Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nizzeienglasburk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 336
  • Visningar Visningar 49 560
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Åh, måtte hon komma till rätta och må bra!! Stackars liten och i denna kylan

Synd jag inte bor närmare, annars kunde vi hjälpt till att leta.
La ut efterlysningen på Twitter, men det hjälper nog inte mycket. Men man får ju hoppas på det bästa. (har inte facebook och sånt)

kl

möjligt att det här inlägget blir lite rörigt, men det här är vad vi vet, har gjort, gör och ska göra samt ett litet schema över händelser.

13:e januari

14:00-14:15 Hundarna rev staketet
14:15 en hund är kvar i inhägnaden, en är utanför och kan kallas in, tre är borta
14:30 de polisanmäls, letandet börjar och en varning till trafikupplysningen rings in. (Det är här jag och Camilla ringer och frågar om vi kan hjälpa till)
17:00 Alla tre ses på 107:an i Nyvång i riktning mot Ängelholm
17:30 De två pojkarna hittas och fångas på 107:an i T-korset där skyltarna säger: Hyllinge 2 // Åstorp Ängelholm // Bjuv

Vi går efter åarna, isen är inte bruten och där det är öppet vatten ser vi inga spår runt omkring. Vi går över fält och sankmark, kör över de åkrar vi får tillåtelse till. Går genom skogsdungarna och bostadsområden mellan platsen de försvann ifrån och där pojkarna hittades. Vi kör efter vägarna och kollar i dikena.
En bur ställs ut vid hemmet.
Ingen sover, alla letar oavbrutet med undantag för laddning av mobiler.
Under natten efterlyses hon via internet. Underbara människor hjälper till att sprida det vidare!
Pratar med polis om det eftersökshund men de används bara till människor. Hemvärnet kan inte hjälpa till heller.

14:e
Lappar sätts upp och letandet fortsätter. Jag och Camilla sover ett par timmar medans de andra fortsätter att leta.
Ringer runt, sprider via internet.
Letar framförallt runt golfbanan, motorvägsvallarna och promenadslingan i Hyllinge.
Kollar med polisen igen om de fått in något, de visste inte/kunde inte ens se att hon var efterlyst.
Radio rings igen och annons läggs in i tidningar.
Har haft ute hundar som lyckats ta upp spåret men tyvärr tappar det. Försöker både bakspår från där pojkarna hittades och från platsen de försvann.

15:e
00:30 Matte lyckas sova några timmar, resten letar till 03:30 då vi pausar till 06:30

06:30 Går ut och letar igen.
Får tips om ett medium som tidigare faktiskt hittat hundar.
Mediumet träffar mitt i prick på Emily trots extremt sparsam information.
Några av oss börjar kolla upp hennes tips.

Vi knackar dörrar från åstorp till bjuv.
Sätter upp fler lappar, lämnar telefonnummer och info, pratar med alla vi möter.
Pratar med polisen igen som denna gång är hjälpsam men får tyvärr inte veta något nytt.
Pratar med en kennel som tar emot bortsprungna hundar.
Får kontakt med en spårhund som ska komma imorgon förmiddag.
Kontaktar jägare i området.

Vi har alternerat mellan att köra bil, gå med hund, gå utan hund. Det är alltid någon vid huset om hon skulle springa hem.

Otroligt tacksam för alla tummar som hålls, alla lycka till och positiva ord! Tacksam för all hjälp vi fått med att sprida detta, tacksam för att vi får låna skrivare, för att folk kollar när de promenerar med sina hundar osv osv
Svårt att tacka alla, så det får bli så här just nu.

Vad mer kan vi göra? Vad har vi inte tänkt på? Svårt att tänka när dygnen blir så här osammanhängande med lite sömn och lite mat och massor av kaffe :crazy:

Tack alla för ert engagemang! :bow:

NU ska vi alla sova lite. Klockan är 04:50 och snart börjar fjärde dygnet som försvunnen :cry:

godnatt /Flo

Jag hoppas verkligen ni hittar henne.

Men som en liten tröst kan jag säga att vår hund rymde en nyårsafton när hon blev rädd för fyrverkerierna. Hon var borta i nästan en vecka (och då var det nog ung sånt här väder), men sen hittade någon henne och hon klarade sig fint. :)

Så ge inte upp hoppet i alla fall!

Jag hade en BC som rymde en gång (nåja flera), bodde då i sydvästra Dalarna, han var borta i flera dagar, o jag hade börjat avfärda honom från de levandes skara då vargföryngring pågick i området.
På femte dygnet ringer det en man som bor fågelvägen 4 mil bort, han hade hittat min hund på sin trapp en morgon när han kom ut.
Hunden torde ha gått ganska nära vargarnas bo, utan att bli uppäten, gissa om jag vart glad.
I TS fall är nog trafik o annat värre faror.

mvh

Kolla med ridskolor i närheten om de kan ta en extra vända i skogen och leta, kan ju vara spännande för yngre personer att få "ett uppdrag".

Ring Posten och be personalen som kör postbilarna hålla ett öga efter hunden.

Tänker på er och hoppas hunden kommer till rätta..

Ja hur går det ?

Jag bor i närheten och lovar att hålla utkik, har ni kontaktat HD ?

kl
Jag fick ju nyss ett samtal om en upphittad border collie som polisen sagt till upphittaren att jag ägde (enligt öronmärkning).
Jag frågade om det inte möjligtvis var så att hon tagot fel på Bc och afghan men hon var helt säker på att det var en bc tyvärr.

Hej har ni hittat hunden, ska be alla jag känner i hyllinge att hålla ögonen öppna.

Hoppas den kommer hem snart

har meddelat en vän som bor i områder att ta en extra runda med sin hund & ha ögonen öppna.
Håller tummarna för att han kommer tillbaka oskadd

Ring flera olika polisdistrikt och ring i alla fall en gång om dan! De hade i alla fall förr, inte någon överföring mellan skiften och distrikten för sådana saker som hundar.

Har ni ringt djursjukhus och andra veterinärer?
Polisen har samarbete med en kennel/hundpensionat i nordvästra Skåne. Jag skickar PM pm vem det är.

Usch vad hemskt. Hoppas ni hittar hunden snart, håller tummarna.

Ring flera olika polisdistrikt och ring i alla fall en gång om dan! De hade i alla fall förr, inte någon överföring mellan skiften och distrikten för sådana saker som hundar.

Tänkte skriva samma sak, de har ingen kontakt mellan distrikten idag heller vad det verkar.

Vilken mardröm, hoppas verkligen att ni hittar henne!

Kopierat från Galatheas senaste facebookstatus:

"Afghanvalpen Emily har synts till idag vid 19-tiden i Snuggarp utanför Åstorp! Om dom inte får tag på henne i natt behöver dom all hjälp dom kan få imorgon. Om någon känner att dom kan hjälpa till att leta, ring matte Liza på 0706-825553!"

Emily har synts till idag vid 19-tiden, i Snuggarp utanför Åstorp. Om dom inte hittar henne i natt behöver dom allt folk dom kan få tag på imorgon, så om någon känner att dom vill hjälpa till att leta så mottages det tacksamt. Isf är det bara att ringa matte Liza på tlfn 0706-825553.

---

Önskar verkligen jag kunde hjälpa till. Hoppas hoppas dom får tag på henne. :(

Jag var någon sekund snabbare :p

Jag önskar också att jag kunde åka ner.. Dumt att ekonomin förbjuder alla resor här nu, annars hade jag inte tvekat ens en halv sekund.

TS: Kontakta även taxibolagen, dom brukar kunna hålla utkik, och dom är ute dygnet runt på dom allra mest konstiga ställen ibland :) Lycka till! Önskar verkligen jag kunde hjälpa till, det där är en mardröm :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka