MR hov, vad kan hittas?

Det är ju skönt att få en diagnos som verkar stämma i alla fall. Har ingen erfarenhet av stövågsbehamdling på häst, med kan ju säga att det funkade inte ett smack på mina hälsenor när jag genomgick behandling för dem. Hoppas det funkar bättre för er häst.
Har också hört lite olika om stötvågsbehandling. Har förstått att du likväl kan gå på asfalt varje dag, det ska ge liknande effekt. Vet ej sanningshalten i det dock. Är ju svårt att veta vad som är behandlingen och vad som är kroppens egna läkeprocess.

Iallafall kan vi inte gå på asfalt med sjukbeslaget så stötvåg är det som rekommenderas för att hjälpa ligamentet.
 
Har också hört lite olika om stötvågsbehandling. Har förstått att du likväl kan gå på asfalt varje dag, det ska ge liknande effekt. Vet ej sanningshalten i det dock. Är ju svårt att veta vad som är behandlingen och vad som är kroppens egna läkeprocess.

Iallafall kan vi inte gå på asfalt med sjukbeslaget så stötvåg är det som rekommenderas för att hjälpa ligamentet.
Håller tummar och tår att pålle blir frisk 🤗
 
Har också hört lite olika om stötvågsbehandling. Har förstått att du likväl kan gå på asfalt varje dag, det ska ge liknande effekt. Vet ej sanningshalten i det dock. Är ju svårt att veta vad som är behandlingen och vad som är kroppens egna läkeprocess.

Iallafall kan vi inte gå på asfalt med sjukbeslaget så stötvåg är det som rekommenderas för att hjälpa ligamentet.
Låter jättekonstigt att stötvåg skulle vara likställt med att gå på asfalt?
Föraäkringsbolagen (iaf mitt) ger ersättning för stötvåg och de brukar inte ersätta om det inte finns stöd för att det funkar.

Min har fått stötvågsbehandling 3 ggr på sitt gaffelband nu under vintern. Verkar ha hjälpt!
 
Låter jättekonstigt att stötvåg skulle vara likställt med att gå på asfalt?
Föraäkringsbolagen (iaf mitt) ger ersättning för stötvåg och de brukar inte ersätta om det inte finns stöd för att det funkar.

Min har fått stötvågsbehandling 3 ggr på sitt gaffelband nu under vintern. Verkar ha hjälpt!
Skönt att höra att det har hjälpt er, jag hoppas verkligen det hjälper oss! Som sagt… endast ”hört om det” från annat hästfolk - inte från veterinär. Därav mitt tillägg att jag inte vet sanningshalten, inga säkra källor. Har inte själv utforskat mer kring det.
 
Skönt att höra att det har hjälpt er, jag hoppas verkligen det hjälper oss! Som sagt… endast ”hört om det” från annat hästfolk - inte från veterinär. Därav mitt tillägg att jag inte vet sanningshalten, inga säkra källor. Har inte själv utforskat mer kring det.
Jag tror du kan avfärda det påståendet. Helt ologiskt 😁
 
  • Gilla
Reactions: Bee
Har också hört lite olika om stötvågsbehandling. Har förstått att du likväl kan gå på asfalt varje dag, det ska ge liknande effekt. Vet ej sanningshalten i det dock. Är ju svårt att veta vad som är behandlingen och vad som är kroppens egna läkeprocess.

Iallafall kan vi inte gå på asfalt med sjukbeslaget så stötvåg är det som rekommenderas för att hjälpa ligamentet.
Rätt utförd på rätt skador upplever jag shockwave effektiv. Framförallt om en skada gått lite i stå (stannat upp) på ett ligament så verkar det sätta fart på läkningen. Även fått behandlingar själv som jag upplevt hjälpa. På mig har det haft effekt på inflammationer samt svullnader. Ett helt annat drag i än att lasra tex.

Sedan ska ni absolut gå på hårda underlag. Även med fiska hästar så bör flera timmar varje vecka läggas på street-walking.
 
En uppdatering i ärendet:
Ponnyn fick sjukbeslag på hoven (ACR Suspensory shoe)
Stötvågsbehandling tre gånger.
Fick börja skritta uppsuttet efter det andra behandlingstillfället och 3,5månad efter traumat, skrittar nu 30 min per dag.

Idag var sista stötvågen, vi kollade böjprov o ultraljud o äntligen fick vi fira. Från att vara blockhalt på böjt spår för bara två månader sen såg vi idag endast en liten stelhet på böjt spår på hårt underlag. Annars var allt jättefint! Fyra månader efter traumat är han nu på gång, rehab väntar över sommaren. Han får gå tillbaka till sin egen ”riktiga” hage när vi börjar trava (om två veckor). Skönt att slippa sjukhagen!
 
En uppdatering i ärendet:
Ponnyn fick sjukbeslag på hoven (ACR Suspensory shoe)
Stötvågsbehandling tre gånger.
Fick börja skritta uppsuttet efter det andra behandlingstillfället och 3,5månad efter traumat, skrittar nu 30 min per dag.

Idag var sista stötvågen, vi kollade böjprov o ultraljud o äntligen fick vi fira. Från att vara blockhalt på böjt spår för bara två månader sen såg vi idag endast en liten stelhet på böjt spår på hårt underlag. Annars var allt jättefint! Fyra månader efter traumat är han nu på gång, rehab väntar över sommaren. Han får gå tillbaka till sin egen ”riktiga” hage när vi börjar trava (om två veckor). Skönt att slippa sjukhagen!
Så bra!🥳
 
En uppdatering i ärendet:
Ponnyn fick sjukbeslag på hoven (ACR Suspensory shoe)
Stötvågsbehandling tre gånger.
Fick börja skritta uppsuttet efter det andra behandlingstillfället och 3,5månad efter traumat, skrittar nu 30 min per dag.

Idag var sista stötvågen, vi kollade böjprov o ultraljud o äntligen fick vi fira. Från att vara blockhalt på böjt spår för bara två månader sen såg vi idag endast en liten stelhet på böjt spår på hårt underlag. Annars var allt jättefint! Fyra månader efter traumat är han nu på gång, rehab väntar över sommaren. Han får gå tillbaka till sin egen ”riktiga” hage när vi börjar trava (om två veckor). Skönt att slippa sjukhagen!
Härligt!
 
Sedan ska ni absolut gå på hårda underlag. Även med fiska hästar så bör flera timmar varje vecka läggas på street-walking.

Hästar som inte är bekväma på hårt underlag räknar du inte som friska eller? Eller var drar du gränsen för när det är bra att gå på hårda underlag vs när det är ett problem som bör kollas upp?

Vi har ännu en gång bokat kliniktid och denna gången hos en som själva har CT. Min häst har under många år varit varierande obekväm på hårt underlag och i nedförsbackar och tycker vi kunnat stryka en hel del andra saker nu utan att detta bli tydligt bättre.
 
Hästar som inte är bekväma på hårt underlag räknar du inte som friska eller? Eller var drar du gränsen för när det är bra att gå på hårda underlag vs när det är ett problem som bör kollas upp?

Vi har ännu en gång bokat kliniktid och denna gången hos en som själva har CT. Min häst har under många år varit varierande obekväm på hårt underlag och i nedförsbackar och tycker vi kunnat stryka en hel del andra saker nu utan att detta bli tydligt bättre.
Hade jag en häst som inte villigt skrittar på om jag rider på asfalt så hade jag nog inte klassat den som ok utan funderat på varför. Mina unghästar jag fött upp som gått barfota har inte haft några issues med asfalt. Har jag däremot en oskodd häst som ömmar på stenig grusväg hade jag hållit mig därifrån, men inte för det trott att hästen för det är osund om den är ok med asfalt och vanliga ridbaneunderlag.

Ömhet på asfalt kan ju så klart bero på andra saker än skador, tex sulömhet, men då hade jag försökt åtgärda problemet så jag inte tror det är sunt för resten av kroppen att gå och spänna sig/reagera på vissa underlag.

För att få en frisk hållbar individ så är det för mig en nödvändighet att även rida på fasta/hårda underlag, men det kanske vissa klarar sig utan :).

Hoppas du kommer till mål och får svar på vad det är med din häst!
 
En uppdatering i ärendet:
Ponnyn fick sjukbeslag på hoven (ACR Suspensory shoe)
Stötvågsbehandling tre gånger.
Fick börja skritta uppsuttet efter det andra behandlingstillfället och 3,5månad efter traumat, skrittar nu 30 min per dag.

Idag var sista stötvågen, vi kollade böjprov o ultraljud o äntligen fick vi fira. Från att vara blockhalt på böjt spår för bara två månader sen såg vi idag endast en liten stelhet på böjt spår på hårt underlag. Annars var allt jättefint! Fyra månader efter traumat är han nu på gång, rehab väntar över sommaren. Han får gå tillbaka till sin egen ”riktiga” hage när vi börjar trava (om två veckor). Skönt att slippa sjukhagen!
Härligt! Bra jobbat till hela teamet!!
 
Hade jag en häst som inte villigt skrittar på om jag rider på asfalt så hade jag nog inte klassat den som ok utan funderat på varför. Mina unghästar jag fött upp som gått barfota har inte haft några issues med asfalt. Har jag däremot en oskodd häst som ömmar på stenig grusväg hade jag hållit mig därifrån, men inte för det trott att hästen för det är osund om den är ok med asfalt och vanliga ridbaneunderlag.

Ömhet på asfalt kan ju så klart bero på andra saker än skador, tex sulömhet, men då hade jag försökt åtgärda problemet så jag inte tror det är sunt för resten av kroppen att gå och spänna sig/reagera på vissa underlag.

För att få en frisk hållbar individ så är det för mig en nödvändighet att även rida på fasta/hårda underlag, men det kanske vissa klarar sig utan :).

Hoppas du kommer till mål och får svar på vad det är med din häst!

Tack för ditt svar!! Verkligen. Jag har väl hittills inte lyckats förklara min känsla tillräckligt väl eftersom han är tillräckligt bra vid en normal hältundersökning (ibland friskförklarad direkt, ibland efter någon behandling) och då tror jag att jag avskrivs som för nojig hästägare 😅 För mig rör sig en frisk häst ledigt i fri skritt även på olika underlag och kuperad terräng även om de såklart behöver balansera sig utifrån förhållandena. Men inte gå över i passgång av att byta sida på en traktorväg med gräs i mitten liksom. Jag kan absolut förstå om min häst (nu 18 år) inte kommer röra sig helt obehindrat på asfalt på sommaren men när de reaktionerna visar sig på mjukare och mjukare mark vis minsta lilla förändring så känns det för mig som något underliggande problem även om det inte visar sig på ett böjprov.

Och håller helt med i övrigt ang fasta underlag! Som fälttävlansryttare i grunden har vi tillbringat många mil i skritt och trav sedan hästen var 2.5 år.
 
Tack för ditt svar!! Verkligen. Jag har väl hittills inte lyckats förklara min känsla tillräckligt väl eftersom han är tillräckligt bra vid en normal hältundersökning (ibland friskförklarad direkt, ibland efter någon behandling) och då tror jag att jag avskrivs som för nojig hästägare 😅 För mig rör sig en frisk häst ledigt i fri skritt även på olika underlag och kuperad terräng även om de såklart behöver balansera sig utifrån förhållandena. Men inte gå över i passgång av att byta sida på en traktorväg med gräs i mitten liksom. Jag kan absolut förstå om min häst (nu 18 år) inte kommer röra sig helt obehindrat på asfalt på sommaren men när de reaktionerna visar sig på mjukare och mjukare mark vis minsta lilla förändring så känns det för mig som något underliggande problem även om det inte visar sig på ett böjprov.

Och håller helt med i övrigt ang fasta underlag! Som fälttävlansryttare i grunden har vi tillbringat många mil i skritt och trav sedan hästen var 2.5 år.
Nyfiken fråga (som jag egentligen inte har med att göra) men om man bedövar tex lågt i bf - har du provat att rida på det? Tänker eftersom du bokat klinik med CT så vet du var du tror det sitter. Annars kan man ju välja Scint. Ryttarens känsla ljuger nästan aldrig, och även jag har varit hos veterinären med en häst de tyckte var frisk (och det var den givetvis inte...) dock visade den inte något på de undersökningar de gjorde... Knivigt.
 
Nyfiken fråga (som jag egentligen inte har med att göra) men om man bedövar tex lågt i bf - har du provat att rida på det? Tänker eftersom du bokat klinik med CT så vet du var du tror det sitter. Annars kan man ju välja Scint. Ryttarens känsla ljuger nästan aldrig, och även jag har varit hos veterinären med en häst de tyckte var frisk (och det var den givetvis inte...) dock visade den inte något på de undersökningar de gjorde... Knivigt.

Hahaha! Kul att du direkt sätter alla funderingar det tagit mig år att komma fram till efter ett inlägg 😁

Innan jag fick reda på att denna kliniken gjorde stående CT på hovar så funderade jag på hur jag skulle kunna få rida min häst i hemmamiljö på underlagen vi har på smärtstillande. För att själv känna om känslan ändrades eller inte.

Sedan har min kompis blivit skickad till DK för scint av en veterinär på det stället jag egentligen tänkte fortsätta ha som "standardklinik" (jag föredrar att kolla upp hästen regelbundet även om jag inte tror han är halt just pga detta vaga ju alltid kommer och går typ utan att vara helt bra). Så funderade på det alternativet men eftersom han inte vad jag förstått visat på något annat problem för dessa symptom genom åren utan för mig känns det ganska inringat till lågt fram (inkl knä, vet ej var gränsen går för låg/hög) så kändes det kanske lite overkill plus oron att skicka iväg en osäker och känslig häst van vid lösdrift och en trygg kompis, antar de söver osv.

Bedöva från kota och ner eller hov tänker du då? Jag är spontant inte ens så sugen på att visa honom riden för där tror jag så mycket mer syns och jag märker ju skillnaderna på honom bara i grimma på promenad. Det finns säkert massa mer att jobba med, vi har ägnat många år åt olika sätt att försöka "träna" honom friskare och han har haft en annan skada i ett bakknä som dock inte verkat visa sig de senaste åren längre (ett korsband två år på raken som aldrig gett hälta eller inflammation där men sekundärt på samma sidas framknä under åren han försökte tränas friskare, sedan han började promenadridas sparsamt istället har framknäinflammationen inte kommit tillbaka). Jag är ingen vidare ryttare, speciellt inte på böjda spår (vilket vi inte gör utan tränare) och vi har tagit hjälp av så många olika personer och professioner genom alla hans problematiska "ridår" (2013, 9 är gammal, skadade han bakknäet första gången).

Det som bestått som problem är det jag beskrev i första inlägget.

Det är väl från att jag började försöka lära mig mer om hovar när vi skodde av honom för andra gången hösten 2020 som jag tänkt mer i banorna att det kan vara något i strålbensområdet fram och att vänster är sämre. Men jag tycker jag får väldigt lågt gensvar för vad jag tycker inte ser så bra ut i hans hovar. De flesta säger något i stil med att de ser inte alls så illa ut och det finns så mycket värre. Ja men NÅGOT stör min häst och då vill jag ju veta vad? När han sedan är tillräckligt ohalt så åker jag hem och känner lite att jag får väl fortsätta söka efter någon annan att vända mig alt låta honom gå i hagen till för sitta på en ovillig häst tänker jag inte.

Det hjälper kanske inte heller direkt att han är gudasnäll så man kan liksom aldrig peka på att han inte gör ditten eller datten. Det är liksom skillnaden man ser i bemötandet var dag i hagen, hur hans energinivå är, hur spänd han är, har han ro att äta sin mat i kombination med att han rör sig annorlunda på våra turer utan att vara halt på en löpargång eller ett böjprov. Och jag ser ju tex att han traktlandar tydligare på höger fram medan vänster fram oftare skvätter upp lite grus när han går bredvid mig o så. Hur vinklarna ändras när jag fotar honom vid verkning/skoning beroende på hur bekväm vi lyckas få honom. Hur han ställer upp sig och hur han står i hagen, när han äter, på stallgången. Senaste skoningen hade vi i alltså typ 10 gram för mycket dim under skorna, de räckte absolut inte ens halvvägs ner från sulan till sko/marknivå. Men genom att ta bort det så gick han från att stå och väga mellan frambenen, hovarna brett isär och med vänster fram (så gott som alltid) framför sig och tårna utåt till att ställa sig mer rakt ner på hovarna och bara lite lätt utåtvridna tår och en hint längre fram med vänster fram. SÅ känslig är liksom inte en frisk häst för mig.

Alla sådana grejer. Förlåt så långt det blev!
 
Nu har vi varit på vårt besök, det kändes väldigt bra. Dels så togs tidigare veterinärers undersökningar, bedömningar och utfall i beaktande och dels så såg denna veterinären också själv det jag beskrev. Hur han alltid ställer upp sig med vänster fram lite framför sig tex. Och den amerikanska hovslagaren som tyckte han reagerade 2/3 på vänster fram och 1/3 på höger fram för strålbensproblematik avfärdades inte bara för att vi i Sverige inte har den metodiken och därför har svårt att diagnosticera just de problemen så. Veterinären höll tex helt med om att det var ju orimligt för en frisk häst att reagera så mycket på så liten skillnad i DIM:et i skon när jag visade bilder osv.

Skrittade och travade på gången, longerades i alla gångarter (en liten galopp bara i varje varv), böjdes och tror bara det var en liten reaktion högt höger bak (där han har en gammal skada som annars inte ställt till problem enligt tidigare böjprov osv). Men lite stum i trav fram. Och alltmänt stum/spänd i framdelen. Tydligt halt vänster fram på volt både ridbana/hårt underlag i båda varven.

Lättnad ett: Bedövning lades på baksidan av hoven vänster fram (på två ställen) och inte i hovleden. Blev lite mindre men ändå tydligt halt på höger fram på böjt spår båda underlagen.

Lättnad två: Veterinären undrade om jag ville bedöva även höger fram för det ville hen. Absolut! Jag ville ju veta om min häst ens KAN se fräsch ut. Samma bedövning på höger fram gav en häst som såg bra ut.

Röntgen gav kanske indikation på påverkat strålben på vänster fram men var svårt pga hans skoning (EasyShoe Performance NG med DIM under så gick ej att lägga fyllning i strålfårorna som de ville). Hästen fick dock dagens guldstjärna av röntgenpersonalen pga han var så snäll och hjälpsam så gjorde det möjligt för dem att överdriva positionerna lite och ändå få med strålbenen utan att ta av skorna :heart

Lättnad tre: Detta räckte för att veterinären skulle vilja göra MRI på båda framhovarna och Agria godkände ansökan så på onsdag ska han tillbaka för det och sedan dröjer svaret typ 1 vecka.

Känns som att jag blivit typ 10 ton lättare oavsett vad svaret på MRIn ger! Men såklart otroligt tråkigt att han ju garanterat känt av detta i många år och försökt förmedla det till mig men jag har inte hittat rätt väg att förstå vad som felat :cry: Bara ATT veta att det finns en smärtproblematik gör det ju så mycket lättare att våga lita på magkänslan även om jag såklart fortfarande är och kommer vara en supernojig matte.
 
En uppdatering i ärendet:
Ponnyn fick sjukbeslag på hoven (ACR Suspensory shoe)
Stötvågsbehandling tre gånger.
Fick börja skritta uppsuttet efter det andra behandlingstillfället och 3,5månad efter traumat, skrittar nu 30 min per dag.

Idag var sista stötvågen, vi kollade böjprov o ultraljud o äntligen fick vi fira. Från att vara blockhalt på böjt spår för bara två månader sen såg vi idag endast en liten stelhet på böjt spår på hårt underlag. Annars var allt jättefint! Fyra månader efter traumat är han nu på gång, rehab väntar över sommaren. Han får gå tillbaka till sin egen ”riktiga” hage när vi börjar trava (om två veckor). Skönt att slippa sjukhagen!
Hej! Tänkte höra hur det gått för din pålle? Mitt sto ska in och göra MR imorgon bitti, höger framhov. Jag har försökt undvika att googla men nu kunde jag inte låta bli längre 🙊
 
En vän hade en häst med hälta mer eller mindre som härstammade från ena hoven. Röntgen ua. MR visade att det satt en tagg från havtornsbuske i hoven. Det blev operation och den står nu bandagerad. Men det är ju bra prognos.
 
En vän hade en häst med hälta mer eller mindre som härstammade från ena hoven. Röntgen ua. MR visade att det satt en tagg från havtornsbuske i hoven. Det blev operation och den står nu bandagerad. Men det är ju bra prognos.
Det där var nog det mest otippade resultatet av en MR jag läst om hittills! Men vad skönt att det ändå var såpass "enkelt" och att det gick bra! Jag väntar fortfarande på resultat... Den eviga väntan.
 
Det där var nog det mest otippade resultatet av en MR jag läst om hittills! Men vad skönt att det ändå var såpass "enkelt" och att det gick bra! Jag väntar fortfarande på resultat... Den eviga väntan.

Verkligen. De misstänkte hovbensfraktur och hon stod i valet och kvalet att ta bort hästen innan MRen. (Äldre häst med en tidigare skada som gör att den inte kan ridas längre).
Men det var ju tur att ägaren inte gjorde det.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 600
Senast: Karoliten
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp