Är din hund en enmanshund? (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Det intressanta jag upplever är att min hund liksom uppskattar när flocken blir större. Han är såklart nöjd med livet med mig, husse och lillmatte, men när vi har gäster och det blir fler människor, speciellt såna han redan tagit upp i flocken, så är det som en extra nöjdhetsdimension. Han går runt mellan oss om vi är på gården och bara liksom myser. :heart
Ja! Samma här! Hon är i vanliga fall lite lättstressad och vandrar runt mycket men när vi bjuder mina föräldrar på middag slappnar hon av på en sekund. Hon lägger sig i sin korg, mys-tittar på oss en stund och slocknar sedan nöjt.
 
Min knas älskar alla människor. Men jag är hennes viktigaste människa. När hon inser att hon inte får följa med mig så slocknar hon som en lampa. Hon går ut med övriga familjen men måste gå i koppel annars så går hon hem för att vänta.
Hon blev ju ensamhund nyss och det precis i åldern när hon skulle skaffa sig en egen identitet. Hon är väldigt fundersam nu runt det här med vakten. Så jag inväntar en mer självständig jycke. Det kommer nog. Men mattes gris kommer hon ju alltid att vara.
 
Mina hundar älskar alla. De har ingen urskiljning men alla tror att hundarna älskar just dem. Vilket jag tycker är störigt, dvs att vid hälsning så blir de alldeles till sig och tror att hundarna är så bara med dom. Den enda dom inte blir hysteriskt glada och stolliga av är mig, jag vill inte ha det på det viset så vi hälsar rimligt, klappar och snackar lite, men inget hopp och tokgnäll.

Jag är förmodligen deras viktigaste människa men de är nöjda bara de får vara med och för den ena om han slipper åka bil. De lyder ingen speciellt bra, inkallning funkar till 100% på terriern om han är inom inhägnat område, utan inghägnad får han kottar i öronen direkt, chihuahuan är en fri själ, hon är jättelydig ända tills hon vill göra något annat och då går hon på egna äventyr, hon gär inte att stänga in eftersom hon kan klättra som en katt
 
Många har tagit upp will to please, och förighet är för mig inget som har något alls med förarbundenhet eller reservation att göra. Det är helt olika egenskaper.

I mitt inlägg menade jag inte att will to please och förarbundenhet är relaterad till varandra. Men att ha en mycket förarbunden hund som saknar will to please så skulle iaf jag tycka att det hade varit jobbigt att ha en hund runt mig hela tiden som inte bryr sig om att uppfylla det jag önskar. Alltså tycker jag att det är viktigt att en eventuellt förarbunden hund har will to please, annars hade jag tyckt att det varit jobbigt.
 
Jag vet 😁
Kan ropa 10 gånger och börjar tro att han är döv, säger godis en gång med vanlig samtalston och han kommer som en raket 😒😂
"Godis!" är verkligen världens bästa inkallningsord :D Finns en saluki som till vardags heter Godis också. Måste vara hur smidigt som helst.
Godis har jag faktiskt inte använt till mina, däremot så hade jag 100% inkallning på Pästos när jag sa "Ska du ha?" Fick många skratt på en brukstävling när jag under ett uppletande ropade det :D Såg att hon var väldigt fokuserad så för att slippa få neddrag för dubbelkommando om jag behövde ropa hennes namn två gånger så drog jag till med "Ska du ha" och hon kom direkt :p
 
Heh, nej, min är inte det. Han är intresserad av alla människor, även om vissa gör att han taggar till extra mycket. En annan egenskap han har är väl att det går väldigt fort från att träffa en främmande människa till att de är en del av flocken så att säga (vadå, de har ju alltid varit vår familj?). Lite så. Kan gå på 10 minuter på en promenad eller om man sätter sig ner med nån.
 
Nyfiken på vad idioten på klubben sa då :p

"What The Hell..." om jag inte missminner mig. Jag var dock ganska upptagen med att ryta "leave it!" och "Back up", med ett snabbt "cousher" (plats) sa fort han var tillrackligt langt bak. Han hade namligen tankt lagga sig precis framfor fotterna pa idioten for att vakta med ett ihallande morr. 🙄
Idioten har varit lite forsiktigare efter det och kommer inte mellan mig och Tate, eller nara nog att Tate skulle kunna missuppfatta.:angel:
Tate's pappa ar efter en av Mia Skogsters hundar ... som hon salde som unghund for att han var totalt "crazy" och med caveat att inte avla pa honom. Den hunden har, sa vitt jag forstar, gatt vidare och ar pa familj 4 eller 5 ... som avlat en hel del pa honom och vad jag forstar ar min Tate en av de basta avkommor Mia eller de andra i varldsklass sett.

Jag avgudar Tater Tot ... men visst ar han en crazy malle. Hade han inte varit sa forarbunden och willing to please hade jag inte haft honom kvar. Det viktigaste i hans liv ar att jag inte hojer rosten (kan ni forsta hur svart det kan vara med en crazy hund? :cautious:) Om jag tar i och ryter till (som i exemplet dar han fick ligga still tills jag forvissat mig hur det gick for idioten) sa vantar han bara tills han kan komma riktigt nara och fjaska ihjal mig for att veta att jag inte ar arg.
 
Senast ändrad:
VIsst ja, efter att Jag forvissat mig att det var byxorna och telefonen som gatt sonder, inte idioten, tvingade jag Idioten att sta still (och INTE ta ogonkontakt med Tate) medan Tate fick ga fot runt honom och vi stannade precis framfor och halsade (tog i hand) med Tate i fot possition flera ganger.
 
Ruben är inte särskilt förtjust i människor överlag.
I affären vet han exakt vilka, som ger honom godis i kassan, till dem springer han fram och låter sig klappas och klias. Övriga ignorerar han.
Killen ignorerade han första månaderna vi sågs, låg i sin korg och stirrade på honom, vad gör du här, har du inget eget hem?
Har jag besök av vänner är han trevlig så länge vi äter.
Sen går han till ett annat rum. Har de stannat för länge kommer han tillbaka och stirrar, nu är det dags för dig att dra 😑
Trevligt att du kom, bäst när du gick!
En mycket karismatisk herre.
Min kille har alltid svårt att hålla masken när vi är iväg och Ruben träffar någon han gillar, dvs någon som ger honom godis.
Vilken underbar hund han är! Alltid så glad och härlig 😍
Mhm, verkligen 😒😂
 
Ruben är inte särskilt förtjust i människor överlag.
I affären vet han exakt vilka, som ger honom godis i kassan, till dem springer han fram och låter sig klappas och klias. Övriga ignorerar han.
Killen ignorerade han första månaderna vi sågs, låg i sin korg och stirrade på honom, vad gör du här, har du inget eget hem?
Har jag besök av vänner är han trevlig så länge vi äter.
Sen går han till ett annat rum. Har de stannat för länge kommer han tillbaka och stirrar, nu är det dags för dig att dra 😑
Trevligt att du kom, bäst när du gick!
En mycket karismatisk herre.
Min kille har alltid svårt att hålla masken när vi är iväg och Ruben träffar någon han gillar, dvs någon som ger honom godis.
Vilken underbar hund han är! Alltid så glad och härlig 😍
Mhm, verkligen 😒😂

En av mina förra hundar var ju inte rädd för folk, inte aggressiv etc. Men hon var liksom ointresserade av alla utom matte. Hon mest bara såg på dem forskande och sin långa tunga hängandes ute. Men hon äääälskade mat och att leka med bollar etc. Så folk fick mata henne och kasta boll(även om hon lämnade den till mig först i början). Sen såg hon ju sina resurser som brukade mata henne och rusade dit och var så gullig så och gjorde alla trick hon kom på.
En av mina kompisar hade häst i samma stall och bodde i huset bredvid. Hon var den största mataren. Och också typ den enda hunden kunde se på långt avstånd och vilja rusa hela vägen fram till. 😂
Den kompisen insåg dock precis varför hunden "älskade henne". Men det gjorde inget iom att hon var så söt. De kan komma undan med mkt kalkylerande fjäskande då. :laugh:
 
Vår hund gillar alla som ens tittar på honom men jag är nr 1. Jag är den som matar, aktiverar, promenerar och gör allt med honom. Kommer husse med kopplet och ska rasta honom ligger han kvar eller t.om går undan. Säger jag 'ska vi gå ut' far han iväg som en raket till dörren. Är jag borta så ligger han och sover hela dan och märks knappt av. Är jag hemma är han där jag är.

Dock är han inte speciellt lydig. Ser han något och är lös är han borta, vad man än ropar. Därför är han alltid kopplad, numera också i stålvajer ute (man kan riva bräden av hus om man ser en hare skutta förbi), samt ytterdörrar är låsta.
 
Ruben är inte särskilt förtjust i människor överlag.
I affären vet han exakt vilka, som ger honom godis i kassan, till dem springer han fram och låter sig klappas och klias. Övriga ignorerar han.
Killen ignorerade han första månaderna vi sågs, låg i sin korg och stirrade på honom, vad gör du här, har du inget eget hem?
Har jag besök av vänner är han trevlig så länge vi äter.
Sen går han till ett annat rum. Har de stannat för länge kommer han tillbaka och stirrar, nu är det dags för dig att dra 😑
Trevligt att du kom, bäst när du gick!
En mycket karismatisk herre.
Min kille har alltid svårt att hålla masken när vi är iväg och Ruben träffar någon han gillar, dvs någon som ger honom godis.
Vilken underbar hund han är! Alltid så glad och härlig 😍
Mhm, verkligen 😒😂
EXAKT så är min äldsta hane (dvärgschnauzer). Framförallt agerar han på det sättet när vi får besök.

I övrigt så har min äldsta ett par personer som han är väldigt fäst vid och en person som han avgudar. Jag, sambon och min syster hör till personerna som han är fäst vid. Min far är personen som han avgudar. Är helt övertygad om att han skulle göra vad som helst för min pappa :D

Min yngsta tycker om de flesta människor och är nyfiken och glad (för glad i mitt tycke). Vi kallar honom skämtsamt för labradoren då han helt missat stycket i rasbeskrivningen som rör reservation.
 
Sen är det ju också den dimensionen att en hund som är rimligt tillgänglig och social antagligen mår bättre eftersom den inte far illa av vanliga situationer som att hanteras av veterinärer, bo på hundpensionat, bo hos släktingar under någon period, osv. I vårt samhälle, på det sätt vi har hund idag, tar vi lite för givet att hundar ska kunna hanteras (och uppskatta eller åtminstone inte må dåligt) av andra än den närmsta flocken.
 
EXAKT så är min äldsta hane (dvärgschnauzer). Framförallt agerar han på det sättet när vi får besök.

I övrigt så har min äldsta ett par personer som han är väldigt fäst vid och en person som han avgudar. Jag, sambon och min syster hör till personerna som han är fäst vid. Min far är personen som han avgudar. Är helt övertygad om att han skulle göra vad som helst för min pappa :D

Min yngsta tycker om de flesta människor och är nyfiken och glad (för glad i mitt tycke). Vi kallar honom skämtsamt för labradoren då han helt missat stycket i rasbeskrivningen som rör reservation.

Haha 😁
Tycker det är underbart faktiskt!

Jag tror ändå Ruben är fäst vid mig, eller jag inbillar mig det eftersom jag älskar honom så himla mycket.
Han avgudar bara sig själv och möjligtvis den person som för tillfället har en kebabtallrik 😂
Glömmer aldrig när vi var ute och gick och han plötsligt vänder och börjar gå efter en kille som kommer från pizzerian med kebabtallrik i kasse 😂
 
Jag har enmanshundar. Chessien är iofs glad för alla familjemedlemmar och vänner, men matte är hans människa nr 1. Azawakhen är enmanshunden av enmanshundar. Jag är hans människa och mot mig är han myckt tillitsfull. Han vill alltid vara nära matte (utom när han jagar). Efter lång tid och många promenader accepterar han husse. Utöver det vill han inte ha något med någon människa att göra.
 
Verkligen inte, jag har kelpies, de följer glatt med vem som helst 😄 Den vuxna tittade inte ens efter mig idag när jag lämnade honom hos veterinären. Han är trygg i sig själv så han är inte beroende av mig på något sätt. Däremot så lyder han mig bäst i vardagen eftersom det är jag som tränar mest med honom. Mina hundar ser mig som den störta resursen i och med att det är jag som tränar mest med dem men de är trygga i sällskap med vem som helst.

Min första kelpie var en enmanshund när det kom till omvårdnad. Det var bara jag (och möjligtvis husse) som fick göra det utan att han hade munkorg. Men han hade inga problem att vara i från mig.
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 420
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest...
Svar
14
· Visningar
695
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
713
Senast: Migo
·
Hundträning Jag funderar på att kanske prova att tävla i Teamwork to music. Har tränat mycket med båda två, hela tiden egentligen men mycket mer...
Svar
13
· Visningar
1 006
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp