Bukefalos 28 år!

Är ett sto bra som första häst??

T

toddy

Vi letar just nu efter en häst som vi tänkt att köpa till hösten och som det ser ut nu så är nästa bara ston som är till salu.
Mamma vill inte ha ett sto på grund ut av att hon tänker på just brunsten.
Så tänker jag också men när någon mejlar till mig om våran annons vi lagt in kan jag inte låta bli att svara och alla som har kommit in hittils är ston...
Jag vet inte hur det skulle gå med ett sto men ändå vill jag ha det,är de så bråkiga som det säjs??
:crazy:
 
det är väldigt olika från sto till sto.jag har två stycken som är varandras motsatser;den ena är lunget självt, hon grinar aldrig har aldrig öronen bakåt, alltid snäll och positiv.Den andra är riktigt tjejig, surar, grinar med jämna mellanrum.Men hon är som trevligast vid brunsten.Hon är välrldens goaste i vilket fall som helst ändå, för de dagar hon inte tjurar(de flesta) är hon hel underbar. Så jag skulle ändå inte banga ett sto.Det kanske kunde ha blivit din bästa vän, men du köpte inte för att du var rädd för brunsten?Fråga ägaren hur hon är över brunst, och ta henne på prov en måånad och se själv...var inte rädd för ston du, de är hästar de också *s*
 
Procetuellt sett är det nog väldigt få ston som är riktigt besvärliga vid brunsten.
Jag har själv haft sex ston genom åren. Ingen av dessa har varit värre att handskas med vid brunst. Mitt nuvarande sto blir istället väldigt kärvänligt, men ok, lite latare/slöare vid ridning. På de andra fem märktes nästan ingen förändring alls, förutom att de brunstade för andra hästar i hagen förståss.
Utav de ston jag har träffat och kännt tillräckligt väl för att avgöra hur de är vid brunsten (detta är många hästar)
är det bara 2 som varit riktigt tjuriga och jobbiga vid brunst och endast ett fåtal som blivit lite besvärligare.

Jag tycker inte att du ska strunta i att titta på ston endast pga att de kan vara jobbiga vid brunsten.
Kanske är din drömhäst just ett sto.
Men visst, en valack är helt klart jämnare i humöret.

// Anna
 
Jag håller med alla som skriver att du inte ska avstå från ett sto bara för att de brunstar. Jag väljer själv alltid ston, för min erfarenhet är att har man väl vunnit deras hjärta har man det för evigt!
 
Jag håller med alla som skriver att du inte ska avstå från ett sto bara för att de brunstar. Jag väljer själv alltid ston, för min erfarenhet är att har man väl vunnit deras hjärta har man det för evigt!

:bow:

Håller med! Har själv bara ägt ston, men ridit en del valacker då, men jag föredrar nog helt klart ston :love: Det är mycket mer personlighet och jag har då aldrig märkt av att man inte kan "be" dem göra saker, det är bara att rida som på vilken häst som helst.
 
Jag tror inte att könet är det som avgör om det är en bra första häst!! Det är individen i sig.

Vi har 4:a ston och en valack. De är superhärliga alla 5 ;)
Själv föredrar jag just ston men jag vill inte ha ett sto som brunstar hela tiden :crazy: som tur var är de inte så många som är så extrema.

Lycka till med hästköpet :)
 
har aldrig upplevt att sto skulle vara bråkiga..visst de kan bli tjuriga i brunsten,men min uppfattning e att ju mer de rids ju mindre knepiga blir de vid brunst
 
Välj häst efter individ! Om det blir ett sto eller en valalck har ingen större betydelse, huvudsaken är att det är en trevlig häst.

Vissa ston kan vara lite mer egensinniga än valacker, och vissa ston kan ha humörsvängningar i samband med brunst, men å andra sidan finns det en hel del knepiga valacker också.

Jag har haft fyra ston o en valack och tycker inte att könet har gjort någon skillnad på dem direkt. Valacken är mer kramig än stona, men det kan ju precis lika gärna ha med vem just han är att göra. Inget av de ston jag har haft har varit överjävliga vid brunst. 3 av dem har det inte märkts på, det fjärde (som jag har nu) märks det lite på; hon blir något mer okoncentrerad vid arbete (inte så det stör) och mycket keligare.

Så, som sagt, lägg dig vinn om att hitta en trevlig häst, och låt frågan om sto el val komma i andra (eller tredje eller tionde...) hand.

Lycka till med hästköpet!
 
Att välja häst är något som kan vara svårt via annons. Visst, första grundutvalet är lätt att hitta -men man bör inte låsa sig.
Ett sto med bra stam är en investering eftersom man förmodligen kan avla på det.

[color="666666"] Jag skulle köpa ett stort svart kbl. travar sto, en riktig drömhäst, men kom hem med det minsta, lurvigaste, tjurigaste och minst hanterade stoet och har inte ångrat mig en sekund!
[/color]

Jag tror att det är viktigt att göra klart för sig vad man har tänkt att hästen ska fylla för funktion.

Det är i dag många som köper häst (ex. travare) och blir missnöjda för att hästarna inte genast fyller dom krav som den nya ägaren ställer.
Detta beror, i mina ögon, på att människan inte respekterar hästens fysika och psykiska begränsningar.
En häst behöver ofta en mjuk och fin omställning, sedan inskolning och kanske rehabilitering före man kan säga ifall hästen är något att satsa på.
Trots detta så kanske hästen inte kan bli den fina dressyr häst man drömt om - men istället en helt ok livskamrat som ställer upp och gör sitt bästa efter dom förusättnigar hästen har och ges.
(Detta skriver jag eftersom ditt namn är "toddy". Han var ju en kbl. travare)

Att träffa och se hästen, för att känna efter om ni era personligheter kommer överens och har lätt att kommunisera är viktigare än vilket kön hästen har.

Visst brunstar stona, men ston som är besvärliga vid brunst, har onormalt långa, oregelbundna eller humörsvängningar vid brunster har ju ofta problem i kroppen och bör enligt mig få hjälp så att dom kan få leva ett någorlunda normalt liv.

Det viktigaste bör väl vara att försäkra sig om att hästen har hälsan i behåll, ifall man inte vill börja med att lägga ut massa pengar på att "renovera".
Och i det avseendet upplever jag att ston är lättare att läsa, dom är ofta tydligare på att tala om ifall något inte är bra, vilket i mångas ögon enbart ses som "hormonproblem".

Ett personligt, dominant och klokt sto kan ge en utmaningar, men också en enorm möjlighet att utvecklas och komma hästen närmare.

Jag tror att man ska känna något för hästen, nått mer än att den bara är "söt". Vissa hästar får man ett impulsivt intrycka av att träffa, precis som med människor.
Hästens personlighet och positiva uttryck växer fram i takt med att förtroende skapas och det ges utrymme för utveckling.
 
:bow:.......mycket bra inlägg

Som sagt.....gå ut förutsättningslöst, träffa många hästar och känn efter både en och två gånger innan du bestämmer dig.......bry dig inte om vilket kön eller ras hästen har utan utgå från "kemin" mellan dig och hästen.(om du inte är en utpräglad tävlingsmänniska och tänker satsa på att komma långt....då är kanske vissa ston lite ojämnare i sina tävlingsresultat, men å andra sidan kan de vara riktigt riktigt bra när det passar dem ;) )

Hittar du ditt drömsto kommer du att kunna stå ut med hennes eventuella brunstproblem. Det är ovanligt att ston verkligen har stora problem vid brunsterna.

Lycka till !
 
Kan tillägga att mitt sto beter sig inte särskilt annorlunda vid ridning när hon brunstar. Däremot när hon är för sig själv, som i hagen eller boxen. Favoritsysselsättning är att gnugga rumpan mot ett träd eller boxväggen, och samtidigt stöna högt ;)
 
det är olika från sto till sto,min ponny (ett sto,som är skitgulligt :love:)
märks det kanppt på,medan ett annat sto i stallet håller liv hela dagarna och skriker och håller på. :crazy:
Om du provrider ett sto som du gillar och ni passar osv osv;
och allt stämmer ,ja *kärlek vid första :love: ögonkastet*
är du inte beredd att ta det att hon kommer brunsta???
tycker faktiskt inte du ska oroa dig så mycket för det,tänk hellre på att inte ta en häst som är för stark,för krävande och ja som du trivs med och klarar av,tex.en lite äldre herre eller dam...hehe :)

aja lycka till att hitta den pålle du vill ha!

Kram/hanna
 
min är tjurig vid brunst, kan slå mot skänkeln och vara allmänt sur då.
men även om hon är en pissmärr vid brunst så är ju inte alla ston det. :D
 
Mitt sto är skitjobbig rent ut sagt, hon är grinig och sur som fan jämt och ständigt! Men jag har mött jätte trevliga ston!
 
alla ston e inte vilda vid brunsten.. vi har ett antal ston å valckar å hingstar å man märker knappt av nä stona e brunstiga... mer än att dom gnäggar mycke..;)
 
Det varierar ju ifrån individ till individ. Jag har världens underbaraste, man märker ju att hon brunstar i hagen men hon är lika go att hålla på med som vanligt! Så prova dig fram. Lycka till!
 
Det finns huuuuuur sköna ston som helst, endel är inte alls bråkiga vid brunsten, andra kan vara lite halvt tokiga..
Om ni ska provrida ett sto: Fråga ägaren hur hon är vid brunsten..så du inte kommer hem med något som just då är som :devil:--> själv.
Prova dig fram!
Har nyss köpt ett sto som är hur skön som helst.
heh, det som var bra var att vi fick se hennes "Brunstiga sida" på en gång..hon var lite plockigare än vad hon är nu när det är över, men inga bakåt drivna öron där inte. :D

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 007
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
769
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp