Är jag flygberoende?

Jag försökte ju kolla upp ev tågresa till norrland till semestern i vintras men det gick ju inte så lång tid innan. Hoppas verkligen det finns förbättringspotential på den punkten och att det kommer! Så blev såklart skitglad när jag såg reklamen om tågcharter till Davos. Är medlem i facebookgruppen om tågsemester och har sett fantastiska klipp där på färdvägen med tåg folk tagit ner i Europa :love:
Tågbokning med nattåg är helt hopplöst krångligt med SJ och för mig som reser med barn, men som vill ha förstaklasskupé (kan bara tänka mig kaoset annars :o ) så går det inte ens att boka online. Efter samtal till SJ så kunde de typ "hjälpa till att boka" på något sätt, men då går det ju inte att prisjämföra, kolla tider osv och kändes bökigt. Tog dessutom lång tid att komma fram till kundsupporten. Jag hoppas verkligen att de ser över användarvänligheten också för denna typ av resor, vanliga tågresor är ju supersmidiga att boka numer när man lätt kan välja plats osv (jag vägrar åka baklänges så var ett jädra krångel innan med att memorera platser jag gillar och specifikt "önska" dessa).
 
Nej priset är ju ett stort problem. Hoppas flyget slutar subventioneras och istället börjar beskattas efter utsläppet. Då bör ju priserna stiga drastiskt.

Problemet med detta är internationellt.
I Sverige finns möjligen en vilja till detta, men knappast internationellt. Och eftersom de flesta som flyger från Sverige inte gör det med Svenskbaserat företag, så...
 
Jo, jag har hört det där. Skulle helst vilja åka upp på sommaren för att få se midnattsolen live, skulle även va lite häftigt att åka till riksgränsen och åka skidor i t ex Maj. :p
Finns ju en hel del att göra i Sverige, skulle även vilja åka till Gotland.
Jag tror att det är fantasin som sätter gränserna vart man vill/kan åka.

För att inte tala om Jokkmokks marknad och isladan i Jukkas.
Skulle vilja se båda, dumt att inte ta tillfället att åka till Jokkmokks marknad när jag bodde i Umeå. Men så är det - och då har jag det kvar.

Marknaden i Röros lockar också lite även om det är "utomlands"...
 
Nej, Gränna kommer jag att bli klar med mycket fort. Jag tänker att en stor del i att vi så gärna vill resa, är att vi har internaliserat resandets höga status. Där är sol och bad oändligt mycket bättre än att inte resa alls. Resandet är en enorm statusgrej, och att "behöva" resa mycket i jobbet är det i minst lika hög grad. Jag vet inte vad jag är "ute efter" när jag reser, egentligen. Säkert nån sorts status, även om det inte känns så. Och så gillar jag att vara "borta". Att inte allt är hemtamt. Sen är resande och ledighet ganska förknippat med varandra för mig. Att vara "borta" är att vara ledig, och det är ju inte så dumt.

Och jag har mycket svårt att se att jag byter ut Rom och Beirut mot Gränna och Karlstad. på sikt. Ett år går nog bra. Med mer gott om tid, kan jag göra precis som jag gör nu, fast med tåg. Och med mer pengar, för tåg är dyrare. Om vi tänker oss en framtid utan flyg, eller där flyg kostar som det borde kosta och därför inte är ett alternativ, så tänker jag tåg till södra Europa. Jag tänker inte "wow, vilken chans att dra till Sunne!". Och så tänker jag just på det där att jordklotet blir större igen. Just det gillar jag som idé, på något sätt.

Jag har en arbetskamrat som gärna reflekterar över långsamhetens fördelar.
Den hetsiga livsstil vi har är nog till nackdel.
Visserligen kan jag tycka att han går till det extrema; har till exempel cyklat från Karlstad till Umeå för ett antal år sedan.
Men han tar gärna långsamma cykelsemestrar, planerar in en långtur med väl genomtänkta dagsetapper med pauser på trevliga ställen.
Visserligen är jag personligen fysiskt lat och tanken på att cykla över huvud taget är ganska motbjudande, men experimentet "långsamhetens lov" och att låta världen växa är helt klart intressant.
För något år sedan tog arbetskamraten färjan till Baltikum och hade en veckas cykelsemester längs kusten (OK, Baltikum är jätteluddigt men sanningen är att jag inte minns vilken sträcka han cyklade) och tog sedan färjan hem igen till Sverige. Han tog sig till Stockholm med tåg.
 
Problemet med detta är internationellt.
I Sverige finns möjligen en vilja till detta, men knappast internationellt. Och eftersom de flesta som flyger från Sverige inte gör det med Svenskbaserat företag, så...
Ja jag vet att EU har regler som ställer till med problem. Där jobbar ju vissa av de svenska partierna hårt för en förändring.
 
Går utmärkt, nattåget rullar in på station vid 6 tiden på morgonen. Planerar du att åka norrlandssträckan på dagtid/em så kan det vara bekvämare att se till att det är SJ som trafikerar sträckan. På de avgångar som har byte i Sundsvall är det regionaltåg på sträckan Umeå- Sundsvall, tågen är väl helt OK men jag föredrar SJ alla gånger.

Jag åker en del nattåg Umeå-Örebro i tjänsten. Det är ganska mysigt att vaggas till sömns, vakna, ta med datorn gå till bistron och starta dagen genom att se landskapet bölja förbi där ute.

Tips är också att boka egen sovkupe, även främmande damer kan snarka något ofantligt...
Det här blir en jobbresa, då förväntar jag mig att få egen kupé. :)
 
Tågbokning med nattåg är helt hopplöst krångligt med SJ och för mig som reser med barn, men som vill ha förstaklasskupé (kan bara tänka mig kaoset annars :o ) så går det inte ens att boka online. Efter samtal till SJ så kunde de typ "hjälpa till att boka" på något sätt, men då går det ju inte att prisjämföra, kolla tider osv och kändes bökigt. Tog dessutom lång tid att komma fram till kundsupporten. Jag hoppas verkligen att de ser över användarvänligheten också för denna typ av resor, vanliga tågresor är ju supersmidiga att boka numer när man lätt kan välja plats osv (jag vägrar åka baklänges så var ett jädra krångel innan med att memorera platser jag gillar och specifikt "önska" dessa).
Det är ju nåt absurt med hur svårt det har blivit med tågbokningar, inte minst långa resor genom Europa, när det var så himla enkelt när jag var i tågluffaråldern i tidernas gryning.

Även när min unge var liten, på 90-talet, vill jag minnas att det var enkelt att boka. Ungen och jag åkte tåg till Paris när hen var ungefär 6 år. Jag minns inget bokningstrassel eller annat trassel då.
 
Tågbokning med nattåg är helt hopplöst krångligt med SJ och för mig som reser med barn, men som vill ha förstaklasskupé (kan bara tänka mig kaoset annars :o ) så går det inte ens att boka online. Efter samtal till SJ så kunde de typ "hjälpa till att boka" på något sätt, men då går det ju inte att prisjämföra, kolla tider osv och kändes bökigt. Tog dessutom lång tid att komma fram till kundsupporten. Jag hoppas verkligen att de ser över användarvänligheten också för denna typ av resor, vanliga tågresor är ju supersmidiga att boka numer när man lätt kan välja plats osv (jag vägrar åka baklänges så var ett jädra krångel innan med att memorera platser jag gillar och specifikt "önska" dessa).
Att det blivit så mycket sämre!? Minns fortfarande när jag reste med mamma till Abisko med tåg som liten. Vi hade egen 2:klasskupé hela resan. Den var hopfälld till två egna soffor med litet bord på dagen och sedan fällde man ut sängarna när man skulle sova och var framme på morgonen. Det var hur trevligt som helst.

Mamma åkte nattåg i Tyskland 2:klass nu i somras. Liten vinflaska i kupén och frukt när de kom in och hur trevligt som helst med väckning av konduktör osv. Men bokningen var ju ett förfärligt trassel och det var lika bra att ta det mycket långsamt med väntetider mellan tågen.
 
Det är ju nåt absurt med hur svårt det har blivit med tågbokningar, inte minst långa resor genom Europa, när det var så himla enkelt när jag var i tågluffaråldern i tidernas gryning.

Även när min unge var liten, på 90-talet, vill jag minnas att det var enkelt att boka. Ungen och jag åkte tåg till Paris när hen var ungefär 6 år. Jag minns inget bokningstrassel eller annat trassel då.
Ja, det är så himla bakvänt. Har just ägnat dryga 2 h åt att försöka boka biltåg Hamburg - södra Frankrike här på morgonen och har - i alla fall för stunden - givit upp. Jämförelsevis tog det 5 minuter att boka t&r med färja Sverige-Tyskland inklusive hytt och matbeställning, barnpaket i hytten och urramlingsskydd för barnsängen, två hotellnätter på hotels.com och uppstyrning med eventuellt resesällskap...
 
Ja, det är så himla bakvänt. Har just ägnat dryga 2 h åt att försöka boka biltåg Hamburg - södra Frankrike här på morgonen och har - i alla fall för stunden - givit upp. Jämförelsevis tog det 5 minuter att boka t&r med färja Sverige-Tyskland inklusive hytt och matbeställning, barnpaket i hytten och urramlingsskydd för barnsängen, två hotellnätter på hotels.com och uppstyrning med eventuellt resesällskap...
Jag minns inte ens hur man bokade tåg före Internets tid. Men varför just tågbokningar har blivit så extremt krångliga när allt annat som har med resor att göra har blivit så enkelt är tammefan obegripligt.

Jag brukar tänka att det bästa med nätet är att en slipper resebyråer! :D
 
Jag minns inte ens hur man bokade tåg före Internets tid. Men varför just tågbokningar har blivit så extremt krångliga när allt annat som har med resor att göra har blivit så enkelt är tammefan obegripligt.

Jag brukar tänka att det bästa med nätet är att en slipper resebyråer! :D
En period ringde man till SJs automatiska telefonbokningssytem och pratade med en dator.
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Arboga till Västerås?
-Nej :confused:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Arboga till Jönköping?
-Nej :arghh:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Örebro till Arboga?
-Nej :rage:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Alingsås till Degerfors?
-Ja :up:
-Tiden har gått ut du kopplas nu till telefonist
:banghead::banghead::banghead:
 
Ja men det som hindrar sverige från att förändra miljöpolitiken kring flyget är ju framförallt EU-regler.

Jag har nog missuppfattat men jag tolkade att svenska skatter "bara" kan läggas på svenskregistrerade företag och att därför "utrikiska" flygbolag inte kan beläggas med den skatten i Sverige.
 
En period ringde man till SJs automatiska telefonbokningssytem och pratade med en dator.
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Arboga till Västerås?
-Nej :confused:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Arboga till Jönköping?
-Nej :arghh:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Örebro till Arboga?
-Nej :rage:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Alingsås till Degerfors?
-Ja :up:
-Tiden har gått ut du kopplas nu till telefonist
:banghead::banghead::banghead:
Ja, herregud! Det minns jag! Jag avskyr röststyrd teknik alltsedan dess.
 
En period ringde man till SJs automatiska telefonbokningssytem och pratade med en dator.
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Arboga till Västerås?
-Nej :confused:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Arboga till Jönköping?
-Nej :arghh:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Örebro till Arboga?
-Nej :rage:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Alingsås till Degerfors?
-Ja :up:
-Tiden har gått ut du kopplas nu till telefonist
:banghead::banghead::banghead:
Haha omg. Hade nästan glömt :D:rofl:
 
En period ringde man till SJs automatiska telefonbokningssytem och pratade med en dator.
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Arboga till Västerås?
-Nej :confused:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Arboga till Jönköping?
-Nej :arghh:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Örebro till Arboga?
-Nej :rage:
-Varifrån vill du resa
-Alingsås
-Vart vill du resa
-Degerfors
-Stämmer det att du vill resa från Alingsås till Degerfors?
-Ja :up:
-Tiden har gått ut du kopplas nu till telefonist
:banghead::banghead::banghead:
Ja jösses, det där minns jag. Var då fattig gymnasiestudent typ och att prata i mobiltelefon kostade fortfarande pengar per minut liksom. Åt upp ett och annat kontantkort under mina somrar när jag for runt som mest med tåg.
 
Om vi verkligen vill förändra flyget borde vi behålla flyget här uppe i norr där få bor med långa avstånd och satsa på extremsnabba tåg i Europa där flygen går i kvarttrafik där vi kan få fler personer i tågen och nästan samma tid.
 
Fantastiskt att få annonser med ”Go San Francisco” när man läser denna tråd. Ibland är verkligen inte Googles AI särskilt begåvad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp