Är fåret dräktigt?

Albatross

Trådstartare
Hur kan man avgöra om en tacka är dräktig eller inte? För en vecka sedan köpte jag en liten fårflock bestående av två vuxna tackor, ett tacklamm, en vuxen bagge och ett bagglamm. De båda lammen föddes i april i år och den vuxna baggen har gått med familjen hela tiden fram tills för ca sex-åtta veckor sedan.

Min fråga är nu hur tidigt en tacka kan bli dräktig efter förlossning, samt om hon kan bli dräktig samtidigt som hon fortfarande ger di?
 
Sv: Är fåret dräktigt?

Mycket beror på rasen på fåren. Som exempel Pustafår blir bara brunstiga en gång om året och lammar sedan i maj/juni. Sedan finns det får som används för mjölkproduktion dessa kan när man tar bort lammen brunsta om igen och få upp till tre kullar på ett år.
Det är olika för olika raser och korsningar. Men det verkar inte troligt att tackorna är dräktiga men risken finns.
Det finns möjligheter att dräktighetsundersöka får, vana "fårmännidkor" brukar kunna känna på fåret. Men det är säkrare att undersöka med ultraljud.
 
Sv: Är fåret dräktigt?

Då verkat det inte troligt att dom är dräktiga men dom kan mycket väl börja brunsta nu.
 
Sv: Är fåret dräktigt?

Masse skrev:
Då verkat det inte troligt att dom är dräktiga men dom kan mycket väl börja brunsta nu.

Tack!
Men nu går baggarna för sig (sen skall de kastreras), så det blir inga fler lamm.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 327
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 181
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
4 529
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 995
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp