Är du en lämplig ägare till Din hundras..

Thelma

Trådstartare
Skulle du "sälja din hund till DIG?" Lek med tanken. Du har all information om dig själv som hundägare och förhoppningsvis ;) känner du mer till om rasen än när du för första gången köpte en hund av din ras.

Är ni en till 100% lämplig kombination? Ärligt?!

Jag menar inte om hunden är lämplig för dig, utan mer om DU är lämplig för hunden.

Vad kan du göra för din hund?

*bara nyfiken*
 
NEJ!!

När vi köpte vår hund var vi (jag och min familj) inte alls en exemplarisk springer ägare!! Ganska bra men inte hundra! Otroligt att vi har fått en så otroligt härlig hund!! :love: :love: :love:

Nu när jag är nitton och inte sju skulle jag gärna sälja henne till mig! (Hoppas fler springer-ägare vill det och att det finns fler hundar med hennes mentalitet för jag vill ha en ny nu!!)
 
Många skulle sälja till mig. Jag har fått x antal erbjudande. Jag skulle nog kunna lura mig själv till att sälja till mig också. Men hundarna passar inte mig. Jag skulle ha nått litet och mesigt. Precis som jag. Våra dvärpudlar är lagoma...
 
jo vi var jätte noga på att granska oss själva innan köpet. vi kunde inte hittat nåt bättre,

vi är typiska "irländsk röd setter" typer.... :D

jag skulle sålt hunden till oss....

__________________________________________________________
Min personlighet finner du i mina tre hästar, Trofast, Vild, Tålmodig
 
Jodå, är en utmärkt ägare av min ras. :D Klarar inte små försiktiga och blyga hundar. Likväl som jag klarar att träna "heta" hästar/ponnyer bättre än jag klarar av den segare varianten. Jag vill ha snabbtänkta och allerta hundar och hästar.
 
Jag passar egentligen med en mer aktiv ras, men eftersom jag absolut inte är träningssugen alls nu så skaffade jag en lugnare ras.

Just NU passar jag bra ihop med den här rasen, och jag kommer absolut att ha en sådan paralellt med en mer aktiv ras i framtiden också. Men, jag har alltid haft två hundar innan och kommer att köpa en till i höst förhoppningsvis. Då är det perfekt med en lugn och en lite mer aktiv, som matchar mig ännu mer.

Min ska ju ha valpar om ca 2 år och jag vill behålla en därifrån, men det blir nog inte så. 3 hundar är lite för mycket om man är ensam.. Tyvärr!
 
Som både vall och jakthundsägare så är jag mer vallhundsägare än jakthundsägare.

Jag skulle inte sälja någon jakthund till mig. Har lagt ned det intresset men min hund bor hos mina föräldrar där hon får jaga och är ett stort älglags älghund.

Men där emot är jag nog en bra finsk lapphundsägare!
 
Ja, jag skulle ha sålt min hund till mig själv. Vi är rätt kompatibla och trivs ihop. Jag tvivlar dock på att allt stämmer till 100 %.

Jag skulle dock inte sälja någon mer Rottweilerhane till mig själv och egentligen ingen Rottweiler alls. Hanarna är för bängliga och jag har inte längre lust att slita med en självständig hund. Jag har förändrats och mina mål går inte längre ihop med rasen. Möjligen kan jag hitta en individ som passar mig, men någon mer rottis kommer det nog inte att bli.
 
Jag vill mer än att ha en hund för hobby och sällskap. Jag vill tävla, gärna SM. Jag vill få känna på hur det är att ha en hund som både är lättarbetad och har egen motor. Jag är lite trött på att slita.

Kanske återvänder jag en dag till rottisen om jag hittar en ritkigt bra sådan. En som är lagom förig, arbetsvillig och lätt i kroppen.
 
Mmm det är ju lite skillnad här hemma också... Motor finns och blir över i den äldre när det gäller apportering. Men hon är som en träbock. Hon går bara på och lyssnar inte för fem öre när. Säger jag fot så har hon glömt det efter 4 steg och bryr sig inte ens om ett nyp i rumpan. Jag är helt slut efter att ha gått med henne.

Den yngre hon vänder sig mot mig och fjäskar bara jag pratar lite med henne och det går att bryta henne mot både hundar och annat. *pust*
 
Måste svara själv oxå.

Jag skulle absolut sälja en lapphund till mig. Men inte om jag var intresserad av att den ställdes ut.. gillar inte utställningar. Däremot är jag duktig på att få fason på skällandet och envisheten. + att jag är aktiv och vill med nästa lappis testa om den passar för jakt eller eftersök.

Ang labrador, så har jag mer reservationer. Jag har dålig karaktär och har svårt för den där utsvultna blicken. Min labbe har tyvärr 1-2 kg trivselvikt som hon mår bättre av att bli av med. :crazy:
Men jag är intresesrad av att jobba med hunden. Precis som med lapphunden är jag mindre intresserad av utställningar.

Intressanta att läsa era svar förresten. Jag går och fundera så mycket på sånt nu när jag är mammaledig och är ute och promenerar med barn och hund. :p
 
Kul fråga måste jag säga först!
Hm jo jag hade nog sålt en springer till mig själv i dagsläget oxå, fast jag hade kanske ifrågsatt varför springer och inte någon mer drivande jakthund. Men våran individ passar oss perfekt! Och jag har konstaterat att vi har riktigt bra lydnad på honom enligt andra även om jag inte är så nöjd själv alla gånger... ;)
Fast det är nog tur att sambon oxå har lite att säga till om för jag hade gärna haft honom i sängen i början, men sen vi fick barn hade det varit jätteskönt att han inte ens har fått vara i sovrummet och känner sig inte undanskuffade när vi blev tre i sängen. Han är även helt suveränt snäll med dottern, vilket inte alla hundar är.
 
Ja, jag hade nog gjort det även om jag hade önskat att jag var mer aktiv. :o Vi har belgare och de följer med nästan överallt, jag leker med dem sgs dagligen, vi går på bruks varje termin och de är nästan aldrig ensamma + umgås i flock och med andra djur. De följer med i stallet, på ridturer, tömkörningar, lekar, kurser, utflykter mm. Busar hemma med katterna och semestrar om vi inte åker utomlands.

Rent generellt så tror jag att djur öht har det väldigt bra hos oss och det visar det även mot utomstående. :D
 
Jag skaffade först en Old English Sheepdog, Nelly. Hon är jag INTE EN LÄMPLIG ÄGARE TILL . För enligt OES-ägare ska man ägna timmar till att borsta och borsta och sen springa i utställningsringar så ofta man kan. :D Det är INTE min grej, jag tävlar i lydnad med henne och blev så glad när JAG BLEV ETTA PÅ OES-KLUBBENS LYDNADSTOPP! Tills jag upptäckte att Nelly var den enda hunden på den toppen.... :smirk:
Men Nelly är nerklippt och glad och nöjd med den stimulans hon får!

Ebba köpte jag sen, en Schäfer. Och henne är jag DEFINITIVT EN LÄMPLIG ÄGARE TILL! :) Jag har utbildat henne till tjänstehund i räddning, och vi tävlar lydnad och ska starta i brukset nu, så hennes uppfödare är nöjd i alla fall. Hon får så mycket stimulans som hon behöver, vilket tyvärr inte alla brukshundar får. Men Ebba är glad och nöjd! :D
 
Jag hade absolut kunnat sälja ett par stycken Borzoier till mig själv ( :omen det har jag ju redan gjort :o Avel är ingen lönsam affär :D)
Men min Greyhound hade jag nog tvekat med tanke på att det är meningen att hon skall bli start klar för banan, lite mer kunnighet innom hundfysiologi, stretching och träning o.so.v hade varit önskvärt men detta är en gammal dröm som jag försöker uppfylla och jag tänker lära mig allt som är värt att veta om sporten och hundhållningen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 919
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 141
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 506
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 250
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp