Ärr, försäkringsbolag...

Fibusen

Trådstartare
Snart har det gått ett år sen jag skar mig i fingret, har ett ärr på ca 2,5 cm, och ingen känsel har kommit tillbaka i fingertoppen. Jag har två olycksfallförsäkringar, varav den ena som jag betalar för var det självrisk på, och dom tyckte då att jag skulle ta ut det på den andra försäkringen där jag inte har självrisk, men däremot kunde jag söka ersättning av bestående men hos detta FB efter ett år.

Andra försäkringen har jag alltså genom facket, det var där jag fick ut pengar på först för sjukhusbesök och sen per dag hur många dagar jag skulle ha stygnen kvar. Där kunde jag söka ersättning för bestående men efter två år.

Är det någon som haft två olycksfall? Kan man verkligen få ut ersättning från bägge? Är det ens värt att krångla (gissar att dom vill ha in papper/bilder?) för antagligen småsummor? Kommer FB ett vilja ha självrisk om jag söker ersättning för ärr/känselbortfall?

Kommer jag ens få några pengar för det? Ärret är på insidan av långfingrets fingertopp och sträcker sig över precis halva fingret, har ingen känsel från översta "böjvecket" och upp. När jag blir kall om händerna kan jag inte nudda fingret på något, gör så förbaskat ont så blir alldeles knottrig och illamående. Slog i det lite lätt i ratten i vintras och trodde jag skulle kräkas. Annars gör det inte så ont!

Frågan är ju om det är lönt att börja böka med detta?
 
Jag har sökt ersättning från tre bolag pga ett ärr, gick galant, fick som svar att en människa går inte att värdera, så därför kan man få ut från flera bolag. Det var inte alls svårt eftersom att jag hade uppsökt läkare i samband med att jag ramlade av hästen och fick sy. Fick ta kort på ärret och maila direkt till handläggare med mått på ärret. Det sitter dock i ansiktet så tror man får mer pengar för det än på fingret men i och med att du har känselbortfall kan det ju ändå ge en slant! Jag tror (om jag minns rätt) att jag fick ut runt 38,000kr allt som allt. Så för mig var det helt klart värt det lilla besväret som var :)
 
Jag hade lite ärr i ansiktet (som dock knappt syns) och fick ut cirka 10k efter ett år. Behövde bara mäta hur många cm det var så betalde dom direkt!
 
Det största problemet du kan få är att ingen läkare vill skriva intyg. Om du inte hittar läkaren som hjälpte dig vid olyckan. Jag har försökt i 1.5 år att få hjälp men alla säger nej, både privata läkare, vårdcentralsläkare och företagshälsovård. Alla hänvisar till att de skriver inte intyg eftersom de inte behandlade skadan, det kvittar vad som står i journaler. O den läkaren som behandlade min skada är ju borta från den VC sen länge. Så det blir inget. Nu i augusti ska vi kolla ögat (annan skada än den jag skrev om ovanför, jag fick kalk i det förra året), ska bli intressant och se vad de säger då, jag gick från fullgod syn till 0.3 på ögat. Hoppas läkaren jobbar kvar...
 
Du kan få från flera försäkringsbolag, och de ska göra egna bedömningar inte låna från varandra,du kan bara få för sveda och värk samt kläder mm från ett bolag men ärr kan flera betala ut för.
Det kan bli bråkigt om man inte varit hos en sköterska som sett om det, vissa kräver läkare som kollar på småskador.

Be även nåt av bolagen att du ska få göra en invaliditetstest om du känner att fingret inte är fullt återställt och du har problem.
Men sitt inte och fyll i nåt papper själv om vad du inte kan, gå till en läkare som gör det.

Lycka till med fingret!
 
Jag åkte ju direkt till vc eftersom hela fingret glipade in till benet och det bubblade upp fettklumpar. :crazy: Blödde som en gris och behövdes sys ihop med 5 eller 6 stygn. Tycker vc borde ha kvar information på att jag varit dit? Jag anmälde skadan till bägge bolagen samma dag men tog som sagt ut ersättning för själva skadan från fb genom facket då jag inte hade nån självrisk där.

Ärret synns ju, men hur ska jag kunna bevisa att jag inte har nån känsel runt området? Skära mig en gång till? :cautious::o Det är ju liksom det som är det största problemet, att det är ingen känsel alls, men nuddar man i något så går det som en blixt av smärta genom fingret, och ta på tex frotté är rena döden. Ärret stör ju inte mig så då det sitter på "insidan" av fingret.
 
Jag åkte ju direkt till vc eftersom hela fingret glipade in till benet och det bubblade upp fettklumpar. :crazy: Blödde som en gris och behövdes sys ihop med 5 eller 6 stygn. Tycker vc borde ha kvar information på att jag varit dit? Jag anmälde skadan till bägge bolagen samma dag men tog som sagt ut ersättning för själva skadan från fb genom facket då jag inte hade nån självrisk där.

Ärret synns ju, men hur ska jag kunna bevisa att jag inte har nån känsel runt området? Skära mig en gång till? :cautious::o Det är ju liksom det som är det största problemet, att det är ingen känsel alls, men nuddar man i något så går det som en blixt av smärta genom fingret, och ta på tex frotté är rena döden. Ärret stör ju inte mig så då det sitter på "insidan" av fingret.

Ring/maila försäkringsbolagena och fråga vad som krävs, är nog enklast för att få bäst svar :)
 
@Fibusen i de fall jag hjälpt sambon med liknande ärenden så har man fått skicka in ett intyg från läkaren om vad hen ser av skadan ett eller två år efteråt, och ett ”gnällbrev” där man själv fått beskriva vilka besvär i vardagen det innebär. Tex sambons lillfinger som blev krokigt när det klämdes mellan två gravstenar på jobbet. Att det estetiskt inte är så vackert är väl inte hela världen, men han är gitarrist, och DÄR krånglar det till det. Sådana saker.
 
@Fibusen i de fall jag hjälpt sambon med liknande ärenden så har man fått skicka in ett intyg från läkaren om vad hen ser av skadan ett eller två år efteråt, och ett ”gnällbrev” där man själv fått beskriva vilka besvär i vardagen det innebär. Tex sambons lillfinger som blev krokigt när det klämdes mellan två gravstenar på jobbet. Att det estetiskt inte är så vackert är väl inte hela världen, men han är gitarrist, och DÄR krånglar det till det. Sådana saker.

Gnällbrev! :rofl::banana:

Jag jobbar som personlig assistent, ska jag gnälla om hur svårt det är att knäppa tex skjortknappar?
 
Gnällbrev! :rofl::banana:

Jag jobbar som personlig assistent, ska jag gnälla om hur svårt det är att knäppa tex skjortknappar?
Allt där den nedsatta funktionen i fingret (avsaknad av känsel eller förekomst av smärta) innebär något slags hinder eller besvär för dig.
Är rörligheten intakt?
 
Allt där den nedsatta funktionen i fingret (avsaknad av känsel eller förekomst av smärta) innebär något slags hinder eller besvär för dig.
Är rörligheten intakt?

Ja, jag kan böja fingret normalt, utan smärta. Är som sagt bara att känseln är borta, samt att nuddar jag något, speciellt i början av ärret så gör det fruktandsvärt ont. Har även som en upphöjdnad där. Jättesvårt att knäppa skjortknappar, och ta på frotté för det känns som det river sönder hela fingret. Annars fungerar det som vanligt. Håller samma värme/återfår färg efter tryck som övriga fingrar så ingen minskad cirkulation heller.

Ärret synns ju, dels snittet sen är det ju streck efter stygnen också, men det stör ju inte så, är ju inget jag går och tänker på och mår dåligt över då det dels är så pass litet, sen sitter det ju på insidan. Har ju betydligt synligare ärr uppe på händerna som jag inte heller bryr mig så mycket om. Det är ju smärta och känseln som stör mig. Att hela tiden ha en bortdomnad fingertopp. Som här om dagen när jag påtade i trädgården, går in och tvättar av mig och upptäcker en lång sticka i fingret under nageln. Hade inte ens känt den.
 
Snart har det gått ett år sen jag skar mig i fingret, har ett ärr på ca 2,5 cm, och ingen känsel har kommit tillbaka i fingertoppen. Jag har två olycksfallförsäkringar, varav den ena som jag betalar för var det självrisk på, och dom tyckte då att jag skulle ta ut det på den andra försäkringen där jag inte har självrisk, men däremot kunde jag söka ersättning av bestående men hos detta FB efter ett år.

Andra försäkringen har jag alltså genom facket, det var där jag fick ut pengar på först för sjukhusbesök och sen per dag hur många dagar jag skulle ha stygnen kvar. Där kunde jag söka ersättning för bestående men efter två år.

Är det någon som haft två olycksfall? Kan man verkligen få ut ersättning från bägge? Är det ens värt att krångla (gissar att dom vill ha in papper/bilder?) för antagligen småsummor? Kommer FB ett vilja ha självrisk om jag söker ersättning för ärr/känselbortfall?

Kommer jag ens få några pengar för det? Ärret är på insidan av långfingrets fingertopp och sträcker sig över precis halva fingret, har ingen känsel från översta "böjvecket" och upp. När jag blir kall om händerna kan jag inte nudda fingret på något, gör så förbaskat ont så blir alldeles knottrig och illamående. Slog i det lite lätt i ratten i vintras och trodde jag skulle kräkas. Annars gör det inte så ont!

Frågan är ju om det är lönt att börja böka med detta?
Ja, det är definitivt lönt att skicka in till sitt/sina försäkringar för att få en ersättning. Det är ju det man betalar och har försäkringar till!

Jag bröt en arm illa för 5år sedan med 3 operationer och ca 1dm långt ärr som följd, jag har 4olika försäkringar och fick ersättning ifrån alla och beloppet blev rätt högt (anledning till 4 förs är att jag har både fack, priv, lantbruk och är medförsäkrad i makens företag)
Så ja det är värt att skicka in bilder och ”gnällbrev” (Dagens bästa uttryck:rofl:)
 
@Fibusen hjälpte sambon ta kort på ett ärr på ett lillfinger som spruckit helt en gång, även ingen känsel. Vårt försäkringsbolag skickade ut typ en bild på en hand och vi ritade vilket område som va känsellöst. Sen räknade de om det till hur många procent invaliditet de räknades som. Inget läkarintyg behövdes då. Men de bad om tillåtelse för journaler som härrörde till vården.
 
@Fibusen du ska definitivt ringa och be att få en invaliditetsbedömning utifrån beskrivningen. Du kan få ersättning av FB som inte är kopplad till själva ärret då. Det brukar inte vara så stora summor för ”mindre” saker men ändå !

Det är mycket pappersarbete och nogsamt test för ovan vilket gör att ordinarie läkare inte brukar pyssla med det utan har en särskild anlitad person som gör dessa. Dvs du brukar få en remiss när du efterfrågar detta och som någon redan påtalat måste du givetvis godkänna att din journal får delas av både den som gör undersökningen och f-bolaget .

Sen rent bortsett från det men ang försäkring så brukar en del FB höra av sig ibland långt efter och fråga om de kan ”avskriva” målet. Det ska du ALDRIG godkänna det är ett fuldrag de försöker göra men nekar du kan de inte.

Ang ärrbildning så JA : du har rätt till ersättning från alla skadeförsäkringar du har.

Mina bolag har varit underbara i det att det är dem själva som tagit kontakt och påmint mig om den rättigheten.
Jag har ett 2 dm långt ärr på underarmen efter en fraktur samt ett 5 cm långt ärr på ena höften då de i samband med armen fick transplantera ben från höften.
Samma skada fick opereras om 3 år senare pga felläkning - även då fick jag ut pengar för ärren.

Inget av ärren är ju några som direkt påverkar en kosmetiskt i vardagen så att säga. Men det är större summor ändå man kan få i ersättning . I mitt fall landar det på runt 15 tusen totalt för bägge ”rundorna” .
 
Jag fick ut 4200 direkt när jag anmälde det hos fb. Blev förvånad själv att ersättningen endå blev så pass hög på direkten. Får börja kolla runt lite vart jag ska börja. Tack för alla tips och råd!
 
Jag fick ut 4200 direkt när jag anmälde det hos fb. Blev förvånad själv att ersättningen endå blev så pass hög på direkten. Får börja kolla runt lite vart jag ska börja. Tack för alla tips och råd!
Plötsligt känner jag mig inte alls så smart som tejpar fast fingertoppar, plockar stygn och biter ihop istället för att söka hjälp för misslyckad lagning av fraktur i handen.

Nästa gång jag styckar av mig ett finger ska jag söka vård! :D
 
Jag åkte ju direkt till vc eftersom hela fingret glipade in till benet och det bubblade upp fettklumpar. :crazy: Blödde som en gris och behövdes sys ihop med 5 eller 6 stygn. Tycker vc borde ha kvar information på att jag varit dit? Jag anmälde skadan till bägge bolagen samma dag men tog som sagt ut ersättning för själva skadan från fb genom facket då jag inte hade nån självrisk där.

Ärret synns ju, men hur ska jag kunna bevisa att jag inte har nån känsel runt området? Skära mig en gång till? :cautious::o Det är ju liksom det som är det största problemet, att det är ingen känsel alls, men nuddar man i något så går det som en blixt av smärta genom fingret, och ta på tex frotté är rena döden. Ärret stör ju inte mig så då det sitter på "insidan" av fingret.

En arbetsterapeut kan göra en funktions- och känseltest (vet inte vad det heter på riktigt), borde finnas på din vc eller på närmaste rehabställe, tror inte du behöver remiss
 
Plötsligt känner jag mig inte alls så smart som tejpar fast fingertoppar, plockar stygn och biter ihop istället för att söka hjälp för misslyckad lagning av fraktur i handen.

Nästa gång jag styckar av mig ett finger ska jag söka vård! :D

Jag var som dig innan jag träffade exet.. :angel: Jag fick knät omvridet efter en hästolycka så ledbandet fick sig en törn, och en rejäl lårkaka på andra sidan. Var inte med i facket då så hade ingen egen försäkring, men kunde ta det på hans då vi var sambos. Jag kände mig jättesniken och tarv när jag ringde FB efter MYCKET tjat från karln, men hon jag pratade med var så glad och trevlig så, jag rabblade upp vad som hänt, hon knappade lite, sen säger hon: Ja, då ersätter vi dig på 9700kr då. Jag bara: VA?!

Efter det så rapporterar jag in allt! :p:up:
Tvingar alla runt omkring mig anmäla sina skador också, tack vare mig så fick bästa vännen ut 3500 för ett ärr som hon aldrig tänkt anmäla först. :banana:
 
Plötsligt känner jag mig inte alls så smart som tejpar fast fingertoppar, plockar stygn och biter ihop istället för att söka hjälp för misslyckad lagning av fraktur i handen.

Nästa gång jag styckar av mig ett finger ska jag söka vård! :D

Det låter som en bra idé .
För vems skull ”biter du ihop” liksom ?:confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska skicka in kvitton för sjukhusbesök till mitt försäkringsbolag (de ersätter sånt så det vet jag) men jag har två försäkringar, en...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp