Är jag på rätt väg?

M

Molinima

Har ju försökt att hitta en lämplig w-sadel till araben ett tag nu men det är svårt.... Här finns ju tydligen ingen kunnig utprovare i min omnejd och själv är jag novis. Har haft några olika sadlar hemma som jag omedelbums kunnat se att NEJ det här funkar inte.
Men nu har jag lånat hem en Big Horn vars enda info jag har är att sitsen är 15". Men den här tycker jag faktiskt ligger hyfsat. Något hög i "framvalvet" och kanske något, något smal? Kändes som att den låg bra på alla andra sätt o vis, låg stilla på ryggen och verkade följa rygglinjen väl.
Har ni tid att kolla några bilder så är jag tacksam för kommentarer. Men strunta i tjockismagen och de väldigt konstiga tillbehören under sadeln är ni snälla.
www.pixbox.se/alb_show_id1178918_page0.html

Den här sadeln har jag inte tänkt behålla för den är för liten i sitsen för mig och fruktansvärt obekväm. Men det vore bra att veta om jag tänker något så när rätt när jag söker rätt passform.
Tips på andra sadlar som skulle kunna tänkas fungera mottages tacksamt. Kan ju inget om w-sadlar så om ni vet några sadlar som liknar den här i form o fason (fast gärna roundskirt) så får ni gärna hjälpa till. Smärtgränsen ligger på 10 tusen, ny eller begagnad.
En fråga också, arabbom, skulle den kunna var tillräckligt vid/vinklad för en knubbsälsarab? Jag vet ju inte alls vad jag ska gå efter, och iom att det inte finns någon info om denna sadlen så ger det ju inga större ledtrådar heller. Någon som vågar sig på att uppskatta vidden utifrån bilden)
 
Sv: Är jag på rätt väg?

hej!
vill börja med att säga att inte heller jag är expert på sadlar..
men jag håller med dig om att den verkar bli hög i fram, och om du sitter i den så hamnar vikten väldigt långt bak på hstens rygg...

vill bara tipsa dig om att se upp för paddar som är för långa, även paddarna kan skava ganska illa på en kort arabrygg. det har jagsjälv problem med... :grin:

själv har jag en double c arabian pleasure på min knubbsälsarab.... den fanns då att beställa i flera bomvidder..

själv har jag varit sugen på att provrida en bighorn arab (den svarta syntet)

lycka till i sadeldjungeln :cool:
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 074
Senast: Korven
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 345
Senast: Rimfaxe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp