Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Ja, det är åtminstone en signal jag får höra från deras fackliga företrädare; inte så att det är en "stor fråga", men av och till de sista åren har en del fackliga företrädare sagt det. De säger att många lärare upplever att det blir så mycket mer krav på dokumentation att det går ut över elevtiden.

(Inom förskolan är det ju ständigt på tapeten; att personal upplever att det är så mycket krav på dokumentation, planering mm så att de inte kan ägna sig åt det de huvudsakligen vill och önskar; ta hand om och skapa en meningsfull tillvaro för barnen. Men det är ju som sagt förskolan och delvis en annan sak...)



(Just därför låter jag bli att skriva så mycket i frågan om pedagogik osv; jag kan för lite om den saken!)

*KL*
Som förälder till barn i förskoleklass är jag oerhört nöjd med "våra" lärare! De är oerhört kompetenta och jag ser verkligen att förskoleklassverksamheten är en mjuk och bra övergång mellan förskola och skola. Vi har dessutom turen att klassföreståndarna i de två förskoleklasser som finns på skolan har jobbat som lärare med barn i låg - och mellanstadieålder i flera år innan de själva valde att söka tjänsterna som förskoleklasslärare. Oerhörd fördel tycker jag!

Okej! Då förstår jag. Många skolor pressar på med elevtid efter att usken försvann och resultatet blir att det inte hinns med med att planera och göra det som eleverna märker av. Håller med dig :)
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Löner förhandlas centralt, men även lokalt. Nu finns det som tidigare sagts två lärarförbund och massor av olika parter. Det är alltså bara en liten del som kan påverkas genom centrala förhandlingar. Det är väl sannolikt samma sak på ditt jobb?

Nej, mitt jobb fungerar inte alls på det viset. Det är ett litet företag.

Men ok, om det är omöjligt för facket att försöka arbeta för att förändra arbetsvillkoren så är det så. Bara att köra på som de gör helt enkelt. Synd bara antar jag.

Tja, min man fick lönen betald i fem år av kungliga vetenskapsakademin, vilket frigör forskaren från undervisning under lika lång tid. Rätt lyxigt om du frågar mig! Möjligheterna kan inte ens jämföras med förhållandena för en lärare. Många får inte betalt för sin övertid och inte så mycket som en julklapp av sina arbetsgivare. Ja, facket borde kanske göra mer, men systemet är komplext. Och det är inte lärarnas fel.

Jo det låter lyxigt, tur för honom? Det låter lite som att han är ovanlig. Vilket såklart är kul för honom personligen, men inte säger så mycket om de övriga (vissa med vikariat efter vikariat, övertid som självklar insats, söka pengar istället för att forska och fick de inga pengar har de inget jobb och varken hm julmiddag eller klapp vad nu det skulle göra för skillnad.).

Men jag förstår inte varför du började jämföra din mans situation med alla lärare i Sverige plötsligt med tanke på att det är olika typer av jobb. Jag svarade på ett inlägg som hävdade att universiteten var befriade från politisk styrning med att kommentera att politikerna lägger sig i där också. Även om de inte kommit lika långt. I samma inlägg jämförde jag med sjuksköterskor och läkare och deras möjligheter att påverka osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jämför bra skolor och dåliga skolor, troligen finns det några gemensamma nämnare.
Det finns skolor som levererar goda resultat trots lågt ekonomiskt stöd - vad är deras hemlighet?

Eftersom det är sådan skillnad i prestation mellan skolor anser jag att det är märkligt att man ska se skolan ur ett generellt perspektiv. Titta på de dåliga, finn orsakerna, åtgärda.

Varje skola är unik och generella jämförelser blir ofta trubbiga. Det finns dock gott om forskning som fastställt vilka gemensamma och generella företeelser som kännetecknar en skola med goda elevresultat.

Tänker att det kan vara idé att ha detta i åtanke när en skola uppvisar förbättringspotential, även om det inte finns färdiga recept för någon.

Skola, politik, familjer och kultur är komplext.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Och då föreslår AndersB att man ytterligare ska försvaga den vetenskapliga underbyggnaden och istället bygga på något annat - även om jag inte fått veta vad det ska vara. Det vänder jag mig kraftigt emot, och anser att en av nycklarna är att göra precis tvärtom. Att se till att läraryrket blir en respekterad profession, med en stark förankring i forskning med vetenskaplig grund - såväl nationell som internationell. Precis som andra professioner som kräver högre utbildning.

Jag har aldrig sett en studie som hävdat att ämneskunskaper är oviktiga i högre årskurser. Inte heller har lärarutbildningen varit utformad på det sättet, även om jag tappat den mer ingående insynen sedan någonstans runt 2005.

Ja, jag är en stor entusiast för vetenskaplig förankring. Jag tycker inte man ska röra en fena i skolvärlden just nu utan vetenskaplig förankring om lärande. Men jag uppfattade att AndersB, på egen erfarenhet, kritiserade didaktiken och pedagogiken historiskt, tillbaka i tiden. Då den inte var speciellt vetenskapligt förankrad.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

kl.

Jag kan inte den finska skolan särskilt väl, men som jag förstår det har man hållit fast vid en ganska ålderdomlig struktur där läraren inte är lika styrd i sin undervisning, man har riktig studentexamen som rättas nationellt osv.


Vem vet, kanske forskarna även i Sverige kommer fram till att den, trots alla vetenskapliga framsteg inom pedagogiken och vad detta inneburit praktiskt inom skolan, traditionella katederundervisningen ger ett bättre resultat.

Det är teorier som nu börjar dyka upp inom matematisk pedagogisk forskning har jag hört.

Olika typer av undervisning passar olika typer av ämnen och elever olika bra. Med ren katederundervisning a la 60-tal hade många elever aldrig kunnat delta i undervisningen med något resultat alls. Det är vad man har kommit fram till och lärarna gör vad de kan för att anpassa undervisningen. Man har inte tagit konsekvensen av det dock, individanpassning kostar resurser och de har man inte tillfört i tillräcklig utsträckning.

Återigen; det gäller också att definiera resultat - vilket också är väldigt olika i olika ämnen. Det har sällan varit så oviktigt att ha faktadetaljkoll som i dagens samhälle, och sällan så viktigt att vara duktig på att källgranska. Kunskapsmatning från katedern är således inte särskilt effektivt, för att uppnå de resultat som är viktigast. Utom i vissa ämnen, där en viss bas utgörs av "ryggmärgs"-fakta och kunskap, för att komma vidare.

Vare sig vi, eller kineserna, vill ha det som i skolan i Kina. De jobbar stenhårt för att komma vidare från sin stelbenta skola som bara ger kunskapsrapande elever som inte kan ge svar på någon annan fråga än exakt de som läraren ställt under deras skoltid. Idag är det ett enormt problem - och man tittar på länder som USA för att försöka hitta lösningar.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men jag uppfattade att AndersB, på egen erfarenhet, kritiserade didaktiken och pedagogiken historiskt, tillbaka i tiden. Då den inte var speciellt vetenskapligt förankrad.

Jag uppfattade också det så, med tillägget att man framöver skulle minska ambitionen med den vetenskapliga förankringen för lärarprofessionen i utbyte mot något annat (ännu ej definierat, men kanske lekmannaideer från politiker och tyckare i allmänhet?). Och det var just det sistnämnda jag vände mig starkt emot.

Tilltron till vetenskapen har varit för svag - och behöver stärkas.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

De flesta skolor har ingen platsanställd vaktmästare och skolmormor och morfar finns inte på de skolor jag har jobbat på.

Det fanns, tillsammans med speciallärare för yngre årskurser (tror 6 klasser delade på en och första klass fick mesta tiden). Det kanske borde finnas nu också. Det kanske rentav skulle vara billigare än att ha det som det tydligen är nu.

Så för att svara på frågan, en lättnad för lärarna vore kanske mer kringpersonal i skolan. Personal som dessutom kunde följa upp eventuella problem direkt (vet att det finns sådana skolor, en kollegas dotter blev infångad blixtsnabbt för lässvårigheter, alla elever i yngre årskurser testades för det och fick extraträning innan det var katastrof).
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag gjorde det, men NU ser jag. Lärarens signatur står i schemat. Tack

Eh, ja.. det tänkte inte jag så mycket på. :o

Min reflektion var snarare att vi säger att det är tuffa dagar för lärarna, men när man ser elevernas schema så tänker iaf jag på att det är mycket tid som de tillbringar i stora grupper utan möjlighet att dra sig undan och vila lite.

Jag tycker vi för det mesta har ganska tåliga elever i våra skolor.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Eh, ja.. det tänkte inte jag så mycket på. :o

Min reflektion var snarare att vi säger att det är tuffa dagar för lärarna, men när man ser elevernas schema så tänker iaf jag på att det är mycket tid som de tillbringar i stora grupper utan möjlighet att dra sig undan och vila lite.

Eleverna skulle behöva ett "lärarrum" att få slappna av i någon gång om dagen. Hårda stolar sitter de också på.

Jag tycker vi för det mesta har ganska tåliga elever i våra skolor.

Haha, ja, schemamässigt ser det ju faktiskt tufft ut ur elevsynpunkt.

Och ja, det märks ju i alla fall på våra barn.... när man hämtar efter en heldag. Full fart på fritids en timme, sen 3 h förskoleklass och sen fritids hela eftermiddagen. Eller en heldag på förskolan. Inte konstigt att känslorna är starka och stora på vägen hem i bilen....
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Haha, ja, schemamässigt ser det ju faktiskt tufft ut ur elevsynpunkt.

Och ja, det märks ju i alla fall på våra barn.... när man hämtar efter en heldag. Full fart på fritids en timme, sen 3 h förskoleklass och sen fritids hela eftermiddagen. Eller en heldag på förskolan. Inte konstigt att känslorna är starka och stora på vägen hem i bilen....

Nej, men tur för dem att de ofta har mycket energi. ;) Själv hade man varit död...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Tilltron till vetenskapen har varit för svag - och behöver stärkas.

Det är helt sant, men en svårighet inom pedagogisk forskning är att den tangerar många olika discipliner och på många sätt är synnerligen politiskt laddad. Precis som psykologin fått kämpa under lång tid för att bli etablerad vetenskaplig disciplin så har pedagogerna fått göra samma resa.

För inte så länge sedan så hade lärarna endast ämneslärarutbildning och det var den som avgjorde att man blev lärare. Pedagogiken var inte kopplat till universiteten. Ur det perspektivet är pedagogik som vetenskap oerhört ung och jämför då tex med naturvetenskapen.

Större studier som har en hög validitet och reliabilitet har också saknats. Många gånger har forskningen fokuserat på kvalitativa studier där djup förvisso finns men att se de stora mönstren har varit svårt.

Det är egentligen bara John Hattie som lyckats göra en så stor studie att den inte kan misstolkas genom att "ja, men kulturen/politiken/språket/människorna är så specifika att generella slutsatser inte kan dras". Hans framgång genom att räkna på vad som är effektiv inlärning är enorm, men även hans slutsatser är omtvistade.

En annan studie som rönte stor uppmärksamhet var McKinsey 2007 som drog slutsasen att den enskilt viktigaste faktorn för en elev var dennes lärares förmåga att tycka om undervisningen, kunna sitt ämne och skicklighet att undervisa.

Och, som slutkläm... vi som gått i skolan, tycker inte det är en så konstigt konklusion.

Men som sagt - jag instämmer. Undervisningen skall vila på vetenskaplighet och genom att lärare vågar pröva nytt och ompröva, så utvecklas därmed pedagogiken.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Varje skola är unik och generella jämförelser blir ofta trubbiga. Det finns dock gott om forskning som fastställt vilka gemensamma och generella företeelser som kännetecknar en skola med goda elevresultat.
Tänker att det kan vara idé att ha detta i åtanke när en skola uppvisar förbättringspotential, även om det inte finns färdiga recept för någon.

Skola, politik, familjer och kultur är komplext.



Angående feta, det var det jag menade. Det finns hur många olika verktyg som helst att använda sig av för att kunna dra vissa slutsatser även om man inte spikar samtliga faktorer med största tänkbara träffsäkerhet.
När man väl har identifierat gemensamma faktorer och således kunnat dra x antal slutsatser så får man börja fundera över vad man ska göra med informationen.

I en av de städer jag passerat har man lite grovhugget kunnat göra vissa konstateranden efter att ha studerat skolor med jämförbara och likvärdiga förutsättningar.
Detta skedde för första gången för flera år sedan utan att göra något mer handfast än att informera politikerna. Nyligen konstaterade man att problematiken är densamma fast lite värre. Snart kommer nog någonting hända ;)
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det är helt sant, men en svårighet inom pedagogisk forskning är att den tangerar många olika discipliner och på många sätt är synnerligen politiskt laddad. Precis som psykologin fått kämpa under lång tid för att bli etablerad vetenskaplig disciplin så har pedagogerna fått göra samma resa.

Den är också i högsta grad subjektiv, man får de resultat man vill ha och vad man vill ha beror i mångt och mycket på vad som är på modet för tillfället.

Det tråkigaste är att de duktigaste lärarna sällan är de som driver utvecklingen, deras intresse ligger i ämnet och att göra ett bra arbete som lärare, inte att göra en karriär inom skolan eller akademiskt som forskare i lärandevetenskap. Och det är också de som försvinner först när de "vetenskapliga" pedagogiska metoderna drivs igenom, tyvärr.

Lösningen, blir att göra som Sjöberga är inne på, man sänker kraven och inför alternativa mätmetoder och så vips har man "evidens" för sina reformer.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Nej, mitt jobb fungerar inte alls på det viset. Det är ett litet företag.

Men ok, om det är omöjligt för facket att försöka arbeta för att förändra arbetsvillkoren så är det så. Bara att köra på som de gör helt enkelt. Synd bara antar jag.

Det var i vart fall mindre komplicerat när staten var arbetsgivare. Jag skulle nog hävda att problemen nu måste lösas på politiskt initiativ.
Anledningen till att jämförde med forskare är att de är statsanställda och jobbar med undervisning. Det borde egentligen inte vara så stor skillnad. Ändå tycks människor i gemen ställa så väldigt mycket större krav på lärare än andra yrkesgrupper som också lever på skattebetalarnas pengar. Den arbetsplatsförlagda arbetstiden var tex ett utslag av opinionens syn på läraryrket som lyxigt, eftersom lärarna var lediga på somrarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

kl

Någon (förlåt att jag inte kommer ihåg namnet) ville veta hur en lärares schema kunde se ut. En typisk vecka i en högstadielärares liv:

Ren undervisning 19 tim
Mentorstid 1 tim
Rastvakt schemalagd 40 min
Spilltid = 5-10 min mellan lektioner där man förflyttar sig eller går på toa men inte hinner ngt vettigt 1 tim
Plocka fram material, plocka ihop, kopiera osv 1 tim
Konferenstid 3 tim

Återstår 10 tim av schemalagd tid. Inom detta ska rymmas för- och efterarbete, planering med kolleger, dokumentation, samtal med elever, ev vikariera för frånvarande kolleger, ev ingripande när kaos utbryter, möten med föräldrar, möten med elevvårdsteamet, rätta nationella prov, svara på mejl mm mm.

Eftersom vi dessutom sitter i ett "kontorslandskap" blir vi hela tiden avbrutna/störda av kolleger eller elever. Den riktiga planeringen och rättningen görs bäst hemma i lugn och ro. Då ska jag helst också hinna fördjupa mig i mina ämnen (tre stycken), läsa litteratur, tänka ut nya sätt att presentera stoffet med hjälp av den nya tekniken mm.

Sitta ostört i lärarrummet finns inte på kartan, inte i vår skola i alla fall. Det finns överhuvudtaget inte mycket utrymme för mental återhämtning under dagen. Jag älskar mitt yrke och jag älskar att jobba med tonåringar, men det går inte att komma ifrån att det sliter hårt ibland. Ljudnivån är hög och många elever är oroliga. Det är svårt att jämföra yrket med andra yrken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp