Bukefalos 28 år!

Ärligt nyfiken

Zantha

Trådstartare
Läste precis i en annan tråd där det kom att handla en hel del om "hårda" vs mjuka metoder.

Jag har länge funderat på en sak, enbart av egen nyfikenhet, var och en är salig i sin tro och kanske kan man lära sig något:)

Det jag undrar är som följer:
Hur går det att köra sånt på en icke så förig eller vek hund om man vill använda det uttrycket? Alltså en hund som ger en fula fingret och gärna går sin egen väg, fast som kanske också har en liten dos osäkerhet (ex miljö, socialt) i sig..

Går man hela hundens liv och "miljötränar" osv för att lyckas när hunden är så gammal att den varken ser, hör eller orkar göra något?

Eller fungerar det mycket snabbare? Tar det två år, tre, fyra? Ja, hur länge måste man hålla på med problemträningen? Vi kan ta utfall vid hundmöten bara för att ha ngt konkret exempel.

Anledningen till att jag undrar är för att jag vet en person som har helmjukis-inställningen, och denna person har en blandras av lite tuffare modell.
Iaf så tränar de fortfarande att hunden inte ska göra utfall mot allt och alla, vilket den gör så fort någon hund kommer närmre än ca 10-15 meter. Människor nöjer den sig med att skälla ut om de "vill" dem något, alltså om människan tar kontakt med hund/förare.
Nu blir denna hund snart 7år, det har aldrig hänt den något traumatiskt och ägaren har haft den sen den var 8-9v.

Är det verkligen så att det tar så lång tid med dessa metoder eller kan det vara människan som har hunden som gör fel helt enkelt? Det är ju iofs lite svårt för er att svara på men ändå.

Jag har inställningen att olika hundar kräver olika metoder, jag har hittills inte haft en enda hund som jag inte har behövt ta tag i någon gång. Hade jag valt att inte göra det så är jag övertygad om att även jag hade gått där med mina 7år+, helt sönderstressade hundar och tränat och tränat att de inte skulle göra utfall;)

Mvh
 
Sv: Ärligt nyfiken

Nu lär jag väl få halva Buke med mig, men jag upplever att fler hundar idag är stressade alt. ouppfostrade, och att det kan ha att göra med ägare som inte vågar/vill/kan ta tag i hundarna.

Jag säger som du, olika hundar kräver olika metoder. Det gäller bara att hitta de rätta knapparna! Det ena utesluter inte det andra och jag har svårt att tro att en metod passar alla. Idag känns det lite som att det skulle vara tabu att ta tag i hunden för att alla har blivit så inne på "mjukis-metoder". Å andra sidan så behöver "ta tag i" knappast betyda att man kastar omkull hunden vilket vissa verkar tro, ett smånyp i låret för att få tillbaka uppmärksamheten är kanske allt som behövs t ex.
 
Sv: Ärligt nyfiken

Vet inte riktigt vad det är för kriterier man ska uppfylla för att kallas "mjukis". Jag anser mig väldigt bestämd när jag tränar hund, jag har en röd tråd och det är min uppgift att se till att hunden förstår vad jag vill.

Däremot tar jag mycket sällan "tag" in någon hund av den enkla anledningen att jag inte tycker det hjälper. Jag har sett extremt få som klarar att korrigera en hund fysikskt. Det krävs en grym tajming för att göra det så att det får effekt. Annars blir det bara för att föraren ska få ut sin frustration och då kan man lika gärna låta bli.

Jag hade en terrier hos mig i nästan en månad då den hade börjat regera sin familj med järntass. Bland annat så var inkallningen kass. Där provade jag en tuffare metod (Inki Sjöstens) men jag tyckte inte att den svarade bättre på det än på mjukare metod.
Det enda som funkade var höga krav och att jag i alla lägen var konsekvent. Men jag tog väldigt sällan i den.

Sen återigen, vad är en mjuk metod? Jag tex är ofta tyst när jag tränar hund, tar sällan i hunden, men jag är väldigt konsekvent och envis.
Men jag står inte i ett hörn, bara väntar på att hunden ska göra rätt för att då kasta köttbullar på den.
 
Sv: Ärligt nyfiken

En intressant fundering Zantha :)

Jag håller med er alla lite grann, haha typiskt mig..

Men jag anser att olika hunder kräver olika träning, beroende på dess mentala styrka bland annat. Helt klart!

Å andra sidan tror jag att någon som är RIKTIGT bra och som kan läsa hunden mycket bra kanske kan klara av att lösa ett problem hos en starkare hund med mjukisinställning även om inte vem som helst klarar de?? för någon som inte är lika bra, har lika stor erfarenhet kanske den mer (enligt mig) normala uppfostringen går fortare (nej då de är fel och bra då de är bra) men sen innebär inte detta att det är bättre...

Precis som Blandrastik säger så krävs det sådan grym tajming för att en bestaffning skall tas rätt så att det är svårt för en lekman att få till de.. Men är de inte så med alla metoder?! Är man för sen i sin belöning kanske man belönar fram ett annat beteende än önskat?!

Mitt första diskusionsinlägg på hund och jag hoppas jag inte blir allt för påhoppad :P
 
Sv: Ärligt nyfiken

Men är de inte så med alla metoder?! Är man för sen i sin belöning kanske man belönar fram ett annat beteende än önskat?!

Självklart så får man inte fram det man vill ha om man belönar för sent, man jag tror skadan kan bli värre om man korrigerar någonting som inte ska korrigeras, då kan du få hunden att vända sig från dig.
En köttbulle vid fel tillfälle gör ju ofta bara att inlärningen tar längre tid.

Men tajming, tajming och åter tajming - superviktigt!
 
Sv: Ärligt nyfiken

Självklart så får man inte fram det man vill ha om man belönar för sent, man jag tror skadan kan bli värre om man korrigerar någonting som inte ska korrigeras, då kan du få hunden att vända sig från dig.
En köttbulle vid fel tillfälle gör ju ofta bara att inlärningen tar längre tid.

Men tajming, tajming och åter tajming - superviktigt!

Helt klart!

Jag tror att om man har kunskapen och kan läsa hunden (på samma sätt som dess naturliga dominanta ledarhund) då tror jag det går hem och då anser jag att detta är den bästa metoden, men hur många kan vi de?!
 
Sv: Ärligt nyfiken

Om man inte kan träna hund så kan man hålla på med antingen köttbullar eller koppelryck utan att någonsin komma någonstans.

Sen är frågan vad som är mjuka resp hårda metoder, som jag ser beror det på hunden.
En hund som är extremt svårmotiverad att träna skiljer sig väldigt mycket från en som man måste dämpa för att den vill för mycket, motorn sprutar ur öronen på den.
Samma en mycket osäker hund kan bli knäckt av att man ignorerar den vid felbeteende, mens en mer självsäker hund could´nt care less o hajjar ingenting.

mvh
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 251
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 486
Senast: Milosari
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 665
Senast: Lingon
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 050
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp