Bukefalos 28 år!

Aftonbladet/Asas kronika

Bewildered

Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/article17340462.ab

Jag blir... sa... trott.

Vad uppnas med en san har kronika? Allman upplysning om: har ni inte koll pa era hundar - hall dom kopplade?

..eller spar det bara pa en redan existerande problematik med ignorans och hundagarforakt?

Inte kommer kronikan at dem det beror, hade de brytt sig hade inte hundarna sprungit vind for vag till att borja med.

(Och sa stor jag mig givetvis pa att det tydligen bara ar schafrar som stallt till det... :cautious: )

Satt igar och pratade med en van hemmifran som fatt ett oprovocerat hugg i armen nar han gick forbi en tjej och hennes hund pa staden. Nu tog det bara i jackarmen, men anda... sant "smutsar" ju oss andra, vi som skoter oss och tranar. Visst kan olyckan vara framme... och visst behover oansvariga agare dras ut i ljuset - men... det maste val finnas battre satt? :yuck:
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Fast jag förstår henne fullt ut.

Det är alldeles för många som beter sig precis så vid möten, vare sig man är själv, med barn eller med egen hund.

Bor man som jag på landet strax utanför en storstad så kan man på vissa ställen knappt gå ute på vägen utan att bli "attackerad" av stabogrannarnas odågor.
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Och jag känner inte alls igen mig. Har bott både i småstad/landsbygd och Göteborg och har aldrig upplevt det som ett stort problem med lösspringande "attackerande" hundar.
De få gånger det har sprungit fram lösa hundar till mig/mina hundar så har de varit snälla och lugna.
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Jag skiter ärligt talat i om de är snälla och lugna. Jag vill inte ha andras byrackor framspringandes.
Förstår bloggaren fullt ut.
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Hade jag kunnat och orkat lägga ner engergin på att skriva något sånt där så hade jag kunnat nästan exakt samma sak fast byta ut djur och ägare mot föräldrar och barn...

Nej jag tycker inte heller om när hundar tillåts bete sig hur som helst men när barn får det är det fan tusen resor värre men tydligen helt tillåtet...:meh:
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Snall och lugna, mot dig kanske. Men hur snall och lugn ar den mot min katt som jag ar ute och gar med? Eller min fagel, eller barnets marsvin?!
Nej fy fan, Hall hunden kopplad och dela med er av utevarlden till resten av alla djuragare som nu inte ens vagar ga ut med sina djur.
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

KL

Varför ska hundägare ha frikort på att bete sig som idioter? Vad är det för fel på alla som inte kan ha koppel på sina Små/stora hundar när det står i lagen att om man inte har full koll på sin hund så är det koppel. Alla tycker att det är så ballt att bara knata omkring med sina hundar som hoppar och skitar ner folk. Min hund är såå snäll och lydig, jo pyttsan. :banghead:
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Fast nu sa jag inte att jag tyckte det var ok med lösspringande hundar...
Tvärtom, men jag anser inte att det är ett så stort problem att man måsta skriva en hatisk krönika i aftonbladet riktad mot alla hundägare/djurägare :meh:

Sen försöker väl jag i och för sig ha en ganska förlåtande inställning mot alla individer i vårt samhälle. Fattar inte varför det ska vara så svårt att samsas.
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

KL

Jag önskar verkligen att det var förbehållet hundägare att vara idioter. Men som möter minst lika ofta människor utan hund som tränger sig på. Barn brukar generellt vara bättre på att fråga om lov.

Sen händer det ju åtminstone då och då att ägarna till framspringande hundar ber om ursäkt och då har jag i alla fall överseende, misstag kan alla göra. Har då aldrig varit med om att någon som skrämmer livet ur mina hundar genom att kasta sig fram bett om ursäkt. :mad:
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

KL

Jag önskar verkligen att det var förbehållet hundägare att vara idioter. Men som möter minst lika ofta människor utan hund som tränger sig på. Barn brukar generellt vara bättre på att fråga om lov.

Sen händer det ju åtminstone då och då att ägarna till framspringande hundar ber om ursäkt och då har jag i alla fall överseende, misstag kan alla göra. Har då aldrig varit med om att någon som skrämmer livet ur mina hundar genom att kasta sig fram bett om ursäkt. :mad:

Har dom skadat och bitit någon då?
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Sen händer det ju åtminstone då och då att ägarna till framspringande hundar ber om ursäkt och då har jag i alla fall överseende, misstag kan alla göra. Har då aldrig varit med om att någon som skrämmer livet ur mina hundar genom att kasta sig fram bett om ursäkt. :mad:

För min del är en ursäkt mycket lite värt när hunden redan har skrämt skiten ur katten med hjärtfel som jag är ute och rastar i koppel.

Jag tycker att lösa hundar blir ett allt större problem. Folk ursäktar sig med att deras hundar är snälla, men det skiter jag faktiskt i. Det vet inte mina katter. Det vet inte min son. Och även en snäll hund kan göra skada i all sin glädjes iver.
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

..ingen som sager att losa hundar -inte- ar ett problem. Och det ar ingen mansklig rattighet att ha sin hund los.

Som fragan i borjan: finns det inte battre satt att komma at problemet an hatiska rambles?
Vad forvantar man sig uppna med en skitkst-kampanj mot -alla- hundagare? Majoriteten skoter sig faktiskt...

(sen haller jag med, folk som anser att ens hund ar allman egendom - med eller utan koppel pa - ger mig allergiska utslag. Idioter finns overallt)
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Fast den riktar sig inte mot alla hundägare. Den riktar sig mot hundägare som inte har vett att ha sina lösa hundar under kontroll och kattägare som trycker ner sina katter i knät på folk.

Hon riktar sig mot korkade djurägare. Jag tar då i inte åt mig av krönikan iaf.
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

För min del är en ursäkt mycket lite värt när hunden redan har skrämt skiten ur katten med hjärtfel som jag är ute och rastar i koppel.

Jag tycker att lösa hundar blir ett allt större problem. Folk ursäktar sig med att deras hundar är snälla, men det skiter jag faktiskt i. Det vet inte mina katter. Det vet inte min son. Och även en snäll hund kan göra skada i all sin glädjes iver.
Så du är inte överseende, det är din fulla rätt och jag har väl inte sagt något annat? Personligen har jag mycket lite överseende med lösgående katter men det förtjänar ju knappast de som inte är del av problemet skit för. I övrigt tar jag inte heller åt mig av krönikan, inser att den är skriven i affekt och utan större syfte.
 
Senast ändrad:
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

stular min egen knapp,

nej, det ar ocksa poangen. Jag tar inte heller at mig, eftersom jag vet att jag inte ar en av dom hundagarna.

Och dom hundagarna det ror kommer inte ta at sig heller for den delen.

Men de som laser aftonbladets kronikor... Har ni alla varit lyckligt lottade och sluppit en massa utskallningar fran folk for att Nagon Annan hundagare gjort nagot?

..det har inte jag. Allt ifran att fa skit for att nan annan hund nagon annanstans gjorde nagot till att nagon med en pudel inte plockade upp hundskiten efter sig.

Hur tror ni en kronika som den har paverkar det? Ger det mer vatten pa kvarn for dom som redan anser sig ha ratt att skalla ut vilken hundagare som helst?
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Jag släpper aldrig fram mina hundar till främlingar och absolut inte till barn.

Däremot hade jag kunnat skriva samma krönika fast tvärtom för jag är så förbannat trött på alla barn som ska springa fram och skrämma mina hundar. Eller vovva på dem eller försöka klappa dem trots att jag säger nej. De är inte bra övningsobjekt för barn som vill klappa hundar bara för att de är små och de är inte allmän egendom och jag väljer själv om jag vill träna hundarna på att umgås med barn, tack!
 
Sv: Aftonbladet/Asas kronika

Har dom skadat och bitit någon då?

Nej, annu sa lange har inget barn bitit min hund, men skramt henne rejalt genom att hoppa pa henne bakifran nar hon inte alls ar beredd har hant flera ganger. Hade hon bitit av radsla hade det varit hennes fel ... undrar hur det hade upptagits om barnet brutit ryggen pa henne? Men jag tror inte att det blivit samma valdamma hatkampanj som om hunden bitit barnet. Vare sig hon haft en "legitim" anledning att bita eller inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp