Är han sjuk?

I

isse

Idag har vovven spytt två gånger men bara gult slem. Igår bajsade han lösare än normalt och för kanske en vecka sedan var båda hundarna väldigt lösa i magen ett par dagar.

Har inte gett honom någon mat idag eftersom att han har spytt. Är det något att oroa sig för eller ska jag bara fasta honom och sen ge ris och kyckling? Vad tror ni?:)
 
Sv: Är han sjuk?

Det är väl ingen valp? Valpar är mycket känsligare och där tycker jag att det kan vara på sin plats med ett veterinärbesök ganska snabbt då det fort kan gå utför just när de kräks.
Förutsatt alltså att det är en vuxen hund och han verkar må bra för övrigt tycker jag att du kan ha is i magen. Se till att han dricker, gärna saltlösning med lite druvsocker i.
"Nyp" i skinnet för att se att han inte är uttorkad. (Dra i skinnet så att det blir ett veck, vecket skall gå tillbaks så fort du släpper och inte ligga kvar.) Kolla även slemhinnorna i munnen så att de är rosa och fina.
Jag hade svält hunden någon dag och sedan gett dietmat. Eftersom han var dålig för någon vecka sedan hade jag kört med dietmat ett tag, uppemot en vecka faktiskt innan jag hade fasat över på vanlig mat igen. Felet många gör är att de inte låter magen och tarmen vila/läka utan de kör på med den vanliga maten redan efter någon dag och då är man tillbaks där man började.

Gula kräkningar kan annars bero på att magen är tom vilket gör att svält motverkar det hela . Om du tror att så är fallet så kan du ge pytteportioner med mycket välkokt ris, dvs någon matsked åt gången.
 
Sv: Är han sjuk?

Tack för ditt svar!:) Det är en fyraårig hanhund, så ingen valp alltså.
 
Sv: Är han sjuk?

Gula kräkningar kan annars bero på att magen är tom vilket gör att svält motverkar det hela . Om du tror att så är fallet så kan du ge pytteportioner med mycket välkokt ris, dvs någon matsked åt gången.

Precis. Min hund spyr gult slem om hon är för hungrig (beror inte på att hon inte erbjudits mat utan på att hon inte haft lust att äta).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 577
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 279
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp