Lämplig ras till räddningsarbete/personsök enligt er själva

Ur ett rent själviskt perspektiv: Jakthundarna (Retriever och spaniels) är ju att föredra då jaktlinjerna avlas för just jakt. En stor andel av hundarna används för skarpt arbete och byteslusten finns där i majoriteten av hundarna.

Samtidigt är det just nu stor efterfrågan på de hundarna dels från jägarna dels från de aktörer som behöver specialsökshundar. Och risken finns att fina arbetsegenskaper förloras om hundarna inte arbetar på det sätt som ligger bakom egenskaperna (jmf border collie i sporten)

Så om jag skulle köpa hund med räddningshund som mål skulle jag köpa jaktlabrador eller en jaktavlad golden :o

Samtidigt är det få hundar som duger till den typen av arbete även om de genetiska förutsättningarna är rätt. Tänk bara på Försvarsmakten - de har egen avel men bara en bråkdel av hundarna godkänns i L-test. Och alla som godkänns och påbörjar arbetet kommer inte i tjänst. Och många som är i tjänst förtidspensioneras.

Skulle jag köpa en mer bruksorienterad hund skulle jag kolla kelpie - rasen har tillräcklig numerär för att man ska kunna släktforska och hitta en lämplig linje, uppfödare och kull. De är trevliga i storlek och päls (man kanske inte vill ha täcke på när man söker igenom ruiner). Andra raser som borde vara intressanta typ Chodsky, lappsk (rasgrupp 5) eller holländare är numerärt så små att man får vara glad om man öht hittar en valp. Sedan är ju rätt schäfer alltid trevlig (det finns en schäfer för allt och alla, men alla schäfrar är inte för allt och alla) och eftersom de är vanliga som tjänstehundar så finns det många uppfödare med bra koll på vad arbete kräver.

När det gäller hälsan - cancer hos en retriever dödar ofta hunden när den är 7-10 år, så rent krasst har den då hunnit vara i tjänst. En C-höft och hunden kommer öht inte i fråga. Men med all osäkerhet - jag skulle utgå ifrån en hund som jag ville ha, som fungerar i min vardag och som passar för annat jag vill göra. Jag skulle offra lite chans till räddningshund för att få bättre chans till lyckohund.
Varför chodsky och lapsk? En räddningshund måste vara modig och kunna kavla upp ärmarna när det tar emot. Jag har aldrig träffat någon chodsky men desto fler lapphundar (alla 3) och tycker att de både brister i nyfikenhet och jävlaranamma.

Holländare kanske funkar, om du lyckas hitta en som är någotsånär tillgänglig. Något som också mallen har lite bekymmer med (fast där hade jag nog mer oroat mig för bristande självbevarelsedrift dvs skaderisk).

Jag tycker att jaktlabbe är säkraste kortet, följt av jaktgolden (avlad för just jakt, det är poppis med "sportgoldens" som är flashiga och snabba men med dåliga nerver). En bra terv kan också funka, eller kelpie.
 
Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete, inte tröttna snabbt, gilla att träffa nya människor och inte väga över 40 kg. Att inte vara reserverad är viktigt. Helst inte en päls som kräver mycket vård för allas trevnad. En äldre hund av rasen går inte, måste tas från valp.
Jag har spånat på olika hundraser, däribland;
  • Flatcoated retriever eller labbe - men det verkar vanligt förekommande med cancer hos alla retriever? Stämmer detta?
  • Beauceron - ser mycket trevlig ut, men ganska okänd ras, om den hade varit lämplig verkar vara delade meningar om.
  • Malinois
  • Aussie? Vet inte mycket om rasen, mer än vad som går att läsa.
  • Rottweiler - det var en tik för några år sedan som jag såg som var räddningshund. De rottweiler jag träffat har dock varit mastodonter, så om de inte är för stora generellt?
  • Dobermann - kanske för mycket vakt? Också tråkiga sjukdomar i rasen.
  • vorsteh - ett vildkort, kanske för mycket jakt?😅
Retrievern som stående fågelhund prickar ju mycket rätt på pappret, men hur är sjukdomshistoriken?

Någon som testat med mindre hundraser? Tanken slog mig först nu, för jag gillar personligen större hundar.
De räddningshundar jag vet är alla labradorer. :)
 
Varför chodsky och lapsk? En räddningshund måste vara modig och kunna kavla upp ärmarna när det tar emot. Jag har aldrig träffat någon chodsky men desto fler lapphundar (alla 3) och tycker att de både brister i nyfikenhet och jävlaranamma.

Holländare kanske funkar, om du lyckas hitta en som är någotsånär tillgänglig. Något som också mallen har lite bekymmer med (fast där hade jag nog mer oroat mig för bristande självbevarelsedrift dvs skaderisk).

Jag tycker att jaktlabbe är säkraste kortet, följt av jaktgolden (avlad för just jakt, det är poppis med "sportgoldens" som är flashiga och snabba men med dåliga nerver). En bra terv kan också funka, eller kelpie.
Det har funnits åtminstone en lapsk som räddningshund. Jag har inte träffat så många individer men proportionellt har det varit bra hundar bland dem. Och de som fungerar som renvallare har ju visat att de fungerar i arbete. Så jag skulle nog sätta lapsk före holländare. Jag har inte mött så många holländare heller, men ingen av dem har varit arbetande, men trevliga sporthundar.

De (få) chodsky jag mött har varit importerade för tjänst, arbetat med specialsök och varit patrullhundar.
 
Varför chodsky och lapsk? En räddningshund måste vara modig och kunna kavla upp ärmarna när det tar emot. Jag har aldrig träffat någon chodsky men desto fler lapphundar (alla 3) och tycker att de både brister i nyfikenhet och jävlaranamma.

Holländare kanske funkar, om du lyckas hitta en som är någotsånär tillgänglig. Något som också mallen har lite bekymmer med (fast där hade jag nog mer oroat mig för bristande självbevarelsedrift dvs skaderisk).

Jag tycker att jaktlabbe är säkraste kortet, följt av jaktgolden (avlad för just jakt, det är poppis med "sportgoldens" som är flashiga och snabba men med dåliga nerver). En bra terv kan också funka, eller kelpie.
Det är tre raser som på pappret (rasstandard, användningsområde) skulle kunna fungera väl - men som jag inte tror på pga att antalet individer är litet och att man därför kan ha svårt att följa linjer. Skälet till att nämna dem var att jag ville att TS inte ska stirra sig blind på ras utan se linjer och uppfödare

Det har funnits åtminstone en lapsk som räddningshund. Jag har inte träffat så många individer, men proportionellt har det varit ovanligt många bra hundar bland dem. Och de som fungerar som renvallare har ju visat att de fungerar i arbete. Jag har inte mött så många holländare heller, ingen av dem har varit arbetande, men trevliga sporthundar (så trevliga att jag funderat på rasen). De (få) chodsky jag mött har varit importerade för tjänst, arbetat med specialsök och varit patrullhund. Skulle jag vilja köpa en tjänstehund vill jag se arbetande individer som nära släktingar - vilket är svårt i många bruksraser.

Men som sagt var - själv skulle jag köra på labrador eller golden.
 
Varför chodsky och lapsk? En räddningshund måste vara modig och kunna kavla upp ärmarna när det tar emot. Jag har aldrig träffat någon chodsky men desto fler lapphundar (alla 3) och tycker att de både brister i nyfikenhet och jävlaranamma.

Holländare kanske funkar, om du lyckas hitta en som är någotsånär tillgänglig. Något som också mallen har lite bekymmer med (fast där hade jag nog mer oroat mig för bristande självbevarelsedrift dvs skaderisk).

Jag tycker att jaktlabbe är säkraste kortet, följt av jaktgolden (avlad för just jakt, det är poppis med "sportgoldens" som är flashiga och snabba men med dåliga nerver). En bra terv kan också funka, eller kelpie.
Alla jag träffat som köpt Chodsky har inte varit nöjda och bytt tillbaka till tidigare ras/bytt ras efter en hund. Trist att det verkar så svårt att hitta en vettig sådan.
 
Alla jag träffat som köpt Chodsky har inte varit nöjda och bytt tillbaka till tidigare ras/bytt ras efter en hund. Trist att det verkar så svårt att hitta en vettig sådan.
Kan nog delvis handla om en ras som snabbt blir populär - som med tollarna. Nu tycker jag att jag allt oftare träffar tollare som väcker ha-begär, men för tio år sedan skulle jag inte accepterat en som gåva
 
Rent krasst tycker jag att det är smartast att undvika små raser/raser där det bara finns enstaka ekipage om man verkligen vill ha en hund till en uppgift av typen räddningssök.

Jag har koll på åtminstone en korthårscollie(utomlands) som var räddningshund och rätt individ kan absolut fungera. Men oddsen är så mycket bättre med flera andra raser som nämnts.
 
Kan intyga att jag sett en lapsk vallhund som räddningshund, så omöjligt är det inte men det verkar inte vara så vanligt. Det går nog många retriever på en lapsk som godkänts.
Som @Dentaku är inne på så kommer jag nog söka mig till de raser som är lite säkrare kort med många individer, men det är ju såklart intressant att höra om de mindre, kanske otippade raserna som en del haft framsteg med!
 
Kooiker är aktiva sällskapshundar med en rejäl portion integritet och ett inte obetydligt aggressionspaket. De är inte så socialt intresserade heller. Det är nog få individer (om någon?) som funkar till praktiskt räddningsarbete.
Enig till viss del. Nu har dock mentaliteten blivit bättre hos rasen än för 10 år sedan jag skaffade min första, men absolut att mentala problem fortfarande finns. Deras speciella mentalitet går inte ihop med deras yttre vilket gör att dom tyvärr ofta hamnar i fel händer.
Har själv en väldigt socialt säker Kooiker och "labbeglad" sådan som fungerar bra till söket, men det har bara varit en bonus. Hade aldrig skaffat rasen om jag hade velat använda den specifikt för räddning, finns betydligt fler raser som är mer lämpade utan att behöva vända upp och ned på varje sten för att få rätt individ.
Dock kan jag flika in att en eller två Kooikrar arbetar som räddningshundar i Norge.
 
Enig till viss del. Nu har dock mentaliteten blivit bättre hos rasen än för 10 år sedan jag skaffade min första, men absolut att mentala problem fortfarande finns. Deras speciella mentalitet går inte ihop med deras yttre vilket gör att dom tyvärr ofta hamnar i fel händer.
Har själv en väldigt socialt säker Kooiker och "labbeglad" sådan som fungerar bra till söket, men det har bara varit en bonus. Hade aldrig skaffat rasen om jag hade velat använda den specifikt för räddning, finns betydligt fler raser som är mer lämpade utan att behöva vända upp och ned på varje sten för att få rätt individ.
Dock kan jag flika in att en eller två Kooikrar arbetar som räddningshundar i Norge.
Jag vet inte vad rasstandarden säger men personligen tycker jag inte att det är en dålig mentalitet att ha de där egenskaperna. Det är inte meningen att alla raser ska vara sociala eller gosiga. De här råkar bara se ut som att de är det/supersött utseende.

Det finns visst en dobermann som jobbar som älghund också. Men det är kanske inte en ras som jägare bör titta på i första hand.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 427
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp