Bukefalos 28 år!

Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Enligt den information som jag har fått (som jag visserligen inte vet exakt hur stor sanningshalt det är i) så kan ingen ridskola egentligen existera utan stöd från kommunen. Och stöd från kommunen ges bara till barn- och ungdomsverksamhet. Alltså är det att kunna erbjuda barnridning som är ridskolornas fokus, och vuxenridning och vidareutbildning får hänga med "på ett hörn", men utan någon direkt verksamhetsfokus. En kvalitetsridskola skulle kanske behöva ta ut minst dubbla lektionspriset, och frågan är hur stor efterfrågan skulle vara då i praktiken?....

Detta förklarar en hel del. Jag är också rätt förbluffad över det bemötande jag fått på ridskolor (inte min nuvarande som är liten och drivs helt privat, den är super) och jag håller helt och fullt med dig, Cassiopeja, i det du skrev om att ridskolorna inte riktigt har hängt med i fråga om service och kundbemötande. Men jag undrar ändå lite - många vuxna människor har ju barn. Borde det inte då ligga i ridskolornas intresse att ta även vuxenridningen på allvar, så att de vuxna ser ridskolan som en trevlig plats för barnen att hänga på ...?

Vissa saker borde vara så självklara, som att man tar sig tid att hälsa ordentligt på en ny ryttare i gruppen, att man pratar en stund (inte flera timmar, men en stund!) med honom eller henne om tidigare erfarenheter, vad hon eller han förväntar sig och så vidare.

Själv hamnade jag i en grupp som jag nu så här i efterhand förstår var för avancerad för mig. Jag försökte påtala detta men fick som svar att "nej men det ska nog gå bra". Sedan satt jag i två terminer och kände mig värdelös och hoppade sedan av. Jag ångrar att jag inte sa till tydligare och tidigare, men jag tänkte att om ridläraren tyckte att jag skulle vara kvar i den gruppen så var det väl så då.

När jag föreslog privatlektioner kände jag mig mest besvärlig.

Nu rider jag på ett litet ställe med fem elever i varje grupp. Det är fantastiskt. Där gör det inte alls lika mycket om gruppdeltagarna är på olika nivå, för det finns mycket tid för var och en att få personliga instruktioner.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Känner inte alls igen mig. Min ridlärare är verkligen super! Hon ger sig aldrig, inte förrän man gjort rätt och hon får mig att kämpa vidare när jag hade gett upp för länge sedan om jag hade varit själv.
Hon missar inget, hon ser allt!

Första lektionen med henne kändes som en mardröm, hade haft en lite mesigare ridlärare före henne som i stort sett bara gav beröm... Så detta blev ett uppvaknande som hette duga, och det gav resultat, fort!

Hon är även noga med att man förstår och lär sig känna skillnader på små detaljer, och efter varje lektion går hon igenom med var och en hur hon tycker att det har gått och vad man ska tänka på osv.

Känner mig lyckligt lottad som får rida för henne och tar även privatlektioner för henne med min medryttarhäst :)
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

*kl*
När jag läser dessa trådar om dåliga ridlektioner osv så känner jag mig bara så lyckligt lottad!
Jag rider en gång i veckan på ridskola, sen har jag egen häst hemma.
Jag trivs super där, har en mycket bra instruktör. Det finns sämmre där med, men eftersom jag varit där X antal år så vet jag vilka som är bra och mindre bra. Eller snarare, beroende på vad man vill ha ut av lektionen och hur man är som person så passar man bättre med en viss instruktör.

Det är trevlig stämmning i stallet, jag upplever att man får gehör för sina ideer och åsikter, man blir trevligt bemött i ridgruppen. (kommer en ny person så får alla presentera sig innan lektionen startar osv.) Det finns möjlighet till extra träningar enskilt och i grupp, man får ha med egen häst till reducerat pris, det anordnas clinics och annat då och då. osv.

Kort sagt, jag är lyckligt lottad att ha en bra ridskola i närheten av mig :bow:
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Känner inte alls igen mig. Min ridlärare är verkligen super! Hon ger sig aldrig, inte förrän man gjort rätt och hon får mig att kämpa vidare när jag hade gett upp för länge sedan om jag hade varit själv.
Hon missar inget, hon ser allt!

Första lektionen med henne kändes som en mardröm, hade haft en lite mesigare ridlärare före henne som i stort sett bara gav beröm... Så detta blev ett uppvaknande som hette duga, och det gav resultat, fort!

Hon är även noga med att man förstår och lär sig känna skillnader på små detaljer, och efter varje lektion går hon igenom med var och en hur hon tycker att det har gått och vad man ska tänka på osv.

Känner mig lyckligt lottad som får rida för henne och tar även privatlektioner för henne med min medryttarhäst :)

Exakt så känner jag, vår instruktör har verkligen öga för det hon gör och vet hur man förklarar och rättar eleven. På våra 45 minuter så är det nog frågan om några sekunders paus mellan instruktioner till alla elever, sen avslutas det hela med en summering med var och en om vad som var bra och vad man har att tänka på framöver.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

KL Bara en tanke, hur många instruktörer har valt sitt jobb för att de tycker om att just vara instruktörer, och hur många har valt det för att de vill jobba med hästar?
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

På den tiden jag var ny och red på ridskola hade jag under ett år en fantastisk ridlärare, Bo Tibblin. Ha när en av de få som trots att vi var många som ed på en gång ändå hade individuella instruktioner till alla ryttarna. Man fick träna på det som man själv behövde även om vi gjorde samma saker. Som exempel så hade jag troligen dålig sits och använde nog stigbyglarna till att hålla balansen (misstänker det så här i efterhand ;) ) så jag fick rida ett helt år utan. Men jag fick utföra alla moment som lektionen innehöll. Allt från ren balansridning till terränghoppning fast utan stigbyglar. Fick ha dom tills jag satt på hästen sedan plockade han helt enkelt av dem från sadel.

När jag nu tänker efter så har nog bara träffat en instruktör till som klarat av att träna individen i gruppen och det är Anders Lingren. De år jag red för honom kändes mer som privatlektioner än som att rida grupp.

Så först när min dotter skulle börja på ridskola gjorde jag samma upptäckt som TS m fl. Det finns mängder av urusla ridinstruktörer på landets ridskolor.


KL Big time...
OMG lever han an?? undervisar ocksa??? har inte hort hans namn pa flera ar, men han var en jatteduktig instruktor ..
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Exempel på senaste lektionen.
Hoppning stog på schemat. Vi får instruktioner om vilka vägar vi skall välja samt att vi skall få hästen att landa i en specifik galopp, växelvis höger och vänster.

Efter två omgångar av övningen där var och varannan ej lyckas att få hästen att landa i rätt galopp, kunde jag ej längre vara tyst.
Ber ridläraren att förklara för oss vad man skall tänka på för att få hästen att landa rätt.

Jag började också på ridskola efter många år med egen häst och en hel del träning i hoppning.

Allt funkade bra tills ny instruktör började. Enligt den här instruktören kunde man inte påverka alls vilken galopp hästen landade i utan det fick man rätta sen genom att bryta av till trav för över hindret hinner man inte tänka på sånt som rätt galopp :eek:
Det enda man skulle tänka på över hindret var att ge eftergift så hästen fick långa tyglar över hindret och nu pratar vi hinderhöjder på max 80 centimeter, ridskolehästarna fick inte hoppa högre. Naturligtvis ska man ge eftergift men instruktören blev inte nöjd förrän tyglarna verkligen hängde lösa.
Detta skulle ändå föreställa en hoppspecial grupp.

Jag som tränat och tävlat en del, inte så mycket, men jag kunde i alla fall lätt påverka min egen häst att landa i rätt galopp efter hinder och blev mycket förvånad över denna instruktörs inställning. Så jag slutade mitt i terminen.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Tja, så är inte mina lektioner upplagda i allafall. Jag pratar, förklarar och undervisar i det närmaste utan uppehåll hela lektionen. Och är det något som inte fungerar, då tar jag tag i det och förklarar igen, på annat sätt eller vi provar ett nytt sätt.
Mina elever har inte klagat i allafall på undervisningen som jag lagt upp den.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Jag känner igen situationen alltför väl. Tyvärr verkar många ridlärare trötta på sitt yrke och bara är där för att de måste.


Jag har ridit för 15-20 ridlärare och endast 3(!) stycken har jag varit nöjd med. Problematiken har alltid varit den samma när jag varit missnöjd; för mycket tystnad och dåligt med kritik (såväl positiv som negativ).
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

Jag tror mycket väl att många ridlärare kan vara trötta på sitt yrke! För något år sedan så upptäckte Ridsportförbundet att väldigt många utbildade ridlärare slutade sitt yrke och började jobba med annat. De ansåg att det var svårt att ha familj och ett socialt liv pga sitt yrkesval.
Och då kan jag tänka mig att de som inte kan jobba med annat och av olika anledningar blir kvar fast de tröttnat blir de som bara står av tiden.

Själv är jag timavlönad och har bara lektioner en kväll i veckan och då bara två lektioner. Så jag kan ju utan problem lägga ner min själ i mina två lektioner! Men kanske undervisade jag annorlunda om jag varje vecka jobbade kväll 3-4 kvällar och hade en fyra-fem lektioner varje gång!
Jag är mycket nöjd med min lön, men i stort är väl ridläraryrket inget man får så där jättemycket betalt för? Med tanke på att det är mycket obekväm arbetstid?

Men jag tror även att en del elever ibland har lite för stora krav på sin ridlärare! Man kan ju som ridlärare tex bli stående med en väldigt ojämn grupp! Med ojämn menar jag en grupp där någon utvecklas jättefort och ett par andra kanske behöver enormt mycket hjälp för att ta sig vidare. Och då är det inte det lättaste att lägga upp undervisningen!

Jag har tex en elev som inte vill hoppa. Inte ens ett hinder i knähöjd! Och ändå är "min" ridskola en ridskola med mycket bra hästar, bra utbildade och lämpliga i hoppning. Men eleven VILL INTE! Övriga i gruppen är "fördelade" på att ett par st skulle gärna hoppa varannan gång, trixiga banor á la tävlingsnivå, och de övriga vill hoppa litegrann, lågt och lätta övningar. Hur lägga upp den hoppningen om alla benhårt krävde att alla skulle få ut lika mycket av lektionen varje gång? ;)
Med eleven som inte vill hoppa alls har jag löst det med att hon hoppgångerna rider i min andra grupp. Men en sådan lösning kan ju inte fungera på alla ställen!
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

På min ridskola har vi en rktigt bra hopptränare.
Däremot är våran dressyrtränare den sortens tränare som mest är tyst, så man måste FRÅGA vad man ska göra. Så borde det inte vara.
 
Sv: Är ridläraren BARA på plats för att lyfta lön?

*KL*

Oj, vad ni har hamnat på fel ridskola...Jag känner inte alls igen mig!

Hos oss har ridlärarna utbildning allihop och de har dessutom krav /som mål att vidareutbilda sig. De har valt lite olika saker dock och det är inte bara instruktörs-biten de jobbar med att utveckla utan även omkring-kunskaper.

Varje grupp -oavsett nivå får en terminsplanering och flera av barngrupperna har märkestagning som mål. Visst händer det saker som gör att de måste ändra sin planering lite men det är oftast byte av dag för uteritt pga vädret eller om ridläraren ser att gruppen behöver träna mer på något speciellt.
Jag rider för 3 olika av tränarna och de har alltid en plan över någon övning eller något speciellt som ska tränas på generellt i gruppen men de anpassar sig också efter vad individen behöver träna på samt hästarna.

De duktigare grupperna har i år haft utvecklings-samtal med sin ridlärare
(för mig som har fler så hade de pratat ihop sig om mig) och det innebar att få konkreta tips och förslag och hjälp med sånt som är svårt samt att sätta upp mål för de som vill.

De är enormt duktiga på att ge feedback (efter/i slutet av varje lektion) både positiv och negativ kritik och också att se varför man rider även i en blandad grupp. Har flera i min ena grupp som rider en gång i veckan för att det är kul medans jag har lite högre ambitioner. Då blir kraven annorlunda och det är helt Ok att jag testar lite eget beroende på hur min häst känns bara jag håller mig i samma varv/på samma linjer och i samma gångart.

Nu sitter jag oftast på samma häst av flera orsaker men ridlärarna får ibland för sig att du som ryttare behöver öva på något speciellt (som har med sitsen och hjälperna att göra) och du kan tilldelas en häst som "tvingar" dig att öva /förstärka just den saken.

Det har inte alltid varit så här hos oss - vi har också haft dåliga ridlärare i flera varianter men de är bortstädade sen långt tillbaka. De senaste 10 åren har ridlärararna själva ställt krav på sig och sina kollegor. Kan tillägga att ridskolan inte är privatägd så en stor del av de ridande är barn men vi är rätt många vuxna (kankse 40%) också.

Som avslutning och svar på TS fråga, så beror det nog helt på ridskolan och ridläraren. Är du inte nöjd så hitta ett annat ställe att rida på eller prata med din ridlärare. Vem vet hon kanske tycker det är jättekul med en elev som är engagerad och kan ta kritik? Kanske föreslå att ni får ha utvecklingssamtal och får en terminsplanering alt gör en ihop med ridläraren?

(Vår uppstod från början för att ridlärarna skulle ha koll på när teoridagar var planerade (extra vilodag för hästarna) och när det skulle hoppas så att det blev variation för hästarna och att de inte hoppades tre dagar i rad + att
de ridande skulle veta vilken utrustning som skulle användas när)
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 240
Anläggning Jag har blivit nyfiken på hur det praktiska fungerar på ridskolor. Vilket säkert kan skilja sig enormt mycket beroende på storlek, olika...
Svar
3
· Visningar
926
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp