Bukefalos 28 år!

Äter och äter och äter och äter....

Freyja_bus

Trådstartare
... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D

Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en snabbätare. Hon äter inte mer än MAX fem minuter vid varje amning, vilket gör att hon istället vill amma oftare. Vanligtvis ammar jag henne varannan timme, och det börjar bli lite tjatigt faktiskt! Jag gillar att amma, det är inte det, men det blir ju så ofta ( och dessutom kommer jag ju ALDRIG att få tillbaka min ägglossning på det här sättet *morr*). Nu på morgonen kunde hon inte hålla sig mer än 1,5 timme den lilla skrutten! Jag försöker alltid med lite annat först innan jag tar till bröstet, för att se om hon bara är uttråkad eller trött och vill göra något annat. Men jag har ju lärt mig att känna igen "hungergnället", och när det börjar så finns det inget annat att göra.

Jag har från början bestämt mig för att My ska ha "fri tillgång till tuttarna" :D och tycker att det har fungerat bra. När hon var lite mindre tyckte jag inte att varannan timme var så jobbigt, men nu börjar det kännas som att det alltid kommer att vara såhär... är det så? :D Det blir ju lite jobbigt att hinna iväg och göra något ensam om hon ska bli hungrig igen efter två timmar!

Vi började med smakisar för en månad sen och hon äter nu en portion gröt med mosad banan till lunch och en portion gröt till kvällsmat, men hon har inte minskat ner på amningen för det. Hon äter även några majskrokar under dagen och lite katrinplommonpuré till frukost. I bästa fall håller hon sig tre timmar mellan amingarna mitt på dagen om hon får gröt mellan dem, men på kvällarna är det tätare amningar som gäller.

Hon är inte så förtjust i flaskan och jag orkar inte pumpa ur (får inte ut så mycket så det tar evigheter), så att ge mjölk i flaska har inte fungerat så bra. Vi har köpt hem lite ersättning för att prova, men eftersom vi började med smakisar så tyckte jag att det var dumt att börja med ersättning också för den lilla magen. Men man kanske kan börja med det lite ändå? Eller ska jag vänta tills hon kan dricka välling?

Hon har sovit bra på nätterna sen hon föddes (vi samsover) men hon äter fortfarande några gånger/natt. Det är helt okej, men jag tycker att hon äter så mycket på dagarna att hon egentligen inte skulle behöva äta så mycket på natten! Om jag lägger henne vid åtta och ammar henne då, så vaknar hon igen efter någon timme och vill ha tutte. Jag försöker med napp och ibland fungerar det, men oftast vill hon ha tutte. Sen sover hon tills vi går och lägger oss vid tolv tiden och ibland vaknar hon då och vill äta, men ibland fortsätter hon att sova. Sen vaknar hon vid halv fyra ca och äter och sen vid sju innan vi går upp.

Anledningen till att hon vaknar efter någon timme efter att hon gått och lagt sig tror jag är att hon vanligtvis sover en timme åt gången under dagen, och därför tror att hon ska vakna igen. Men om man är där fort med tutte (eller napp ibland) så somnar hon om direkt... men egentligen skulle hon ju inte behöva den måltiden kanske.

Massa babbel, hoppas ni orkar läsa. Finns det något jag kan göra för att hon ska hålla sig mätt längre? Jag tänker inte förvägra henne mat, och jag försöker redan att aktivera så mycket som möjligt för att få henne på andra tankar. Men det kanske är just därför som hon är så hungrig jämt, att hon är så aktiv? I kombination med att hon äter lite åt gången förståss. Vad kan man göra för att hon ska vara mätt längre på nätterna? Tips och tankar?

Jag har funderat på att lägga henne i vaggan istället på natten, men om hon ska hålla på och vakna på nätterna för att äta, då bara orkar inte jag gå upp! Jag är lite bekväm av mig och tycker att det är super att bara kunna slänga fram tutten när hon vill ha mat på natten, men det kan ju också vara därför som hon äter; för att den finns nära och påminner henne och för att det blivit en vana?

//Julia
 
Senast ändrad:
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Haha käner igen det där,
har en hungrig en jag med.
Sonen var nååågot mildare,
men inte så mycket :angel:

Har inte så mycket vettigt att komma med
annat än att det blir ju tids nog mer och mer vanlig mat
och oftast blir det väl mindre amning,
tids nog ;)

På nätterna så är det vi är ju hm 4 i sängen...
Vår 2 åring sover ju helstmed oss också.
Jag är också bekväm så vi samsover,
men Lovis.
Men i och med att vi är 4 stycken i sängen så blir det lite trångt.
Så jag har fått ovanan att lägga mig i fotänden på sängen.
Det vertkar ha fått Lovis att sova bättre än när hon ligger
brevid sin mjölkstinkande mamma ;)
Fast jag vaknar i mellanåt och funderarpå om inte hon ska vakna,
vanan. :crazy:

Men det är lite samma med bärselen,
hon håller sig lugn/sovande längre på pappas mage,
alternativt de två gånger jag testat att ha henne på ryggen på mig.
Så hon verkar faktiskt triggas lite av lukten.
Inbillar jag mig ialla fall.

För visst kan hon vara hyffsat aktiv,
men hon sover mycket nu.
Mycket! bara vi är hemma och det är lugnt.
Hon verkar ta igen efter "koliken" för då sov hon inte alls så mycket.
Men hon har svårt at komma till ro.



Nä nu ska jag sluta yra och gå ut igen.
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Min son ammade också varannan timme när han var kring 6 månader. Vid 8 mån tog maten mer och mer över och så vips var det bara slut... Nästan lite snopet. Nu måste det gå många timmar mellan målen för att han ska äta. För många tycker jag, men annars äter han inget om han ska äta så ofta.
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Det skadar inte att testa med ersättning typ en gång om dagen, t ex om du vill ut och rida eller handla eller vad som helst. Tycker jag du ska göra.

Sam var precis likadan, lilla tuttomanen. Han "Helammades" tills han var ett och det gick aldrig mer än 3 timmar mellan målen, även på natten. Pma din adress om du vill ha bidrottninggelen, kanske funkar för att få fart på äggen :D
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Tuva åt också flera gånger per natt. Dock kanske hon verkligen åt (klunkade) en gång, resten var bara att hon behövde tutten för att somna om. Napp dög 1 av 10-15ggr kanske. Så jag var rätt irriterad då, för man behöver ju få sova mer än 2-3 timmar i stöten utan att bli störd.
Likadant var det på dagarna. Jag la mig bredvid henne i vår säng och ammade, då somnade hon, sen kunde hon vakna och då fick man lägga sig bredvid och ammaigen så somnade hon om. Så fick man göra ibland 1 gång och ibland upp mot 4 ggr.
Jag försökte introducera välling när hon blev 6 mån för då kände jag att "nu får det vara nog". Helt insträlld på att hon skulle ta vällingen direkt för flaska kunde hon ta och hon har i prinicip gapat mot allt sen vi började med smakisar osv. Ungen totalvägrade :eek: Jag försökte med välling i flaska varje kväll. När hon var 7½ mån en kväll bara tog hon vällingen. :p Då tog det ett par dagar så slutade jag nattamma med. Erbjöd välling eller napp när hon vaknade på natten och det tyckte hon var jobbigt så hon har i princip inte ätit på nätterna sen dess :bow:
Himmelriket att hon gnyr till 1 gång på natten och man kan bara ge napp så somnar hon om mot att vakna 4 ggr och behöva stöka runt. Nappen tog hon mycket bättre såfort jag slutade amma dagtid och även sen på natten var nappen guld värd när hon slutade amma.



Jag vet en tjej vars son smååt sådär som My gör dagtid.
Deras BVC sköterska sa att dom fick dra ut på målen. Åt han vid tex 9 på morgonen och ville ha mat vid 10.30-11 så skulle dom inte ge honom då utan vänta x-antal timmar. På så sätt skulle han lära sig att äta mer när han väl åt. Tror det gick snabbt att ändra beteendet hos honom.
Men det är ingen nära vän och jag har själv inte provat den metoden.
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

kl

Tack för era svar! Det låter ju inte som att jag är ensam om det här direkt, och det känns ju skönt. Ibland får man ju höra av andra att man ammar på tok för ofta, men jag tycker faktiskt inte att man kan vägra bebisen mat när han/hon är hungrig! Visst kan man försöka att dra ut på tiden mellan målen så mycket det går, och det gör jag redan genom aktivering, men tillslut är ju ungen hungrig och då tänker jag inte neka!

"Problemet" ligger säkert i att hon äter så lite varje gång, men jag kan omöjligt få henne att äta några längre stunder hur mycket jag än försöker. Fast idag, bara för att jag skrev den här tråden, har det hittills sett ut såhär:

Vaknar 06:30 Ammar och somnar om
Vaknar 08:30 Ammar och går upp
Äter en majskrok och en tesked katrinplommonpuré 09:00
Ammar 10:15
Somnar 10:30
Vaknar 12:15 Äter en smakportion med morot och potatis och lite banan. Ammas ca 13.
Äter en majskrok och en tesked avokado ca 15:00 (som sällskap när jag äter lite mellanmål)
Ammar 16:00 (TRE timmar sen sista målet!) och somnar 16:30 :D

Så idag ser det ju riktigt bra ut för att vara oss =) Hoppas på att kunna hålla på det resten av dagen och kvällen.

//Julia
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Tänk också på att de blir effektivare på att äta med åldern. I början äter de lääänge och vilar mycket, sen äter de och suger och suger och så är de färdiga på nolltid.

Det ser ju ut som om hon får i sig tillräckligt ändå :D

Det där med fri amning är rätt så jobbigt, men det blir bättre med tiden.
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Jo, så kanske det är, men jag tycker nog att hon har ätit snabbt helatiden, ända sen födseln alltså. Visserligen ville hon amma jämt i början, men hon åt (dvs "klunkade") lika snabbt då som hon gör nu. Jag tittade på klockan sist jag ammade, och då fick jag det till tre minuter... sen försökte jag trycka in tutten i munnen på henne och "tvinga" henne att äta mer så hon ska hålla sig längre, men den gubben gick inte! :D

När hon var mindre somnade hon alltid vid tutten när hon var trött och det var dags att sova (både dag och natt), men nu somnar hon bara vid bröstet om hon vaknar och ska äta på natten, annars somnar hon bra på dagen och kvällen med hjälp av napp och lite vaggande (liggandes bredvid eller om vi går och bär henne, eller i vagnen). Det är iaf skönt, så att inte också det blir en stor grej sen; att hon inte kan somna på kvällen utan tutte.

Jag får väl kanske lugna mig lite, hon är ju inte så gammal. Men jag tänkte att jag skulle försöka dra ner lite på nattamningen, för hon borde inte behöva äta TRE gånger som hon gjorde i natt! Jag la mig i fotändan av sängen för att hon inte skulle känna lukten av mig lika mycket, men det hjälpte inte. Maken provade med nappen när hon bröjade grymta och leta tutte, men hon blev illförbannad, och trött och bekväm som jag är, gav jag upp på nolltid och gav henne tutte =). Jag har inte riktigt hjärta att "förvägra" henne det än tror jag. Men man kanske skulle prova att erbjuda lite ersättning när hon vaknar på natten?

I går amamde hon vid 19, somnade vid 20 i vaggan, vaknade en timme senare och jag lyfte över henne i sängen och ammade henne där. Ammade sedan igen vid 00:30, 04 och 07, innan vi gick upp. Sen ammade hon igen vid 09 och somnade en kvart efter det och ligger fortfarande och sover. Vi får väl se hur det går idag med allt, vi ska på kalas och då kanske hon håller sig lite längre =)

//Julia
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Hehe jag vet hur det känns. I perioder när han har växt eller varit i utvecklingssprång har han vaknat hur många gånger som helst på natten. Jag är som du, man kan ju inte förvägra dem tutten, och eftersom vi samsov gjorde det inte så mycket ändå :)
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Precis. Det är ju liksom inte sådär jättejobbigt att amma under natten när man samsover, och det känns lättare att bara ge tutten än att hålla på och försöka söva henne på annat sätt mitt i natten när man är trött och bara vill sova. Lathet måhända, men får jag inte sova så är jag ingen rolig person att vara med nästa dag =)
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Ja det jag tycker är jobbigast med fri amning är väl när dom mjölkat upp en och sen helt plötsligt inte äter i samma takt.
Översvämning :devil:
Lutade mig nyss frammåt :angel:
Vakna onge, vakna :rofl:
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Åh vad jagkänner igen mig! Fri amning, självklart men det börjar tära lite på en... Varannan timme oftast, ibland går det längre tid men just varannan timme verkar vara nån magisk gräns. Vi har knappt börjat med smakisar men funderar på det. Han äter max 5 minuter åt gången så självklart är han hungrig rätt fort igen.

Hade varit helt underbart om det iaf gick tre timmar emellan.

Nä får nog ta tag i de där smakisarna.
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Haha eller hur! Där står man med mjölkproduktionen from hell och en helt ointresserad unge :D
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Min Isak är lika gammal som My ( tror det skiljer två veckor), han har alltid varit en småätande gosse som ätit varannan timme HELA dygnet ända sedan han föddes. Han gör precis som du beskriver att My gör alltså inte klunkar utan småsuger en stund och är sedan nöjd, klunkar han riktigt så släpper han efter max 5 minuter och är nöjd.

Jag har ändå alltid varit trygg i att han fått i sig vad han ska då han alltid legat en bra bit över de "normala" kurvorna.

Men ja, en dag så orkade jag inte mer, blev bara så trött på att amma konstant så jag pratade med bvc för att få tips då jag var på gränsen till ett psykbryt av att aldrig få sova fler timmar. Bvc tipsade om tydliga rutiner och även vikten av att barnet endast äter när den är hungrig, att känslan av hunger är nödvändig för att barnet ska kunna äta sig mätt.

Nu är det ca 3 veckor sedan jag slutade amma började med ersättning ( sen två dagar tillbaka välling) och 3 mål mat om dagen, våra dagar ser ut såhär

06-07 vaknar får ca 200ml välling somnar om
08 vaknar
09 En portion gröt
12 En stor burk mat + fruktpuré till efterätt
15-16 antingen 100 ml välling eller liten portion gröt
18-19 en stor burk mat + efterätt
21-22 200 ml välling

Nu sover han alltså från ungefär 22 på kvällen till 06 på morgonen, gudaskönt! Vaknar han på natten så behövs de oftast bara stoppa in nappen så somnar han om..
Detta i kombination med att jag samtidigt började natta honom i egen säng, han sover så enormt mycket bättre och det gör jag också. Det verkar som han störts av mig därför vaknat så mycket och inte kunnat somna om utan tutte.

Om du inte vill sluta amma så kan du ju iallafall testa att öka målen med riktig mat så att hon kan blir ordentligt mätt samtidigt som du försöker att inte amma förrän du märker att hon är hungrig,försök få 3-4 timmar mellan. Ju längre du får mellan målen ju större chans är det att hon äter sig mätt och inte bara småäter.

Hoppas du blir lite hjälpt av tipsen iallafall :)

/Madde
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Om jag inte minns helt fel, så fungerar det väl så med mjölken, att första mängden mjölk barnet suger i sig, är ganska tunn, dvs nästan en törstsläckare. Sen, efter en stund, kommer den feta mjölken som barnet blir mättare av. Så kanske hon inte hinner få i sig av den feta mättande mjölken då hon ammar så kort stund?
Inte mycket till hjälp, jag vet, men kanske en förklaring.
Annars tror jag som de andra att du får "härda ut" en liten tid till, rätt som det är vill hon ha mera vanlig mat och bli mätt av den.
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

kl

Tack för era svar!

Vili: Ja, alltså jag försöker ju öka på portionerna med mat, men än så länge är det bara gröt hon kan äta mycket av. Hon äter alltid en hel portion gröt på kvällen vid 18-19tiden och även ibland en portion till lunch vid 12. Jag har ibland försökt byta ut lunchmålet till en smakis av något mer matigt som potatis, palsternacka, morot osv, men det tycker hon är blääää, med resultat att hon äter gröten mycket mer sparsamt på kvällen också, misstänksam som hon blir =)

Idag och igår har hon faktiskt fått i sig lite majspuré, så det är ju ett framsteg. Problemet är ju bara att hon gillar allt som är stoppande för magen och inget som har en lösande effekt, så man får vara lite försiktig.

Jag försöker verkligen att dra ut på amningarna så långt det går, men det är ju så lätt att ta till också när inget annat hjälper. Ersättning ratar hon rätt av, det går inte alls. Jag försöker att ha samma rutiner under dagarna för matstunderna med gröt/smakis och det fungerar bra. Dock kan hon itne äta det när hon är för hungrig för då blir hon bara arg, så hon måste ha ammats en stund innan för att det ska gå, och ibland även direkt efter =) Lilla tuttgrisen...

Jag klarar mig absolut, men det börjar ju kännas lite tjatigt om man säger så.

//Julia
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Tuva tyckte också dom flesta smakisarna smakade illa. Jag började köpa små burkar kalvkött/grönskaer och oxkött/grönsaker istället. Det gick bättre. När jag kom hem med spaghetti och köttfärsås gapade hon som en fågelunge.
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Om jag inte minns helt fel, så fungerar det väl så med mjölken, att första mängden mjölk barnet suger i sig, är ganska tunn, dvs nästan en törstsläckare. Sen, efter en stund, kommer den feta mjölken som barnet blir mättare av. Så kanske hon inte hinner få i sig av den feta mättande mjölken då hon ammar så kort stund?
Inte mycket till hjälp, jag vet, men kanske en förklaring.
Annars tror jag som de andra att du får "härda ut" en liten tid till, rätt som det är vill hon ha mera vanlig mat och bli mätt av den.

Det stämmer.

Till TS:

Du kan prova att mjölka ut en del innan hon får amma (ge henne dock inte det du mjölkar ut). Detta gör att hon får i sig den fetare och mer mättande mjölken.

Om du har svårt att mjölka ur så lägg barnet precis som om du skulle amma och prova mjölka ur då.

Mvh

Tora
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

kl

Nu har jag införskaffat välling, då lilltösen blir 6 månader om några dagar och det känns okej att börja. Jag har gett havregröt i ca 1,5 månad nu, och hon äter med mycket god aptit. Oftast får hon två portioner gröt om dagen, en till lunch och en till kvällen, men nu har vi börjat lite med andra smakportioner vid lunch (idag var det majspuré), så då blir det ju bara gröt till middag/kvällen (vanligtvis vid 18-tiden). Hur ska jag göra med vällingen nu då? Ska jag byta ut grötmålet till välling, eller ska jag ge henne gröt vid 18 och välling vid 20 tiden innan hon somnar? Eller ska jag ge gröt vid 17 istället
(18 är ju för att vi äter då)?

I så fall skulle en dag kunna se ut såhär:

Vaknar vid 07 och ammar
Äter ev lite fruktpuré som sällskap vid frukostbordet (kanske någon tesked eller två), alt en majskrok.

Ammar vid 09 och somnar sedan

Vaknar vid 10-10.30

Lunch vid 11.30-12, dvs smakportion och amning

Somnar igen någon gång efter lunchen

vaknar efter att ha sovit någon timme

Ammar vid 15 (+ ev något sällskapligt vid matbordet om jag äter mellanmål, typ en majskrok)

Äter gröt med mosad banan vid 17:30-18 + amning

Välling (+ ev amning om hon vill ha) vid 20 innan hon somnar för natten


Sen kommer hon ju också att vakna och vilja amma under natten, men om hon ät mätt på vällingen så kanske hon inte vaknar redan efter en timme som hon brukar göra.

Vad tror ni om det? Ska jag tänka på något annat sätt? Jag vill försöka få i henne katrinplommonpuré varje dag, men hon gillar inte den direkt... Efter gröten går det inte för då är hon så mätt, och efter smakportionen brukar det inte heller fungera, så det bästa är att ta det på morgonen eller någon gång när jag fikar eller äter mellanmål.

Finns det föresten något annat bra man kan ge för att slippa hård mage?

//julia
 
Sv: Äter och äter och äter och äter....

Tycker du att My´s mage har blivit hårdare sen hon började med gröt?
Emilia bajsade varje dag förrut men nu sen hon började med gröt blir det ungefär varannan dag och den dagen hon inte bajsar är hon väldigt gnällig på kvällen.

Annars har vi tänkt så med Emilia, när hon blir lite större, att hon får gröt på förmiddagen och senare på eftermiddagen och smakpotion till lunch. Sen ersättning mellan, så jag tycker det låter bra att ersätta sista ammningen med välling.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 607
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 193
Senast: Madalitso
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
624
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp