Är mitt sto dräktig?

Jag har ett föl som går ensam men mamma och ett sto till. Detta därför att hon har varit svårt sjuk och jag vågar helt enkelt inte släppa ut henne på lösdriften förrän i vår. Men hon verkar må bra för det.
På lösdriften går dräktiga ston, föl, unghästar och valacker tillsammans. Fungerar hur bra som helst.
Har dock en valack som betäcker så han får såklart enbart gå med andra valacker.
Man får göra så bra man kan helt enkelt men det krävs mycket planering runt hästhållningen innan man skaffar föl. Nu har jag två unghästar sålda så mitt föl som går utan kompisar nu får nog tyvärr fortsätta med det tills efter sommaren.
Är så rädd om henne att jag nog inte vågar släppa iväg henne på bete heller.
 
Jag har ett föl som går ensam men mamma och ett sto till. Detta därför att hon har varit svårt sjuk och jag vågar helt enkelt inte släppa ut henne på lösdriften förrän i vår. Men hon verkar må bra för det.
På lösdriften går dräktiga ston, föl, unghästar och valacker tillsammans. Fungerar hur bra som helst.
Har dock en valack som betäcker så han får såklart enbart gå med andra valacker.
Man får göra så bra man kan helt enkelt men det krävs mycket planering runt hästhållningen innan man skaffar föl. Nu har jag två unghästar sålda så mitt föl som går utan kompisar nu får nog tyvärr fortsätta med det tills efter sommaren.
Är så rädd om henne att jag nog inte vågar släppa iväg henne på bete heller.

Din fölis har ju en rätt speciell historia - du gör helt rätt tycker jag. Du hade ju inte gjort så om hon inte varit så sjuk
 
Din fölis har ju en rätt speciell historia - du gör helt rätt tycker jag. Du hade ju inte gjort så om hon inte varit så sjuk
Nä då hade hon gått på lösdriften med de andra. :)
Men visst vill man att hon ska träffa någon jämnårig. Dock har hon varit helt ointresserad av det andra av årets föl när de har gått tillsammans. :D
 
Självklart är det allra bäst om de har kompisar redan från början! Men ibland är det inte så. Det behöver inte betyda katastrof.
Har man en fungerande flock i blandade åldrar är det optimalt, även om det inte finns fler föl i flocken. Då lär sig fölungen vad den behöver kunna för att leva hästliv.
Men jag tror inte det är bra om fölet går med bara mamman. Är det en medgörlig mamma låter hon fölet göra som det vill, klättra på henne, bita och slita i henne, gå före till viktiga ställen osv osv. I en flock hade de andra hästarna talat om högt och tydligt att så gör man inte, när fölet försöker sig på sådant med dem.
Det kan inte vi människor göra på rätt sätt.
Ett av mina ston är stallets drottning, den självklara flockledaren. Hennes föl blir också ranghöga, men hon håller dem mycket kort när de är små. Årets föl, en hingst (det enda föl vi har i år), skulle inte drömma om att försöka klättra på henne!
Men de flesta ston är inte sådana, utan låter fölungen ta för sig. Då behövs de andra i flocken!
 
Vilken självrättfärdig ton många har här!!
Man behöver inte hyra in sitt sto på ett stuteri med 20 års erfarenhet för att det ska gå vägen. Föl kan växa upp utan jämnåriga utan att bli svaga, eländiga och knäppa i huvudet.
I år har jag en ensam fölunge. Han är såld och flyttar till sin nya ägare i februari. Går i flocken med sin mamma, ytterligare två vuxna ston och ett tvåårssto. Lugn, sansad och jätteduktig fölunge. På nya stället får han en valack som hagkompis, och till sommaren blir det unghingstbete.
Det ultimata är flera föl samtidigt, men går det inte så klarar fölen det alldeles utmärkt, så länge de får gå i en flock.

Tvärtemot vad många här skriver så går det oftast bra med dräktighet, fölning och uppväxande föl. Inte alltid förstås, men oftast. Naturen är skicklig på sådant.

Däremot skulle jag aldrig våga ha ett sto och föl med valacker, och inte heller ett dräktigt sto. Kan gå illa, som så många skriver. En valack är en "det", utan någon egentlig funktion i en flock.

Men man behöver inte skriva det i näsvis och kaxig ton.
Tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Novalisa
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 458
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp