Är sååå ledsen :( Gaffelbandsskada

J

Jacky

Hej,

Ett depp tråd kanske men jag är så ledsen och vill nog skriva av mig och höra era efarenheter om det här. Vi åkte till djursjukhuset idag för att min dotters ponny var halt sen 2½ veckor. När vi konstaterade hältan kom hovslageren som konstaterade ett sår i ballarna...han var övertygad om att hältan kom därifrån. I går ringde vi hovisen och sa att det inte hade blivit bättre (inte heller sämre iofs) och vi bestämde oss att såret borde ha läkt nu och att det kanske var något annat endå. Ringde imorse och fick tid idag. Vet kännde på benet.....svullen....ingen värme, öm i benet. Sprang med honom....halt....bedövning i kotleden....hältan bättre för 80%. Hmmm sa hon...jag tror att det har med gaffelbandet att göra. Mitt hjärta stannade några sekunder tror jag :cry: Ponnyn fick lugnande medel...in i röntgenrummet....röntgades 5 gånger.....UL....jodå...gaffelbandsskada :cry: Kännde bara hur jag blir varm och att tårarna kom upp....kunde tack och lov hålla mig :crazy: och började inte gråta fast det var nära. Min man var med...tack och lov för han var kolung och sa...det ordnar sig nog...ta ett steg i taget. Han är klok han ;) I alla fall. Ponnyn har alltså ett litet benfragment som ligger löst men den är så liten så vet vill hellst inte operera bort den. Blödning på gaffelbandet fanns det i alla fall med. Nu ska han stå i 7-8 veckor i en sjukhage i anslutning till hans box. Sedan ÅB om han har blivit bättre kanske vi får skritta lite. Men det kommer säkert att ta 4-5 månader innan han får ridas lite sakta igen. Tycker så synd om honom och dottern med....vi har inte haft honom så länge än...4 månader bara.

Ni som har er häst i vila längre tid vad gjorde ni för att sysselsätta de lite? Hur har det gått för er som har/haft en käst som drabbades av en blödning på gaffelbandet?

Ja...som ni förstår är jag lite deppig just nu :cry:
Jacky
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är sååå ledsen :( Gaffelbandsskada

Hej,

Jag förstår dig, det där är inte roligt! :cry:
Jag kan bara trösta dig med att det läker - låt det bara ta tid.

Jag var hos veterinären för 8e ggn på 10 månader igår med min häst som stått sedan i Januari med en gaffelbandsskada. Jag hade förberett mig på det värsta eftersom hon fortfarande var lite svullen i benet. Men efter röntgen och Ultraljud sa veterinären att gaffelbandet läkt ihop mycket fint och det är dags att sätta igång henne. Svullnaden kommer troligtvis aldrig att försvinna helt.

Så nu har jag ett par månader av lugn igångsättning framför mig men det är så skönt att få komma igång. Så - låt det ta tid! Och bli inte ledsen om det visar sig att det inte blivit bättre om 4-5 månader. För mig tog det alltså ca 10månader, för min tränares häst ca 12 månader, så stressa inte fram något! Jag hoppas att skadan inte uppkommer igen vid igångsättningen men som sagt, min tränare har kommit igång och är ute och tävlar på 1.40 igen och det verkar fungera :)

Sysselsättningen är ju det värsta - man lider med att se sin häst stå i en liten liten sjukhage och ha såååå tråkigt men man måste stålsätta sig och se till hästens bästa. Vi försökte ha andra hästar i hage runt omkring för sällskapets skull, sågade ner små träd och la in så hon hade något att gnaga på, försöka pyssla med hästen så att den inte förfaller totalt.
Det blir bättre när man kan vara ute och skritta med dem, för mig blev det kombinerad hund och häst promenad - hunden i ett koppel och hästen i det andra :)

Lycka till och som sagt, ha bara tålamod!

//Jennie
 
Sv: Är sååå ledsen :( Gaffelbandsskada

Det är jättetråkigt att drabbas av en sen- eller gaffelbandsskada och läkningen tar lång tid. Det är viktigt för dessa skador att så tidigt som möjligt försöka använda det skadade ligamentet eftersom det annars blir stumt och oealistiskt. Därför är skrittmotionen som ni så småningom får börja med väldigt viktig. 6-12 månader är inget ovanligt, det beror på hur allvarlig skadan är.

För att komma med lite positivt så fanns i mitt förra stall en trevlig ung halvblodshäst som dock var ganska "yr" i huvudet. Hon blev halt och fick en lång konvalescens. Ägaren använde tiden till att träna mycket hantering med hästen. Stå still, gå fint, kontakt och uppmärksamhet, spolspilta osv. När det var dags att sätta igång hade hon världens mest väluppfostrade häst.

Det finns så mycket annat din dotter kan göra med hästen än att rida. Uppmuntra henne till det så kan det nog komma något positivt av det hela i slutänden.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Är sååå ledsen :( Gaffelbandsskada

Tack Jennie och Lejonelle!! Det är presis det jag behöver just nu....lite uppmuntrande svar. :bow: Ni har ingen aning hur mycket det betyder för mig just nu.

Jennie: Det är som du säger att vara "hård" och inser att det är för hästens bästa att han står i en liten liten hage. Vi har våra (2st) hästar hemma bredvid trädgården och det är ju trist att se honom står i en sån liten hage. Min häst är snäll mot honom och håller sig nära ponnyns lilla hage och det verkar om han ibland tröstar ponnyn. Då nosar de med varande...mulen på mulen så att säga...som om min häst säger till ponnyn...jag finns här och vi fixar detta. Skönt att höra att din häst är på bättre väg efter skadan. Hoppas vår älskling också kommer att bli helt återställt någon gång och klart...det får ta sin tid och vi är beredda att vänta ut skadan hur länge det än tar.

Lejonelle: Tack för ditt svar med. Som sagt det gör mycket för mig just nu. Det du skriver om att man kan göra andra saker med honom var härligt att läsa och gav mig inspiritation! Klart att jag hade tänkt på ryktning osv men man kan ju göra lite små lederskapsövningar också. För det första behöver han det ;) särskillt tillsammans med min dotter. och för det andra är det ju kul ovh viktig att göra. Vi hade planerat såna pass men jag tänkte inte på det att vi kan göra det i alla fall fast på mindre yta. Ja det får bara ta sin tid att läka. Vi ska i alla fall göra vårt bästa att han kommer att bli bra igen. För dottern (10 år) är detta en viktig läxa också.....att inse att det kan hända allt möjligt och att man då inte får rida:) När man är 10 är ju ridningen det viktigaste....fast hon var lung när jag berättade om konvalenstiden och var bara bekymrad över ponnyn och hur han skulle ha det de närmaste veckorna. Jag var lite impad över hennes resenomang faktist:)

Ni andra som läser tråden....ni får mer än gärna skriva lite av era erfarenheter ni också....behöver fortfarande lite stöd och ideér osv :smirk:

Jacky
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
906
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 802
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 771
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 170
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp