Bukefalos 28 år!

Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag går och funderar på att skaffa hund (har redan bestämt mig) och klurar på ras. Jag har haft en cavalier tidigare som jag var aktiv med, jättemysig och go hund, men den här gången vill jag ha något mer att jobba med, gärna lite större. Har praktiserat på kennel och hunddagis i tonåren.
Satt och pratade med min vän som har en schäfer, en kanonfin tik som jag är mycket förtjust i! Hon har precis blivit korad med höga poäng, är uppfödarens bästa hund enligt henne själv och tränas och tävlas i spår, lydnad och skydd. Fullt frisk! Hennes uppfödare ska nu ta valpar efter henne, troligtvis, och min vän tycker att jag ska ta en av dem.
Jag blev helt paff först, men nu är jag lite fundersam iaf. Schäfrar har jag aldrig gillat (fördomsfull pga en olycka som liten) men den här tiken älskar jag. Hon är så härligt personlig och har humor, humör och kan vara en riktig "kärring" ibland. Jag har aldrig tidigare ens ÖVERVÄGT att skaffa schäfer! Men en hund efter henne....? :d

Har funderat, tänkt, grubblat osv. Men är jag lämplig ägare till en sådan hund?

Jag är inte intresserad av att träna skydd, men gärna lydnad, spår, sök eller liknande (det vi har fallenhet för). Gillar agility också eftersom jag ägnade mig åt det med min förra hund. Vill gärna ha en hund med lite vakt i, som är förig, allround, med på det mesta. Men jag vill inte ha en hund som är nervig, alltid "på", tuggar på väggarna om jag blir förkyld och bara orkar hasa runt kvarteret någon dag (plus lite trickövningar och sök-lekar inne). Mycket blir väl vad man gör det till och nedärvs tikens mentalitet så absolut! Men man kan ju aldrig vara helt säker.

Vad tror ni?
(Jag har annars funderingar på en korthårig collie.)
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Du vet ju vilken ras jag propagerar för... ;) :banana:

Men eftersom tiken verkar vara den typen av hund du vill ha; kolla upp vilken hanhund de tänkt använda och se om även han överensstämmer med dina önskemål. Nog tycker jag spontant att du kan ha schäfer utifrån vad du vill med ditt hundägande och vad du kan erbjuda din blivande hund! Du kommer ju säkert ha stöd av din vän också.
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

låter som schäfer är ett utmärkt val. Har själv schäfer hane, lugn, stabil, vår första schäfer, mycket positivt överraskad av rasen.
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Ja jag vet... :p Jag har inte släppt den rasen ännu!

Tikens ägare hade önskemål om val av hane och förmodligen blir det den, men självklart kollar jag upp allt sådant också innan jag slutligen bestämmer mig.

Ja vi får se, än så länge är det bara en massa funderingar. Men jag vill ha något som känns "rätt", vad det än blir.

Konstigt bara, schäfern är den vanligaste rasen men jag vet egentligen inte mycket om dem eftersom jag alltid utgått från att jag inte gillar dem.
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Jag har haft precis samma funderingar själv. Först blev jag förvånad över mig själv, som haft mycket fördomar om rasen. (det har jag fortfarande, men har insett att det finns jättefina exemplar också ;) )
Sedan var tanken "Men gud klarar jag av en schäfer? Måste man sikta på SM?" osv.

Säger som folk sa till mig - att om du själv ställer frågan "klarar jag det här?", och vet att en hund ska aktiveras, kommer du troligen att klara av en schäfer. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

"Sedan var tanken "Men gud klarar jag av en schäfer? Måste man sikta på SM?" osv."


Exakt! Andras (och egna) förväntningar och fördomar blir nog något man som schäferägare måste lära sig att möta.

P.s. "Modertiken" siktas mot SM, så det finns lite att leva upp till... :o
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Jag tror visst att du klarar av en Schäfer!
Har själv varit Schäferägare i 19 år och tycker det är en jättelätt ras! Allt fungerar ju liksom på en Schäfer :D Jag menar, läs en hundbok om uppfostran eller dressyr och prova på hunden och det fungerar :idea:

Jag anser att Schäfern är en lätt ras, förutsatt att du som ägare är konsekvent och en bra ledare.Vilket jag tycker att det är enkelt att vara för den rasen, den är så basic på nåt vis.
Den kommer att vilja göra allt för dig och följa dig var du går!

Var du siktar och hur långt du når är enbart nåt du bestämmer själv, huvudsaken är att ni trivs i hop och lever ett bra liv tillsammans.

Vissa "bruks" Schäfrar har svårt för detta med en OFF-knapp, dom är i högvarv stort sett hela tiden och har svårt att koppla av. Kolla hur det är med denna tik och även hanen, besök dom hemma och kolla om dom kopplar av.
Fruktansvärt jobbigt med hundar som inte kan koppla av tycker jag.

Lycka till!
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Ja jag vill också ha en hund som kopplar av hemma. Den här tiken som är aktuell som "modertik" har jag dock lite svårt att se detta på.
Hunden är helt upp över öronen tossig i mig och kan INTE tagga av när jag är med! Hon hämtar leksaker, lägger dem i knät på mig, duttar på mig med dem, hämtar benet, fjantar runt benen på mig, ut på altanen och hämtar bollen, går till mig och inbjuder till lek osv osv. :smirk: Funkar inte det så försöker hon hoppa upp i knät på mig eller börjar småskälla. När jag går därifrån somnar hunden som en stock, utmattad! Nja, inte riktigt men nästan....

Jag har skämt bort henne med lek så nu är jag den ultimata pipleksaken för henne. :o Hennes matte brukar bara skratta åt det hela. Det är lite roligt att se en i övrigt så allvarlig hund fjanta runt lite. :D Blir hon för dryg så får hon gå och lägga sig en stund.

Men när jag hade henne hemma hos mig, utan sin matte, så gick det att "stänga av" henne. Trots en massa skojiga katter som skulle busas med.
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Jag tycker verkligen du ska ge schäfer en chans och du verkar ju dessutom ha intresse för att träna vilket är jättebra :) . Innan jag slutligen bestämde mig för belgare var jag länge inne på schäfer.
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Ha ha ha, det känner jag igen!
Både på min hund och mig själv!
Har kompisar med 4 irländare och dom blir alldeles tossiga när jag hälsar på. Min kompis brukar säga att dom är aldrig så galna som när jag kommer!

Men som person så måste man sätta tydliga gränser, nu leker/hälsar vi och NU är det slut. Det bästa tycker jag är att bara säga -NU är det bra! och sen bara ignorera hunden. Låt den hålla på men bry dig inte. Det kan ta tid första gången men när den inser att det inte funkar så ger den sig, och för varje gång går det snabbare.
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Jo jag har börjat säga ifrån lite nu, det gick överstyr med hoppandet och flängandet. Det roliga är att hon gillar mig lika mycket ändå trots att jag nu blivit "tråkig" och ska bestämma. Förr körde hon ju hejdlöst med mig!

"Kasta bollen åt mig! KASTA bollen åt mig SNÄLLA!?? Nu..? Kasta.... Schyssta en gång till! ÅHHH vad roligt vi har!!! Här jag igen! En gång till?? Jo, bara EN gång till..?? Kom IGEN nu, lattja lite med mig!!?"
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Fast jag tycker inte att du ska skaffa schäfern enbart för att du tycker om din kompis schäfer. Det är ju långt ifrån säkert att valpen skulle bli som den. Jag tycker du ska kolla upp kh. collie först om du har varit inne på den och jämföra schäfern och collien och se vad du gillar mest och vilken du tror passar dig bäst.
Jag tror absolut att du skulle klara av en schäfer, men risken finns ju att du jämför din valp med din kompis hund och att du kanske blir besviken.
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Jo jag inser ju att en valp efter henne inte kommer bli en karbonkopia. Men skulle jag välja ut en schäfertik bland alla andra så skulle det bli en sån som hon iaf... Hon har allt det jag vill ha i en hund (+lite extra jaktinstinkt...). Men som sagt, beror på hane också.

Tack för varningen. :)
 
Sv: Är jag lämplig som ägare till schäfer?

Min 3dje schäfer som var den enda som jag haft sen valptiden var efter mycket högt meriterade föräldrar - far var tysk och bl champion i vallning + alla andra utställningsmeriter man nu kan ha med mycket bra mentalitet. Han köptes in av dåvarande ordf i Sv Schäferhundklubb så det var definitivt inte kattskit.
Mamma var en av dom högst poängsatta i korning på sin tid i sverige och även tjusig exteriört men en riktig häxa.
Vad fick jag - jo en lurvig, mkt snäll, lekfull, 100 % barnvänlig, måttligt intresserad av dressyr gårdshund som visserligen sa ifrån om de kom någon men sen la sig på besökarnas fötter i ren kärlek, att springa omkring på promenad eller cykeltur var alltid jättekul, fick hon sen jaga en hundkompis runt runt så fanns det ingen lyckligare vovve. Hon kunde koppla av i alla lägen och låg oftast på sidan totalt avslappnad - men hon kom upp fort om det hände något. Hon var dock rädd för andra schäfertikar (mor var vass som sagt var), i övrigt var hon högrangad och den gång hon tvingades försvara sig höll hon fast dvärgcollien ifråga.
Hon var med mig överallt i bilen och på jobb men kunde lika gärna vara ensam hemma en hel dag.
En perfekt familjehund som aldrig krävde något men var med på alla aktiviteter.
Hennes härstamning sa dock något annat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 112
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 173
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 747
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil
  • Patellaluxation på renrasig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp