Bukefalos 28 år!

Afghanhund?

Sv: Afghanhund?

Tror ni det blir stor skillnad om man börjar med en liten hund iom att jag bara är 16 och inte vill skaffa något jag inte kommer ha råd med?

// S
 
Sv: Afghanhund?

Stor skillnad hurdå menar du? Prismässigt?

Absolut. Försäkringen är ju väldigt beroende på ras, så det får du kolla upp hur mkt det skiljer etc, generellt är de flesta mindre raser lite billigare dock.

Foderkostnadsmässigt är det som natt och dag. En 18 kg hundmatsäck räckte nästan ett ÅR för min lilla papillon/cavalier-korsning (30 cm i mkh, knappt 5 kg). Samma säck försvinner på en månad med en stor hund. Så räknar man så så blir det 12 ggr så billigt med en liten hund *s*

Vacc, veterinär etc är ju samma lika dock. Men absolut att det är billigare med liten hund fodermässigt!
 
Sv: Afghanhund?

Mjo, visst är det skillnad till priset när det gäller fodret såklart. Men den lilla hunden kan ju skada sig precis som den stora hunden, och veterinärvård är ju lika dyrt oavsett. Det enda som är billigare är väl just fodret.

Om du skaffar en liten hund just nu bara för att du vill ha hund, är inte det lite konstigt? En hund kanske inte är något man "börjar med" på samma sätt som att man kan börja ha tre guldfiskar och sen skaffa lite roligare firrar. Hunden kommer ju leva i mååånga år. Kanske tills du är 30 ju. Vill man ha en stor hund om ett tag kommer man alltså ha två hundar, och det är ju betydligt dyrare än en. Är det inte bättre att vänta något år eller två tills man har råd att hålla den rasen man vill ha då? Jag skulle iallafall inte skaffa hund om det är foderkostnaden det står/faller på.
 
Sv: Afghanhund?

Nej det jag menar är också att det kankse är lättare att börja med en liten hund överhuvudtaget inte mat, vet osv utan den andra biten. Hoppas ni fattar vadjag menar:p
 
Sv: Afghanhund?

Nej, det är inte per definition lättare med en liten hund. Däremot så är det lättare att börja med en sällskapsras än en brukshundsras eller ras med mkt jakt etc.

Dvs, det är generellt (individskillnader finns alltid) lättare att börja med en pappis än en schäfer. Men det sitter inte ffa i storleken utan i rasen och hur rasen är, vad den är framvlad och tänkt för.

Sen är många (alla? Lite för trött för att tänka klart) sällskapsraser av mindre storlek. Men t ex en Jack Russel är mycket svårare generellt än en cavalier.

Sen, rent handgripligen är en mindre hund enklare att lyfta ner från soffan om den mopsar, än att försöka baxa ner 40 kg kaxig hund som har mer eller mindre skärpa. Dock kan småhundarna bitas lika ilskt om så är, men skadorna blir ju mindre. Men ffa så en liten rent praktiskt enklare ras kan få matte/husse att känna sig tryggare inför att ta tag i ev problembeteenden mer handgripligen de gånger det krävs (handgripligen betyder INTE att slåss, men t ex just lyfta ner från soffan när hunden fått en släng av storhetsvansinne vid könsmognaden), och därför öka chansen att husse/matte ska klara av den perioden utan problem. Samtidigt så finns det inget som säger att inte den stora hunden har en lindrigare könsmognadsperiod än den lilla - de är individer.

Men generellt, vill man göra det så lätt för sig som möjligt inför förstagångsköpet ska man kika på sällskapsraserna. Samtidigt kan man ju ha önskemål med vad man ska använda sin hund till, som gör att en bruksras passar bäst. Så svårt säga generellt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 301
Senast: Lisalei
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 901
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp