Ärr, försäkringsbolag...

Hur kan försäkringsbolaget kräva intyg om inga läkare skriver intyg längre? Fattar inte, upplys mig!

Inte så konstigt.

1. Försäkringsbolaget vill att en läkare styrker att funktionsnedsättningen och/eller ärret finns.
Läkaren ska då vara en objektiv part. Skälet till att intyget begärs är ju att det ska vara en objektiv part som styrker det du säger så du inte ska "lura till dig" ersättning du inte har rätt till.

2. Läkare inom allmänna hälso- och sjukvården (offentligfinansierad vård) måste inte hjälpa till att utfärda den typen av intyg. "kontakter av andra skäl än sjukvård" tror jag att det kallas i "prioriteringsordningen" som är beslutad. Hamnar allra längst ner på prio-listan.
De flesta har hört talas om att det är väntetider inom vården och brist på läkare, det blir köer även för relativt brådskande intyg.
Vänder man sig till en offentlig vårdgivare för sitt intyg, som handlar om ekonomisk ersättning för en skada och inte specifikt om vård, så upptar man tiden som annars kunde användas till någon som har vårdbehovet.
Helt privata läkare skulle kunna "vara intresserade" av att utfärda sådana intyg under förutsättning att de kan ta tillräckligt bra betalt för att ersätta arbetstiden men sådana läkare finns inte överallt.

3. Det är den försäkrades problem.
 
ja precis. Men det verkar ingen vårdcentral vilja ta i.

Tycker du att exempelvis din förälder ska få vänta extra länge i kö innan undersökning för exempelvis svullna ben, för att du i stället ska kunna få ett intyg till försäkringsbolag så du ska få ekonomisk ersättning?

(jo, jag tycker att det är rimligt att inte utfärda sådana intyg inom ramen för allmän hälso- och sjukvård även om intygen kostar pengar, eftersom det är brist på läkartider i Sverige idag)
 
Jag jobbar på försäkringsbolag, har aldrig varit med om att man kan få ersättning från olika bolag, då vi regressar mot varandra (delar på kostnaderna) Nu jobbar jag med reseskador, vissa kunder försöker få ut ex avbokningskostnad på flera håll, vilket inte går. Tror de är samma med sjuk/olycksfall att man enbart kan få ärr ersättning (nedsatt förmåga) från ett bolag. På vårt så har vi att man kan få ärr ersättning efter 1 år, då ska läkarintyg finnas när skadan skedde.
 
Tycker du att exempelvis din förälder ska få vänta extra länge i kö innan undersökning för exempelvis svullna ben, för att du i stället ska kunna få ett intyg till försäkringsbolag så du ska få ekonomisk ersättning?

(jo, jag tycker att det är rimligt att inte utfärda sådana intyg inom ramen för allmän hälso- och sjukvård även om intygen kostar pengar, eftersom det är brist på läkartider i Sverige idag)

Men VEM ska skriva ett intyg då? F-bolagen kräver det, men ingen skriver det... det blir moment 22. Jag säger inte att VC ska göra det men NÅGON måste ju göra det om intyg ska finnas kvar.

Jag vet hur det är i kö. Min mor är antagligen döende men hon får ingen tid. Alls. Nånstans. Så vi får lösa det själva, hemma.
 
Men VEM ska skriva ett intyg då? F-bolagen kräver det, men ingen skriver det... det blir moment 22. Jag säger inte att VC ska göra det men NÅGON måste ju göra det om intyg ska finnas kvar.

Det är ju det som är pudelns kärna, eller hur.
Problemet är ju att det riskerar att bli klagomål på för lite ersättning om det är någon anställd på FB som ska avgöra. Därav kravet på opartisk person.
För att avgöra invaliditetsgrad ska det vara en person med kunskaper därom.
Så långt rimligt.

Men igen: personligen anser jag att det är fullt rimligt att anställda inom allmänna hälso- och sjukvården inte ska behöva tillhandahålla en tjänst som handlar om en försäkring och pengar.
Min åsikt landar väl i att försäkringsbolagen då antingen får se över vad de kräver för "bevisbörda" från den försäkrades håll, eller att människor slutar köpa den typen av försäkringar.
 
Jag jobbar på försäkringsbolag, har aldrig varit med om att man kan få ersättning från olika bolag, då vi regressar mot varandra (delar på kostnaderna) Nu jobbar jag med reseskador, vissa kunder försöker få ut ex avbokningskostnad på flera håll, vilket inte går. Tror de är samma med sjuk/olycksfall att man enbart kan få ärr ersättning (nedsatt förmåga) från ett bolag. På vårt så har vi att man kan få ärr ersättning efter 1 år, då ska läkarintyg finnas när skadan skedde.

Så som det verkar så kan jag söka för bestående men och få ersättning från bägge bolag, däremot så får jag bara ersättning för tex trasiga kläder/sjukhus/skadan i akuta skedet från ett bolag. Så när det hände fick jag ju en summa som skulle täcka tex resorna till vc, samt en viss summa per dag som jag hade stygnen kvar, och dom pengarna tog jag ut från Folksam (försäkringen genom facket) då jag inte hade någon självrisk där. Efter 2 år kan jag söka ersättning för bestående men/ärr från dom.

Pengarna jag får nu kommer från min privata olycksfallsförsäkring, If, dit jag också anmälde skadan, men hon själv rekomenderade att ta ut den här första delen hos Folksam eftersom dom hade en självrisk, och första delen kunde man bara få av ett bolag. Ifrågasatte även om jag kunde få ut ersättning från två olika bolag, och hon sa att jag kan få för bestående men/ärr från bägge, för jag har ju betalat för att försäkra mig, och det kan man tydligen vara på hur många ställen man vill.

Jag undrade just för att det känns ju onödigt att stå och betala på en försäkring som man endå inte får använda, iom att jag är med i facket och har en bra ”gratis” försäkring där. Men hon menade på som sagt att för bestående skador ska man söka hos alla bolag.
 
Jag behövde aldrig in med ett läkarintyg. Har inte kontaktat någon läkare efter händelsen, utan jag fick hem ett brev där dom undrade hur det gått, och om jag hade besvär/synligt ärr så skulle jag återkomma inom 30 dagar, annars så skulle ärendet läggas ner. Jag mejlade tilllbaka och förklarade hur känseln är borta och att det gör fruktansvärt ont om jag kommer åt något på sidan av fingret, skickade även med bild på ärret, men förklarade att det inte är det som är det största problemet. Sen hörde jag inget på ett par veckor, fram tills igår när detta kom:

D1B11543-6ECB-4EF0-A652-42A8FC90FB6F.jpeg

Mycket smidigt måste jag säga. Men samtidigt så är det ju lite knepigt att det inte görs något koll. Eller om dom jämför skadorna från det hände och anser att det är mycket troligt att det har gett mig besvären jag fått, därav dom inte ifrågasätter något mer?
 
Jag jobbar på försäkringsbolag, har aldrig varit med om att man kan få ersättning från olika bolag, då vi regressar mot varandra (delar på kostnaderna) Nu jobbar jag med reseskador, vissa kunder försöker få ut ex avbokningskostnad på flera håll, vilket inte går. Tror de är samma med sjuk/olycksfall att man enbart kan få ärr ersättning (nedsatt förmåga) från ett bolag. På vårt så har vi att man kan få ärr ersättning efter 1 år, då ska läkarintyg finnas när skadan skedde.
Jag tror det beror på hur försäkringsvilkoren är skrivna och vad för typ av ersättning det handlar om.

Pengar som ska ersätta en specifik ekonomisk skada kan man generellt sett inte få från flera ställen, för har den blivit ersatt från en så har man ju inte längre någon skada (=förlust av pengar) - skadad/förlorad egendom, avgift för extra resor/vård, utebliven arbetsinkomst osv.

Men om det är skrivet som att ifall händelsen X sker så betalar vi dig Y kronor, då finns inget hinder att få ersättning från flera. Typ om jag dör innan mina barn är myndiga ska de få en miljon kronor. Saker som inte riktigt har ekonomiskt värde i vanlig mening som vanprydande ärr. Då är det för faktumet att du har ärret du får pengar och det vilkoret uppfyller du oavsett om du fått ersättning från andra.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag behövde aldrig in med ett läkarintyg. Har inte kontaktat någon läkare efter händelsen, utan jag fick hem ett brev där dom undrade hur det gått, och om jag hade besvär/synligt ärr så skulle jag återkomma inom 30 dagar, annars så skulle ärendet läggas ner. Jag mejlade tilllbaka och förklarade hur känseln är borta och att det gör fruktansvärt ont om jag kommer åt något på sidan av fingret, skickade även med bild på ärret, men förklarade att det inte är det som är det största problemet. Sen hörde jag inget på ett par veckor, fram tills igår när detta kom:

Visa bifogad fil 19609
Mycket smidigt måste jag säga. Men samtidigt så är det ju lite knepigt att det inte görs något koll. Eller om dom jämför skadorna från det hände och anser att det är mycket troligt att det har gett mig besvären jag fått, därav dom inte ifrågasätter något mer?

De lär jämföra skadorna och bild på ärr och anse det rimligt att de besvär du beskriver orsakas av skadan.
Och de har ju, enligt texten, en medicinsk rådgivare som sagt sitt.
 
Jag jobbar på försäkringsbolag, har aldrig varit med om att man kan få ersättning från olika bolag, då vi regressar mot varandra (delar på kostnaderna) Nu jobbar jag med reseskador, vissa kunder försöker få ut ex avbokningskostnad på flera håll, vilket inte går. Tror de är samma med sjuk/olycksfall att man enbart kan få ärr ersättning (nedsatt förmåga) från ett bolag. På vårt så har vi att man kan få ärr ersättning efter 1 år, då ska läkarintyg finnas när skadan skedde.
Nej det är inte samma med sjuk/olycksfallsförsäkringar. Att lida en faktiskt ersättningsbar ekonomisk skada vid ett inbrott t ex kan enbart ersättas från en försäkring precis som veterinärvård enbart kan ersättas från en försäkring men en sjukdom/skada är ingen faktiskt summa utan kan ge hur allvarliga (ekonomiska) problem som helst. En bil som blir stulen eller en avbokningsavgift kan du ersätta med pengar rakt av, försäkringstagaren lider då ingen ekonomisk förlust (förutom eventuella ålderavdrag och liknande) när pengarna har betalats ut från en försäkring, då är den förlusten täckt. Vid en sjukdom/olycka som ger men för livet kan du aldrig ersätta med pengar så att personen blir frisk igen. Det försäkringsbolag kan göra är att betala ut för skadan/sjukdomen så att personen förhoppningsvis får ett drägligare liv än utan pengarna. Därför kan man få ut från hur många sjuk/olycksfalls försäkringar som helst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska skicka in kvitton för sjukhusbesök till mitt försäkringsbolag (de ersätter sånt så det vet jag) men jag har två försäkringar, en...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp