Är tatueringar en klassmarkör?

Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

... Ok spännande! Är kopplingen då snarare kreativitet och konstnärlighet än utbildning för dagens unga?
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag svarade på frågan om varför jag anser att utbildning är en klassmarkör. Min fråga är om tatueringar i sin tur är kopplad till utbildning,

Men...

Om utbildning är en klassmarkör då hög utbildning = mer hälsosam livsstil...

Hur kan då tatuering vara en klassmarkör enligt dig genom att tatuerade människor i regel inte är högutbildade? Tatueringar är inte ohälsosamma som t ex rökning, övervikt, alkoholbruk och så vidare.

Är det så att du kanske tycker att tatueringar är trashigt egentligen, eller tycker du verkligen att ovanstående ekvation går ihop?

Jag kan förstå om man säger att övervikt är en klassmarkör, se till exempel i USA där skitmat är billigare än nyttig mat. Är man fattig har man således bara råd med färdiglagat transfett och socker, istället för färsk broccoli och högrev.

Men tatueringar? Mja...
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Tatueringar är enligt mig inte någon klassmarkör, att man är kraftigt tatuerad betyder inte att man är lägre i klass på något vis, kriminell, har onda aningar eller liknande. I dagens samhälle är det ju nästan så att varannan människa man träffar har en tatuering någonstans.
Min bror har armarna fulla med tatueringar från axlarna till händerna. Han jobbar som akutvårdare på ambulansen och har räddat många människors liv. Han är också en av de mest omtänksammaste människorna jag känner. Döm ej efter utseende! :)
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Är kopplingen då snarare kreativitet och konstnärlighet än utbildning för dagens unga?

Min erfarenhet är i alla fall på det viset.
Jag har många unga vänner av olika och märkliga anledningar.
De är ofta mycket kreativa och går på statusfyllda utbildningar samt är tatuerade.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Man vad tror ni? Finns det ett samband eller inte?
Jag erkänner villigt att om jag ser en hårt tatuerad kvinna så blir jag väldigt förvånad om hon visar sig vara överläkare eller gymnasielärare! Tro det eller ej - jag hade tyckt det var häftigt - men överraskande! Hade hon varit svetsare hade jag tyckt det var grymt imponerande, men tarueringarna hade inte överraskat mig alls lika mycket!

Nej det tror jag inte att det finns. Jag förstår inte ens varför du skulle bli överraskad av att en lärare eller läkare har tatueringar? Måste man vara sin yrkesroll hela tiden? Får man inte vara mångsidig som människa? Nej det är dina egna fördomar om tatuerade att de skulle vara på något särskilt vis och det tycker jag tycker att du ska arbeta bort eftersom de inte är sanna och du riskerar att bete dig nedlåtande gentemot andra människor och det har ingen människa rätt att göra. Om människor är hög eller lågutbildade har inte med att göra hur de är. Det beror på vad man gör för val i livet och vilka intressen man har inte hur man är som person. Att lågutbildade kvinnor lättare riskerar att slås ut från arbetsmarknaden pga sjukskrivning beror på att lågutbildade kvinnor får sämre vård och sämre hjälp tillbaka till ett aktivt yrkesliv efter långdragna sjukdomar. Det har verkligen inget med tatueringar att göra.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag är i chock över att andra än 90- plussare tänker som du. Var har du hållit hus senaste 15-20 åren?
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Man vad tror ni? Finns det ett samband eller inte?
Jag erkänner villigt att om jag ser en hårt tatuerad kvinna så blir jag väldigt förvånad om hon visar sig vara överläkare eller gymnasielärare! Tro det eller ej - jag hade tyckt det var häftigt - men överraskande! Hade hon varit svetsare hade jag tyckt det var grymt imponerande, men tarueringarna hade inte överraskat mig alls lika mycket!

Jag skulle också bli lite förvånad. Har träffat så otroligt många lärare och har aldrig sett någon "hårt" tatuerad. Jag tror absolut att det finns ett samband. Att fler med lägre utbildning har många/stora gaddningar. Nu kommer säkert många skrika halsen av sig och säga att dom känner någon högutbildad som är full av tatueringar. Men ska man se på det statistiskt så tror jag absolut att det är så.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Ja.

Du har fördomar.

Nej, jag är inte högt utbildad, har tatueringar och intelligens. Men mina är inte stora och alla går enkelt att dölja. Gjorde min första som nyss fyllda 16 år. Har 4 st.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Vad gäller tatueringar som klassmarkör så är det snarare kvalitén, motiven och placeringen som skulle kunna peka på personens klasstillhörighet. Jag har träffat på väldigt tatuerade kreativa människor i övremedelklassen men deras tatueringar har varit gjorda av duktiga artister och inga hemmapulare som inte klarar av att dra räta linjer.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag har fått min fördom - om inte helt omintetgjord - så i alla fall modifierad. Jag har inte tänkt på aspekten med tatueringar som uttryck för kreativitet och absolut inte att motiv och kvaliteten på tatueringarna är en särskiljande faktor ...Det är ju onekligen jätteintressant!
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Klassmarkör därför att sambandet mellan t ex hälsa och utbildning är väldigt starkt. Statistiskt sett är rökning och övervikt och de sjukdomar som är kopplade till detta starkt kopplade till utbildningsnivå. Kvinnor med låg utbildning sjukskrivs och slås ut från arbetsmarknaden i mkt högre grad än de med hög utbildning för att bara ge ett exempel. Bland de ungdomar som inte går ut skolan med godkända betyg är pojkar med lågutbildade föräldrar starkt överrepresenterad. Att inte ha grundskoleutbildning ökar risken f missbruk och kriminalitet osv ....

Men altså..detta kräver jag nästan källa på!

Jag blir nästan rädd av att läsa i den här tråden och undrar vars du sitter inlåst nånstans som inte verkar leva riktigt i verkligheten?
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Varför är du så fientlig och ilsk? Om du vill få mig eller någon annan att ta dig på allvar och tänka om är detta ingen lyckad strategi. En annan fördom jag har är att många som är aktiva här på Buke tyvärr tycks föredra att gå till personangrepp och idiotförklara alla som man tycket " har fel" snarare än att sansat argumentera och förklara hur man ser på saker och ting.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Du har min fulla respekt och du gör mig nyfiken! Men hur vanlig är du bland dina juristkollegor?

På skolan träffar jag mest sådana som jag själv, alltså blivande jurister. Dessutom ser jag oftast inga andra kroppsdelar än händer, ansikte, armar och möjligen vader. En del har tatueringar, andra inte. Sen ska vi komma ihåg att det finns givetvis fler tatuerade men de har tatueringarna placerade på ett sätt så att de döljs av kläder.

Genom mitt jobb på anstalten träffar jag en del jurister och även där ser jag en del tatueringar, trots att jag oftast ser juristerna med tämligen heltäckande klädsel.
Ett annat exempel är en av anstaltens kriminalvårdsinspektörer, som i botten är jurist, som har tatueringar.

Jag har dock inte gjort någon djupare undersökning bland juristerna i min omgivning så jag går ju bara på vad jag kan se med mina ögon.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Det är jag inte, men ämnet i sig och en del saker som du skriver tycker jag saknar grund totalt och jag vill gärna då som du påstår gällande statistisk få källor på påståendet (som till viss del är rätt skrämmande för mig).

Vilka idag i sverige saknar grundskoleutbildning eftersom att det är lag för denna skolgång? Det kan omöjligt vara en majoritet direkt.. Likaså det du nämner både gällande kön, utbildning och kriminalitet känner jag inte igen öht.

Och vilken statistik för övrigt gällande tatueringar..är det nutid, eller vilket årtal? Det i sig är ju väldigt viktigt eftersom att historiskt sett har ju tatueringen haft en rad olika innebörder..allt från ritualer, stamtillhörigheter till identitetsmärkning av slavar eller fångar
 
Senast ändrad:
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Enligt www.ekonomifakta.se gick var femte elev ut grsk utan fullständiga betyg 2013 och var därmed inte behörig till gy. Om du tittar på skolverkets hemsida kan du hitta flera undersökningar som visar på samband mellan barns studieresultat och föräldrarnas utbildningsnivån/ sorgligt men sant..
Ang sambandet tatueringar och utbildning så gäller min undran Sverige 2014.
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Fortfarande - vad har det med tatueringar och kriminalitet att göra, denna klassmarkör som du har fördomar mot?
För mig är att sakna behörighet till gymnasiet eller tex högskola inte detsamma som att helt sakna utbildning.
Jag ska läsa igenom undersökningen om det finns någon på denna vid tillfälle.

Statistik kan dessutom vara rätt underligt ibland där iaf jag kan vara lite källkritisk, det gäller att kunna greppa mer om hur undersökningen gjorts, om de tex bara mätt mot årskullar det året så kan det bli ganska snedvridet..det finns de som av någon anledning blir sjuka också eller annat som gör att de måste gå om ett år eller liknande och det har ju inte riktigt med statistiken att göra då egentligen, att kunna påvisa hur det "egentligen" ligger till, hur trovärdig statistiken är. Att det är sammanlänkat med kriminalitet bara sådär rakt av har jag mycket svårt att köpa eftersom att avhopp eller att man slackar efter i skolan kan ha en massa personliga orsaker som inte innebär att man blir bankrånare för det..ibland är inte livet en dans på rosor med banad väg rakt fram, men att bli placerad i fack för detta är för mig helt främmande.

och jag vill också gärna ha mer grund kopplat till hälsan
 
Senast ändrad:
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Jag känner flera sjuksköterskor, förskolelärare och liknande med väldigt utbredda tatueringar...

fast jag håller lite med dig: enstaka tatuering av mindre mått känns väldigt vanligt oavsett "klass".
Fullkladdad verkar mer trashigt.

Och ja, det är nog till stor del fördomar från både din och min sida.:o
 
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Ett styck 40+ restaurangchef som har tatueringar på kroppen anmäler sig till skaran som ser ut som :confused: över din koppling: tatuerad - lågutbildad - sämre hälsa - kriminell.

Men vad vet jag, du kanske anser såna som mig ha ett trashigt yrke som inte kräver någon kunskap/utbildning alls? ty nån akademisk utbildning har jag ju inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Är tatueringar en klassmarkör?

Ett styck 40+ restaurangchef som har tatueringar på kroppen anmäler sig till skaran som ser ut som :confused: över din koppling: tatuerad - lågutbildad - sämre hälsa - kriminell.

Jag är också djupt fundersam..och vill gärna ha en mer utförlig förklaring samt källhänvisning på det som ts påstått om tatueringar sammanlänkat med utbildning, yrke, hälsa, könsroller och kriminalitet..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp