Bukefalos 28 år!

Är jag flygberoende?

Nu är det här inte en klimatsatsning från min sida. Lokala utflykter är jag mästare på. Men. Uteserveringar och vin på kvällarna i riktiga städer. Jag vill lösa det.

Jag tror inte biobränsle är lösningen när det gäller flyget. Men. Jag är INTE miljöhjälte! Jag gör ett livsstilsexperiment!
Eftersom du främst reser i europa borde ju tåg kunna funka, tåg på natten kan ju bli relativt tidseffektivt totalt sett.
 
Det sparar trots resan dit flera timmar per dagsresa, och är punktligt. Tyvärr.

Bor man inte mitt i stan så är flyget både lättare och snabbare att ta sig till/från i Göteborg, med tanke på parkeringssituationen mm.

40 min till Landvetter, parkering utanför dörren, förtur på check-in, inget bagage = räcker vara där 30 min innan. 50 min flygresa. 20 min flygbuss/taxi från Bromma.
Tåg = 1 h med bilen in, parkera i Nordstan, gå i 15 min, vara på plats i vart fall 10 min innan avgång, restid 3 h 15 min, räkna med minst 30 min försening så tidsspillan pga behöver alltid ta ett tidigare tåg än nödvändigt, 10 min tunnelbana/promenad/taxi från stationen.

Sedan samma tidsförlust på vägen hem.

Åker trots det tåg majoriteten av tillfällena, men blir ändå flyg för ofta pga smidigheten när jag reser i tjänsten. Privat blir det alltid tåg om vi inte åker bil dock, då finns ju tiden att lägga och dessutom är tåg trevligare.
För mig: spårvagn/cykel till Centralen tar högst 15 min. Vara där 5 minuter innan, gå rakt på. Äta frukost och jobba 3 timmar 20 minuter. Mötet i Sth äger vanligen rum mycket centralt. Säg 20 min promenad. Max. Mötet förberedde jag på tåget.
 
Jag gillar att vara hemma i Värnamo. Om jag reser gör jag det med buss eller tåg eller följer med i annans bil. I år kanske det blir en tågresa till Göteborg där jag vill besöka Botaniska och Gunnebo.
Faktum är att jag planerar en tripp till Värnamo. Jag vill gå på Vandalorum.
 
Den här har jag sett i den där fb-gruppen, tågförbindelser:
9B8D56B2-E10E-4BD4-A429-489590C62F87.jpeg
 
Eftersom du främst reser i europa borde ju tåg kunna funka, tåg på natten kan ju bli relativt tidseffektivt totalt sett.
Jag har gjort det förut. Dels i min ungdom. Och när UNGEN var i förskoleåldern åkte hen och jag tåg till Prag och Niçe och Paris, och säkert nåt mer. Men sen blev flyg så billigt. Jag gillar INTE att flyg är så billigt!
 
Jag har gjort det förut. Dels i min ungdom. Och när UNGEN var i förskoleåldern åkte hen och jag tåg till Prag och Niçe och Paris, och säkert nåt mer. Men sen blev flyg så billigt. Jag gillar INTE att flyg är så billigt!
Nej priset är ju ett stort problem. Hoppas flyget slutar subventioneras och istället börjar beskattas efter utsläppet. Då bör ju priserna stiga drastiskt.
 
Ja. Just transsibiriska är en grej i min familj. Både min mamma och min mormor har åkt till Peking var för sig på egen hand med den. Jag borde väl ta upp den stafettpinnen. (Men hästen!)
Ja, min mamma och jag pratade lite om att åka den i vår. Tills jag blev dyktorsk och har lagt varandra ledig krona på dykelaterade saker.

Men när det sker kommer jag att ha ett längre stop i Mongoliet...

Det låter hemskt, men hunden är 11år och det kommer faktiskt vara lite skönt när han går bort och jag kan vara borta längre än 14 dagar.
 
Anektdotiskt.
En familj i min bekantskapskrets har firat jul och nyår på Filippinerna. Det var väldigt många som skulle dit - de var säkert 20 pers och eftersom skälet till resan var så speciellt och den skulle gå en nyligen förlorad familjemedlems anda så valde över hälften att åka tåg till Honkong och några tog sig vidare med båt, andra flög från Honkong. Det tog tid men det gick
 
Måste bara testa en grej.

Även Tyska städer, samt baltiska städer typ Tallin, Riga osv

(det funkade inte ;) jag trodde att Eniro blivit mycket intelligent. När jag skrev Polska och sen tog fram kartan på Eniro så fanns plötsligt Polen med ifyllt och kartigt till skillnad från både danmark och tyskland - men nästa test med Tallin så fanns inte Estland med - SLUT OT
 
Ja, min mamma och jag pratade lite om att åka den i vår. Tills jag blev dyktorsk och har lagt varandra ledig krona på dykelaterade saker.

Men när det sker kommer jag att ha ett längre stop i Mongoliet...

Det låter hemskt, men hunden är 11år och det kommer faktiskt vara lite skönt när han går bort och jag kan vara borta längre än 14 dagar.
Så tänker inte jag om hästen, men jag fattar grejen. När jag blir hästlös, tror jag att jag kommer att ta något års hästpaus.
 
Vi har också svårt att låta bli att flyga, dels för att nära familjemedlemmar bor utomlands och dels för det där med hästen och restiden. Redan idag tar det en hel dag att flyga till London och ta kollektivtrafik till Wales när vi ska till svärföräldrarna. Vi har också ett dödsbo i Frankrike att ta hand om - men vi har i alla fall valt att vi ska sälja huset där och köpa sommarställe någon timmas resväg från vårt hem. Vi räknar med att kunna åka kollektivtrafik till sommarstället.

Jag skulle gärna semestra mer i norra Europa, det finns jättemycket som jag inte har sett. Jag skulle kunna tillbringa många semestrar åt att utforska hansestäder runt Östersjön, norra Tyskland och BeNeLux-länderna. Jag gillar att åka till Helsingfors, Åbo, Tallinn och Riga och har knappt varit i Danmark. Jag har mycket att se i Sverige också. Men mycket av ovanstående kräver ju en veckas ledighet om det ska bli något utan flyg. Gärna trevliga övernattningsställen på vägen. Weekendresor är besvärligare, men vi hemestrar en del och upptäcker vår stad. Vi gillar att gå en långpromenad till något ställe där man kan sätta sig och ta en öl och sen ta bussen hem.
 
Vi har också svårt att låta bli att flyga, dels för att nära familjemedlemmar bor utomlands och dels för det där med hästen och restiden. Redan idag tar det en hel dag att flyga till London och ta kollektivtrafik till Wales när vi ska till svärföräldrarna. Vi har också ett dödsbo i Frankrike att ta hand om - men vi har i alla fall valt att vi ska sälja huset där och köpa sommarställe någon timmas resväg från vårt hem. Vi räknar med att kunna åka kollektivtrafik till sommarstället.

Jag skulle gärna semestra mer i norra Europa, det finns jättemycket som jag inte har sett. Jag skulle kunna tillbringa många semestrar åt att utforska hansestäder runt Östersjön, norra Tyskland och BeNeLux-länderna. Jag gillar att åka till Helsingfors, Åbo, Tallinn och Riga och har knappt varit i Danmark. Jag har mycket att se i Sverige också. Men mycket av ovanstående kräver ju en veckas ledighet om det ska bli något utan flyg. Gärna trevliga övernattningsställen på vägen. Weekendresor är besvärligare, men vi hemestrar en del och upptäcker vår stad. Vi gillar att gå en långpromenad till något ställe där man kan sätta sig och ta en öl och sen ta bussen hem.
Jag hemestrar också. Och hänger på landet sommartid och i stallet på mycket av min lediga tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp