Lämplig ras till räddningsarbete/personsök enligt er själva

Haha. Vi postade samtidigt. Men då var jag inte helt snurrig. Det har funnits en sån regel gällande patrullhund.

Ja den är så vitt jag vet kvar för patrullhund, men de kan ge dispens. :) Räddningshund tänker man kanske att det är lättare att planera för ett täcke på? Min yngre boxers kullbror ska bli räddningshund i norska fjällen är det tänkt. Tränas mot det i alla fall. :)
 
När jag testade räddningssök var det en riesen som var stjärnan i klassen. Men instruktörerna påpekade att den aldrig skulle bli godkänd om de inte kom tillrätta med att den "muttrade" när främmande personer lyfte den. Eftersom även personer som inte kan något om hundar behöver kunna hantera den utan oro är tillgängligheten en viktig faktor, både när man väljer ras och när man tittar på linjer/kullar.

Spontant tycker jag också att labradorer känns som bra val för räddningssök, jaktspringer låter inte heller som ett dumt val.
 
När jag testade räddningssök var det en riesen som var stjärnan i klassen. Men instruktörerna påpekade att den aldrig skulle bli godkänd om de inte kom tillrätta med att den "muttrade" när främmande personer lyfte den. Eftersom även personer som inte kan något om hundar behöver kunna hantera den utan oro är tillgängligheten en viktig faktor, både när man väljer ras och när man tittar på linjer/kullar.

Spontant tycker jag också att labradorer känns som bra val för räddningssök, jaktspringer låter inte heller som ett dumt val.
Det finns hela spektrat från socialt osäkra, till reserverade till mycket öppna och sociala riesen. Min äldre är neutral och skulle definitivt morra om en okänd person försökte lyfta henne i dagsläget eftersom hon inte har tränat på det, och inte är van vid att bli lyft av mig heller. Däremot skulle hon lätt och snabbt lära sig det utan att morra eller tycka det var otäckt om vi övade.

Den yngre är förtjust i människor och kroppskontakt, och skulle nog mest tycka att det var mysigt att bli lyft utan vidare träning.

Är föräldrarna öppna och tillgängliga, behöver man inte oroa sig om köper en riesenvalp. Tvärtom tycker jag att det verkar finnas fler socialt osäkra/känsliga jaktlabradorer än riesen procentuellt.

Vet att det har funnits sökchampions i riesenrasen som inte varit bekväma med människor och säkert inte klarat intagning till räddningshund, men gått strålande på tävling. Men det är några hundgenerationer sedan.
 
Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete, inte tröttna snabbt, gilla att träffa nya människor och inte väga över 40 kg. Att inte vara reserverad är viktigt. Helst inte en päls som kräver mycket vård för allas trevnad. En äldre hund av rasen går inte, måste tas från valp.
Jag har spånat på olika hundraser, däribland;
  • Flatcoated retriever eller labbe - men det verkar vanligt förekommande med cancer hos alla retriever? Stämmer detta?
  • Beauceron - ser mycket trevlig ut, men ganska okänd ras, om den hade varit lämplig verkar vara delade meningar om.
  • Malinois
  • Aussie? Vet inte mycket om rasen, mer än vad som går att läsa.
  • Rottweiler - det var en tik för några år sedan som jag såg som var räddningshund. De rottweiler jag träffat har dock varit mastodonter, så om de inte är för stora generellt?
  • Dobermann - kanske för mycket vakt? Också tråkiga sjukdomar i rasen.
  • vorsteh - ett vildkort, kanske för mycket jakt?😅
Retrievern som stående fågelhund prickar ju mycket rätt på pappret, men hur är sjukdomshistoriken?

Någon som testat med mindre hundraser? Tanken slog mig först nu, för jag gillar personligen större hundar.
Jag skulle nog säga att satsa på en jaktlabbe eller jaktgolden, alternativt malinois om man har erfarenhet av liknande hundras sen innan. Kan förekomma osäkerhet hos vissa individer (kan ju göra i alla raser såklart)

Rottweiler är oftast lite väl tunga, min bror har en jätte smidig liten rottis tik som säkert skulle vara helt optimal som räddningshund, väldigt trevliga egenskaper och mentalitet på henne.

Border Collie används mycket utomlands i räddning, förekommer en del i Sverige och Norge också har jag sett. Viktigt att titta på att det är trygga i miljöer och ljud.

Jag kör idag en Border collie i patrullsök och letar efter försvunna personer i barmark samt urban miljö. Fungerar väldigt bra, han är dock i minsta laget enligt mig. Väger runt 16-17kg och är inte så hög, vilket gjorde det jobbigt i snön under vintern. När snön var högre än honom 🙈 Så allt för liten hund är inte heller optimalt, om hunden ska upp och ner på saker. En mellanstor hund är nog att föredra tror jag.

Tränade upp en malinois innan men han fick tyvärr somna in pga skador i ung ålder.

Idag letar jag också ny hund så småningom, så jag funderar också på vilken ras jag tycker känns mest lämplig. Jag är nog mest inne på Jaktlabbe eller Jaktgolden alternativt en Malinois då jag älskar den rasen. Schäfer gillar jag också, men känner att det lätt blir för stort.
 
Arbetsavlad retriever hade jag valt av de förslagen. Min egen ras Australian kelpie skulle också kunna vara värd att kolla upp, en bra australian kelpie är en klockren räddningshund. Uthållig, social och smidig storlek. Oavsett ras får man vara oerhört noga med mentaliteten.

Jag håller med dig. En bra australian kelpie hade varit helt perfekt i mina ögon. Jag känner en som hade varit klockren! Hans mentala uthållighet är helt enorm och han hade arbetat ihjäl sig om man hade bett honom.
 
Jag skulle nog säga att satsa på en jaktlabbe eller jaktgolden, alternativt malinois om man har erfarenhet av liknande hundras sen innan. Kan förekomma osäkerhet hos vissa individer (kan ju göra i alla raser såklart)

Rottweiler är oftast lite väl tunga, min bror har en jätte smidig liten rottis tik som säkert skulle vara helt optimal som räddningshund, väldigt trevliga egenskaper och mentalitet på henne.

Border Collie används mycket utomlands i räddning, förekommer en del i Sverige och Norge också har jag sett. Viktigt att titta på att det är trygga i miljöer och ljud.

Jag kör idag en Border collie i patrullsök och letar efter försvunna personer i barmark samt urban miljö. Fungerar väldigt bra, han är dock i minsta laget enligt mig. Väger runt 16-17kg och är inte så hög, vilket gjorde det jobbigt i snön under vintern. När snön var högre än honom 🙈 Så allt för liten hund är inte heller optimalt, om hunden ska upp och ner på saker. En mellanstor hund är nog att föredra tror jag.

Tränade upp en malinois innan men han fick tyvärr somna in pga skador i ung ålder.

Idag letar jag också ny hund så småningom, så jag funderar också på vilken ras jag tycker känns mest lämplig. Jag är nog mest inne på Jaktlabbe eller Jaktgolden alternativt en Malinois då jag älskar den rasen. Schäfer gillar jag också, men känner att det lätt blir för stort.

Min mormor hade både schäfer och golden som personsökshundar, de var ljuvliga båda två. Personligen tänker jag schäfertik. :)

Arbetsavlad retriever hade jag valt av de förslagen. Min egen ras Australian kelpie skulle också kunna vara värd att kolla upp, en bra australian kelpie är en klockren räddningshund. Uthållig, social och smidig storlek. Oavsett ras får man vara oerhört noga med mentaliteten.
Jag antar att jaktgolden är mer arbetsmotiverad än de för sällskap eller utställning? 😅 Har träffat en del som varit familjehund endast. Och en del drabbade av cancer på senare år.

Border collie var otippat! Beundrar deras intelligens något enormt, men tänkte att rasen inte skulle må bra utanför vallning. Som jag fått till mig verkar en del vara av den nervösa typen? Men det kanske beror helt på linjen.

Malinois är mitt "säkra kort" då jag är van vid rasen, men vill utforska alternativ. Gäller att hitta rätt individ som du skriver.

Schäfer hade jag mentalt sållat bort pga. att jag har sett många dåliga höfter. 😅Har även träffat en del av arbetslinje som drabbats av att bli familjehund (kaos och överenergi utan riktning). Därav har jag nog aldrig sett en schäfer i arbete på riktigt, det hade kanske ändrat min syn! De ska ju annars vara bra brukshundar tänker jag.

Riesenschnauzer och kelpie - adderat till listan av potentiella raser!
 
Jag antar att jaktgolden är mer arbetsmotiverad än de för sällskap eller utställning? 😅 Har träffat en del som varit familjehund endast. Och en del drabbade av cancer på senare år.

Border collie var otippat! Beundrar deras intelligens något enormt, men tänkte att rasen inte skulle må bra utanför vallning. Som jag fått till mig verkar en del vara av den nervösa typen? Men det kanske beror helt på linjen.

Malinois är mitt "säkra kort" då jag är van vid rasen, men vill utforska alternativ. Gäller att hitta rätt individ som du skriver.

Schäfer hade jag mentalt sållat bort pga. att jag har sett många dåliga höfter. 😅Har även träffat en del av arbetslinje som drabbats av att bli familjehund (kaos och överenergi utan riktning). Därav har jag nog aldrig sett en schäfer i arbete på riktigt, det hade kanske ändrat min syn! De ska ju annars vara bra brukshundar tänker jag.

Riesenschnauzer och kelpie - adderat till listan av potentiella raser!
Det finns jättemånga bra schäfrar och det är inte svårare att hitta bra, friska Schäfrar än något annat, bara man gör sin läxa.
Det finns en anledning att det är den vanligaste tjänstehunden.
 
Beauceron är helt klart inte fel, jag vet beauceroner som är aktiva räddningshundar i både Danmark, Norge, Finland och Schweiz, tror dock inte vi har någon i Sverige för tillfället, men ett par av de i utlandet är från svenska uppfödare.

Storleken kan väl vara nackdelen, en hane kan ju lätt hamna på 40 kg, men väljer man en tik hamnar man ju på lite lägre vikt. De må vara stora men är galet smidiga för sin storlek.

En bra beauceron är en väldigt rolig och trevlig hund att jobba med. Som med många andra raser gäller det att vara noga med mentaliteten. Tycker dock att rasen har förbättrats rätt rejält sedan jag skaffade min första beauceron för 23 år sedan. Överlag är de friska och krya, blir ofta gamla (alla mina utom en har blivit +13 år). Fysiskt oömma, oftast hyfsat förarveka. Jag har även haft schäfer, rottis och hh, men sen blev det till slut beauceron och jag har inte ångrat mig. Enda nackdelen gentmot min andra ras (whippet) är väl att båssarna tar stor plats i bilen samt att de fäller rejält ett par gånger om året. ;)
 
Jag antar att jaktgolden är mer arbetsmotiverad än de för sällskap eller utställning? 😅 Har träffat en del som varit familjehund endast. Och en del drabbade av cancer på senare år.

Border collie var otippat! Beundrar deras intelligens något enormt, men tänkte att rasen inte skulle må bra utanför vallning. Som jag fått till mig verkar en del vara av den nervösa typen? Men det kanske beror helt på linjen.

Malinois är mitt "säkra kort" då jag är van vid rasen, men vill utforska alternativ. Gäller att hitta rätt individ som du skriver.

Schäfer hade jag mentalt sållat bort pga. att jag har sett många dåliga höfter. 😅Har även träffat en del av arbetslinje som drabbats av att bli familjehund (kaos och överenergi utan riktning). Därav har jag nog aldrig sett en schäfer i arbete på riktigt, det hade kanske ändrat min syn! De ska ju annars vara bra brukshundar tänker jag.

Riesenschnauzer och kelpie - adderat till listan av potentiella raser!

Så länge Border collien får arbeta mår den bra, sen kanske inte alla har ett sökintresse. Just därför jag inte vågar chansa på en ny Border collie, är för att det finns ju flera känsligare individer. Går oftast inte att se på hur föräldrarna är i miljöer då det oftast vallar eller kör agility mm. Man vill ju verkligen se att dom är tillgängliga, starka i miljön och inte känsliga för ljud eller bilar som åker förbi mm.

Jag har träffat några jaktgolden och det är helt klar väldigt mycket mer arbetsmotiverade än dom för sällskap/utställning. Även mindre och smidigare.

Ja Schäfern kommer tyvärr ofta med höft och rygg problem.. Har haft flertal, arbetslusten skiljer sig väldigt mycket mellan individer. Men dom flesta bruksschäfrar är ofta ganska krävande, fast inte mer än vad en malinois kräver. Sen ligger ju mycket på individ nivå. Enligt mig är malinoisen tystare i arbete än vad schäfern är vilket jag föredrar. Mellan dom raserna skulle jag nog helt klart välja malinoisen. Det är ju också inte lika tunga och betydligt smidigare.

Jag har även Holländsk herdehund, det är ju ganska lik malinois till sättet. Men tyvärr är min inte tillgänglig mot främmande och en väldigt mjuk individ vilket ofta är vanligt inom rasen. Men det finns vissa holländare inom räddning samt polisen.
 
Kooiker var ju jättesöt! Måste läsa om deras mentalitet.

Kooiker är bland det sötaste som finns i hundväg i mina ögon, men storleksmässigt är de ungefär i size med cockerspaniel. Om det är ett problem att riskera att hamna under 40 cm alltså?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 427
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp