitivt bättre och det finns bättre där ute, jag lovar.

Det där är orimligt så det smäller om det. Jag hade blivit riktigt förbannad på den där stallägaren och skällt ut den efter noter, sådär behandlar man bara inte andra människor. Fy &%¤# rent ut sagt! :rage: :rage: :rage:
Tänk om min chef på mitt jobb skulle bli så arg för att jag är sjuk en dag, då hade jag sagt upp mig och sett mig om efter ett annat arbete, så vill man inte ha det.
Du förtjänar bättre, stå på dig och du är absolut inte töntig! Du är bra och duger som du är oavsett vad dessa taskiga människor säger.
Ta hand om dig nu och lycka till med framtiden.
glomp.gif
glomp.gif
glomp.gif
 
tack före allas svar! mina föräldrar tycker att det är sjukt också men de vet inte om allting. Älskar den hästen så mycket men börjar tycka att det är mer ångestfyllt än roligt att komma till stallet. kram!
Som stalltjej så är det många som tagit skit genom åren. Nu har du fått massor med erfarenhet, massor, du har tagit ansvar och du har ställt upp. Nu mår du dåligt och då räcker det. Hittar du ingen ny häst på en gång så gå och häng på ridskolan och titta på när folk rider och lyssna på ridlärarna.

Vet du vad det bästa är. Det finns någon annan häst därute för dig med underbara bruna ögon , en lukt som inte går att kopiera och Kramgo som få och naturligtvis gångarter som inte är av denna värld. Det är föga tröst men det kommer alltid en häst till.
 
Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara överreagerar eller om det är ett helt sjukt beteende.

När jag var 12 år så började jag och min vän hänga vid ett stall och vi var där varenda dag o bara tittade på hästarna, för att vi egentligen inte hade något

Instämmer med övriga kören och det verkar som att du har fått upp ögonen själv för hur utnyttjad du har blivit! Berätta var i landet du finns så tror jag att du kommer att bli överöst med fina erbjudanden!

Kram :heart
 
Men så ska det inte vara, stallet ska ge energi och glädje inte ångest, tårar och en klump i magen. :cry:

Har du visat dina föräldrar denna tråden? Om inte så är det dags att göra det och berätta för dom om vad som hände igår.
Om dom läst, vad sa dom?

Se till att involvera dom för du behöver deras hjälp att stå emot denna hemska människa som förpestar den fina känsla man annars ska ha runt hästar.

Som flera här skrivit, det finns massor av trevliga hästägare som är snälla mot ungdomar som älskar hästar och som gladeligen skulle välkomna en som du. :)
 
I sådana här situationer behöver man oftas någon som kan hjälpa till att genomföra avslutning av denna hemska period.
I ditt fall så behöver dina föräldrar dra på sig den rollen. De behöver kliva in i ditt liv och hjälpa dig.
Jag tror på intet sätt att de är några dåliga föräldrar, du har bara mörkat situationen så väl att de inte har sett att du mått dåligt på grund av stallägarens brist på självkontroll, empati och medmänsklighet.
Var uppriktig mot dina päron och säg att situationen är ohållbar och att du är rädd för stallägarens utfall emot dig. Att du behöver dem till att gå in med sina aktoriteter som föräldrar och därmed ta dig ur situationen.

Lycka till och hoppas du finner lite ro och glädje i en annan häst.
 
Låter helt vansinnigt, sätt inte din fot i det stallet en enda gång till! Annat än för att hämta dina saker och säga att du slutar.
Har du kvitto på allt du betalat och all utrustning du köpt? Det är dina saker, oavsett vad stallägaren säger. Har du betalat är det ditt.
Stallägaren verkar dock tillräckligt skruvad för att hävda att sakerna är hennes så kvitton som kan styrka att du köpt det är bra att ha.
Vad sade dina föräldrar när de läste tråden? (Har de läst än?)
Lämna ingenting i stallet som är ditt, även om du köpt utrustning till nuvarande häst så ska du absolut ta med det. Spar det så du kan använda det till en ev egen häst sedan :)
 
hej allihopa! ville uppdatera er för att ni alla var så snälla och verkligen fick mig att tänka efter. Pratat med mina föräldrar, min vän i stallet och hennes föräldrar och om några veckor ska vi sätta oss ned och prata med dem och berätta att vi inte vill ha det såhär längre och att stallet inte ska vara en ångestgrej, och att vi inte kommer stanna kvar där. Känns så skönt att ha tagit ett beslut, och ska vara hästfri en sommar nu och sedan se om det blir hästköp, foderhäst eller medryttare beroende lite på om jag ska gå högskola osv. Tack så mycket varenda en av er för era fina ord:heart
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 001
Senast: mars
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 577
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp