Bukefalos 28 år!

Hunden gor "personliga pahopp" *langt

Corminta

Trådstartare
Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka.
Nar sambon forst fick ta over henne var hon overaktiv och ilsken. Rymde ur tidigare agarens tradgard flera ganger i veckan for losspringande. Dessutom kunde hon vara opalitlig kring andra hundar, sarskilt nar det var mat i narheten.
Nu har aldern och den mer aktiva tillvaron tagit ut sin ratt. Sommartid bor vi pa "egen" gard med massor av mark dar hon springer los. Ar enda hunden an sa lange.
Pa vintern bor vi pa en stor farm i Florida. Har finns ca 400 hastar. Ca femtiotalet manniskor och ett stort antal hundar.
Forut har det varit ganska lugnt kring varat stall. Nagra hundar som kommer och gar men inget allvarligt. Dock har vi nu stott pa problem.
For tva ar sedan skaffade en av de yngre killarna pa farmen en pitbull hona. Jag traffade den aldrig da men de sa att agaren inte hade tillracklig koll pa henne. En dag kom hunden (da aldre valp) springande in i vart stal;l och attackerade var hund. De laste kaft och det slutade med att pitbullen forsokte komma undan men varan inte ville. Det slutade med att de fick banda isar hundarna med handkraft.
Forra aret bodde agaren och hunden pa en annan fram och vi traffade dem inte.
Iar har agaren fatt jobb i stallet jamte vart och hunden bor i ena anden pa edt stallet. Till saken hor att var tidigare hundvakt bodde i det rummet dar hunden + agare nu bor.
F hanger runt stallet hela dagen och har koll pa allt. Hon ser och tillkanna ger att hon sett manniskor och hundar (aven hastar och bilar) som ror sig ikring farmen. Oftast bara med att lyfta pa huvudet. Ar det nagon ny/ovanlig hander det att hon reser sig, gruffar en gang och kanske springer fram och halsar. Hon leker numera valdigt bra med alla hundar har. Sa lange de erkanner F som ledare och inte forsoker satta sig pa henne fungerar det super! Det racker for det mesta att de testar en gang ochh far en varning for att allt gruff skall vara ur varlden.

Forutom nar det galler just den har hunden. Sa fort F ser henne hoppar hon upp, reser ragg och morrar dovt och "elakt". Kommer hunden narmare oss (sag att den gar 1/5 del av vagen mellan stallen) springer hon dit, skallande och morrande. Igar smet hon ivag (hon gick forut ofta omkring och halsade pa i alla stallen) och helt plotsligt hor jag "slagsmals" ljud och ser den lilla svarta springa ivag med svansen mellan benen.

Det ar enbart denna hunden hon reagerar sahar mot.
Varfor? Alla tankar och ideer ar varmt mottagna.
Vad gor man? Likasa alla ideer valkomna.
 
Sv: Hunden gor "personliga pahopp" *langt

Spånar lite...

Kan vara att din tik minns incidenten sedan tidigare och därför inte gillar den hunden.

Om den hunden flög på din "utan märkbar anledning" och ägaren sägs ha dålig koll på den KAN det vara så att den hunden helt enkelt inte är helt stabil/harmonisk. Vissa hundar reagerar på det och ska genast sätta den hunden på plats. Jag har själv en tik som gärna är "ordningspolis". Supergo, jättetrevlig, social, men runt andra hundar ganska ranghög och framförallt har hon hög integritet. Hon sätter gärna slyngelhundar på plats och hon gör det ordentligt om det krävs.

Din hund har uppenbarligen utsett pitbullen till sin ärkeantagonist som ska kuvas.

Det första du behöver göra är att jobba med din hund så att den håller sig i närheten/på gården/anvisad plats så att du åtminstone har koll på henne så hon inte smiter iväg för att slåss. Så länge den andra hunden håller sig borta så funkar det. För nu verkar det som att det är DIN hund som inleder tjaffsandet och inte pitbullen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hunden gor "personliga pahopp" *langt

tyvärr när man inte har haft en hund från valpstadiet så vet man aldrig vad de har varit med om. Har själv en hund som jag haft sedan han var 7 månader och han var ju valpig då och väldigt glad i andra hundar, men med könsmognad och obekväma händelser händer det mycket. En dag när vi var i en rast gård s¨åå blev han påhoppad av en annan hane och biten rejält, och sedan den dagen gjorde han utfall mot alla hanar samt morrade och skällde.

Vad man ska göra i ett sådant fall är att man ska låta hundarna träffas på neutral mark (de som rök ihop) och försöka gå en promenad ihop. Det är så att när en hund hamnat i tex en obehaglig situation så som slagsmål och hundarna skiljs åt där, har man skapat en negativ avslutning på händelsen och bråket är vad hundarna kommer ihåg då. Genom att hundarna inte är lösa och går en runda ihop gör situationen positiv.
I början kan det vara mycket svårt med att få dem att sluta skälla eller göra utfall eftersom de är kopplade , men man ska inte ens låta dem komma nära varandra, utan det handlar om att hunden ska lära sig att kunna träffa den här hunden utan att vara arg.

Har haft samma problem, men det är inte omöjligt. Min hund kan nu träffa den hunden som bet honom utan problem, men jag skulle aldrig låta dem leka ihop igen.

lycka till!
 
Sv: Hunden gor "personliga pahopp" *langt

Det ar val den linjen jag ar inne pa ocksa.
Hon anser inte att den andra hunden ar stabil nog och tycker hon borde halla koll pa den. Det gor ju inte saken battre att det som tidigare var hennes andra hem nu ar den rivaliserande hundens revir.

Jag forsoker halla henne pa var "plan" men problemet ar ju hur nara de tva stallen ligger. Det ar kanske 75 meter vid de hornen som "mots" sa det ar ju inte direkt ett enormt omrade. Deras hund ar duktig pa att halla sig hemmavid medans F ar van vid att rora sig fritt. Dessutom uppmuntrar alla darborta nar hon kommer over. Hon far alltid uppmarksamhet och dessutom ofta ocksa godis.
Idag pratade jag med matte till hunden och bad om ursakt for Fs beteende. Hon sa att det bar okej och att det inte var forsta gangen hennes hund fightats (detta oroar mig). Hon sa att pitbullen har ett daligt forhallande med rottisen som bott i nasta stall (tredje i raden) och den hunden har F ett mkt bra forhallande till. Alla skyller pa att de tre alla ar tikar men jag kanner inte att det ar nagon vidare ursakt.
I vilket fall sa sa jag till tjejen att om F ar over i deras stall och jag av nagon anledning missat henne sa sag till henne att ga hem. Lyssnar hon inte sa small henne over rumpan. Jag vill att det ska vara tydligt att F gor fel som gar over.

Hon vaktar inte bara sitt hem och andra hundar utan ska till att halla koll pa hastarna om de skriker eller brakar i hagarna och liknande. Hon har helt enkelt utsatt sig sjalv till ordnings vakt - nagot jag inte ar jatte nojd med.
Jag vet inte riktigt varfor det ar sa. Oftast nar jag ser en hund som gor utfall sa litar den inte pa att agaren kan ta tag i situationen. Men om vi ar med och ber henne backa undan sa gor hon det. Snarare sa att hon i sin egen varld ska halla koll och helt enkelt blockerar sig fran att vi finns runt omkring nar det galler just den har hunden. I i princip alla andra fall skaller hon en gang och tittar sedan pa mig for bekraftelse om "faran" ar vard hennes uppmarksamhet eller ej. Det galler oavsett var hon ar, vid min sida eller 50 meter bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Hunden gor "personliga pahopp" *langt

Idag gav hon sig ivag vid ett par tillfallen (efter att jag pratat med agaren).
Forsta gangen stod det en grupp manniskor och tittade pa nagra hastar som tranade och liten vit (halvgammal valp som leker med F ibland, samma agare som liten svart) F lag pa varan uppfart och tittade pa. Sedan kommer liten svart gaende och sallar sig till gruppen och F blir arg. Hon borjar med att morra och skalla men da pitbullen inte "lyder" borjade hon springa over. Jag rorde mig mot F redan fran det att hon lyfte huvudet och forsokte fa kontakt. Hon var bara tiotalet meter fran gruppen nar jag lyckades bryta igenom och hon vande tillbaka.

Nasta gang tittade hon pa tre - fyra hundar som lekte och sedan kom den lilla svarta igen. Direkt lyfter hon huvudet och morrar och skaller men den gangen lyckades jag bryta innan hon reste sig.

Tva ganger slantrade hon ivag och den andra hundens agare skickade hem henne. Det rackte med "go home" och pekande. Da var deras hund i narheten men inte anledningen att hon gick over (tror jag).

Hon attackerar inte den lilla men visar tydliga signaler pa aggressivitet. Nar hon springer over ar det langsamt och hotfullt men inte med "doden i blicken". Jag tror inte att min hund oprovoserat skulle attackera deras men jag vet inte hur deras reagerar om hon kanner sig trangd. Agaren har ju trots allt erkannt att hon varit i slagsmal tidigare.

Min plan ar att be alla att skicka hem F nar hon gar over. Hon far leka med hundar som kommer hit men jag vill att hon stannar har. Det fungerade battre idag men forhoppningsvis far jag "pli" pa henne snart. Som tur ar sa ar hon ju ganska lat...
Dessutom far hon saklart massor av berom nar hon kommer tillbaka. Sa fort hon bryter beteendet andrar jag fran "arg" till glad i rosten och kroppsspraket. Nar hon varnar och ber om bekraftelse berommer jag ocksa. Ser hellre att hon skaller och ber om min hjalp en bara tar tyag i det sjalv aven om skallandet inte ar onskvart i sig sjalvt heller.

Nagra andra tips?
 
Sv: Hunden gor "personliga pahopp" *langt

Nagra andra tips?

Låter som en bra approach. Jag misstänker att det inte fungerar riktigt likadant hos dig som här, så svårt att säga vad mer du kan göra. Här hade man kunnat kräva mer av andra hundägare.
Är det en hund med vakt i sig som agerar så, så är lösningen att stänga in den eller ta kontrollen (hela tiden) över den. Precis som du gör.

Keep up the good work. :)
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: Huggorm
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Vi akte till en vingard for att provsmaka och kopa ett par flaskor vin i dag. Nar vi kom dit visade det sig att de hade en Lagotto traff...
2
Svar
20
· Visningar
3 994
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp