Bukefalos 28 år!

Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Jag fattar inte riktigt frågan. För gamla för vad egentligen? den enda risken med att skaffa barn sent i livet är risken att det inte blir några. I övrigt spelar det ingen roll om man är "gammal".
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Märklig fråga. Ja ni kommer att vara för gamla. Nej ni kommer inte att vara för gamla. Hur i hela världen ska bukefalos kunna ge dig ett svar på detta?

Ibland är det mer relevant att fråga sig varför man överhuvudtaget känner ett behov av att gå med bekräftelsehåven.

Precis min tanke!

Konstigt att vi, som representaner för individualismens framfart, ändå är så noga med att göra som andra och att passa in!

Barn skaffar man väl för att man vill och inte för att andra har det?

Barnalstrande är långt mycket mer personligt och mer ansvarsfullt än att ha rätt bil, rätt bostad eller jobb.

TS:

Slappna av och bry dig inte om vad andra gör eller inte gör. Ingen annan lever med dina beslut och se till att skaffa dig en självständig uppfattning om hur du och din sambo skall ha det.
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Det där tycker jag är lite läskigt. Jag har alltid trott att det varit så okomplicerat att man börjar tänka på barn för att man vill ha barn.(Eller att man blir som vi oplanerat gravida, men ärligt visste vi innan hur man skyddar sig...) Men sen läser jag på bloggar meningar som:
Vi ville ge mina föräldrar det första barnbarnet.
Vi måste hinna få barn innan min lillasyster.
De tittade menande på oss och sa att snart måste ni väl köpa en kombi.
De klappade mig på magen och... (valfri fortsättning)

Vilken press det verkar vara på vissa. Det krävs ett barn för att passa in i normen. Det kanske krävs barn för att platsa i umgängeskretsen? Det krävs barn för att platsa i familjen eller vad?

Innan vi fick barn var det ju mest praktiskt att bjuda hem oss för vi hade aldrig några mat och sovtider att passa :) Det var ingen som tyckte det var konstigt att vi inte hade barn. Är det mina kompisar som är onormala? Eller mina föräldrar för den delen. De har aldrig sagt något. Å andra sidan har både jag och min sambo massa med intressen och ingen har väl någonsin tyckt att vi verkar sysslolösa på något sätt.
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Innan vi fick barn var det ju mest praktiskt att bjuda hem oss för vi hade aldrig några mat och sovtider att passa :) Det var ingen som tyckte det var konstigt att vi inte hade barn. Är det mina kompisar som är onormala? Eller mina föräldrar för den delen. De har aldrig sagt något. Å andra sidan har både jag och min sambo massa med intressen och ingen har väl någonsin tyckt att vi verkar sysslolösa på något sätt.
Mina föräldrar har aldrig sagt ett enda ord. De vet att det ändå inte spelar någon roll och de "lägger sig inte i", men sambons föräldrar verkligen tjatar på oss att vi ska skaffa barn.

Det gör ju att man tänker mer på att skaffa barn, än om ingen pratar om det. Nu är vi ju i den åldern då folk skaffar barn, vissa har till och med fått 2-3 st, så det är ju inte ovanligt med barn i umgängeskretsen. Men vi är lika många utan barn som vi är med barn! Tyvärr är det många med barn som tjatar om att man ska skaffa barn också och nu när jag nyss var gravid blev mååååånga väldigt glada. Äntligen liksom!
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Vilken press det verkar vara på vissa. Det krävs ett barn för att passa in i normen. Det kanske krävs barn för att platsa i umgängeskretsen? Det krävs barn för att platsa i familjen eller vad?
Det här kan ju vara mer centrala frågor att ställa sig och som jag antar är det som TS egentligen frågar sig själv. Kommer vi att bli lite utstötta om vi inte skaffar barn nu och kommer vi att orka med att ta det? Kommer vi att ångra oss om vi skaffar barn fem-tio år efter övriga i vårt umgänge? Hur ska vi veta om vi gör rätt? Ingen av dessa frågor kan ju egentligen någon annan svara på. Det gäller att utgå från det man själv tror på och våga gå emot de förväntningar som omgivningen ställer på en. Men det finns inga enkla svar. Hur man än gör så kommer det att uppstå situationer då man hamnar på tvärs med antingen vad man själv vill eller vad omgivningen vill. Men det lär med all säkerhet inte hänga på att man är för gammal för att skaffa barn när man är 30...
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Vilken press det verkar vara på vissa. Det krävs ett barn för att passa in i normen. Det kanske krävs barn för att platsa i umgängeskretsen? Det krävs barn för att platsa i familjen eller vad?

Den där pressen och normen är ganska allmän i samhället tycker jag. Om den däremot finns på "nära håll" eller inte varierar. Mina föräldrar har aldrig tjatat eller pressat på om barnbarn (men jag förstod att de längtat och hoppats när de fick beskedet om sitt första barnbarn; vår 4åring). De kan ha sagt "om vi någon gång får barnbarn så ska vi/jag...", men aldrig har jag känt någon press från dem. Något jag är glad över!

Däremot så finns det en hel del (oftast kvinnor) på andra ställen som indirekt undrar/ifrågasätter/trycker på. På arbetsplatsen har jag blivit ställd frågan "du behöver inte svara om du inte vill Björk, men hur kommer det sig att du inte har några barn?". :crazy: Jag har "indirekta släktingar" som jag vet rent ut tjatat på ett par i 30årsåldern om att "nu tycker jag ni ska skaffa barn". Till och med när paret ifråga fick konstaterat problem att bli gravida så fortsatte man pressa och tjata på paret, trots att man visste om problemen! :mad:

Jag tycker mig ha märkt att i en persons ögon så blev jag på något vis mer Kvinna när jag blev gravid. Det är svårt att sätta finger på vad jag menar; men det handlade om bemötande, samtal och någon slags "gemenskapskänsla".... En slags indirekt känsla av att personen faktiskt inte ser dem som väljer bort barn som riktigt "normala" (så är det också en person som är en extrem "normpåtryckare", omedvetet säkert, men ändå).

//mamma vid 38 och 41 års ålder.
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Det borde det inte vara! Fast det beror på hur många barn du vill ha och om du kan tänka dem relativt tätt sedan. Finns fördelar och nackdelar med att ha dem tätt. Finns det inga gynekologiska problem som gör att ni bör starta tidigare just för att ålder kan krångla till det, så GO för din plan!
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Det här kan ju vara mer centrala frågor att ställa sig och som jag antar är det som TS egentligen frågar sig själv. Kommer vi att bli lite utstötta om vi inte skaffar barn nu och kommer vi att orka med att ta det? Kommer vi att ångra oss om vi skaffar barn fem-tio år efter övriga i vårt umgänge? Hur ska vi veta om vi gör rätt? Ingen av dessa frågor kan ju egentligen någon annan svara på. Det gäller att utgå från det man själv tror på och våga gå emot de förväntningar som omgivningen ställer på en. Men det finns inga enkla svar. Hur man än gör så kommer det att uppstå situationer då man hamnar på tvärs med antingen vad man själv vill eller vad omgivningen vill. Men det lär med all säkerhet inte hänga på att man är för gammal för att skaffa barn när man är 30...

:bow:

Jag har läst svaren,men inte alls vetat vad jag ska skriva för hur jag än försökt så har det blivit fel! Du satte orden i munnen på mig,så tack!
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Precis min tanke!

Konstigt att vi, som representaner för individualismens framfart, ändå är så noga med att göra som andra och att passa in!

Barn skaffar man väl för att man vill och inte för att andra har det?

Barnalstrande är långt mycket mer personligt och mer ansvarsfullt än att ha rätt bil, rätt bostad eller jobb.

TS:

Slappna av och bry dig inte om vad andra gör eller inte gör. Ingen annan lever med dina beslut och se till att skaffa dig en självständig uppfattning om hur du och din sambo skall ha det.

Självklart bryr jag mig inte om vad andra gör,och självklart har jag och sambon en självständig uppfattning. Vi är välkomna när som helst,och hos vem som helst av våra vänner,det är knappast nån som stöter ut oss bara för att vi inte har barn än, och vi behöver verkligen inga barn för att "passa in" som nån uttryckte sig,utan det här var mest mina egna funderingar,och anledningen att jag tog upp att dom flesta i min ålder har ett-två-tre barn har inget att göra med att jag också vill för annars passar inte jag in,utan för att försöka få fram att i våran "håla" så skaffas det barn ganska tidigt,och om jag då kommer känna mig gammal att kanske vara äldst i mammagruppen osv.

För gammal vet jag att jag inte kommer vara rent fysiskt,därför jag skrev "gammal" i rubriken,utan mer att andra skaffar barn tidigare i livet än vad vi valt att göra. Förstår inte vad som är så läskigt med att ha sånna här funderingar?
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

för att försöka få fram att i våran "håla" så skaffas det barn ganska tidigt,och om jag då kommer känna mig gammal att kanske vara äldst i mammagruppen osv.

Ja, du kanske blir äldst i föräldragruppen, men om du känner dig gammal är nog mest upp till hur DU ser på det. Även om någon/några av de övriga ser dig som gammal så är de förmodligen hyfsat väluppfostrade och säger inget. Och vad de tänker behöver ju inte bemötas! :idea:

Själv var jag äldst av alla när jag som 37åring gick i föräldragruppen. Men vi var ju alla i samma situation oavsett ålder; vi väntade vårt första barn. Sen är ju varken jag eller min sambo (som är 7 år yngre) sådana som ville/förväntade oss skaffa kompisar där. Hade vi velat så hade säkert några varit trevliga att umgås med (oavsett deras ålder), men vi kände/känner inte det behovet.

Någonstans så handlar ju även det du skriver här om andra.... För; varför skulle du själva känna dig så "gammal"? Om det inte handlar om att du tror att andra funderar omkring din ålder...?
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Nej,det handlar absolut inte om vad andra ser på min ålder,det bryr jag mig inte ett dugg om.
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Nej,det är inget problem alls!
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Mer än att det kanske är tråkigt pga att de flesta kanske är 10 år yngre än oss,man kanske inte alls har samma saker att prata om osv...

Men det är ju långt ifrån ett problem liksom.
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

För mig var det som jag skrev tidigare tvärtom i min föräldragrupp och vi har umgås och har kontakt fortfarande. Det skiljer nog närmare 15 år mellan mig och några av mammorna men det märktes inte alls.

Jag har aldrig förstått det här med att man inte har saker att prata om för att man befinner sig på lite olika plan i livet. Det finns ju massor att tala om som är intressant från den enes eller andres liv. I ett förhållande förstår jag dock att för stora skillnader kan skapa o-stabilitet, men hos vänner? Sådan stor skillnad kan de la inte vara liksom, så att man inte kan umgås tänker jag?
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Mer än att det kanske är tråkigt pga att de flesta kanske är 10 år yngre än oss,man kanske inte alls har samma saker att prata om osv...

Men det är ju långt ifrån ett problem liksom.

Okej. Eftersom du tog upp det så trodde jag att det kanske var ett problem.

Själv har jag massor att prata om med mina arbetskamrater som är 15-20 år äldre än mig. Jag har vänner som är ca 20 år äldre och vänner som är 10 år yngre. Ja, förresten, min sambo är ju 7 år yngre också.:D
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

:oJa,när man ser på det så..... :D Min allra bästa vän är nästan 15 år äldre än mig! :love: Fast man kan inte tro det,varken utseende eller sätt att vara på,vi är lika "barnsliga" och med samma sjuka humor,vi kan prata om allt,och jag litar på henne till 110%!

Att jag inte tänkt på det liksom! :o
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

Vi som fortfarande umgås från vår föräldragrupp nu när barnen är omkring året är födda -78, -81, -83, -85 och -91. Och jag är då den äldsta. Förutom att vi har barn som är födda november -10 till januari -11 och därmed ligger lika i utveckling och ger upphov till mååååånga samtalsämnen så har jag tex hundintresset gemensamt med hon som är född -83, alla utom en bor i villa vilket ju också gör att det finns mycket att prata om.
Sen gör ju åldersskillnaden i sig att man har något att prata om, jag flyttade hemifrån ungefär samtidigt som yngsta tjejen började skolan, så vi har väldigt olika upplevelser av väldigt mycket, alltifrån terrordåd till TV-serier liksom. Ganska underhållande att jämföra! Men det innebär ju att man man får "bjuda på" sin ålder, både från hennes sida och från min.
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

:oJa,när man ser på det så..... :D Min allra bästa vän är nästan 15 år äldre än mig! :love: Fast man kan inte tro det,varken utseende eller sätt att vara på,vi är lika "barnsliga" och med samma sjuka humor,vi kan prata om allt,och jag litar på henne till 110%!

Att jag inte tänkt på det liksom! :o

:D
Problemet löst! ;)
 
Sv: Är man för "gammal" att börja barnverkstaden vid 30 och 34?

KL

Det hoppas jag att det inte finns någon sådan gräns på när man får skaffa barn. Sambon och jag längtar, men pga plugg så kommer det inte passa förrän om en tre år tidigast, då kommer vi vara 31 och 32. Kanske dröjer det ju längre, det kanske liksom inte tar på en gång heller;).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
941
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 150
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 071
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp