Bukefalos 28 år!

Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Blomskan

Trådstartare
Återigen har jag valt att börja rida på ridskola efter att jag sålt min häst.
Har under mitt liv ridit på 4 olika ridskolor och "provat" 7 olika ridlärare.
Under större delen av mitt liv har jag även haft egen häst.
Trots perioder på olika ridskolor så är jag i stort sett självlärd.

Det som jag reflekterat över och skulle vilja diskutera nu är den usla kvaliteten på undervisningen.

Jag har full förståelse för att man inte får samma kvalitet som när man rider privat men något måste man väl kunna kräva!?

Exempel på senaste lektionen.
Hoppning stog på schemat. Vi får instruktioner om vilka vägar vi skall välja samt att vi skall få hästen att landa i en specifik galopp, växelvis höger och vänster.

Efter två omgångar av övningen där var och varannan ej lyckas att få hästen att landa i rätt galopp, kunde jag ej längre vara tyst.
Ber ridläraren att förklara för oss vad man skall tänka på för att få hästen att landa rätt.
Hade min aningar men eftersom jag aldrig haft någon som berättat det för mig så ville jag gärna ha ord på momenten.
Nästa övning resulterade i att nästan alla fick ordning på galoppen.
Hur mycket begärt är det att man får en förklaring på momenten man utför eller skall utföra.
Av total lektionstid på 50 minuter kan jag garantera att ridläraren var tyst i sammanlagt 40 av dessa.
I bland kom det ett "-bra" eller "- rätta galoppen".

Denna ridlärare var ej vår ordinarie utan var vikarie för dagen - är det då för mycket begärt att man presenterar sig när lektionen börjar?? Hon hade aldrig träffat mig och istället för att gå fram till mig och fråga vad jag heter så gick hon och läste på hästutdelningslappen. Hon passerade mig med 1 meter när hon gjorde detta...
Själv har jag lärt mig att man bemöter människor med respekt och vänlighet, detta var dock något som denna kvinnan inte tagit fasta vid.

Även om gruppen anses ha kommit en bit på vägen utbildningsmässigt så skadar det ju inte med upprepning av hur olika saker fungerar. Tex hjälpernas verkan och samordning.
Ordinarie ridlärare är något bättre men precis som de jag varit med om tidigare är även denna alldeles för tyst. Vi får aldrig någon feedback så man vet vad man skall tänka på inför nästa lektion.
Personligen uppskattar jag mer när en ridlärare förklara varför man gör vissa saker och vad verkan blir av att man gör det i stället för att bara säga "-bra gjort".
Vet att jag inte är någon Malin Baryard så jag kan omöjligt ha utfört hoppet helt perfekt!

Har för mig att jag någonstans hört att det skall finnas någon utbildningsplan för de olika nivåerna, är det så?


Vad har ni för erfarenhet av det här med ridlärarer och ridundervisning?
Berätta gärna!
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Håller med dig fullt ut, tycker att många ridlärare är för tysta även om man rider privatlektion :(

Men bra ridlärare finns! Jag som "hatar" dressyr har lyckats hitta en tränare som är gudomligt duktig, hon får både mig och hästen att tycka att dressyren är rolig, samt att man får bra feedback på vad som är bra/dåligt och hon förklarar varför vi ska göra sakerna och vad som förväntas hända om vi gör rätt :)

Så det kanske vore bra för dig att åka å titta på lektioner för andra tränare och när du hittat en du tycker är tillräckligt bra, börja rida för denne istället?

Vad säger din ordinarie ridlärare om du påpekr att du vill ha mer feedback och förklaringar?
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Vad har ni för erfarenhet av det här med ridlärarer och ridundervisning?
Berätta gärna!

Min ridlärare/tränare är då inte tyst. Det är kommentarer, tips, råd, rättningar till någon nästan hela tiden! *underbart nöjd med henne*

Edit:
Efter varje lektion går hon med oss en och en, och diskuterar hur lektionen gått , vad som man bör tänka extra på, och vad som var bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Eftersom jag är väldigt ny så har jag inte tagit upp det än.
Hade dock planer på att ta upp det senast men då hade vi ju som sagt var vikarie.

Hade jag haft egen häst hade jag givetvis testat runt tills jag hittade en tränare som jag var nöjd med.
Nu är det ju dock inte fullt så lätt.
Detta är enda ridskolan inom en radie av 5 mil. Jag har 5 minuters körtid dit.
Samtidigt är det ett sätt för mig att lära känna folk eftersom jag är relativt ny i området.
Har tidigare frågat om det finns möjlihet att bara rida privat.
Detta var tyvär ej möjligt samt att det skulle kosta 350 kr för 30 min + manegehyra + hästhyra.
Lite för dyrt tycker jag!

Min absoluta dröm hade varit att få rida en privathäst, träna för ägaren en gång i veckan och givetvis betala för denna träning. Samt ta hand om hästen ytterligare en dag i veckan, som avlastning för ägaren.
Dock är inte detta några upplägg som växer på träd direkt!
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Precis som det skall vara!
Vilken dröm!
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Det finns ju bra och dåliga ridinstruktörer. Precis som det finns bra och dåliga inom alla yrken.
En bra instruktör har en lektionsplanering. Presenterar dagens lektion och övningar och har en ordentlig genomgång av detta.
Feedback och förklaringar är självklart. Vad som kan göras annorlunda och varför, berömma det som är bra. (inte berömma allt hela tiden som vissa gör) Undervisa i en positiv andra tycker jag personligen är bra. Det är ju undervisning det handlar om.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

På den tiden jag var ny och red på ridskola hade jag under ett år en fantastisk ridlärare, Bo Tibblin. Ha när en av de få som trots att vi var många som ed på en gång ändå hade individuella instruktioner till alla ryttarna. Man fick träna på det som man själv behövde även om vi gjorde samma saker. Som exempel så hade jag troligen dålig sits och använde nog stigbyglarna till att hålla balansen (misstänker det så här i efterhand ;) ) så jag fick rida ett helt år utan. Men jag fick utföra alla moment som lektionen innehöll. Allt från ren balansridning till terränghoppning fast utan stigbyglar. Fick ha dom tills jag satt på hästen sedan plockade han helt enkelt av dem från sadel.

När jag nu tänker efter så har nog bara träffat en instruktör till som klarat av att träna individen i gruppen och det är Anders Lingren. De år jag red för honom kändes mer som privatlektioner än som att rida grupp.

Så först när min dotter skulle börja på ridskola gjorde jag samma upptäckt som TS m fl. Det finns mängder av urusla ridinstruktörer på landets ridskolor.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Jag tror att jag hade enorm tur då jag red på ridskola. Min ridlärare var fenomenal, och jag är henne evigt tacksam för allt hon lärde mig. Hon fick alla att göra sitt yttersta, och vi var inte sällan totalt möra i hela kroppen efter en lektion.

Jag minns hur hon kunde ta in mig på en volt och köra hårt tills jag fått den äldsta, segaste och stelaste ridskolehästen att gå i form, och hur tillfreds jag kände mig efteråt.

Nu var jag verkligen en fantast, som i princip bodde i stallet, vilket ledde till att jag blev skötare åt hennes häst och fick följa med henne på hästrelaterade resor. Jag tror dock inte att det uppfattades som någon favorisering, utan att alla fick lika mycket uppmärksamhet under lektionerna.

Det var mycket bra variation i träningen, utvecklande övningar, och koncentrationen på topp eftersom det kändes som att hon aldrig missade det minsta lilla slarv i ridningen :) När jag efter många års uppehåll från ridningen nu skaffat egen häst hör jag fortfarande hennes röst i bakhuvudet när jag rider.

Jag är ingen toppryttare, men jag tror att hon lärde mig bli orädd och trygg på hästryggen, det är något som finns kvar än idag. Med tanke på att det inte verkar vara självklart med så duktiga ridlärare så känner jag mig verkligen lyckligt lottad!
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Det finns ju bra och dåliga ridinstruktörer. Precis som det finns bra och dåliga inom alla yrken.
En bra instruktör har en lektionsplanering. Presenterar dagens lektion och övningar och har en ordentlig genomgång av detta.
Feedback och förklaringar är självklart. Vad som kan göras annorlunda och varför, berömma det som är bra. (inte berömma allt hela tiden som vissa gör) Undervisa i en positiv andra tycker jag personligen är bra. Det är ju undervisning det handlar om.

Håller helt och fullt med om det du skriver!
Antagligen finns det ingen lektionsplanering alls hos oss utan det blir det som dyker upp i huvudet när vi går in genom dörren.

Feedbacken tycker jag är A & O.
Det kanske är något som jag måste fundera på eller läsa om för att prata med ridläraren om på nästa lektion.

Dessa jäkla bra, Bra, BRA!!!
Blir bara så trött!
Vad är det som är bra till höger och vänster?
Majoriteten av ryttarna sitter på hästar som kröker på nackarna och tuggar sig själv i bogen samtidigt som bakbenen kommer 3 meter bakom hästen. (min kikar mer på stjärnorna och försöker komma undan på alla sätt)
Men hittils har jag ej hört någon förklaring på vad en korrekt form är samt hur man gör för att arbeta sig till en korrekt form.

Jag är där för att jag vill veta varför man gör en viss sak! Samt även exakt hur man gör den. Jag vill veta hur jag skall jobba med hand, säte och sits för att komma till en korrekt form.

Det kanske skall tilläggas att våran ridlärare har godkända resultat i otaliga Prix S:t Georges starter samt är dressyrdomare - så brist på kunskap är det verkligen inte.

I stället för att lägga tiden på att ge oss feedback hastas det ut ur ridhuset till gruppen mammor som väntar utanför - för att snacka skit och ta en cigg..
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

På den tiden jag var ny och red på ridskola hade jag under ett år en fantastisk ridlärare, Bo Tibblin. Ha när en av de få som trots att vi var många som ed på en gång ändå hade individuella instruktioner till alla ryttarna. Man fick träna på det som man själv behövde även om vi gjorde samma saker. Som exempel så hade jag troligen dålig sits och använde nog stigbyglarna till att hålla balansen (misstänker det så här i efterhand ;) ) så jag fick rida ett helt år utan. Men jag fick utföra alla moment som lektionen innehöll. Allt från ren balansridning till terränghoppning fast utan stigbyglar. Fick ha dom tills jag satt på hästen sedan plockade han helt enkelt av dem från sadel.

När jag nu tänker efter så har nog bara träffat en instruktör till som klarat av att träna individen i gruppen och det är Anders Lingren. De år jag red för honom kändes mer som privatlektioner än som att rida grupp.

Så först när min dotter skulle börja på ridskola gjorde jag samma upptäckt som TS m fl. Det finns mängder av urusla ridinstruktörer på landets ridskolor.



Tyvär är det väl få förunnat att rida för så fantastiska hästmänniskor.
De som är av det gamla virket känns mer äkta och uppriktigt intresserade av att få samverkan mellan häst och ryttare att fungera.
Idag känns det tyvärr som att majoriteten av lärarna är där just för att bara lyfta lön - precis som jag skriver i överskriften.

Jag blir faktiskt både ledsen och arg för detta!
Jag vill lära mig!! Om ett par år kommer jag att skaffa mig en ny häst för att göra det jag alltid drömt om - åka ut och tävla. Innan dess vill jag lära mig allt jag någonsin kan!
Dessutom är jag villig att betala för det - då borde jag väl få någonting tillbaka!?
Inte bara 50 minuter i en manege med skum belysning och 8-10 ekipage struttande runt utan plan!

Underbart att rida utan stigbyglar!!
Antar att detta resulterade i att du idag sitter som gjuten i sadeln?

Antagligen skulle skyddsombudet få hicka om jag föreslog detta... ;)
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Jag har ridit på många olika ridskolor och för ännu fler olika ridlärare, och min erfarenhet är att det visst finns bra ridlärare, men dom är ganska få. Jag har nog, om man ser till alla ridskoleupplevelser jag har haft, sammantaget varit mer missnöjd än nöjd med själva undervisningen, och rider mest för att överhuvudtaget få möjlighet att rida, samt att på egen hand idka ridmässig problemlösning med den häst jag tilldelas... Ibland känns det dock frustrerande när jag konstaterar att jag skulle behöva mer hjälp än jag kan få. Jag saknar ofta precis som du mer ingående förklaringar av varför man gör en övning, hur exakt den ska gå till rent ridmässigt, vad målet är och vad man ska sträva efter.

Jag har upplevt ridlärare som är dåliga både på lektionsupplägg och undervisning, ridlärare som gör roliga och bra övningar men är dåliga på undervisningen, ridlärare som har tråkiga övningar men undervisar bra, samt ridlärare som både har roliga övningar och är bra på att undervisa. Det ena förutsätter inte automatiskt det andra. Det jag däremot undrar över är hur det kan komma sig att så pass många ridlärare ändå verkar så oengagerade i det dom gör? Det är ju inte direkt ett jobb man väljer för den höga lönen, dom fantastiska arbetstiderna eller den bekväma arbetsmiljöns skull, utan det krävs ett stort intresse och engagemang för att vilja jobba som ridlärare antar jag.

Sen upplever jag att ridskolor många gånger lever kvar i förgången tid med ganska dålig kundfokus, dvs dom har inte riktigt hängt med i tjänste-och-service-eran. Jag har upplevt att det kan vara svårt att få gehör för önskemål och åsikter, för många gånger finns det ett gammalt hierarkiskt tänk att man bara ska vara tyst och göra som man blir tillsagd. Samtidigt är det många ridskolor som drivs ideellt och dras med dålig ekonomi, så det är ju inte heller dom bästa förutsättningarna för att bedriva högkvalitativ kundfokuserad verksamhet. Visst skulle man säkert kunna ha högkvalitetsridskolor, men då skulle priserna förmodligen springa iväg.

En annan sak jag undrar över i samband med detta är hur vikten av undervisningens kvalitet poängteras i utbildningen av ridlärare?

Jag har i alla fall haft turen att rida för några ridlärare som jag upplever faktiskt har utvecklat min ridning och fått mig att komma längre. All cred till dom!
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Under mina år på ridskola hade jag en ridlärare som jag var nöjd med. Så fort man gjorde något fel talade hon om vad man skulle tänka på, ibland hann man till och med korrigera i själva övningen. Under avskrittningen gick hon även runt och pratade enskillt med varje elev om vad man ska tänka på samt vad man gjorde bra.
Eftersom hon själv tävlade dressyr på hög nivå var hon även medveten om hur en häst går i form och hon nöjde sig inte med att hästen krökte på nacken.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Jag red på privatskola ett tag, egentligen ett stuteri men med lektionsverksamhet. En gång hade vi vikarie som uppmanade mig att *rama in hästen* otaliga gånger. Vad trodde hon jag försökte göra???
Efter x antal tillsägningar av samma art lackade jag ur, red in till mitten och sa:
Men jag ska väl inte ha honom på väggen heller!!
Gud så sur hon blev. Tyckte att när det inte hände något efter 2-3 gånger måste man bena ner problemet.

Sedan har jag ridit på riktig ridskola som verkligen lärde mig att rida. Där fick man rida för sits och skänkel, alla hästarna var väldigt viktkänsliga samt att emellanåt sattes tyglarna i nosgrimman som typ bettlöst för att hon skulle kolla om vi red enbart för tygel.
Eftervarje lektion skrev kommentarer i pärm så man själv kunde läsa/gå tillbaks och kolla
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

*KL*

Cassiopeja - Visst är det så att man lever i det förgågna vad gäller kundfokus!
När jag för några veckor sedan för första gången kom till ridskolan möttes jag av en trött ridlärare i skitiga, trasiga kläder och en cigg i mungipan. Cigg trots att det uttryckligen på deras hemsida står att hela ridskoleområdet är absolut rökfritt..

Ridläraren tar mig på en 1,5 minut lång rund tur där hästutdelningslistan och sadelkammare pekas ut.
Sedan försvinner h*n igen.
Visst det är en ideel verksamhet men kundfokus kan vara en massa saker som inte kostar en krona!

Chardonney - Precis som det skall vara. Feedback, feedback, feedback - med risk för att bli tjatig!

GebaGirl - Er pärm lät ju underbar samt testen att alla hjälper fungerar!
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Edit:
Efter varje lektion går hon med oss en och en, och diskuterar hur lektionen gått , vad som man bör tänka extra på, och vad som var bra.

samma här :bow: jag tycker det är kanon att var och en får egen feedback och det utan att behöva ropa över halva ridhuset eller måsta jaga ikapp ridläraren innan hon hinner försvinna från stallet. nu rider jag bara lektion lite då och då , har inga fasta lektioner (har hittills varit 4 gånger), men jag tycker jag har hunnit lära mig väldigt mycket. eller ja.. det har väl egentligen inte varit något nytt direkt, men jag har iaf äntligen fått förkliringer på varför vi gör vissa saker :)
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Underbart att rida utan stigbyglar!!
Antar att detta resulterade i att du idag sitter som gjuten i sadeln?
Kan väl säga som så att när en häst börja konstra på något sätt så är det första som åker stigbyglarna. För dom känns mest som att dom är ivägen. Inte heller känner jag någon panik om jag skulle tappa en under ridning. Ska erkänna att det tog väldigt lång tid för mig att förstå varför kommentatorer på hästhoppning blev så till sig för att någon ryttare tappade en stigbygel?
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Generellt det jag har sett av ridlärare så har dom påfallande ofta ingen eller ytterst bristfällig pedagogisk utbildning/förmåga... förmåga kan man ha utan formell utbildning men att sakna såväl utbildning som förmåga, ja då är det ju tämligen o-bra.

Det är ju också så att det som ger snabbast kunskaper som sitter befästa är att hela tiden varva teori och praktik - först går man igenom övningen teoretiskt med "varför-hurför-närför" varefter man går ut och övar praktiskt under handledning.

Tyvärr är det mest bara försvarsmakten som har anammat detta fullt ut - skulle motsvarande pedagogik tillämpas på ridskolorna så är jag övertygad om att nivån på utbildningen skulle öka markant.

Men detta kräver då en viss nivå på lärarna, vilka på väldigt många ridskolor är dåligt utbildade timanställda som byts uf ofta (om dom tjänar mindre än 1/2 basbelopp så slipper ju föreningen att betala sociala avgifter :grin:) - vilket ju inte kan gå annat än käpprätt åt helsicke vad gäller utbildningsnivån.

Jag tycker att ni som ridskoleelever måste våga ställa mera krav på utbildningens kvalité, annars kommer ridskolorna att fortsätta att leverera undermåliga produkter eftersom det är billigareoch enklare för dom.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Jag tycker att ni som ridskoleelever måste våga ställa mera krav på utbildningens kvalité, annars kommer ridskolorna att fortsätta att leverera undermåliga produkter eftersom det är billigareoch enklare för dom.

Enligt den information som jag har fått (som jag visserligen inte vet exakt hur stor sanningshalt det är i) så kan ingen ridskola egentligen existera utan stöd från kommunen. Och stöd från kommunen ges bara till barn- och ungdomsverksamhet. Alltså är det att kunna erbjuda barnridning som är ridskolornas fokus, och vuxenridning och vidareutbildning får hänga med "på ett hörn", men utan någon direkt verksamhetsfokus. En kvalitetsridskola skulle kanske behöva ta ut minst dubbla lektionspriset, och frågan är hur stor efterfrågan skulle vara då i praktiken?....
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

min ridlärare pratar massor. Inte så mycket direkta instruktioner, men mycket kommentarer (bra och dåligt), tips och utförliga förklaringar. Då och då under lektionen samlas vi vid ridläraren (vi är bara två i gruppen) och hon går igenom något ytterligare, varför vi gör en övning t.ex. Det är toppen!

Även på ridlekiset jag jobbar på ger ridläraren mycket beröm och instruktioner. Det går knappt en minut utan att hon säger något till någon eller visar en övning för gruppen (dock klarar sig kanske inte 4-8 åringar själva någon längre stund på busiga shettisar...).

cassiopeja: min ridskola är en vuxenridskola med välutbildade hästar, små grupper och väldigt engagerad ridlärare (som även äger och driver hela stället). Ja, det kostar mer än dubbelt mot de flesta ridskolorna, men intresset finns absolut, och det är värt betydligt mer än det dubbla i kvalitet! Men, detta ligger ju nära Malmö, kanske skulle det vara svårare att få det att gå runt om det låg vid en mindre stad.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Tråkigt att ridskolan har så oseriös ridlärare. Varken tävlingsresultat och utbildningar är ju någon garanti för att det är en bra tränare/ridlärare. De måste ha ett äkta engagemang och intresse.
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 240
Anläggning Jag har blivit nyfiken på hur det praktiska fungerar på ridskolor. Vilket säkert kan skilja sig enormt mycket beroende på storlek, olika...
Svar
3
· Visningar
926
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp