Bukefalos 28 år!

Är unga tjejer helt fredlösa?

Fast lugn och fin nu. Hur många bussresor gör kvinnor varje dygn, året om, och hur många gånger händer såna här saker? Ganska överdrivet för att inte säga hysteriskt att säga att kvinnor är fredslösa och inte ens kan åka buss utan att bli ofredade av föraren utefter 2 händelser. Lite sans kan man ha om en ska belysa utsatthet kan jag tycka.
Problemet är väl snarare att vi är för lugna.

Kvinnor aktar sig och har strategier för att inte råka ut för farliga och/eller "bara" respektlösa män.

Bussföraren var ju exempel.

Kvinnor, och särskilt unga tjejer, lever ju hela tiden under vetskapen att män kan vara djävligt respektlösa.

Och trots det är vi ju just lugna och fina.

Varför blir det inte ramaskri och revolution? Det vore mer rimligt.
 
... och jag tycker att det är tillräckligt illa. Jag vill inte att dessa händelser också förminskas och normaliseras. Ja, det är enstaka rövgökar som gör detta, men det är ändå en del i ett system som förminskar och förringar mäns våld och kränkningar av kvinnor.


Kränkningar/diskriminering som pågår ständig och med systemets goda minne där man inte gör något är betydligt värre enligt mig än knäppgökar alla kan drabbas av. Det finns gott om dessa i samhället och grupper som kvinnor/funktionsnedsatta/invandrare/HBTQ personer är särskilt drabbade. Just exemplet med att nekas att gå på en buss utan rimligt skäl (full buss/dåligt beteende/ingen biljett etc) har jag som sagt personligen sett invandrare och folk med barnvagn drabbas av men bara något enstaka fall av var och hört om några incidenter av andra men mycket sällan.

Knäppgökar kommer alltid att finnas, åtminstone så länge man har att göra med människor. Är det förminskande att inte anse att folk som drabbas är fredlösa så länge det är just enstaka förekomster där samhället fördömer händelserna?
 
Problemet är väl snarare att vi är för lugna.

Kvinnor aktar sig och har strategier för att inte råka ut för farliga och/eller "bara" respektlösa män.

Bussföraren var ju exempel.

Kvinnor, och särskilt unga tjejer, lever ju hela tiden under vetskapen att män kan vara djävligt respektlösa.

Och trots det är vi ju just lugna och fina.

Varför blir det inte ramaskri och revolution? Det vore mer rimligt.
Ja, precis så. Speciellt de yngre har strategier hela tiden. Gå inte hem ensam på kvällen, ha telefonkedja när ni kommit hem, ha nyckelknippan i din knutna näve, ha fingret på mobilknappen. Nä förresten, gå inte alls, ta taxi för säkerhets skull. Taxi, ett säkert sätt? Ha! Och nu kan alltså tjejer inte ens kliva ombord på en buss utan att riskera sånt som de där två händelserna?

Och så det att en karljävel tar sig rätten att tala om för en tonåring att hon är fel klädd. För att åka buss.
 
Knäppgökar kommer alltid att finnas, åtminstone så länge man har att göra med människor. Är det förminskande att inte anse att folk som drabbas är fredlösa så länge det är just enstaka förekomster där samhället fördömer händelserna?

Ja, jag tycket det är förminskande att dra upp att det finns andra grupper som har det värre. Varför måste allt jämföras och värderas,? Kan det inte bara vara så att det är kränkande och förminskande och ett stort djävla problem att tjejer blir antastade och kränka t o m när de vill något så basic som att åka från punkt A till punkt B med lokaltrafik? Och andra sedan kommer och menar att det finns de som har större problem och att dessa grupper glöms bort.

Måste allt engagemang läggas på ett problem åt gången eller är det så att det går att föra flera krig på flera fronten?
 
... och jag tycker att det är tillräckligt illa. Jag vill inte att dessa händelser också förminskas och normaliseras. Ja, det är enstaka rövgökar som gör detta, men det är ändå en del i ett system som förminskar och förringar mäns våld och kränkningar av kvinnor.
Men då är det en helt annan sak än ursprungsinlägget. Kvinnor är baske mig inte fredslösa, i SYNNERHET inte här i sverige. Vid enstaka incidenter/övergrepp/brott är vem som helst fredslös.
 
Ja, jag tycket det är förminskande att dra upp att det finns andra grupper som har det värre. Varför måste allt jämföras och värderas,? Kan det inte bara vara så att det är kränkande och förminskande och ett stort djävla problem att tjejer blir antastade och kränka t o m när de vill något så basic som att åka från punkt A till punkt B med lokaltrafik? Och andra sedan kommer och menar att det finns de som har större problem och att dessa grupper glöms bort.

Måste allt engagemang läggas på ett problem åt gången eller är det så att det går att föra flera krig på flera fronten?
Nu handlade inte mitt inlägg om att andra har det värre utan att visa på att angående idioter sitter vi alla i samma båt.

Jag anser att angreppssättet i första inlägget inte funkar. Det är i mina ögon inte exempel på att kvinnor är fredlösa då det är undantag och där det snarare är busschaufförerna som blir fredlösa efter att ha gjort bort sig så kapitalt.

Jag ser exemplen på udda företeelser helt oberoende av generell kvinnosyn då jag sett/hört om andra liknande företeelser i samma klass som riktar sig mot andra grupper. Trots incidenterna så kan man tryggt räkna med att komma upp på bussen utan att stoppas av diverse svepskäl oavsett vem man är.

Du ser det som toppen på isberget och lägger automatiskt in isberget fast isberget inte nämns.

Hade trådstarten inriktat sig på sexistiska handlingar/kommentarer på bussar eller samhället i stort hade jag hållit med men fredlösa är ett för starkt uttryck.
 
Nu handlade inte mitt inlägg om att andra har det värre utan att visa på att angående idioter sitter vi alla i samma båt.

Jag anser att angreppssättet i första inlägget inte funkar. Det är i mina ögon inte exempel på att kvinnor är fredlösa då det är undantag och där det snarare är busschaufförerna som blir fredlösa efter att ha gjort bort sig så kapitalt.

Jag ser exemplen på udda företeelser helt oberoende av generell kvinnosyn då jag sett/hört om andra liknande företeelser i samma klass som riktar sig mot andra grupper. Trots incidenterna så kan man tryggt räkna med att komma upp på bussen utan att stoppas av diverse svepskäl oavsett vem man är.

Du ser det som toppen på isberget och lägger automatiskt in isberget fast isberget inte nämns.

Hade trådstarten inriktat sig på sexistiska handlingar/kommentarer på bussar eller samhället i stort hade jag hållit med men fredlösa är ett för starkt uttryck.
Jag förstår inte frågan och är tveksam till om du vet bättre än jag vad jag menar.
 
Jag är såå glad att jag inte växer upp som ung kvinna idag. Ångesten de äldre generationerna bränner in om att kvinnor är OFFER för allt och fan och hans moster. Det är naturligtvis fanförjävligt att en individ tror det är okej att masturbera inför en ung kvinna på en bussjävel han kör, men det är inte detsamma som att säga att män som kör bussar tror det är okej att masturbera framför unga kvinnor som kliver på bussen de kör, det är inte detsamma som att säga att alla kvinnor blir utsatta för masturberande män som kör bussar. Lugna ner er lite, ha lite sans i vad det är ni går ut och präntar in hos era medmänniskor. Människor blir utsatta för andra människor. Det betyder inte att människor är fredslösa (i den här delen av världen), men människor blir utsatta av det samhällsklimat vi alla bygger. Förakt föder förakt.
 
Jag förstår inte frågan och är tveksam till om du vet bättre än jag vad jag menar.
Jag vet givetvis inte bättre än du vad du menar, men hur jag tolkar inlägget (citerat nedan) är jag expert på. Och i detta kan jag inte läsa in mer än två händelser som enligt min erfarenhet är extremt ovanliga och att kvinnor pga detta enligt rubriken " Är unga tjejer helt fredlösa?" är fredlösa, såsom att busschaufförer har för vana att lämna att antasta unga kvinnor sexuellt (onanerande och liknade) och inte släppa på dem på bussen om de är lättklädda. Och att det skulle räknas som det normala och att kvinnor därmed är fredlösa.


et verkar inte vara någon hejd på vad män tar sig för mot unga kvinnor. Om de inte ens kan få åka buss i fred är det fruktansvärt.

Först 19-åringen som tvingades av bussen för att hon var för lättklädd. (Och nej, enligt både bussbolaget och facket fanns inga religiösa motiv, oavsett vad Hanif Bali och Katerina Janouch spridit)

Och nu, detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awqd3L/busschauffor-anklagad-for-onani-under-fard

En bussförare halar fram snorren och onanerar bakom ratten - inför en 18-åring.

Kvinnofrid, någon?
 
@Lobelia @honung Ni verkar ha hakat upp er på trådrubriken och betrakta ”är unga tjejer helt fredlösa?” som en ja- eller nejfråga. Om den vore det så skulle jag nu ha noterat att era svar är nej.

Men avsikten med rubriken är en ilsket formulerad retorisk fråga för att uttrycka hur bedrövligt jag tycker det är att de här tjejerna råkat ut som de gjort. Och hur bedrövligt det är att till och med en vanlig busstur är en möjlighet att kränka kvinnor. Den ska alltså inte tolkas bokstavligt - som ni verkar göra. (Såvitt jag vet var ”fredlös” dessutom ett medeltida straff som inte existerar längre. Så ska man tolka riktigt bokstavligt så är trådrubriken en omöjlighet.)
 
@Lobelia @honung Ni verkar ha hakat upp er på trådrubriken och betrakta ”är unga tjejer helt fredlösa?” som en ja- eller nejfråga. Om den vore det så skulle jag nu ha noterat att era svar är nej.

Men avsikten med rubriken är en ilsket formulerad retorisk fråga för att uttrycka hur bedrövligt jag tycker det är att de här tjejerna råkat ut som de gjort. Och hur bedrövligt det är att till och med en vanlig busstur är en möjlighet att kränka kvinnor. Den ska alltså inte tolkas bokstavligt - som ni verkar göra. (Såvitt jag vet var ”fredlös” dessutom ett medeltida straff som inte existerar längre. Så ska man tolka riktigt bokstavligt så är trådrubriken en omöjlighet.)
Hakat upp och hakat upp. Det står i inlägget, ska jag ignorera det som står och gissa vad du menar?

Fredlös är ett medeltida straff, "fredlös" är det inte, jag tolkar "fredlös" som utstött/utanför samhället/inte fullt accepterad och någon det är fritt fram att bete sig illa mot (men inte nödvändigtvis att det är okej skada), våra dagars version av fredlös.
 
Problemet är väl snarare att vi är för lugna.

Kvinnor aktar sig och har strategier för att inte råka ut för farliga och/eller "bara" respektlösa män.

Bussföraren var ju exempel.

Kvinnor, och särskilt unga tjejer, lever ju hela tiden under vetskapen att män kan vara djävligt respektlösa.

Och trots det är vi ju just lugna och fina.

Varför blir det inte ramaskri och revolution? Det vore mer rimligt.

KL

Det där med ramaskri och revolution...

Varför ser jag så ofta (små-)tjejer som som fnittrar och slår ner blicken, istället för att spänna ögonen på och konfrontera någon/några killar som balanserar på kränkningarnas rand? Även när tjejerna är i grupp.

Varför finns det så många tjejer, och unga kvinnor, som inte vågar tala med hög röst och myndig stämma i offentliga sammanhang?

Fortfarande, år 2019?

Mitt svar på de frågorna är att flickor fortfarande får lära sig att inte ta plats, och att inte konfrontera, samt att inte ifrågasätta, och att "killar är farliga".

Dessa strukturer, där barn av kvinnligt kön lärs ett undvikande beteende, och som gör att för få individer vågar ta plats, höja blicken, och säga ifrån, finns redan i förskolan, och inte minst i alldeles för många hem.

Hur kommer det sig att vi inte kommit längre?

Det är ju i vissa stycken värre idag, än när jag var ung...
 
Har skummat igenom diskussionen lite, och vissa uttrycker sig väldigt svart eller vitt.

Jag är 80-talist, och ALLA tjejer jag pratat med i min ålder eller yngre har varit med om sexuellt ofredande offentligt någon gång. På bussen, i parken, i matvarubutiken, på jobbet... Ingen vinner på att andra människor förnekar eller förminskar det faktumet.

Vad gör vi åt det? Ja, jag vet inte.
Men framförallt tror jag att vi måste tillkännage att det händer. Och att den som utför handlingen är den som bär skammen. Inte den som blir utsatt. Man får lov att säga "det här är min kropp, du har inte fri tillgång till den" och bli arg. Istället för att sitta tyst och tänka "det här är mitt fel" och skämmas.
Jag tror inte att vi är fredslösa, men jag tror att tjejer måste prata om det här mer för att få bort skammen i att vara utsatt.

(Jag själv har blivit taffsad på flera gånger i det offentliga utrymmet. Både av män jag känner och främlingar. Jag har vrålat, sparkat, slagits. Allt för att försöka få förövaren att känna skam. Det har ju inte inneburit att jag inte blivit utsatt igen, men jag hoppas att förövaren tänker till innan han utsätter någon annan för samma sak.)
 
Jag är 80-talist, och ALLA tjejer jag pratat med i min ålder eller yngre har varit med om sexuellt ofredande offentligt någon gång. På bussen, i parken, i matvarubutiken, på jobbet... Ingen vinner på att andra människor förnekar eller förminskar det faktumet.

Just det här ser jag som en form av fredlöshet. För jag är också beredd på att bli tafsad på, verbalt antastad eller "flirtad" med - överallt. Ja, inte i hemmet med närmaste, men i det offentliga rummet. Nej, det är inget samhället godkänner, men också jag anser att det är värre nu än tidigare (70-talist)

Som kvinna får du m e m hela tiden vara beredd på att parera.
 
Just det här ser jag som en form av fredlöshet. För jag är också beredd på att bli tafsad på, verbalt antastad eller "flirtad" med - överallt. Ja, inte i hemmet med närmaste, men i det offentliga rummet. Nej, det är inget samhället godkänner, men också jag anser att det är värre nu än tidigare (70-talist)

Som kvinna får du m e m hela tiden vara beredd på att parera.
Och alla människor får vara förberedd på att man kan bli rånad eller nerslagen närsomhelst på gatan det gör en inte till fredlös.
 
Och alla människor får vara förberedd på att man kan bli rånad eller nerslagen närsomhelst på gatan det gör en inte till fredlös.

Fast nä.

Gränsen mellan vad som är mitt och ditt vad gäller materiella ting är ganska tydlig, medans män verkar ha rätt jäkla svårt att förstå att de inte har rätt till en kvinnokropp.
En rånare vet att de begår ett brott, en man som ofredar en kvinna hävdar ofta att han inte har gjort något fel.

Det innebär att det är betydligt högre risk för en kvinna att bli ofredad än vad det är för vem som helst att bli rånad.
 
Just det här ser jag som en form av fredlöshet. För jag är också beredd på att bli tafsad på, verbalt antastad eller "flirtad" med - överallt. Ja, inte i hemmet med närmaste, men i det offentliga rummet. Nej, det är inget samhället godkänner, men också jag anser att det är värre nu än tidigare (70-talist)

Som kvinna får du m e m hela tiden vara beredd på att parera.

Jag förstår din definition av fredlöshet, och håller med dig.
Personligen är jag inte rädd för att gå förbi ett grabbgäng när det är mörkt, men visst är jag samtidigt beredd på att behöva parera och i värsta fall försvara mig.
 
Jag förstår din definition av fredlöshet, och håller med dig.
Personligen är jag inte rädd för att gå förbi ett grabbgäng när det är mörkt, men visst är jag samtidigt beredd på att behöva parera och i värsta fall försvara mig.
Och du tror inte att en man har samma känsla i samma situation?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp