Bukefalos 28 år!

Ärftliga sjukdomar

CA

Trådstartare
Jag planerar att köpa en valp till våren nästa år och har änu inte kunnat betämma mig för vilken ras *svårt*

Men jag undrar om ni vet något om ärfliga sjukdomar på följande hundraser:

Tervurenen (Belgisk Vallhund)
Finsk lapphund
Golden Retriever
Labrador Retriever
Greyhound
Irländsk röd setter
Dalmatiner

Skulle bli jätteglad om ni kunde hjälpa mej med detta, har läst lite i en bok som heter "Din Hund" och där fanns lite information men inte om alla de hundraser jag letade efter.

Skulle även vilja ha en ren spontan åsikt om vad ni själva tycker om dessa hundraser, hur de är o.s.v.

Kan ju säga vad jag ska ha hunden till:
både sällskap och "nytta" med nytta menar jag att vi kanske ska spåra,vilket jag tycker är kul, och lite utställningar.
Vill även ha lite vakthund i den då vi bor mitt på landet och jämte en väg och då känns det säkert om man har nån som skyddar en ( nu menar jag inte att den ska flyga på folk, det vill jag verkligen inte) men rent allmänt vaktande.
 
Sv: Ärftliga sjukdomar

Vi har en irländsk setter :love:
Men dom är inga bra vakthundar, tvärtom öppnar dom gärna dörren för precis vem som helst.....
Han är krävande i motion och blir annars understimulerad. Många klagar på att dom är stressiga men våran är lugnet själv :smirk:

Han har blödarsjukan vilket förekommer i rasen, kan få exem när han badat i alltför många lerdiken :p
Stora raser kan även få hjärtproblem/hjärttumörer.

Annars en helt underbar hund, envis men hur trevlig som helst och mycket mycket social :D
 
Sv: Ärftliga sjukdomar

När det gäller ärftliga sjukdomar kan du försöka undvika det mesta genom att forska runt och välja valp med friska linjer. Att chansa är bara dumt.
Gemensamt för att dessa hundraser är att de ska ha fria höfter, dvs A eller B på höfterna. Denna statistiken kan du själv kolla på SKKs hunddata. Där ska du välja avelsmaterial som är fria bakåt om det är möjligt. Skulle det finnas fel så skulle jag tänka om då det är en komplicerad sak med höfter...

Dalmatiner har ett känt problem med dövhet. Detta avlar de för fullt emot och man gör test på valparna. Har för mig att det kan ligga ressesivt länge och sedan komma fram där man inte trodde det fanns, men köp enbart valp som är "testad".

Annars finns det olika inom de olika raserna som du kan kolla på deras rashemsida exempelvis.


När det gäller raserna så är terven och settern mycket krävande hundar, de bör få komma till hem som avser att jobba mycket, inte spåra i bland utan som har höga mål och förväntingar och vill tävla. För att sålla så tycker jag inte att man ska köpa en jakthund om man inte ska jaga. (då menar jag settern)

Kan tänka mig att ett av kriterierna även är att hunden ska följa med på ridturer, då passar inte greyhound, då de är utmärkta jägare som jagar med blicken, och när de väl har fått upp farten så är det svårt att stoppa dem. Rent logiskt så är de inte heller så intresserad av att spåra, eftersom de är ögonjägare.

Dalmatiner är en mkt trevlig hund om du hittar rätt, som mycket väl kan spåra utmärkt och passar relativt bra i en aktiv familj som gärna gör lite av varje. Följer också gärna ryttarekipage.

Labbe och golden är svårare. Det hela beror på vad du vill ha. Vill du ha en väldigt aktiv hund så köper du jaktvarianten, som bör iaf få apportera. Vill du ha en mindre aktiv hund så köper du utställningsvarianten, ngt mittemellan så köper du DPn. MEN detta är jakthundar och du bör inte köpa jakthund om du inte är jaktintresserad.

Finsk lapphund kan jag absolut ingenting om...

Men av dessa raser du hade skrivit och den lilla informationen så tycker jag att dalmatiner verkar passa bärt, men jag rekommenderar dig att titta lite extra på de olika sennenvarianterna.

En annan sak, om du tänkte skaffa valp till denna våren så är du lite sent ute. De flesta seriösa uppfödare (som du självklart väljer ;) ) har redan valt valpköpare till vårkullen...

//E
 
Sv: Ärftliga sjukdomar

jag har kontakt med kennlar för de olika raserna ang när de får sina valpkullar men kan ändå inte bestämma mej än för vilken ras.
Jag vill ju ha en så frisk och glad hund som möjligt.

men jag tror att det kommer att hamna på en Tervurenen ev. Jag har varit på ett par agilitytävlingar (och två kurser när jag hade egen hund) tycker att agility verkar roligt så det blir något jag vill tävla i med min hund och har då sett ett par Tervurenen. Jag gick då fram till ägarna (vid två tillfällen) och frågade ut dem lite om deras ras. Det jag fick höra var ju att de behövde mkt aktivering och attde var fina familjehundar. Sen sa de att Tervurenen var helt ointreserad av andra familjer än sin egen, nån som vet om det stämmer?
 
Sv: Ärftliga sjukdomar

Lapphundar är i stort sett friska och sunda hundar. Men åtminstone den svenska lapphunden har en ovanlig och ärftlig sjukdom som kallas Pompes sjukdom. Det är en ämnesomsättningssjukdom. Om den finska varianten på lappis också dras med denna defekt vet jag inte.

Sjukdomen är iaf mycket ovanlig och de flesta inom rasen anser att den är bortavlad. Jag har dock stött på den hos familjens två senaste lappisar (varav en av dem dog i unga år pga sjukdomen) .. Men som sagt, den är mycket ovanlig.

Det finns kunniga personer inom SLK att rådfråga och de har jobbat hårt med att plocka anlagsbärarna ur aveln.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 657
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 602
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 357
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp