Är jag flygberoende?

Bara ett påpekande. Det är inte skakningarna man blir åksjuk av, det är lutningarna. Tekniska system som motverkar effekten av centrifugalkraften. Innan X2000 uppfanns var det aldrig något problem med åksjuka på tåg. Det är bara en prioritering som gjorts att folk ska slippa hålla i sina kaffemuggar i kurvorna och för att kunna köra med högre fart på banorna.

Jag vet inte om systemen förfinats eller om man vänjer sig hur just den typen av rörelse fungerar. Jag klarar mig bättre på tågen nu än jag gjorde förr. Kanske är det jag som är mer förberedd på hur jag ska hantera det. Känner av små tecken och avbryter läsning så släpper det, istället för att det blir värre och inte går att få bort sedan.

Jag sitter bara och tittar ut genom fönstret och blir ändå illamående. Äter lite hela tiden osv. Har aldrig kunnat läsa på tåg, i bil etc. Lyssnar på musik.
 
Det är en jätteintressant och viktig frågeställning. Jag har inte flugit sedan 2017 efter att ha insett att mina ursäkter verkligen inte höll. Det jag hade att välja på var "så himla dåligt kan det väl inte vara?" (=oinformerad) och "men just jag borde inte behöva..." (=självisk). Min självbild var väldigt kopplad till en massa positiva associationer kring resande så det var och förblir en utmaning men det överväger att jag inte vill vara varken oinformerad eller självisk.

Rent praktiskt har jag gjort weekendresor inom Sverige och fokuserat på att skapa skalfördelar när det gäller att ta mig längre bort. Har släkt och vänner i Nederländerna och nästa gång jag ska dit så stannar jag nog på några roliga ställen på vägen eftersom det var lite jobbigt att åka non-stop från Stockholm. Från Amsterdam ska det visst vara överkomligt att åka tåg till London också, så det är en idé inför sommaren.
 
Värt att tänka på är att 50% av alla flyg kan gå på biobränsle men bara 1% gör det.

Räknade förrförra åter ut hur många gånger jag skulle kunna köra bil fram och tillbaka från jobbet för att komma upp i vad utsläppen för en resa till Thailand, kunde ta bilen själv till jobbet i 51 veckor om alla var 5 dagars veckor.
Den uträkningen var ute poppis bland dom jag jobbade det då:D
 
Jag har jättesvårt att eliminera flygandet helt. Mina föräldrar och min bror + svägerska bor i USA. Jag är ensamstående så de är min enda familj.

Det GÅR att ta sig till USA utan flyg, men det är inte lätt och det kostar. Sen är det såklart västkusten de bor på och tycker vi att tåg är kassa i Sverige är det i alla fall mycket bättre än där.... jag skulle inte heller hinna dit och hem på tiden jag har att lägga.

Min bror skulle jag träffat en gång på 10 år om jag inte åkt dit. Mina föräldrar skulle jag dock träffa varje år då de kommer hit på somrarna.

Så mitt årliga flyg till USA får helt enkelt vara kvar. Mitt avtryck är dugligt ändå när jag gör olika tester, tack vare barnfrihet.
 
Jag har fattat som att det är bra sett till energieffektiviteten i förhållande till vikt och sträcka på det man transporterar (folk och gods). Men att många båtar har dålig avgasrening och ibland orent bränsle. Så det finns stor förbättringspotential och åtminstonde passagerarbåtar i västeuropa blir bättre.
Hoppas att det här inte far iväg alldeles OT men ja, båt!

Det handlar alltid bara om tåg och flyg i samband med klimatresande, men hur står sig båt (färja whatever) mot dessa två? Är det nästintill lika miljösvinigt som flyg?
Ja jag har lite dålig koll men läste ngt om att båt var lika illa. Men skulle gärna sätta mig in i det mer!
 
Det är obegripligt.
Det sparar trots resan dit flera timmar per dagsresa, och är punktligt. Tyvärr.

Bor man inte mitt i stan så är flyget både lättare och snabbare att ta sig till/från i Göteborg, med tanke på parkeringssituationen mm.

40 min till Landvetter, parkering utanför dörren, förtur på check-in, inget bagage = räcker vara där 30 min innan. 50 min flygresa. 20 min flygbuss/taxi från Bromma.
Tåg = 1 h med bilen in, parkera i Nordstan, gå i 15 min, vara på plats i vart fall 10 min innan avgång, restid 3 h 15 min, räkna med minst 30 min försening så tidsspillan pga behöver alltid ta ett tidigare tåg än nödvändigt, 10 min tunnelbana/promenad/taxi från stationen.

Sedan samma tidsförlust på vägen hem.

Åker trots det tåg majoriteten av tillfällena, men blir ändå flyg för ofta pga smidigheten när jag reser i tjänsten. Privat blir det alltid tåg om vi inte åker bil dock, då finns ju tiden att lägga och dessutom är tåg trevligare.
 
Ja jag har lite dålig koll men läste ngt om att båt var lika illa. Men skulle gärna sätta mig in i det mer!
Usch då, jag som tänkt att vi sparar miljön genom våra dyra färjebiljetter för att slippa köra långt själva. Lurad alltså, skit också. :-(
 
Det är svårt eftersom vi vant oss vid en livsstil som innebär flyg. Vi har vant oss vid att världen är rätt liten och helt plötsligt inser vi att vi måste acceptera att världen är större än vi trodde och det är svårt. Man ser många möjligheter rinna mellan fingrarna, om man inte vill flyga längre.

Jag tycker själv att det är svårt att avstå för klimatets skull. Det borde inte vara det men det är det. Jag önskar att jag kunde sett det i svart och vitt som Greta. Det hade gjort det enklare att välja bort flyget då. Man sticker väldigt lätt huvudet i sanden och kommer med ursäkter. "Alla andra reser så varför ska jag gå miste om det". "Jag källsorterar och gör allt det här andra så då kan jag flyga" "Det är bara den här gången därför att...." Osv.

Jag vill också se världen och göra saker och kommer nog att göra det också. Men jag börjar försöka ändra min tankegång kring vad som är en bra resa och ett bra resmål för mig.

Förra året blev det tåg till resmålet för mig och min dotter. Det var i Sverige och ja det hade gått att flyga men vi valde tåget. Det kändes skit när jag satt där på X2000 och mådde illa. När ska de göra tåg som inte skakar så förskräckligt att man blir illamående? Men nu i efterhand känns det rätt bra. Jag får ta och prova nån åksjukemedicin nästa gång tror jag. En av mina drömresor är en tågresa... som man visserligen måste antingen flyga eller åka tåg rätt länge för att komma till. Har inte löst det än... men den resan ligger en bra bit in i framtiden.
Jag tänker att INTE se det som en klimatsatsning, främst av skäl du nämner. De facto kvittar det ju om just JAG flyger. Ser jag det som ett livsstilsexperiment, kvittar det ju inte hur jag lever.
 
Båt? Kryssningar till Tyskland, Island, Färöarna. Åt andra hållet - Finland, Estland, mfl.

Jag sitter och smygtittar på båtresor till Grönland via Island nu. Spännande!

Men det klart, det svårt att få in de soliga kvällarna på uteservering med ett glas bubbel.
Jag har inte koll på båt, men ur miljösynpunkt tror jag inte att det är lösningen. Som livsstilsexperiment kan det så klart funka. Det tvingar ju fram långsamhet och respekt för avstånd.
 
Häromdagen träffade jag en som tagit sig till Japan utan flyg. Bland annat genom att åka transsibiriska järnvägen. Riktigt häftigt.
Själva resandet blir resan, inte bara transport.

Nackdelen är väl att det tar tid.
Ja. Just transsibiriska är en grej i min familj. Både min mamma och min mormor har åkt till Peking var för sig på egen hand med den. Jag borde väl ta upp den stafettpinnen. (Men hästen!)
 
Ja, det är ju det som är problemet. Har man bara en vecka på sig vill jag iaf inte tillbringa 3 dagar på ett tåg. Jag tycker personligen att det är rätt tråkigt att åka tåg länge. Blir väldigt uttråkad och lite åksjuk. Bil funkar bättre för då kan man stanna när man vill och titta på nåt och man slipper alla andra människor och man kan styra temperaturen själv bättre. Jag har svårt för att se resan dit som målet. Jag ser det tyvärr bara som tråkig transport. Men jag vill se det som en positiv grej men jag har svårt för det tyvärr...
Ur klimatsynpunkt är bil bättre än flyg. Dessutom kör man knappast till Thailand. Men jag har redan avvecklat mitt bilberoende och är lyckligt bilfri. Kollektivtrafik och elcykel är min melodi! Men inte till Lissabon!
 
Appropå sthlm - göreborg så stötte jag påden här bilden:
Klimatmaxa%20resorna.png

https://m.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/faktablad-hallbara-transporter
 
Ang båt:
Sjöfartens utsläpp

Att transportera gods i ett fullastat lastfartyg är ett mycket energieffektivt transportsätt. När man transporterar människor på passagerarfartyg är det snarare tvärtom – fartygen drar mycket energi i förhållande till antalet personer. Det beror på att fartygen har så stor vikt. För varje passagerare ska ”många ton fartyg” pressas fram genom vattnet och dessutom i ganska hög fart. Detta gör att utsläppen från passagerarfärjor är relativt höga.
https://www.hallakonsument.se/miljo-och-hallbarhet/resor/sa-paverkar-olika-trafikslag-klimatet/
 
Det är svårt! Jag har aldrig rest jättemycket har inte som rutin att resa t.ex två ggr per år som vissa verkar.
Dock flög jag tur och retur 3 ggr under ett halvår 2018. För mig känns det inte bra, jag får dåligt samvete för jag vet bättre. Har pluggat inom miljö och jobbar inom miljöområdet (dock inte relaterat klimat) så jag har ett visst miljötänk i min vardag och gör vissa aktiva val.

Jag tänker att man kanske kan försöka sätta upp ett rimligt mål att bara flyga xx ggr per år om man vill minska på det. Planerar man in lite längre semestrar så blir det ju lättare med tåg eller båt, att man kan få in det som del av upplevelsen.
Hoppas på att det blir av med snabbhastighetstågen som det pratas så mycket om.

Det blir ju väldigt skevt som när jag skulle hälsa på en vän i Köpenhamn fre-sön, är billigare att flyga och tar ca 1 h från Stockholm än att åka tåg som tog 6-7h enkelresa...
På lite sikt kommer jag nog att bestämma ett maxantal flygresor. 2018 flög jag 5-6 gånger, jobb och privat inkluderat. Experimentet för 2019 är 0. Sen får vi se. Nu flyttar i alla fall min syster plus älsklingssyskonbarnet till Sverige, så då får jag bort flygandet till Kina.
 
Ja TS får väl fundera på vad klimatet är värt. Att ts tar upp frågeställningen är väl rikitigt när Arlanda mest ser ut som en bussstation med sträng, nästan pinsam, integritetskränkande, kontroll av individer i kön. Ingen flärd överhuvudtaget. Lätt att skylla på andra och kräva att få unna sig själv.

Gå till närmaste turistinformation såhjälper de dig gratis med mer lokala utflykter.
Nu är det här inte en klimatsatsning från min sida. Lokala utflykter är jag mästare på. Men. Uteserveringar och vin på kvällarna i riktiga städer. Jag vill lösa det.
Värt att tänka på är att 50% av alla flyg kan gå på biobränsle men bara 1% gör det.

Räknade förrförra åter ut hur många gånger jag skulle kunna köra bil fram och tillbaka från jobbet för att komma upp i vad utsläppen för en resa till Thailand, kunde ta bilen själv till jobbet i 51 veckor om alla var 5 dagars veckor.
Den uträkningen var ute poppis bland dom jag jobbade det då:D
Jag tror inte biobränsle är lösningen när det gäller flyget. Men. Jag är INTE miljöhjälte! Jag gör ett livsstilsexperiment!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp