Ärr, försäkringsbolag...

Jag åkte ju direkt till vc eftersom hela fingret glipade in till benet och det bubblade upp fettklumpar. :crazy: Blödde som en gris och behövdes sys ihop med 5 eller 6 stygn. Tycker vc borde ha kvar information på att jag varit dit? Jag anmälde skadan till bägge bolagen samma dag men tog som sagt ut ersättning för själva skadan från fb genom facket då jag inte hade nån självrisk där.

Ärret synns ju, men hur ska jag kunna bevisa att jag inte har nån känsel runt området? Skära mig en gång till? :cautious::o Det är ju liksom det som är det största problemet, att det är ingen känsel alls, men nuddar man i något så går det som en blixt av smärta genom fingret, och ta på tex frotté är rena döden. Ärret stör ju inte mig så då det sitter på "insidan" av fingret.
Mitt problem är inte att det inte finns papper, utan läkaren jobbar inte kvar.
Ditt försäkringsbolag skickar dig papper som ska fyllas i av läkaren.
 
Jag hade nog uselt bolag, för många år sen skadade jag knäet, jag blev 7% invalid tydligen och fick 1500 kr. Kunde inte ens gå i trappor eller på ytor där det var ”hinder” typ rötter, ojämn mark osv.
 
Jag hade nog uselt bolag, för många år sen skadade jag knäet, jag blev 7% invalid tydligen och fick 1500 kr. Kunde inte ens gå i trappor eller på ytor där det var ”hinder” typ rötter, ojämn mark osv.

Beror väl på vilket belopp du är försäkrad för? Låter sjukt lite med bara 1500 kr för 7%...
 
Du kan få från flera försäkringsbolag, och de ska göra egna bedömningar inte låna från varandra,du kan bara få för sveda och värk samt kläder mm från ett bolag men ärr kan flera betala ut för.
Det kan bli bråkigt om man inte varit hos en sköterska som sett om det, vissa kräver läkare som kollar på småskador.

Be även nåt av bolagen att du ska få göra en invaliditetstest om du känner att fingret inte är fullt återställt och du har problem.
Men sitt inte och fyll i nåt papper själv om vad du inte kan, gå till en läkare som gör det.

Lycka till med fingret!
Mitt försäkringsbolag ville att jag skulle skicka ett foto på ärret, så betalade de ut. Men då hade jag ju anmält skadan hos dem året innan och de hade betalat för förstörda jeans osv.
 
Mitt problem är inte att det inte finns papper, utan läkaren jobbar inte kvar.
Ditt försäkringsbolag skickar dig papper som ska fyllas i av läkaren.

Fast det där gäller ju bevisligen inte alltid. Vi har aldrig fått något papper som läkaren måste skriva under. Men om man får det och läkaren inte finns kvar där så borde ju rimligt en annan läkare på samma vc kunna läsa journal, se nu och fylla i.

Du måste ha otur med både bolaget och din vc om det inte kan lösa sig :(
 
Fast det där gäller ju bevisligen inte alltid. Vi har aldrig fått något papper som läkaren måste skriva under. Men om man får det och läkaren inte finns kvar där så borde ju rimligt en annan läkare på samma vc kunna läsa journal, se nu och fylla i.

Du måste ha otur med både bolaget och din vc om det inte kan lösa sig :(
Tyvärr inte bara min vc, jag har ringt alla vc i 3 kommuner, företagshälsovård och privata läkare. Ingen skriver intyg längre.
 
Tyvärr inte bara min vc, jag har ringt alla vc i 3 kommuner, företagshälsovård och privata läkare. Ingen skriver intyg längre.

Och vad säger ditt fb om det då? Då borde det ju va deras problem att hänvisa dig till en läkare som gör det? Eller tro på ditt ord när du berättar om dina bestående men.
 
att jag måste hitta en läkare som skriver på.

Går det prata med någon högre upp i ditt försäkringsbolag? Låter ju helt dumt. Vad har du för bolag??

Jag mejlade in bilder på ett ärr som uppkom för drygt 2 år sen nu. Hänvisade till skadenumret jag fick då och skrev att de fick säga till om de behöver fler bilder eller något annat. Får se om mitt bolag är lika smidiga denna gång som förut.

Min erfarenhet säger dock att ärr är mindre värt än invaliditetsersättning. Så kämpa på för att försöka få det som du ska ha!
 
Går det prata med någon högre upp i ditt försäkringsbolag? Låter ju helt dumt. Vad har du för bolag??

Jag mejlade in bilder på ett ärr som uppkom för drygt 2 år sen nu. Hänvisade till skadenumret jag fick då och skrev att de fick säga till om de behöver fler bilder eller något annat. Får se om mitt bolag är lika smidiga denna gång som förut.

Min erfarenhet säger dock att ärr är mindre värt än invaliditetsersättning. Så kämpa på för att försöka få det som du ska ha!
jag skiter i det. Den skadan gör bara ont på vintern, fingret är snett men det stör mig inte. Däremot ska det bli intressant i år då jag fick en ögonskada förra året och nu har jag bara 0.3 i syn på det.
 
Jag hade nog uselt bolag, för många år sen skadade jag knäet, jag blev 7% invalid tydligen och fick 1500 kr. Kunde inte ens gå i trappor eller på ytor där det var ”hinder” typ rötter, ojämn mark osv.
Mig veterligen har alla försäkringsbolag samma tabeller för hur invaliditets ersättningar. Nåt som kan skilja mellan bolag är den individuella bedömningen, t. ex. för violinister som får plåster på såret, eller om man som blind inte kan fortsätta med sin hobby.
 
För att få ett invaliditetsintyg, så måste dels försäkringsbolaget skicka ett sådant till behandlande läkare och sen får man genomgå ett batteri av tester och sen när det är klart så ska det gås igenom av f-bolagets expertis.

Jag hade inga som helst problem med att få invaliditetsintyg för lite drygt två år sen.
 
Tillägg; Passerade under de år som gick från skada till den bedömningen 2-siffrigt antal stafettläkare. Vilket är oväsentligt eftersom den läkare som fyller i invaliditetsintyget ska fylla i de fynd och begränsningar som finns kvar där och då till följd av skadan.
 
Jag har 2 skador som jag fått ersättning för och det har aldrig varit några problem. En skada i munnen gav 140.000:- och en knäskada gav något liknande. För ärret på knäet fick jag nästan 50.000. Just för ärret så fick jag fota ärren själv och skicka in. Några dagar senare hade jag pengarna. Enligt försäkringsbolaget är jag numera ca 17% invalid. :o
 
Plötsligt känner jag mig inte alls så smart som tejpar fast fingertoppar, plockar stygn och biter ihop istället för att söka hjälp för misslyckad lagning av fraktur i handen.

Nästa gång jag styckar av mig ett finger ska jag söka vård! :D

Kan vara en poäng med det utöver försäkringsersättningen... :crazy: :D
 
Tillägg; Passerade under de år som gick från skada till den bedömningen 2-siffrigt antal stafettläkare. Vilket är oväsentligt eftersom den läkare som fyller i invaliditetsintyget ska fylla i de fynd och begränsningar som finns kvar där och då till följd av skadan.
ja precis. Men det verkar ingen vårdcentral vilja ta i.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska skicka in kvitton för sjukhusbesök till mitt försäkringsbolag (de ersätter sånt så det vet jag) men jag har två försäkringar, en...
Svar
4
· Visningar
733
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp