Bukefalos 28 år!

Är jag flygberoende?

Vi har också svårt att låta bli att flyga, dels för att nära familjemedlemmar bor utomlands och dels för det där med hästen och restiden. Redan idag tar det en hel dag att flyga till London och ta kollektivtrafik till Wales när vi ska till svärföräldrarna. Vi har också ett dödsbo i Frankrike att ta hand om - men vi har i alla fall valt att vi ska sälja huset där och köpa sommarställe någon timmas resväg från vårt hem. Vi räknar med att kunna åka kollektivtrafik till sommarstället.

Jag skulle gärna semestra mer i norra Europa, det finns jättemycket som jag inte har sett. Jag skulle kunna tillbringa många semestrar åt att utforska hansestäder runt Östersjön, norra Tyskland och BeNeLux-länderna. Jag gillar att åka till Helsingfors, Åbo, Tallinn och Riga och har knappt varit i Danmark. Jag har mycket att se i Sverige också. Men mycket av ovanstående kräver ju en veckas ledighet om det ska bli något utan flyg. Gärna trevliga övernattningsställen på vägen. Weekendresor är besvärligare, men vi hemestrar en del och upptäcker vår stad. Vi gillar att gå en långpromenad till något ställe där man kan sätta sig och ta en öl och sen ta bussen hem.
Öster om Östersjön har jag knappt varit. Aldrig i Finland, inte heller Baltikum. Hansestäderna och norra Europa tog mina föräldrar mig mycket till under uppväxten, och de kan fortfarande tex bjuda mig till Rostock eller Lübeck rätt vad det är. Då i bil.
 
Ge mig mer semester och mer pengar till vård av min sjuka pappa (är begränsat antal dagar per månad jag kan få hjälp externt) när jag är borta så kan jag åka tåg överallt.

Men med båda begränsat blir det flyg ett par gånger om året (när det är för långt att ta bilen) pga otroligt mycket kortare restid och billigare färdsätt. Det är mitt andningshål att kunna åka iväg några helger och titta på min stora hobby, så jag orkar med mitt heltidsjobb och att vårda min pappa på heltid.

Vägrar ha dåligt samvete över det faktiskt.
 
Öster om Östersjön har jag knappt varit. Aldrig i Finland, inte heller Baltikum. Hansestäderna och norra Europa tog mina föräldrar mig mycket till under uppväxten, och de kan fortfarande tex bjuda mig till Rostock eller Lübeck rätt vad det är. Då i bil.

Då har du något att upptäcka! Tallinn är väldigt trevligt och väldigt prisvärt. En hel del turistfällor innanför muren, men även fint hantverk och bra caféer och restauranger.
 
Då har du något att upptäcka! Tallinn är väldigt trevligt och väldigt prisvärt. En hel del turistfällor innanför muren, men även fint hantverk och bra caféer och restauranger.
Men resan dit. Jag har tyvärr en neuros kopplad till färja över Östersjön. Jag borde så klart ta tag i den, men. Roligt blir det inte. Landvägen är ju lite lång.
 
Vad GÖR folk som inte tar flyget för att göra det?
Jag har inte flugit på flera år, sista resan med flyg var nog 2013. Har förvisso planer på att ta mig till USA och Irland. Skulle kunna ta bilen/tåget till Irland, men det lockar inte att köra/åka så långt, tar knappt 2 timmar med flyget. USA finns nog inget alternativ.

Jag har inget behov att att lämna Sverige bara för resandet skull, finns en hel del saker man kan göra här också, bara man hittar dom. Skulle vilja åka norröver och uppleva Norrland.
I somras drog jag till västkusten och hängde där över en helg.
 
Jag har inte flugit på flera år, sista resan med flyg var nog 2013. Har förvisso planer på att ta mig till USA och Irland. Skulle kunna ta bilen/tåget till Irland, men det lockar inte att köra/åka så långt, tar knappt 2 timmar med flyget. USA finns nog inget alternativ.

Jag har inget behov att att lämna Sverige bara för resandet skull, finns en hel del saker man kan göra här också, bara man hittar dom. Skulle vilja åka norröver och uppleva Norrland.
I somras drog jag till västkusten och hängde där över en helg.
Norrland ÄR mycket vackert. Och kallt. När det inte är kallt så är det mycket mygg. :rofl:
 
Är Norrland ens lösningen? Om vi bortser från det där med städer och uteserveringar. Lite beroende på var i "Norrland" vi pratar om, så är det ju lika långt som till tex tyska städer i alla fall, om Göteborg är startpunkten.
 
Vad GÖR folk som inte tar flyget för att göra det?
Flyg måste kanske inte vara nyckeln till utlandsresor, men det beror förstås på vart man vill åka. Jag har alltid gillat att semestra på motorcykel, då når man större delen av Europa på hyfsat rimlig tid. Man släpper förstås ut lika mycket skit per personkilometer som man gör i en flygstol, kanske litet mer. Men man färdas å andra sida oftast inte lika långt.
 
Är Norrland ens lösningen? Om vi bortser från det där med städer och uteserveringar. Lite beroende på var i "Norrland" vi pratar om, så är det ju lika långt som till tex tyska städer i alla fall, om Göteborg är startpunkten.

Kanske inte. Men visst finns det väl städer i södra och mellersta Sverige som är värda en helg? Kanske inte uteserveringar på vintern... men man kan ju gå på mysiga pubar. Vadstena/Gränna, Karlstad och Kalmar/Karlskrona skulle jag gärna tillbringa en helg i, till exempel. Och Göteborg!
 
Norrland ÄR mycket vackert. Och kallt. När det inte är kallt så är det mycket mygg. :rofl:
Jo, jag har hört det där. Skulle helst vilja åka upp på sommaren för att få se midnattsolen live, skulle även va lite häftigt att åka till riksgränsen och åka skidor i t ex Maj. :p
Finns ju en hel del att göra i Sverige, skulle även vilja åka till Gotland.
Jag tror att det är fantasin som sätter gränserna vart man vill/kan åka.
 
Kanske inte. Men visst finns det väl städer i södra och mellersta Sverige som är värda en helg? Kanske inte uteserveringar på vintern... men man kan ju gå på mysiga pubar. Vadstena/Gränna, Karlstad och Kalmar/Karlskrona skulle jag gärna tillbringa en helg i, till exempel. Och Göteborg!
Om man är ute efter storstadssemester så är det ju svårt i sverige.
 
Då har du något att upptäcka! Tallinn är väldigt trevligt och väldigt prisvärt. En hel del turistfällor innanför muren, men även fint hantverk och bra caféer och restauranger.

För att inte tala om Riga - en bedårande stad och kringområde på många sätt.

(Min fantastiska förmåga att glömma trådstarten höll på att bli till en rejäl groda om att alternativet till färjan är att det finns bra lågprisflyg till Riga. Fail.)
 
Om man är ute efter storstadssemester så är det ju svårt i sverige.

Sant. Men man kanske kan tänka runt boxen lite och lära sig att uppskatta mindre städer. Det kanske finns mindre att göra i varje stad, men å andra sidan finns det ju ganska många att arbeta sig igenom. Storstäderna kan man ju åka till när man har lite mer tid, och hinner ta tåg, båt eller långfärdsbuss.
 
Sant. Men man kanske kan tänka runt boxen lite och lära sig att uppskatta mindre städer. Det kanske finns mindre att göra i varje stad, men å andra sidan finns det ju ganska många att arbeta sig igenom. Storstäderna kan man ju åka till när man har lite mer tid, och hinner ta tåg, båt eller långfärdsbuss.
Ja, eller så tänker man till och minskar resandet till det som verkligen känns givande och snarare tänker utanför boxen gällande möjliga färdsätt och potentiella resmål som ändå kan vara motsvarande på ngt sätt.

Gränna eller liknande är ju jättemysigt, men jag tänker att semestermål har lite olika målsättningar och det är ju inte troligt att liknande känns meningsfullt om man egentligen vill till Paris.
 
Jag reser i allmänhet inte så det är ganska lätt att skippa flyget ett år. Vad gör jag istället? Tja. Är hemma. Är i sommarstugan. Besöker någon svensk stad.

Jag har självklart flugit och jag kommer att göra det igen men det är väldigt sällan. Jag antar att det inte är ett av mina intressen att resa och då är det ju väldigt lätt att undvika det.
 
Sant. Men man kanske kan tänka runt boxen lite och lära sig att uppskatta mindre städer. Det kanske finns mindre att göra i varje stad, men å andra sidan finns det ju ganska många att arbeta sig igenom. Storstäderna kan man ju åka till när man har lite mer tid, och hinner ta tåg, båt eller långfärdsbuss.

Jag tycker största problemet med småstäder är att det utanför turistsäsong är mer eller mindre helt stängt. Det må vara trevliga miljöer att besöka men när man inte ens kan få tag på en kopp kaffe eller en smörgås på hela dagen - utom på OKQ8-macken på stora vägen - så blir det för min del lite för trist och tråkigt. Sen kan man såklart packa med sig mat för hela dagen - men det är inte riktigt min grej.

Då gillar jag bättre att besöka miljöer mitt ute i skogen kring typ spa-anläggningar - där det finns en bas med frukost, lunch och middag och relax.

Turistar ganska mycket i Sverige/Danmark/Finland/Baltikum/Tyskland med kryssningsfärja o bil som transport och betydligt mer sällan utomlands med flyg. Däremot flyger jag ett antal gånger om året i tjänsten och där finns sällan acceptabla alternativ till just flyg.

I år blir det till exempel besök i Klaipeda, Visby, Bornholm, Rugen-Tyskland, Visby(igen), Vasa-Finland och Härnösand - allt på långsam kryssning på Östersjön genom diverse skärgårdsmiljöer.
 
Senast ändrad:
Ja, eller så tänker man till och minskar resandet till det som verkligen känns givande och snarare tänker utanför boxen gällande möjliga färdsätt och potentiella resmål som ändå kan vara motsvarande på ngt sätt.

Gränna eller liknande är ju jättemysigt, men jag tänker att semestermål har lite olika målsättningar och det är ju inte troligt att liknande känns meningsfullt om man egentligen vill till Paris.

Ja, så kan man ju också göra. Det beror ju på varför man reser. Om syftet med att åka till Paris är att åka till Paris blir ju Gränna väldigt fel. Om syftet är att komma bort ett par dagar, äta gott, flanera omkring och se något nytt så kan å andra sidan Gränna vara väldigt rätt.
 
Jag tycker största problemet med småstäder är att det utanför turistsäsong är mer eller mindre helt stängt. Det må vara trevliga miljöer att besöka men när man inte ens kan få tag på en kopp kaffe eller en smörgås på hela dagen - utom på OKQ8-macken på stora vägen - så blir det för min del lite för trist och tråkigt. Sen kan man såklart packa med sig mat för hela dagen - men det är inte riktigt min grej.

Jag är ganska säker på att man kan få tag på alla dagens måltider i Kalmar, Karlstad och Göteborg, få en bekväm hotellnatt, gå i affärer och på museer/teater/konserter.

Det är klart att de mest säsongsbetonade ställena framför allt i glesbygd är igenbommade på vintern - men i de flesta svenska städer bor, shoppar och roar sig människor året runt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp