Är jag lurad?

L

lurad1

för ca 8 år sedan så fick jag en häst som jag skulle ha som min egen. ett outbildat halvblod från irland.

vid brevkontat med ägarna som är från danmark står det att han skulle vara hos mig i först fyra år för att sedan om han trivdes få vara kvar för alltid hos mig om jag ville det!

ägaren skrev dessutom att de aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att sälja denna häst och att jag skulle ha den som min egen och ha full rådighet över den.

vi ville skriva kontrakt vid avlämnandet men detta fick vi bestämt nej till, utan det skulle inte behövas. vi frågade om hästen var försäkrad, vilket den inte var eftersom det var så dyrt att ha den försäkrad i danmark. vi sa då att vi skulle ha den försäkrad eftersom det finns ju alltid en skadaderisk. och alla vet ju hur mycket det kostar att åka till veterinär.

de sa att det var helt ok för oss att ta försäkringen eftersom de aldrig hade sina hästar försäkrade och vi meddelade dessutom att vi stod som förmånstagare eftersom vi betalade allt på hästen.

allt flöt på bra och hästen blev väldigt duktig och tävlade till slut höga klasser, då helt plötsligt så hörde de av sig och ville att vi skulle lösa ut hästen för en hög summa eller om jag inte kunde det så skulle den säljas! vi sa bestämt nej och hänvisade till breven där de skrivit att den skulle vara hos mig i minst 4år och att jag sedan skulle få hästen om det visade sig att han trivdes, vilket han gjorde och de dessutom skrivit i ett annat brev att han gjorde och såg så fin ut.

sedan hörde vi inte av dem något mer på säkert två år, de hörde aldrig av sig eller kom och hälsade på sin häst. vi skrev dock brev och berättade om den efterhand hur det gick och så.

tyvärr var olyckan framme och våren -00 så dog hästen av en tumör i tarmen. jag meddelade ägarna som var svåra att få tag på både på telefonsvarare att de skulle höra av sig till mig och via ett brev där jag berättade vad som hänt. de hörde aldrig av sig till mig då och jag antog ju självklart att de blivit väldigt lessna.

först efter nästan 2 år så hör de av sig till mig och kräver en stor summa pengar pga av brutet avtal?? dessutom kräver de mig på försäkringen eftersom de är ägaren till hästen. vi svarade självklart emot detta och tycket det var väldigt underligt sätt att bete sig på.

bakgrunden till detta är att vi pratade med försäkringsbolaget och uppgav att det var en annan ägare på hästen och att vi ville stå för försäkringen dvs vi betalade vi ville ha ut försäkringen vid ev skada. Kan tillägga att hästen var försäkrad i det lägsta beloppet man kan i för att få ut högsta veterinärvård. så den var inte speciellt högt försäkrad.

ägarna hävdar nu att de skall ha försäkringsbeloppet plus ränta eftersom de var just ägare och hänvisar till föräkringsvillkoren. men i försäkringsvillkoren så får man inte försäkra en häst om man inte är folkbokförd i sverige! dvs de hade aldrig kunnat försäkra hästen genom mig i sverige.

de själva har aldrig haft någon häst försäkrad någonsin och denna hästen var helt oförsäkrad i 8år innan jag tog över den.

jag hade aldrig tagit emot denna häst om det var så att jag skulle utbilda den för att de sedan skulle sälja den, vilket verkar vara fallet nu. vi har dessutom betalt försäkringspremierna som gör nästan halva försäkringvärdet på den tid den var hos mig.

hur hade ni gjort här??
 
ojoj, vilka idioter :eek:

Jag säger såhär, betala INTE! Du skulle vinna om de tog dig till rätten (engligt det du skriver, jag är ingen försäkringsexpert ;)) så varför ska du ge dig??

Synd att hästen dog, men det var bra att han bodde hos dig så att det fanns möjlighet till veterinär vård!!
 
Å fy fan, vilken jobbig situation du hamnat i! :( :crazy:
Svårt när man inte har ett kontrakt att hänvisa till, därför är det så viktigt att man skriver det, men de ville de ju inte göra... :crazy:
Jag tycker att du ska stå på dig, och INTE betala dom! Det är ju ändå du som utbildat och haft hästen! ;) Det finns då folk till allt... :crazy: :mad:
 
Jag tycker det är helt uppenbart att de försöker dra en vals. I Ridsport brukar det ju finnas annonser med advokater som har hästar som specialitet, och man brukar kunna få ett gratis rådgivningssamtal.

Fast om du är tillräckligt bestämd den här gången kanske de inte hör av sig igen? Då när de ville att du skulle lösa ut hästen gav de ju sig när du hänvisade till brevet, menar jag. De tar förmodligen en rövare för att se om de får ut några pengar den här gången. Usch, sicket folk det finns! Man kan väl ändå inte kräva pengar för ett brutet avtal när det inte finns något avtal? Och om de räknar brevet som avtal så framgår det ju klart och tydligt att hästen är din sedan fyra år tillbaks.
 
Kan ju förtälla att jag har haft advokat inblandad. Vi har varit uppe i rätten med detta.

Beslutet kom igår :cry:

Jag förlorade...

Rätten gick på att hon hänvisade till försäkringsvillkoren att det är ägaren som skall få ut försäkringen. De hävdar att vi inte kommit överens med försäkringsbolagt och eftersom försäkringen inte finns kvar idag så kan vi inte få tag i försäkringsbrevet

Det finns en paragraf där det står att ägaren har rätt till försäkringen om inget annat kommit överrens med försäkringsbolaget. Vi hade pratat med de och hade även ägarens namn med på alla räkningar från kliniken som självklart vi betalade. Solklart tyckte vi, men inte tydligen.

Pratade med försäkringsbolaget och de säger följande: för att få teckna en försäkring så måste man vara folkbokförd i sverige, man kan alltså inte vara utländsk medborgare bosatt i sitt hemland då gäller inte försäkringen eller de får inte teckna någon dvs den blir ogiltlig.
de sa vidare att de skulle skriva ett brev som det står klart och tydligt att det är så och att det är förmånstagaren som skall få ut försäkringen, alltså inte ägaren i detta fallet anser de på försäkringsbolaget.

Kul att de står på min sida och vi kommer att gå vidare självklart, MEN det stora problemet är att med advokatkostnader och så vidare så kräver nu förre ägaren mig på runda slängar en sådär 130 000:- :(
(hästen kostade typ 5000:- max vid inköp som åring på irland, då ägarens dotter jobbade på stället där den är född)

Det medför att jag kan inte få fram de pengarna och vill ju inte betala för jag anser ju mig ha rätt, men kräver de verkställighet kan jag bli av med allt jag äger. Dvs de kan kräva att mitt hus säljs och min bil, mina hästar osv trots att vi överklagar och dommen inte blir klar.

Vad skall man nu göra? Ta livet av sig eller..
 
Usch! Jag kan inget annnat än att känna med dig! Jag hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa för dig.
 
Rätten gick på att hon hänvisade till försäkringsvillkoren att det är ägaren som skall få ut försäkringen. De hävdar att vi inte kommit överens med försäkringsbolagt och eftersom försäkringen inte finns kvar idag så kan vi inte få tag i försäkringsbrevet

Det ska väl inte vara så svårt att få tag på. Dom måste ju ändå ha arkiverat en kopia av det!?

Anneli
 
Precis! de MÅSTE finnas en kopia på alla papper på försäkringsbolaget!
 
Ring inte försäkringsbolaget utan åk dit istället och prata med en handläggare och kan inte den hjälpa dej så be om att få träffa dennes chef.. genast.. Då brukar det bli fart på "folket"..

De kan ju inte bara plocka bort försäkrigarna och sedan så är de borta?!! Det måste finnas en preskiberingstid på papperna.. Så som A-Kassans alla papper ligger i ett arkiv i arjeplog.. Vissa utbildningar spar kopior i minst 10år efter avslutad kurs.. så varför skulle inte Försäkrignsbolaget kunna ha papperna kvar.
Din advokat hur verkar h*n? verkar h*n kämpa för din rätt eller åker h*n bara med? Har h*n gjort några undersökningar själv? Det måste ju finnas något liknande fall ett sk.prejudikat i HD?
 
Hur kan människor vara så dumma ? det enda de verkar bry sej om är pengar ! De verkade juninte ens bry sej om att hästen hade dött !!!!!!! Och nu skall du, som har tagit hand om hästen betala 130.000 ???!!!!!! Helt sjukt ju ! :mad: :devil:
 
Jag tycker det är lite konstigt från början,
man ger väl inte bort en häst som har kapasitet att hoppa svåra klasser ?!
Om dom inte ville ha sin häst på fyra år
och sen kunde tänka sig att ge bort den.
Varför sålde dom inte den istället från början?
Hästar man kan få gratis är ju oftast
skadade eller 25 år.
Inte ett hbl med kapasitet.
 
Säger bara en sak alltid SKRIFTLIGT.Oavsett hur trevlig köpare,säljare, fodervärd etc verkar BEGÄR ALLTID SKRIFTLIGT och skriv hellre för mycket ta med minsta sak. På så vis undviker man osämja missförstånd. Det är då bara att hänvisa till det skriftliga.
Hoppas det löser sig för dig.
mvh Elshacera
 
Håller med om att det känns skumt hela historien, varför skänka bort hästen och desutom till någon i ett annat land och på så konstiga vilkor, och så snart efter de själv köpt den. Det känns också som om trådskrivaren känner ägaren ganska väl sedan tidigare och att det ligger mer bakom än vi får fram här. Har vi verkligen fått alla fakta och någorlunda objektivt? Med tanke på att breven som hänvisas till här borde styrka trådskrivarens uppgifter

Försäkringsbrev som försvinner, vad jag vet är företag skyldiga att kunna redovisa sådant här fem eller tio år i efterhand, det ska bara vara för dem att skriva ut ett nytt. Har man diskuterat liknade lösningar bör man ju se till att få dem även skriftligt och dessutom behåller man väl den här typen av papper i några år efter man tagit bort hästen, i synnehet om det varit strul tidigare. Normalt sett så tillfaller ju premien den som betalar åtminstone enligt alla varningar för att inte låta fodervärdar stå för försäkringen i papperna, visst det kan vara felaktiga uppgifter men, men...

150.000 i kostnader för att tvista om 5-10.000 (det jag inbillar mig är lägsta livbelopp för att få dubbelveterinärvård) känns också konstigt men rättsprocesser är dyra. Dock brukar hemförsäkringen täcka stora delar så kostnaden borde snarar landa på 20%+ den fasta självrisken eller så.

Du får ursäkta att jag ifrågasätter men hittills har nästan alla bara hållt med och tyckt synd om, men för mig känns det som en hund ligger begraven någonstanns i röran.
 
Försäkringsbolaget MÅSTE ha papper sparade...jobbar själv på ett försäkringsbolag och allt sparas i ett arkiv i Vilhelmina. Dessutom är preskiberingstiden 10 år!!!

Skönt att iaf bolaget är på din sida!

Känner med dig!! Hoppas det reder ut sig!
 
Håller fullkomligt med dig! Jag tycker bla att det låter väldigt underligt att du inte kan få ut en kopia på Försäkringsbrevet? Sedan kan jag tillägga att jag alltid sparar försäkringsbreven ifallatt. Sådant slarvar man väl inte bort?

Sedan är summan orimligt hög 130 000:- låter mycket! Eller har ni anlitat en av sveriges högst betalda advokater? Tycker även det är märkligt att ägarna ens bemödar sig med att dra upp det i rätten om det bara handlar om 5- 10 000:-

Att sedan få "låna" en häst som går så pass höga klasser utan att ens ha papper på den låter väldigt konstigt? Jag hade då själv reagerat som "fodervärd" på hästen och sett till att få det skriftligt!

Anneli
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 801
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 516
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp