Är tatueringar en klassmarkör?

Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Utan att ha läst hela tråden svarar jag på trådskaparens inlägg direkt :)

Jag har två armar, fulla av tatueringar. Fyller 25 i år, har gymnasieutbildning och jobbar inom handels (och det känns som om det är en större andel av svenska folket som "bara" har gymnasieutbildning än vad de flesta tror). Fortfarande lite skoltrött kan man säga, men är sugen på plugg framöver, och då någon typ av ledarskapsutbildning (då detta är vad jag gör på mitt jobb, i butik), något i stil med Key account manager eller helt enkelt bara butikschef. Älskar att jobba med folk, och leder mina kollegor med pepp och positiv anda i arbetet. Gick ut gymnasiet med goda betyg, och är mycket nöjd med det. Jobbar 75% och har fast lön enligt avtal. Växte upp i ett hus på landet, med häst och katter, båda föräldrarna och mina två äldre syskon. Härlig uppväxt med andra ord.

Vidare är jag medryttare på en fantastiskt trevlig halvblodsvalack, och sköter honom två-tre dagar i veckan enligt överenskommelse med ägaren. Det går finemang!

Har förstahandskontrakt på en finfin tvåa lite utanför Göteborg, men det är bara en spårvagnsresa från centralen, så därmed mycket schysst läge ändå. Bor mitt emellan stallet, jobbet och stan kan man säga. Här har jag bott i tre år nu, och trivs fint.

Någon som inte ens sett mina tatueringar, kan med andra ord inte på min person avgöra om jag har dem eller inte. Idag är det dessutom väldigt dyrt och tidskrävande att tatuera sig (om det inte alltid varit det), och mina sleeves har kostat närmare tjugo papp att göra. Har dock väldigt stora och färgstarka motiv, så det är klart att det är lite dyrare, men jag är väldigt nöjd och får många fina komplimanger för dem, inte minst av kunderna på jobbet. Mycket bra respons! Men vad jag vill säga är att man kanske inte far iväg hur som helst och lägger tusenlappar på tatueringar, om man är kriminell och exempelvis knarkar. Jag jobbar och sparar mina pengar så att jag har råd att tatuera mig senare, har man inget jobb och ingen inkomst- ja, då kanske det inte blir så mycket tatueringar...?

Sen finns det självklart hemmatatuerare, och mindre snygga/kvalitativa tatueringar. Har man ansiktet fullt med tribaler gjorda med kassa linjer- då kanske bakgrunden är en annan. Det finns ju självklart folk till allt.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Någon som inte ens sett mina tatueringar, kan med andra ord inte på min person avgöra om jag har dem eller inte. Idag är det dessutom väldigt dyrt och tidskrävande att tatuera sig (om det inte alltid varit det), och mina sleeves har kostat närmare tjugo papp att göra. Har dock väldigt stora och färgstarka motiv, så det är klart att det är lite dyrare, men jag är väldigt nöjd och får många fina komplimanger för dem, inte minst av kunderna på jobbet. Mycket bra respons! Men vad jag vill säga är att man kanske inte far iväg hur som helst och lägger tusenlappar på tatueringar, om man är kriminell och exempelvis knarkar. Jag jobbar och sparar mina pengar så att jag har råd att tatuera mig senare, har man inget jobb och ingen inkomst- ja, då kanske det inte blir så mycket tatueringar...?

Sen finns det självklart hemmatatuerare, och mindre snygga/kvalitativa tatueringar. Har man ansiktet fullt med tribaler gjorda med kassa linjer- då kanske bakgrunden är en annan. Det finns ju självklart folk till allt.

:up:
Fortsätter på samma spår lite..
Jag, kvinna, blir 27 och studerar till brandman, har bil, mc och eget boende..
Jag har motiv på rygg, revben, vad och höftbenen tatuerade till en summa av ca 15000kr, alla gjorda av en av Sveriges bästa..
Med kläder på kan du inte se att jag har relativt stora motiv på kroppen..

Jag utbildar mig inom ett område som intresserar mig..
Jag är i allra högsta grad i god kondition/tränad med god hälsa för att klara av vad som krävs av utbildningen/yrket..
Jag kommer rädda liv i framtiden..
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Att det finns ett statistiskt samband mellan låg utbildning och kriminalitet och ohälsa menar jag är vedertaget. Det innebär inte att alla som har låg utbildning är kriminella eller är vid dålig hälsa och inte heller att alla högutbildade är immuna - statistik är sannolikhet! Min fråga är om det finns ett samban mellan många tatueringar och utbildningsnivå. OM svaret är JA så finns det ett indirekt samband mellan många tatueringar och kriminalitet mm.
MEN
Av de mer nyanserade svaren som har getts här så drar jag slutsatsen att det har skett en förändring jämfört med när jag var 20-30 år. Det har blivit mer accepterat med tatueringar och många pekar på att man uttrycker kreativitet via sina tatueringar och att det är skillnad på hur de tatueringar man har ser ut! Bra tatueringar är dyra och att tatueringar med klass faktiskt kan vara en signal om att man vill signalera individualism. Det tycks också vara så att det är skillnad på var man är tatuerad...tatueringar som inte går att täcka över skiljer sig från de som går att dölja vid behov. Så ... Min uppfattning om tatueringar som klassmarkör är uppenbarligen omodern! Det tar jag med mig! Tack till er som förklarat och utvecklat istället för att idiotförklara!
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

... Angående fördomar så har kanske en del som svarat här anledning att fundera lite över vilka fördomar som aktiverades när jag presenterar mig som 'välutbildad medelklasstant ' ... De farligaste fördomarna är som jag ser det de som vi själva inte ens är medvetna om eller vill erkänna att vi har!
 
Senast ändrad:
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Ja jag tror då inte att de flesta kvinnor som är "välutbildad medelklasstant" är så pass trångsynta att de sätter likhetstecken mellan tatueringar - låg samhällsklass - kriminalitet, så inte satte du igång några fördomar hos mig genom din tråd i alla fall.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag syftar väl snarare på de som gör antagandet att jag ser ner på folk och skulle tycka att personer med låg utbildning är mindre värda - med eller utan tatueringar...Jag har kompisar och bekanta med olika jobb och bakgrund men väldigt få är tatuerade annat än med kanske en eller två tatueringar vad jag vet -därav min fråga här. Min erfarenhet av kriminella är dock begränsad så vitt jag vet ...
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Ja du är fördomsfull.
Tatueringar kan sitta på vem som helst, känner många som har det och ingen är det minsta kriminell ;)
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Har man ansiktet fullt med tribaler gjorda med kassa linjer- då kanske bakgrunden är en annan.
Eller TORD eller nåt annat namn på fingrarna gjort för hand med en nål och ifyllt med kulspetspenna. :D
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag kan inte tycka att det var så du uttryckte dig genom inlägget i all fall utan det tolkas faktiskt väldigt lätt som att du påstår det.. Det var ingen frågrställning du gav precis
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

*KL

När jag läste rubriken var min första tanke att fördomen tråden skulle handla om var att man har det gott ställt om man har tatueringar, jag tänkte på att de kostar en hel del att göra (i alla fall om de görs av någon seriös). :p

För att svara på trådens riktiga fråga så förutom att vissa tatueringsmotiv kanske kan förknippas med kriminella, så är det definitivt ingen "klassmarkör". Tatueringar hittar man på alla typer av människor.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Till dig och några till.
Frågan var:

Om jag ser en ung kille eller tjej som är tungt tatuerad hur stor är chansen att hon eller han är högskoleutbildad?

Och här så haglar svar från tatuerade utan högskoleutbildning.
Vad vill ni säga med det?
Att sannolikheten för att en tatuerad har en högskoleexamen är låg?
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Insåg att jag missade poängen här i tråden så ändrar mitt svar till den som skrev under mig.

Jag har en liten hund, tränar inte och åker inte på några campingsemestrar. Det enda som stämde på mig är att jag har piercing i tungan och naveln.

Jag är fulltatuerad, 21år, kvinna och utbildad florist. Dock snart tatuerare.
 
Senast ändrad:
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag förstår faktiskt lite hur du menar ts, jag har också en del fördomar gällande tatuerade personer, och nu tänker jag på de med stora och många tatueringar. Tatuerade personer har ofta stora starka hundar. De gillar att åka på campingsemester eller charterresor. De tränar på gym och är kroppsmedvetna. De har förmodligen även någon piercing någonstans, i alla fall om de är tjej. De tillhör inte överklassen, det är dock få som gör över huvud taget.

Sen är det en väldigt stor del som har en liten tatuering någonstans på kroppen, och de är ju helt vanliga människor som du och jag!;)
 
Jag är en välutbildad medelklasstant! Jag har helt klart fördomar mot personer med mycket tatueringar - jag förknippar många tatueringar med kriminella eller personer med låg utbildning ... Är jag bara totalt omodern och fördomsfull eller är mina fördomar "Sanna" -'är tatueringar i stor mängd en modern klassmarkör? Om jag ser en ung kille eller tjej som är tungt tatuerad hur stor är chansen att hon eller han är högskoleutbildad? Jag är ärligt nyfiken och fullt beredd att begrava mina fördomar! Så vad säger ni?

Denna tråd är gammal, men jag svarar ändå, ifall någon går in och läser i efterhand, som jag gjorde.
Självklart är tatueringar en underklassmarkör. Ju mer uppseendeväckande, stora och många de är desto tydligare underklass.
Hur ofta ses adliga styrelseledamöter i börsnoterade bolag i dekolletagetatueringar eller döskallar på halsen?
Även mindre tatueringar är klassmarkörer, precis som ovårdat språk, dansbandsfäbless, dålig bostadsinredning osv.
 
Denna tråd är gammal, men jag svarar ändå, ifall någon går in och läser i efterhand, som jag gjorde.
Självklart är tatueringar en underklassmarkör. Ju mer uppseendeväckande, stora och många de är desto tydligare underklass.
Hur ofta ses adliga styrelseledamöter i börsnoterade bolag i dekolletagetatueringar eller döskallar på halsen?
Även mindre tatueringar är klassmarkörer, precis som ovårdat språk, dansbandsfäbless, dålig bostadsinredning osv.
Är mest impad av att du sätt så många nakna så du kan avgöra om det finns en eller flera tatueringar på andliga styrelseledamot🙃
 
Det finns betydligt fler och tydligare klassmarkörer anser jag än huruvida någon är tatuerad eller inte.
@Ridinglady vilka tatueringar tänker du på? Någon som har tex armen full med blommor kan väl knappast signalera kriminell?
Numer är det nästan mer märkligt om man inte har en endaste tatuering när man är över ~20 år och ca under 35
 
I min åldersgrupp (födda 70/80 talet) och där jag rört mig tycker jag det finns fler med synliga tatueringar bland de lägre utbildade än bland de högre utbildade. Men det är ju bara utifrån vad jag ser.
Jobbade ett tag på ett stort djursjukhus där det kändes som alla djurvårdare/djursjukskötare hade sleeve medan det inte fanns hos någon veterinär.

Lägger dock ingen värdering i tatueringar, förutom att jag personligen inte kan förstå att man vill lägga ut de pengarna 😱
Sålänge det inte är något kontroversiellt motiv så bryr jag mig inte om min bankman/läkare/kollega/brevbärare/osv har synliga tatueringar eller inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp