Är tatueringar en klassmarkör?

Ridinglady

Trådstartare
Jag är en välutbildad medelklasstant! Jag har helt klart fördomar mot personer med mycket tatueringar - jag förknippar många tatueringar med kriminella eller personer med låg utbildning ... Är jag bara totalt omodern och fördomsfull eller är mina fördomar "Sanna" -'är tatueringar i stor mängd en modern klassmarkör? Om jag ser en ung kille eller tjej som är tungt tatuerad hur stor är chansen att hon eller han är högskoleutbildad? Jag är ärligt nyfiken och fullt beredd att begrava mina fördomar! Så vad säger ni?
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Ja i så fall är du fördomsfull vill jag påstå..jag känner många som har tatueringar som är utbildade, chefer i ledande position mm som verkligen inte är kriminella eller annorlunda på något sätt som personer..utan vanligt folk med hyffs!

Tatueringar är ju inte bara en konst för många, det kan vara minnen, upplevelser osv.
Kreativa människor däremot tycker jag ofta är tatuerade..och bara den orsaken att de flesta med tatueringar tycker att det är snyggt
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

För att förtydliga - jag känner också många som har en eller två diskret placerade tatueringar av just personlig art. Mina fördomar handlar om dem som har stora och många tatueringar ...jag menar inte heller att man måste sakna hyfs eller intelligens för att man är tungt tatuerad - det jag undrar är just kring om det är eller inte är en "klassmarkör"
 
Senast ändrad:
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag känner folk som är VD's/höga chefer på stora IT-bolag som har hela armarna fulla med tatueringar, det är precis så att det inte syns under kostymen så Ja, det är fördomsfullt. Däremot tycker jag motiven kan säga en hel del om vilken "klass" man tillhör.
En person med tribals i ansiktet och dödskalle på det rakade huvudet.. ja då är nog jag också fördomsfull och sätter dom direkt i facket kriminella. Men på kroppen tycker jag man kan ha hur mycket som helst!
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Fast varför ska det spela roll då om tatueringarna syns eller inte?
Varför är det avgörande om man isf ska placera in folk i fack?

Som tidigare inlägg, så är de personer jag känner enligt dig "tungt" tatuerade som du dessutom väljer att kalla det chefer, utbildade i ledande positioner..som både visar och döljer sina tatueringar beroende på klädsel.

Fult hår eller fula kläder tex kan ju då lika gärna anspela på samma sak.

Nä, fördomsfullt :p

Och vad isf menar du med klassmarkör, vilken klass tillhör folk med tatueringar då vill du påstå?
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Du är väldigt fördomsfull vad gäller detta tycker jag. Trodde inte ens det var sant när jag läste först, jag tänkte "finns det ens någon som tänker så?"..

Jag är högt utbildad, har ett välbetalt och bra jobb. Än så länge otatuerad, men ska bli. I min bekantskapskrets finns det en person som är väldigt tatuerad (till och med nära ansiktet), han är chef i ett stort logistikföretag.

Håller däremot med Capable Case om att motiven kan avslöja personen bakom lite, även om det brukar vara mer än bara tatueringarna som kan får mig att ana ugglor i mossen eller vad man säga.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Lite gällande personlighet kan jag hålla med om när det gäller de som har mycket tatueringar tex hela armar eller annan större del av kroppen men för mig är det inget fördomsfullt alls utan bara en allmän reflektion av de jag känner.

Som jag skrev, så är det ofta kreativa människor också som dessutom vågar vara lite mer utåtstående, är väldigt utåt i allmänhet och är altså sällan personer som står i hörnet om man så säger. Men det kan lika gärna gälla mer utåtstickande frisyr, klädstil osv

Kriminalitet har för mig ingenting att göra med hur folk ser ut, utan där handlar det likväl om personlighet och jag tycker nog ändå om jag ska vara ärlig att rätt få kriminella är tatuerade..De allra flesta ser ut som vanliga svenssons typ..om vi ska tänka grov kriminallitet ffa

Däremot skulle folk säga till mig eller presentera sig "jag är välutbildad, är rik bla bla" kan jag lova att jag lätt blir fördomsfull, inget illa menat ts..men för mig tar jag personer för vad de är och hur de beter sig..inte hur de ser ut eller vad de ev har för utbildning eller yrke..
 
Senast ändrad:
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag är 50+

Ni drar det hela ett steg för långt. Jag anser inte att ngn med hög utbildning är bättre än ngn annan och jag har inget emot personer med tatueringar! Om man är trevlig eller inte är inte kopplat till utbildning. Jag undrar över sambandet många tatueringar och utbildningsnivå -framförallt bland yngre.

Däremot anser jag att utbildningsnivå i dagens samhälle är en klassmarkör i högre grad än t ex inkomst.

Om jag på stranden skulle fråga 100 slumpvis valda hårt tatuerade personer om vilken utbildning de har - skulle det då vara lika sannolikt att de är t ex är advokater eller civilingenjörer som att de är t ex är affärsbiträden eller kör lastbil?
Om min fördom stämmer skulle ganska få vara akademiker.

Min fråga är mer "statistisk" - finns det ett samband mellan utbildningsnivå och benägenhet att ha stora och många tatueringar eller inte? Är det skillnad på män och kvinnor?
 
Senast ändrad:
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Fast första inlägget var ju vinklat åt det hållet, bla påstådd kriminallitet och låg utbildning..
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Så du menar att de som inte är akademiker vågar göra mer som de vill och struntar i gångna tiders seder och bruk? Att de vågar tatuera sig trots att folk har fördomar om tatuerade personer? Att de helt enkelt är modigare? Lite som småbarnspappor som vågar ta ut lång föräldraledighet?

Visst har jag sagt till människor att fundera en extra gång innan de tatuerar sig och vad de tatuerar in men det beror på att det är svårt att ångra en tatuering om man tröttnar på den och för att jag vet att det fortfarande finns människor som när fördomar liknande dina som gör att de kan få svårare att få sitt drömjobb med tatueringar än utan. Inte för att jag personligen inte tycker att de borde tatuera sig eller tror att de blir kriminella för att de tatuerar sig.

De som är kriminella kommer i alla former. Med och utan tatueringar och med och utan både muskler och hjärna. Det kanske kommer som en överraskning för dig men det finns faktiskt akademiker som är kriminella också. Folk kan vara kriminella även om de inte har tatueringar.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag träffar varje arbetsdag ett 100-tal kriminella. Många har tatueringar. Jag träffar varje arbetsdag 50-100 kollegor. Många har tatueringar. Vi skämtar ibland om att tatueringar är ett anställningskrav :D

(Och jag personligen har ungefär 300 högskolepoäng, är färdig jurist om ett halvår och har just idag gjort min åttonde och nionde tatuering.)
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Man vad tror ni? Finns det ett samband eller inte?
Jag erkänner villigt att om jag ser en hårt tatuerad kvinna så blir jag väldigt förvånad om hon visar sig vara överläkare eller gymnasielärare! Tro det eller ej - jag hade tyckt det var häftigt - men överraskande! Hade hon varit svetsare hade jag tyckt det var grymt imponerande, men tarueringarna hade inte överraskat mig alls lika mycket!
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag är 50+

Ni drar det hela ett steg för långt. Jag anser inte att ngn med hög utbildning är bättre än ngn annan och jag har inget emot personer med tatueringar! Om man är trevlig eller inte är inte kopplat till utbildning. Jag undrar över sambandet många tatueringar och utbildningsnivå -framförallt bland yngre.

Däremot anser jag att utbildningsnivå i dagens samhälle är en klassmarkör i högre grad än t ex inkomst.

Om jag på stranden skulle fråga 100 slumpvis valda hårt tatuerade personer om vilken utbildning de har - skulle det då vara lika sannolikt att de är t ex är advokater eller civilingenjörer som att de är t ex är affärsbiträden eller kör lastbil?
Om min fördom stämmer skulle ganska få vara akademiker.

Min fråga är mer "statistisk" - finns det ett samband mellan utbildningsnivå och benägenhet att ha stora och många tatueringar eller inte? Är det skillnad på män och kvinnor?

Varför skulle utbildning vara en klassmarkör? Om man skalar bort all PK så kan man säga att vilken idiot som helst kan plugga till en examen. Det krävs inga pengar, intelligens eller makt - bara ansök och bli antagen. Hur kan det då vara en klassmarkör?

Att tjäna pengar kan såklart också "vilken idiot som helst" göra. Men när det kommer till kritan så man väl mer korkad som väljer att slita som ett djur i 3-5 år för att få ett lågbetalat kontorsjobb i tron om att det bidrar till en högre samhällsstatus. Det istället för att låna 50K till en C-kort och köra i gruvan, och betala bort lånet med de två första lönerna:D

Eller så kan man göra som min man. Skaffa en magisterexamen för att man tycker utbildning är viktigt, fundera på att även knipa en juristexamen "bara för att", men träffa en tjej istället. Sucka lite över att han söp kvällen innan högskoleprovet så han "bara" skrev 1.9. Säger upp sig från sitt kontorsjobb och börja grisa nere i gruvan istället, då det blir mer klirr i kassan för mindre arbete.

Men det kanske blev såhär för att han tatuerade sig? Klassmarkören där på högerarmen sa åt honom att kliva ner ett par steg;)
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Du har min fulla respekt och du gör mig nyfiken! Men hur vanlig är du bland dina juristkollegor?
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Klassmarkör därför att sambandet mellan t ex hälsa och utbildning är väldigt starkt. Statistiskt sett är rökning och övervikt och de sjukdomar som är kopplade till detta starkt kopplade till utbildningsnivå. Kvinnor med låg utbildning sjukskrivs och slås ut från arbetsmarknaden i mkt högre grad än de med hög utbildning för att bara ge ett exempel. Bland de ungdomar som inte går ut skolan med godkända betyg är pojkar med lågutbildade föräldrar starkt överrepresenterad. Att inte ha grundskoleutbildning ökar risken f missbruk och kriminalitet osv ....
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Du är rolig du.
Chansen att de har en avancerad högskoleexamen är mycket stor.
Men jag tror personligen att det finns en liten övervikt mot de konstnärliga yrkena.
T.ex. på konstfack och musikhögskolan.

Men jag har träffat läkare, lärare, veterinärer, civilingenjörer m.fl.som är tatuerade.
Tatueringar är snyggt - på andra.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Men vart kommer tatueringar in i bilden? Tatueringar är inte en hälsorisk.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?


Jag med och mina erfarenheter är totalt olika mot dina.
För egen del så är jag inte tatuerad men det beror på att jag är rädd för att få allergiska reaktioner mot färgen.
Högt utbildade forskare är ofta litet vilda och tatuerade.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag svarade på frågan om varför jag anser att utbildning är en klassmarkör. Min fråga är om tatueringar i sin tur är kopplad till utbildning,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp