är jag tvåhänt

vinkelina

Trådstartare
Har på senaste åren funderat på om jag är tvåhänt. Gör nämligen vissa saker med höger och vissa med vänster hand (är högerhänt) tex vid sminkning byter jag hand för höger/vänster öga. "kan" skriva med vänster hand så det blir läsligt men märks att man inte är lärd att skriva med den handen, ser ut som en 7 åring som just lärt sig skriva. Har dessutom besticken i fel hand när jag äter, går inte annars

Men hur vanligt är detta, och kan man på nått sätt testa detta. Har blivit uppfostrad som högerhänt
 
Ingen aning, min dotter är bådehändad och är inte skolad på nån hand utan hon har valt själv.
Skriver bättre med vänster men ritar lika snyggt med båda
 
Har på senaste åren funderat på om jag är tvåhänt. Gör nämligen vissa saker med höger och vissa med vänster hand (är högerhänt) tex vid sminkning byter jag hand för höger/vänster öga. "kan" skriva med vänster hand så det blir läsligt men märks att man inte är lärd att skriva med den handen, ser ut som en 7 åring som just lärt sig skriva. Har dessutom besticken i fel hand när jag äter, går inte annars

Men hur vanligt är detta, och kan man på nått sätt testa detta. Har blivit uppfostrad som högerhänt
Jag är jäkligt högerhänt men äter med fel hand, så just det behöver inte betyda ngt :)
 
Jag visste sen innan att jag använder båda händerna,men inte hur mycket förrän jag bröt vä armen i feb.
Dock är jag gammal nog för att ha blivit lärd i skolan att skriva med hö.så det gör jag.
 
Jag är högerhänt men kan skriva (fult) och göra mycket saker med vänster hand. Kan även göra skojiga saker med tårna, det går att träna upp :). Men till finlir är det bara höger som är tränad.

Bror min är nog egentligen vänsterhänt men gjorde som alla andra när han skulle lära sig skriva, och skriver som en kratta med höger. Men gör allt annat som en vänsterhänt gör saker (sporter etc).
 
Har på senaste åren funderat på om jag är tvåhänt. Gör nämligen vissa saker med höger och vissa med vänster hand (är högerhänt) tex vid sminkning byter jag hand för höger/vänster öga. "kan" skriva med vänster hand så det blir läsligt men märks att man inte är lärd att skriva med den handen, ser ut som en 7 åring som just lärt sig skriva. Har dessutom besticken i fel hand när jag äter, går inte annars

Men hur vanligt är detta, och kan man på nått sätt testa detta. Har blivit uppfostrad som högerhänt

Jag är "tvåhänt" men har favorithänder beroende på vad jag har lärt in och vad jag gör.
Jag rör visst baklänges i kastruller sa nån och besticken kan hamna i vilken hand som helst.
När jag som florist gör begravningsdekorationer använder jag båda händerna lika mycket.
 
Jag äter bara med höger. Går inte alls att ha gaffeln i vänster. Så jag hade nog inte sagt att jag är tvåhänt, utan extremt högerhänt.
 
Jag är så vänsterhänt som man kan bli. Är helt handikappad med höger. Kan inte göra någonting. Eller ja, spänna sadelgjorden ridandes kan jag göra :p
Och växla bilen. Men det är ju sånt jag är så illa tvungen till att lära mig.
 
Har på senaste åren funderat på om jag är tvåhänt. Gör nämligen vissa saker med höger och vissa med vänster hand (är högerhänt) tex vid sminkning byter jag hand för höger/vänster öga. "kan" skriva med vänster hand så det blir läsligt men märks att man inte är lärd att skriva med den handen, ser ut som en 7 åring som just lärt sig skriva. Har dessutom besticken i fel hand när jag äter, går inte annars

Men hur vanligt är detta, och kan man på nått sätt testa detta. Har blivit uppfostrad som högerhänt
Det är rätt vanligt att vara dubbelhänt och mycket praktiskt. Ofta går det i släkten. Har man ridit mycket så kan ju man vara extra tränad i vänsterhanden = tygelhanden tidigare. De flesta av mina äldre släktingarna har varit dubbelhänta. Vissa saker gör man lättare med höger, andra lättare med vänster, skiftar om precis som du beskrev det, kan lära " om " händerna relativt enkelt också.
 
jag är lite dubbelhänt jag med tror jag, äter med besticken i fel hand oftast, går att äta i "rätt hand" också men blir inte lika smidigt :p, syr med båda händerna och, ja gör lite av varje med vilken hand som helst. höger är mest dominant, men vänster går att skriva och rita med ibland. blir skakigt då det är ovant men det går.
 
Jag är nog i det närmaste tvåhänt eller ambidext. Jag gör allt med bägge händerna oavsett vad det gäller: spela pingis, bowla, äta, borsta tänderna, skära bröd, klippa etc - det enda jag inte gör med bägge är att skriva, det gör jag med högern men troligast endast för att det går fortast. Ang skrivningen så är det lite kul, för jag håller pennan helt åt skogen i höger handen men håller den korrekt i vänster, men ändå är det högern jag skriver med, fastän jag väldigt lätt får skrivkramp å jag knappt kan läsa min egen handstil :angel:

När det gäller spela innebandy, fotboll etc så skjuter jag lika bra m bägge fötterna el använder bägge fattningarna också - dock om jag håller på med bollsporter och byter hand (som badminton, pingis osv) så tar det en stund innan hjärnan hinner ställa om sig och jag hittar träffarna igen. Det är som om jag blir lite osynkad en stund, men sedan hittar jag rätt igen. :D
 
Jag är nog i det närmaste tvåhänt eller ambidext. Jag gör allt med bägge händerna oavsett vad det gäller: spela pingis, bowla, äta, borsta tänderna, skära bröd, klippa etc - det enda jag inte gör med bägge är att skriva, det gör jag med högern men troligast endast för att det går fortast. Ang skrivningen så är det lite kul, för jag håller pennan helt åt skogen i höger handen men håller den korrekt i vänster, men ändå är det högern jag skriver med, fastän jag väldigt lätt får skrivkramp å jag knappt kan läsa min egen handstil :angel:

När det gäller spela innebandy, fotboll etc så skjuter jag lika bra m bägge fötterna el använder bägge fattningarna också - dock om jag håller på med bollsporter och byter hand (som badminton, pingis osv) så tar det en stund innan hjärnan hinner ställa om sig och jag hittar träffarna igen. Det är som om jag blir lite osynkad en stund, men sedan hittar jag rätt igen. :D
Avundsvärt! Jag tar nästan livet av mig bara jag försöker borsta tänderna med fel hand.
 
Har på senaste åren funderat på om jag är tvåhänt. Gör nämligen vissa saker med höger och vissa med vänster hand (är högerhänt) tex vid sminkning byter jag hand för höger/vänster öga. "kan" skriva med vänster hand så det blir läsligt men märks att man inte är lärd att skriva med den handen, ser ut som en 7 åring som just lärt sig skriva. Har dessutom besticken i fel hand när jag äter, går inte annars

Men hur vanligt är detta, och kan man på nått sätt testa detta. Har blivit uppfostrad som högerhänt
Jag är högerhänt, men försöker träna upp vänstra handen. Tycker det är bra att inte vara helt handikappad om något skulle hända med höger hand.:)
 
Jag är vänsterhänt, men gör många saker lika bra med båda händerna. Det är väldigt praktiskt när man ska sminka sig, borsta tänderna, måla naglarna, skära bröd, måla eller vad som helst egentligen. Skriva med höger kan jag också, men det blir inte som med vänsterhanden för jag har inte riktigt samma finlir i högran. Kommer ihåg att jag i förskoleålder alltid klippte med vänster men eftersom jag aldrig erbjöds en vänstersax så blev det inte så bra. Detta påpekade förskolefröken som sa att jag klippte så fult med vänster och borde klippa med höger istället så då lärde jag mig det istället. Men jag kan än idag klippa med båda om jag vill, även om jag numera oftast klipper med höger.

Det är himla lustigt det här med att människor antingen gör allt med höger, vänster eller båda händerna egentligen! Och på tal om vilken hand man gör vad med - kan någon svara på varför de som är högerhänta äter med vänster om de har kniv och gaffel medans de använder högern om de äter med sked? Folk brukar tycka jag är konstig som äter med skeden i vänster hand, medans jag tycker uttalat högerhänta är konstiga som växlar hand när de aldrig gör det annars. (Och varför äter de ens med vänster alls?) :p
 
Jag är vänsterhänt, men gör många saker lika bra med båda händerna. Det är väldigt praktiskt när man ska sminka sig, borsta tänderna, måla naglarna, skära bröd, måla eller vad som helst egentligen. Skriva med höger kan jag också, men det blir inte som med vänsterhanden för jag har inte riktigt samma finlir i högran. Kommer ihåg att jag i förskoleålder alltid klippte med vänster men eftersom jag aldrig erbjöds en vänstersax så blev det inte så bra. Detta påpekade förskolefröken som sa att jag klippte så fult med vänster och borde klippa med höger istället så då lärde jag mig det istället. Men jag kan än idag klippa med båda om jag vill, även om jag numera oftast klipper med höger.

Det är himla lustigt det här med att människor antingen gör allt med höger, vänster eller båda händerna egentligen! Och på tal om vilken hand man gör vad med - kan någon svara på varför de som är högerhänta äter med vänster om de har kniv och gaffel medans de använder högern om de äter med sked? Folk brukar tycka jag är konstig som äter med skeden i vänster hand, medans jag tycker uttalat högerhänta är konstiga som växlar hand när de aldrig gör det annars. (Och varför äter de ens med vänster alls?) :p

Som högerhänt vill man ju skära med höger hand så det är naturligt att kniven hamnar i höger hand och då blir gaffeln i vänster hand.
 
Som högerhänt vill man ju skära med höger hand så det är naturligt att kniven hamnar i höger hand och då blir gaffeln i vänster hand.
Nänä! Jag är superhögerhänt och skär med vänster. Enklast så. Kan äta rätt men byter omedvetet besticken efter en kort stund.
 
Jag utför mycket av jobbet som om jag vore ambidextriös och skriver lika illa med bägge ;) Tycker det är jättejobbigt med verktyg som är utpräglat höger- eller vänsteranpassade.
Men visst sjutton är jag högerhänt. Missar munnen om jag försöker borsta tänderna med vänsterhanden :o
 
Och på tal om vilken hand man gör vad med - kan någon svara på varför de som är högerhänta äter med vänster om de har kniv och gaffel medans de använder högern om de äter med sked? Folk brukar tycka jag är konstig som äter med skeden i vänster hand, medans jag tycker uttalat högerhänta är konstiga som växlar hand när de aldrig gör det annars. (Och varför äter de ens med vänster alls?) :p

jag är mest högerhänt och har kniv i vänster och gaffel i höger, håller inte ens besticken rätt i handen.. utan håller både kniv och gaffel typ som man håller en sked
holding-a-fork.jpg
och inte som man "ska";
holding-a-fork3.jpg


på förskolan så fick jag inte gå ifrån bordet innan jag höll besticken i rätt och i rätt hand.. vilket ledde till att jag aldrig åt och fortfarande inte kan äta när ngn tittar på när jag äter.
är ju väldigt obekvämt och opraktiskt att äta med "normal" hand fattning om besticken..
 
Ambidextros i mångt och mycket, tycker det underlättar att vara "tvåhänt" då det många ggr är att kunna göra saker med båda händerna, som tangentbord mm.
 
Jag har alltid trott att jag var väldigt högerhänt. För ett antal år sedan så opererade jag handlederna för karpaltunnelsyndrom, en i taget o så gipsad efteråt.
Livet var lika grönjävligt oavsett vilken handled som var gipsad, förutom att jag skriver som en kratta med vänster.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
9 058
IT & mobiler Jag har precis bytt mobil och det är dags att pensionera den gamla på ett värdigt sätt. Den är 7 år gammal(Iphone SE) och enklast är väl...
Svar
11
· Visningar
821
Senast: Rosett
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp