Är unga tjejer helt fredlösa?

Fast antalet brott gör det inte legitimt att spy galla över en hel grupp, där dessutom den stora majoriteten är oskyldiga.

Av någon märklig anledning anser feminister att det är rätt att döma grupper baserat på vad en liten del gör när det gäller män. Om liknande fördomar riktas mot andra grupper ropar feministerna sexism, rasism och homofobi mm mm.
Inte alla män - la la la la la...

Nej inte alla män men fler män än vad alla män verkar fatta. Det är inte en LITEN grupp serru. Det är så typiskt män (pun intended) att peka bort från gruppen och på de specifika när upplevelsen från de utsatta inte är så.
 
Våldsbrott ja, sexuella ofredanden och övergrepp är ett annat område. Det är vida spritt och polisanmäls tyvärr i för liten utsträckning och som du säkert vet är det få av anmälningarna som leder vidare.

Vad har du för källa på det? Dvs att det skulle röra sig om en stor andel/majoritet män?
 
Inte alla män - la la la la la...

Nej inte alla män men fler män än vad alla män verkar fatta. Det är inte en LITEN grupp serru. Det är så typiskt män (pun intended) att peka bort från gruppen och på de specifika när upplevelsen från de utsatta inte är så.

Eftersom det är felaktig information och spridning av fördomar ja.

Hela tänket att lasta en grupp är befängd. Det är individer som utför brott. Inte grupper baserat på kön, ålder eller etnicitet.
 
Finns det uppgifter på hur många kvinnor som har utsatts för (manliga!) blottare?

Antalet anmälda sådana brott understiger troligen det verkliga antalet med mer än 90%. Men finns det statistik på detta?
 
Eftersom det är felaktig information och spridning av fördomar ja.

Hela tänket att lasta en grupp är befängd. Det är individer som utför brott. Inte grupper baserat på kön, ålder eller etnicitet.

Du har verkligen inte förstått att det är extremt många kvinnor som är utsatta av vanliga snubbar som du kallar för inte alla män. Det är just precis det som är problemet.
 
KL

Det där med ramaskri och revolution...

Varför ser jag så ofta (små-)tjejer som som fnittrar och slår ner blicken, istället för att spänna ögonen på och konfrontera någon/några killar som balanserar på kränkningarnas rand? Även när tjejerna är i grupp.

Varför finns det så många tjejer, och unga kvinnor, som inte vågar tala med hög röst och myndig stämma i offentliga sammanhang?

Fortfarande, år 2019?

Mitt svar på de frågorna är att flickor fortfarande får lära sig att inte ta plats, och att inte konfrontera, samt att inte ifrågasätta, och att "killar är farliga".

Dessa strukturer, där barn av kvinnligt kön lärs ett undvikande beteende, och som gör att för få individer vågar ta plats, höja blicken, och säga ifrån, finns redan i förskolan, och inte minst i alldeles för många hem.

Hur kommer det sig att vi inte kommit längre?

Det är ju i vissa stycken värre idag, än när jag var ung...
Det är ju en skyddsmekanism, hur många som blir mobbade försöker inte avstyra hån och skämt och annat på exakt samma vis. En metod som för individen är framgångsrik är ju oftast att vara värre själv, dra de grovaste skämten osv. En överlevnadstrategi helt enkelt ur ett samhällsperspektiv såklart inte något som hjälper, men frågan är om det hjälper att säga ifrån och höja rösten heller. Vem lyssnar?
 
Du har verkligen inte förstått att det är extremt många kvinnor som är utsatta av vanliga snubbar som du kallar för inte alla män. Det är just precis det som är problemet.

Skulle aldrig falla mig in att prata om "inte alla män" eftersom det är en term som antyder att antalet män som våldtar är mycket fler än det egentligen är.

Det är en liten grupp som står för så gott som alla våldtäkter och det är liknande mönster med andra våldsbrott. En liten grupp med antisociala beteende som begår nästan alla våldsbrott. I denna lilla grupp relativt befolkningen finns det både män och kvinnor men män är kraftigt överrepresenterade.

Om man pratar om så här kontroversiella frågor av angripa de natur är det minsta man kan begära att adekvat information ges och inte fördomar.
 
Senast ändrad:
Vad har du för källa på det? Dvs att det skulle röra sig om en stor andel/majoritet män?
Men men men hur kan "me too" helt gått förbi dig så extremt? Levt under en sten senaste åren? Eller känner du dig träffad på något sätt och måste försvara män så extremt och förstår inte alls vad problemet är?

Det är just det som "me too" kom till för, för att upplysa män som inte förstår vad problemet är. Och som tydligt nog ofta fortfarande inte förstår problemet.
 
Men men men hur kan "me too" helt gått förbi dig så extremt? Levt under en sten senaste åren? Eller känner du dig träffad på något sätt och måste försvara män så extrem och förstår inte alls vad problemet är? Det är just det som "me too" kom till för, för att upplysa män som inte förstår vad problemet är. Och som tydligt nog ofta fortfarande inte förstår problemet.

Metoo visar att det är ett problem med ofredande och att många kvinnor drabbas. Den motsäger inte på något sätt forskningen som visar att det är en liten grupp män, relativt det totala antalet män, som är förövare.
 
Vad har du för källa på det? Dvs att det skulle röra sig om en stor andel/majoritet män?

1 av 20 unga svenska män (äldre män ska inte glömmas bort), det är inte en liten klick psykopater som du vill påskina. Vad jag vet är ca 1% av världens befolkning psykopater och alla psykopater begår inte sexuella övergrepp. De kan omöjligt utgöra hela den ”lilla klick” män som ägnar sig pt sexuella trakasserier, övergrepp och våldtäkter.

https://www.expressen.se/nyheter/var-tjugonde-ung-man-har-krankt-nagon-sexuellt/

Och då är det väl tveksamt om man räknat sexistiska skämt och annat ”vardagligt” som sexuella kränkningar. I övrigt har jag växt upp som tjej i Sverige och upplevt hur pojkar och män behandlar tjejer och hur omgivningen inte ingriper. Det är bekvämast att inte vara obekväm, att avfärda eller låtsas som att man inte ser eller hör något.
 
Metoo visar att det är ett problem med ofredande och att många kvinnor drabbas. Den motsäger inte på något sätt forskningen som visar att det är en liten grupp män, relativt det totala antalet män, som är förövare.
Men det är ingen liten grupp, ofredanden sker överallt nästan mer eller mindre. Av vanliga annars trevliga män som man inte tror alls beter sig på vissa sätt. Det är ofredanden dom själva inte verkar förstå att dom gör. Antar att det är därför du kanske inte förstår för du vet inte vad gränserna går kanske och anser inte att det är fel.

Det är pga sånt här som det aldrig blir bättre, om vissa helt enkelt inte vet om hur man uppför sig och inte vet om eller vill förstå problemet och vägrar ta det på allvar.
 
Metoo visar att det är ett problem med ofredande och att många kvinnor drabbas. Den motsäger inte på något sätt forskningen som visar att det är en liten grupp män, relativt det totala antalet män, som är förövare.

Okej, det är en liten grupp män som ägnar all sin tid åt att åka land och rike runt för att utsätta tjejer/kvinnor för sexuella kränkningar. Check.
 
1 av 20 unga svenska män (äldre män ska inte glömmas bort), det är inte en liten klick psykopater som du vill påskina. Vad jag vet är ca 1% av världens befolkning psykopater och alla psykopater begår inte sexuella övergrepp. De kan omöjligt utgöra hela den ”lilla klick” män som ägnar sig pt sexuella trakasserier, övergrepp och våldtäkter.

https://www.expressen.se/nyheter/var-tjugonde-ung-man-har-krankt-nagon-sexuellt/

Och då är det väl tveksamt om man räknat sexistiska skämt och annat ”vardagligt” som sexuella kränkningar. I övrigt har jag växt upp som tjej i Sverige och upplevt hur pojkar och män behandlar tjejer och hur omgivningen inte ingriper. Det är bekvämast att inte vara obekväm, att avfärda eller låtsas som att man inte ser eller hör något.

Den där artikeln bekräftar det jag säger. Det vill säga att det rör sig om en liten andel av männen.

Hur rimligt är det att prata om att "män ofredar" när 19 av 20 män inte gör det?
 
Okej, det är en liten grupp män som ägnar all sin tid åt att åka land och rike runt för att utsätta tjejer/kvinnor för sexuella kränkningar. Check.

Dom är tydligen väldigt aktiva också dessa få män med tanke på hur många kvinnor som drabbas, nästan heltidsarbete att åka runt och ofreda, undrar hur dom hinner med att vara på alla platser samtidigt 🤔

De behöver inte åka land och rike runt. Säg att det rör sig om 5 procent av männen som artikeln ovan antyder, så kommer de under en livstid att med enkelhet att hinna utsätta så gott som alla kvinnor för ofredanden.
 
Finns det uppgifter på hur många kvinnor som har utsatts för (manliga!) blottare?

Antalet anmälda sådana brott understiger troligen det verkliga antalet med mer än 90%. Men finns det statistik på detta?
Det ingår i statistiken för sexuellt ofredande men jag tror inte att blottning finns särredovisat.

Det hade varit intressant med en enkät bland kvinnor med frågan om de varit utsatta för blottare. Jag tror som du, att det är ett brott som väldigt sällan anmäls. Av alla de blottare jag sett anmälde jag en, och pratade med polisen om en annan. I övriga fall fanns så lite att gå på att det inte var någon idé.
 
Metoo visar att det är ett problem med ofredande och att många kvinnor drabbas. Den motsäger inte på något sätt forskningen som visar att det är en liten grupp män, relativt det totala antalet män, som är förövare.
1 av 10 ar väl köpt sex vilket är en form av övergrepp, speciellt med den nya lagstiftningen i åtanke. Det är ca 400 000 män om man enbart räknar in myndiga personer, knappast en liten grupp till det kan vi sedan lägga alla som begått övergrepp som aldrig anmäls. Min personliga erfarenhet är att det är väldigt många män som inte klarar av att INTE kränka kvinnor i sin närhet, värst utsatt är man ju i sin relation. I alla relationer jag haft har jag blivit utsatt för åtminstone gråzons övergrepp, tex tjatsex/sextjat, press, att personen inte slutar ta på en fastän man visar att man inte är intresserad osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp