Bukefalos 28 år!

Är på väg att ta det stora beslutet...

Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Om du inte riktigt förstått det så handlar det inte alls om omplacering i sig,Jag har inget som helst emot omplaceringar inom rimliga gränser,men nu handlar det om att omplacera en 6 årig hund som redan haft 3 hem!

En hund bör inte ha mer än ett,max 2 hem under hela sin livstid.Nånstans Måste man dra en gräns om vad som är Ok att utsätta en hund för,och ett fjärde(!!) hem med nya människor,nya regler och ännu en omställning är helt enkelt långt över gränsen för vad jag tycker är Ok.

En hund med bra psyke fixar att byta hem. Sen är det skillnad om det är en problemhund som får byta hem stup i kvarten för ingen orkar med den.
Men en normal hund fixar sånt där bra.
Jag har en hund här nu som var här 8 månader förra året och nu ska hon vara här 4 månader. Hon tycker det är helt ok. Hon får komma ut på lite landetkollo och sen åker hon hom till matte & husse och accepterar att *nu är jag hemma igen* :)
En hund lär sig nya regler fort. och är man som ägare lyhörd och rspekterar att hunden inte kan allt som jag vill, så fungerar det bra.
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

En hund bör inte ha mer än ett,max 2 hem under hela sin livstid.Nånstans Måste man dra en gräns om vad som är Ok att utsätta en hund för,och ett fjärde(!!) hem med nya människor,nya regler och ännu en omställning är helt enkelt långt över gränsen för vad jag tycker är Ok.

Som sagt, en normalfuntad hund fixar att byta hem, 4 gånger till ochmed... Det är bara vi människor som tror att de inte ska fixa det
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

En hund bör inte ha mer än ett,max 2 hem under hela sin livstid.Nånstans Måste man dra en gräns om vad som är Ok att utsätta en hund för,och ett fjärde(!!) hem med nya människor,nya regler och ännu en omställning är helt enkelt långt över gränsen för vad jag tycker är Ok.

Så vad Du anser känns dåligt ska styra att ett antal omplaceringshundar hellre ska avlivas?? Det är din subjektiva känsla som du tydligen anser gäller för alla hundar :confused:

Jag har träffat ett gäng omplaceringar då vi i största möjliga mån försökte omplacera hundar om en ägare kom in & ville avliva en mentalt & fysiskt frisk hund på kliniken. Och för en del kan 2 hem vara max vad de klarar av. men jag har sett de som ska till ett 4e hem & klarar det finfint. Ska de avlivas ändå för att Du anser att 2 hem är max??

Jfr med hästar. Vem skulle avliva en häst (jaa det är också ett flockdjur) om den behövt byta flock flera gånger? Ska man avliva hästen om man behöver byta stall eller sälja?

Inget djur mår bra av att kuska land & rike runt med olika ägare men att säga att de ska tas bort efter x antal ägare låter bara väldigt generaliserande & otrevligt.
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Om du inte riktigt förstått det så handlar det inte alls om omplacering i sig,Jag har inget som helst emot omplaceringar inom rimliga gränser,men nu handlar det om att omplacera en 6 årig hund som redan haft 3 hem!

En hund bör inte ha mer än ett,max 2 hem under hela sin livstid.Nånstans Måste man dra en gräns om vad som är Ok att utsätta en hund för,och ett fjärde(!!) hem med nya människor,nya regler och ännu en omställning är helt enkelt långt över gränsen för vad jag tycker är Ok.
Som du ser, så har du fått mot-åsikter med argument av andra, så jag slipper skriva så mycket. :)

Vad har du för argument för "max 2 hem"? Alla är vi säkert överens om att 1 hem under hundens livstid är idealet, men om det inte funkar så i många fall, varför ska hunden dö?
Jag har själv haft hundar som "fosterägare" under omplaceringstider, och har faktiskt inte ens tänkt tanken att dom istället skulle dödats. Dom har varit lugna och trevliga hundar som på bara någon dag lärt sig den nya miljön, både hos mig och hos "slutägaren".

Att avliva en hund i st f omplacering, tycker jag mest verkar (OK med undantagen) själviskhet och övertro på sin egen betydelse för hunden och mycket lite tilltro till hundars förmåga.

LIA
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Att avliva en hund i st f omplacering, tycker jag mest verkar (OK med undantagen) själviskhet och övertro på sin egen betydelse för hunden och mycket lite tilltro till hundars förmåga.

LIA


Klokt skrivet!
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Trist att du blir så påhoppad som du nu blivit...visst kunde du tänkt 1 eller 2 gånger till innan du skaffade dig din andra hund..men man lär sig av sina misstag. Många gånger märker man dom inte förrän det är försent.
Det är ju bättre att inse att det inte fungerar istället för att inte göra det.

Jag har själv lämnat i väg vår stora hund för ett par dagar sedan. Den här hunden hade så otroligt mycket energi och vi kunde inte underhålla honom tillräckligt.
Vi bor då ändå på landet men tyvärr kunde han inte springa ute på dagarna (vilket han behövde göra) pga. att många från samhället promenerar förbi vår gård här (vägen precis utanför huset) och han for över staketet på nolltid. Att gå och ha honom under uppsikt hela tiden fungerar inte.

Det känns väldigt vemodigt och vi saknar honom så fruktansvärt mycket. Men vi gjorde det för hans skull. Vi har haft tur så min vän som födde upp honom har tagit honom och hon bor avskilt på landet och han har där 3 st andra stora hundar att leka med hela dagarna.
Vi har en tik också av lite ras och hon trivdes inte med hans energi heller och det gick inte ha dom tillsammans.

I vilket fall som helst..nu var det dig det hela handlade om.
Lycka till och hoppas du hittar ett bra hem till honom.
Han är jättefin .
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

håller med dig! :bow: :bow:

Som sagt, jag sitter lite i samma sits, med den enda skillanden att jag inte säljer för att mina pengar är slut. Utan för att jag ska ha barn, och Isa för det första inte är en barnhund, och för det andra inte kommer trivas när jag inte kan träna henne.

Det är en pina att bara gå ut å gå med henne nu, för jag får så ont...:crazy:

Det var absolut inget jag hade planerat, för då hade jag aldrig tagit över Isa från första början, och jag tror inte heller att TS hade planerat detta..

Hoppas att du hittar ett bra hem....
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Som du ser, så har du fått mot-åsikter med argument av andra, så jag slipper skriva så mycket. :)

Vad har du för argument för "max 2 hem"? Alla är vi säkert överens om att 1 hem under hundens livstid är idealet, men om det inte funkar så i många fall, varför ska hunden dö?
Jag har själv haft hundar som "fosterägare" under omplaceringstider, och har faktiskt inte ens tänkt tanken att dom istället skulle dödats. Dom har varit lugna och trevliga hundar som på bara någon dag lärt sig den nya miljön, både hos mig och hos "slutägaren".

Att avliva en hund i st f omplacering, tycker jag mest verkar (OK med undantagen) själviskhet och övertro på sin egen betydelse för hunden och mycket lite tilltro till hundars förmåga.

LIA
Till att börja med,så förstår jag inte alla dina förkortningar,tex "hund i st f omplacering" .?
Nåväl.
Jag talar enbart efter min personliga åsikt,vad jag anser vara rätt/fel och hur jag själv hade gjort i en liknande situation.
Och jag tycker helt enkelt att 4 hem är för mkt för en hund-behöver knappast vidarutveckla denna tanke/åsikt.

Skulle inte heller avliva en hund pga. av själviska skäl,utan att det dels skulle vara en säkerhet för mig att veta hur det hela slutade,och slippa oroa mig över det i framtiden.
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Ska uppfödare alltså behålla alla valpar de får?
Hah,driver du med mig eller?
Det där var ju bara så töntigt att inte ens jag skulle komma på tanken att skriva en så ironisk fråga,och ännu mindre svara på den.:smirk:
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

*KL*

Jag tycker absolut inte att hunden ska avlivas men jag tycker att det är synd att situationen har uppkommit. Hur kan man skaffa ett djur utan att veta om man har råd eller inte? speciellt om man är student? Jag menar, det kan ju inte komma som en chock att det är dyrt med två hundar...

Jag förstår TS att det är jobbigt för dig och jag tror nog att hunden överlever att byta ägare. Men ändå känns det tråkigt och som att det inte hade behövt hända.
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Så vad Du anser känns dåligt ska styra att ett antal omplaceringshundar hellre ska avlivas?? Det är din subjektiva känsla som du tydligen anser gäller för alla hundar :confused:

Jag har träffat ett gäng omplaceringar då vi i största möjliga mån försökte omplacera hundar om en ägare kom in & ville avliva en mentalt & fysiskt frisk hund på kliniken. Och för en del kan 2 hem vara max vad de klarar av. men jag har sett de som ska till ett 4e hem & klarar det finfint. Ska de avlivas ändå för att Du anser att 2 hem är max??

Jfr med hästar. Vem skulle avliva en häst (jaa det är också ett flockdjur) om den behövt byta flock flera gånger? Ska man avliva hästen om man behöver byta stall eller sälja?

Inget djur mår bra av att kuska land & rike runt med olika ägare men att säga att de ska tas bort efter x antal ägare låter bara väldigt generaliserande & otrevligt.

Återigen,jag skriver enbart efter min personliga åsikt,om det redan inte framgick ganska så tydligt??

Sen fattar jag inte riktigt följande "Jag har träffat ett gäng omplaceringar då vi i största möjliga mån försökte omplacera hundar om en ägare kom in & ville avliva en mentalt & fysiskt frisk hund på kliniken." Hur som helst,om jag som djurägare kom till en vet. klinik för att avliva min fullt friska hund oavsett anledning skulle jag bli flyförbannad om vet. ifrågesatte mitt beslut om det och rek. omplacering istället.

näe nu måste jag kila.;)
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Hah,driver du med mig eller?
Det där var ju bara så töntigt att inte ens jag skulle komma på tanken att skriva en så ironisk fråga,och ännu mindre svara på den.:smirk:

Nej, jag driver inte med dig. Jag ironiserar över att den första "omplaceringen" från första hemmet aldrig beskrivs som särskilt traumatisk, för den VILL vi ju ska hända. Visst kan valpen vara orolig och så, men det ser alla hundägare som självklart. Skulle man däremot efter två år omplacera sin hund till ytterligare en ägare, och den verkar lite ängslig i några dagar, då börjar det pratas om avlivning. Det håller jag verkligen inte med om.
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Till att börja med,så förstår jag inte alla dina förkortningar,tex "hund i st f omplacering" .?
Betyder "i stället för".


Nånstans Måste man dra en gräns om vad som är Ok att utsätta en hund för,och ett fjärde(!!) hem med nya människor,nya regler och ännu en omställning är helt enkelt långt över gränsen för vad jag tycker är Ok.
Och jag tycker helt enkelt att 4 hem är för mkt för en hund-behöver knappast vidarutveckla denna tanke/åsikt.
Jag respekterar din rätt att ha åsikter! Liksom jag har rätt att ha åsikter om dom. :)
Saken är den, att du framför dom här åsikterna i ett forum, och då får man räkna med att bli ifrågasatt och att folk vill ha förklaringar.
Och jag vill väldigt gärna veta, varför du tycker att en 4:e omplacering är så omöjllig??
Man hoppas ju alltid att just nästa omplacering ska bli den sista. Den kan lyckas lika väl som den första. Obs att vi talar om hundar utan några direkta felbeteenden eller andra problem.


Skulle inte heller avliva en hund pga. av själviska skäl,utan att det dels skulle vara en säkerhet för mig att veta hur det hela slutade,och slippa oroa mig över det i framtiden.
Är inte det själviskt? :confused:


Hur som helst,om jag som djurägare kom till en vet. klinik för att avliva min fullt friska hund oavsett anledning skulle jag bli flyförbannad om vet. ifrågesatte mitt beslut om det och rek. omplacering istället.
Och jag skulle bli både förbannad och förvånad om våra vet inte hade gjort det. En vets första uppgift måste vara att hjälpa och bota djur, inte döda fullt friska!

LIA
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Sen fattar jag inte riktigt följande "Jag har träffat ett gäng omplaceringar då vi i största möjliga mån försökte omplacera hundar om en ägare kom in & ville avliva en mentalt & fysiskt frisk hund på kliniken." Hur som helst,om jag som djurägare kom till en vet. klinik för att avliva min fullt friska hund oavsett anledning skulle jag bli flyförbannad om vet. ifrågesatte mitt beslut om det och rek. omplacering istället.

Varför? Det har då ingen annan blivit. När det funnits bra hem som hundarna kommer få det riktigt bra hos (ett gäng veterinärer har förbarmat sig exempelvis) har ägarna tyckt det varit bra. Vem vill hellre se sin hund död än lycklig i ett annat hem? En försiktig förfrågan skadar inte tycker jag. Men det är klart, om man nu ser avlivning som svaret på allt blir man kanske irriterad.
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Skulle inte heller avliva en hund pga. av själviska skäl,utan att det dels skulle vara en säkerhet för mig att veta hur det hela slutade,och slippa oroa mig över det i framtiden.

En säkerhet för DIG? Att DU skulle slippa oroa dig? Är inte det att vara självisk, att vilja avliva ett djur för din skull?? :confused:
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Nej, jag driver inte med dig. Jag ironiserar över att den första "omplaceringen" från första hemmet aldrig beskrivs som särskilt traumatisk, för den VILL vi ju ska hända. Visst kan valpen vara orolig och så, men det ser alla hundägare som självklart. Skulle man däremot efter två år omplacera sin hund till ytterligare en ägare, och den verkar lite ängslig i några dagar, då börjar det pratas om avlivning. Det håller jag verkligen inte med om.

Men då missförstog du mig,för jag räknar inte med den första flytten ifrån uppfödaren som en omplacering.

Och 4 olika hem för en hund är för mkt enligt Mitt tycke.
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Men då missförstog du mig,för jag räknar inte med den första flytten ifrån uppfödaren som en omplacering.

Och 4 olika hem för en hund är för mkt enligt Mitt tycke.

varför skulle inte den första flytten räknas som en omplacering? vad är det som skiljer den flytten från andra?

och vad du tycker är en för stor siffra spelar egentligen ingen roll. det är hur hunden hanterar det som är det viktiga.
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Till att börja med,så förstår jag inte alla dina förkortningar,tex "hund i st f omplacering" .?
Betyder "i stället för".
:idea:


Jag respekterar din rätt att ha åsikter! Liksom jag har rätt att ha åsikter om dom. :)
Saken är den, att du framför dom här åsikterna i ett forum, och då får man räkna med att bli ifrågasatt och att folk vill ha förklaringar.
Och jag vill väldigt gärna veta, varför du tycker att en 4:e omplacering är så omöjllig??
Jag tycker inte att den är omöjlig-har aldirg sagt det. Men jag tycker att det blir för mkt för en hund. Ingen ska behöva flytta så många gånger.
Jag vet mkt väl att det inte alltid kan funka i det första hemmet och därav omplacerar man hunden till ett annat-skit bra!:)
Men då tycker jag att det borde räcka och man även tar sig en funderare över varför hunden "hela tiden" måste flytta omkring till nya hem.
Men okey visst-ett tredje hem skulle verkligen vara på gränsen till to mutch,Meeen,det skulle jag nog fortfarande gå med på,beroende på hur situationen såg ut. Men nej nej,Inte ett fjärde hem! Där tar det stopp.



Och jag skulle bli både förbannad och förvånad om våra vet inte hade gjort det. En vets första uppgift måste vara att hjälpa och bota djur, inte döda fullt friska!

LIA
Men saken är den att det faktiskt inte angår dem gällande mitt beslut över avlivning-och därför ska dom heller inte komma med en rekomendation om en omplacering. (om jag nu nånsin skulle behöva fatta det beslutet)

Men det är ju jag det.
 
Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

varför skulle inte den första flytten räknas som en omplacering? vad är det som skiljer den flytten från andra?
För att den första flytten är typ "obligatorisk" eller hur man nu ska kalla det..? Inget som jag skulle vilja kalla för en Omplacering...



och vad du tycker är en för stor siffra spelar egentligen ingen roll. det är hur hunden hanterar det som är det viktiga.
Bra,då behöver vi(Jag) inte disskutera den här saken längre eftersom det ändå inte spelar ngn roll,finns liksom ingen mening i att fortsätta disskutera detta då jag knappast kommer att ändra mig,och hur mkt ska jag behöva "förklara" för mina åskiter egentligen? Så himla svårt är det inte att förstå vad jag tycker och tänker om det hela juh! :idea: ;)

Ah,äntligen kan jag gå och äta min frukost nu utan att draaas till datorn/buke-japp,man blir ju X-tra beroende när det disskuteras:D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 478
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
1 823
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 339
Senast: WSLPZF
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 728
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring
  • Stänger du toalettlocket?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp