Är mitt sto dräktig?

Men snälla, detta är andra gången på 2,5 år. Snälla nån, ni missuppfattar det jag skrev. Är inte oansvarig på något sätt !!
Andra gången på 2,5 år som du vet om... Valacken kan ju ha klättrat utan att han blivit skadad och då har du kanske inte märkt det. Jag antar att du inte sitter och tittar på dina hästar varje dag, hela tiden när de är i hagen och då skulle jag vilja påstå att det finns en stor risk att han gjort det fler gånger utan att du vet om det. Nästa gång blir det kanske inte heller några skador - eller så blir det riktigt allvarligt och hur kommer du att känna dig då, när vi är så många som påtalat risken för dig?Jag har förstått att du inte gillar de förslag till lösningar som presenteras i tråden, men jag hade seriöst inte vågat riskera mina hästars hälsa på det viset som du gör. Så ja, jag tycker att du är oansvarig.
 
Jag förstår öht inte varför man betäcker utan att försöka skapa de bästa förutsättningarna för sitt dräktiga sto och förhoppningsvis kommande föl. Det är förfärligt jobbigt att förlora ett föl och det är ännu hemskare att förlora sitt sto och kanske sitta med ett moderlöst föl. Vad är dina planer för fölet om det föds, ska de gå kvar med valackarna då med?

Tro mig, jag har tyvärr erfarenhet av bägge delarna och även klinikvistelser pga komplikationer efter fölning trots de bästa förutsättningarna och då hade jag ändå en enorm stöttning av kunniga stuteriägare och veterinärer både hemma och på klinik.
 
Jag förstår öht inte varför man betäcker utan att försöka skapa de bästa förutsättningarna för sitt dräktiga sto och förhoppningsvis kommande föl. Det är förfärligt jobbigt att förlora ett föl och det är ännu hemskare att förlora sitt sto och kanske sitta med ett moderlöst föl. Vad är dina planer för fölet om det föds, ska de gå kvar med valackarna då med?

Tro mig, jag har tyvärr erfarenhet av bägge delarna och även klinikvistelser pga komplikationer efter fölning trots de bästa förutsättningarna och då hade jag ändå en enorm stöttning av kunniga stuteriägare och veterinärer både hemma och på klinik.
Det finns väl ingen normal begåvad person som släpper in ett nyfölat sto till valacker , har inte alla lärt sig än att det kan betyda döden för fölet?
 
Sällar mig till kören som undrar hur TS hade tänkt lösa situationen när fölet kommer, och f ö hur planeringen såg ut när dräktigheten planerades.

Verkar ju vara på väldigt lösa boliner.
Men läser ni helt seriöst inte på riktigt? Står klart och tydligt att valackerna FLYTTAT I VÅR!! Stoet fölar juli!
 
jag förstår att det är enkelt för er som inte känner hästen att säga att vi ska sära på dem. Men detta är en otroligt lättstressad häst, dom här har gått tillsammans i 2,5 år.
Skulle jag sära på stoet och valacken så valacken går tillsammans med den andra valacken så skulle stoet spring sig blodig, börja vandra igen, och sluta äta. Vi har testat det. Det fungerar inte.. hon mår jätte dåligt över det! Dock så ska vi flytta valackerna i vår och ett sto flyttar in till stallet och kan gå med stoet.

Ang UL, hon är hemsk att transportera därför vill vi ej göra det för att riskera något i onödan, därför jag frågade om andra alternativ :)
Du kan ta hem veterinär att antingen göra ett ultraljud eller ta blodprov. Det är inte helt ovanligt med märrar som skenbrunstar under dräktighet (vi har en som gör det vid dräktighet) men för rätt utfodring så kan det kännas bäst att kolla dräktighetsstatus.
 
@lividivi vad vill du med denna tråd?

Tror du att vi på ett forum ska kunna tala om ifall ditt sto är dräktigt eller inte?

Ta dit en veterinär. Det är den enda som kan säga säkert

Du får en massa goda råd av erfarna uppfödare och allt du gör är att försvara hur bra du gör. Du gör en massa tokiga saker som i värsta fall kan få förskräckliga konsekvenser.

Jag undrar hur du tänker att stoet ska bete sig i vår när valackerna flyttar, tror du att hon då helt plötsligt kommer vara lugn att gå själv? Hur ska du göra med sällskap till fölungen?
 
@lividivi vad vill du med denna tråd?

Tror du att vi på ett forum ska kunna tala om ifall ditt sto är dräktigt eller inte?

Ta dit en veterinär. Det är den enda som kan säga säkert

Du får en massa goda råd av erfarna uppfödare och allt du gör är att försvara hur bra du gör. Du gör en massa tokiga saker som i värsta fall kan få förskräckliga konsekvenser.

Jag undrar hur du tänker att stoet ska bete sig i vår när valackerna flyttar, tror du att hon då helt plötsligt kommer vara lugn att gå själv? Hur ska du göra med sällskap till fölungen?
Hej. Det är inte så att stoet kommer gå själv. Utan få sällskap av ett gammalt avelsto. Många som inte har sto och föl med andra sto och föl. När fölet är avänjt kommer den skickas iväg på lösdrift.
 
Hej. Det är inte så att stoet kommer gå själv. Utan få sällskap av ett gammalt avelsto. Många som inte har sto och föl med andra sto och föl. När fölet är avänjt kommer den skickas iväg på lösdrift.

Ja det är många sån gör så - vilket jag tycker är mycket konstigt. Jag hade aldrig låtit en fölunge gå utan lekkamrat. Det är för mig helt obegripligt att göra så när alla vet att fölungar behöver kompisar. Extremfall om stona är livsfarliga för andra hästar är väl den enda undantaget jag kan tänka mig.

Vore jag dig skulle jag försöka planera om så att fölis får en kompis från början
 
Hej. Det är inte så att stoet kommer gå själv. Utan få sällskap av ett gammalt avelsto. Många som inte har sto och föl med andra sto och föl. När fölet är avänjt kommer den skickas iväg på lösdrift.

Bara för att många gör det, är det ju ingen bra lösning. Det är många som inte fodrar sina hästar mer än två gånger om dagen och låter dem gå i små frimärkshagar. Det är inte bra. Och det blir inte bättre för att många gör det.
 
Bara för att många gör det, är det ju ingen bra lösning. Det är många som inte fodrar sina hästar mer än två gånger om dagen och låter dem gå i små frimärkshagar. Det är inte bra. Och det blir inte bättre för att många gör det.
Men det är väl en lite väl skillnad.. ett sto som är dräktig kan väl heller inte flytta i vår till ett annat stall.
Och nej, går inte att flytta några hästar från stallet eller till stallet innan våren.
 
Men det är väl en lite väl skillnad.. ett sto som är dräktig kan väl heller inte flytta i vår till ett annat stall.
Och nej, går inte att flytta några hästar från stallet eller till stallet innan våren.

Som jag skrev innan så funderade jag lite på hur det var planerat från början. Just med tanke på ovanstående funderingar är det ju också rimligt att ta reda på om hästen faktiskt är dräktig, det är ju väldigt enkelt gjort och planeringen kan ju bli betydligt bättre med fakta.

Jag hade ju inte velat flytta in en ny häst i stallet med högdräktigt sto eller nyförlöst sto i stallet. Och jag hade inte gärna släppt ihop nya hästar när en är dräktig.
 
Hej. Det är inte så att stoet kommer gå själv. Utan få sällskap av ett gammalt avelsto. Många som inte har sto och föl med andra sto och föl. När fölet är avänjt kommer den skickas iväg på lösdrift.
Jag hyrde in mina ston på stuteri med tillgång både till veterinärer och hovslagare, andra fölston och fölungar i stora hagar när det väl var så dags. Jag skickade även iväg sto med föl på lösdrift och plockade senare hem stona och lät ungarna gå kvar med sin grupp i en trygg miljö och trots att jag gjorde allt jag kunde för dem så kan det skita sig ändå, enda trösten är att det hade kunnat gå så väldigt mycket värre under andra förutsättningar. Jag hade aldrig haft sto och föl själva eller ett dräktigt sto med valackar.
 
Vad gäller sto med betäckande valack... jag höll på att bli knockad av en betäckande valack när jag skulle ta in mitt sto en gång. Helt livsfarligt mao. Jag var ung och dum så de fick fortsätta gå i samma hage. Idag skulle jag ALDRIG låta ett sto gå med valacker, i synnerhet inte om jag tänkt avla på stoet.
 
Även om många har föl ensamma med sin mamma är det inte vad som är bäst för ett föl-

Föl behöver leka med andra föl för att utveckla sin kropp och sina sinnen. De behöver få rejsa och skutta och prova sina krafter. Så får man en trygg häst med de bästa förutsättningarna för god fysisk utveckling som kan prata hästspråk. Det vinner resten av hela hästens liv på. Som stoägare får man göra avkall på sin egen bekvämlighet och kontrollbehov för att ge det nya livet de bästa förutsättningarna.

Så här borde alla föl få ha det. Han närmast kameran är min Ceder för tio år sedan.

Ceder_Pors.jpg
 
Efter att ha sett hur mycket tröst, sällskap och nöje fölungarna i våra flockar har av varandra så skulle jag _aldrig_ självmant låta dem gå bara med vuxna hästar. Kompisarna är viktigare för dem än mammorna när de blir äldre och de har SÅ roligt. Våra sitter ihop som med klister. Sen kan de bli sjuka och behöva gå ensamma av den anledningen, min fick göra det periodvis under hösten, men jag såg också vilket tråkigt liv han hade då.

Jag har också gjort så att när jag tog mitt första föl hyrde jag in mig på ett ställe med över 20 års erfarenhet av avel och där man sysslar enbart med hästuppfödning .

Om jag inte kan själv så tar jag hjälp, och jag tror att den dagen jag eventuellt flyttar mina hästar i framtiden så kommer min avel att upphöra, så stor trygghet har jag genom att stå där jag gör och hjälpen jag har fått genom åren har varit ovärderlig.
 
Vilken självrättfärdig ton många har här!!
Man behöver inte hyra in sitt sto på ett stuteri med 20 års erfarenhet för att det ska gå vägen. Föl kan växa upp utan jämnåriga utan att bli svaga, eländiga och knäppa i huvudet.
I år har jag en ensam fölunge. Han är såld och flyttar till sin nya ägare i februari. Går i flocken med sin mamma, ytterligare två vuxna ston och ett tvåårssto. Lugn, sansad och jätteduktig fölunge. På nya stället får han en valack som hagkompis, och till sommaren blir det unghingstbete.
Det ultimata är flera föl samtidigt, men går det inte så klarar fölen det alldeles utmärkt, så länge de får gå i en flock.

Tvärtemot vad många här skriver så går det oftast bra med dräktighet, fölning och uppväxande föl. Inte alltid förstås, men oftast. Naturen är skicklig på sådant.

Däremot skulle jag aldrig våga ha ett sto och föl med valacker, och inte heller ett dräktigt sto. Kan gå illa, som så många skriver. En valack är en "det", utan någon egentlig funktion i en flock.

Men man behöver inte skriva det i näsvis och kaxig ton.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Novalisa
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 458
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp