Ägarbyte inte gjort

Bukefalos 30 år!

Kungmolle

Trådstartare
Jag sålde en shettis för något år sen och gick igenom saker så kom det fram lite gamla papper på honom så jag sökte i databasen och såg att jag fortfarande står som ägare.
Så hon som köpte honom skicka aldrig in passet osv som hon sa att hon skulle göra.
Har köpeavtal kvar.
Spelar det någon roll om jag fortfarande står kvar som ägare i databasen?

Jag sålde en shettis för något år sen och gick igenom saker så kom det fram lite gamla papper på honom så jag sökte i databasen och såg att jag fortfarande står som ägare.
Så hon som köpte honom skicka aldrig in passet osv som hon sa att hon skulle göra.
Har köpeavtal kvar.
Nej. Det är avtalet som avgör vem som äger en häst.

Har köpeavtal kvar.

Vilken databas visar ägare förutom tdb och blup.se? Trodde det var dolda uppgifter pga GDPR?

Trodde de hörde till SH numera. Men konstigt att de får ha personnamn utskrivna.
Kan du hästens namn skulle jag säga att det är ganska lätt att se vem som är ägare men står endast namn vilket kan vara vem som helst i Sverige om man exempelvis har ett vanligt namn

Tänkte göra ägarbyte på min shettis men är ägare nummer x ifrån vad som står registrerat och orkade inte få några frågor om saknade mellansteg :rofl:

Tänkte göra ägarbyte på min shettis men är ägare nummer x ifrån vad som står registrerat och orkade inte få några frågor om saknade mellansteg :rofl:
Det är inga som helst krav på att alla ägarsteg ska registreras.
Kan du styrka att du är ägare kan du bli registrerad ägare. Du skickar då in SSS ansökningsblankett och underlag som styrker ditt ägande, t.ex. kopia på kvitto eller köpekontrakt.

Det är inga som helst krav på att alla ägarsteg ska registreras.
Tidigare var det så att man var tvungen att ha obruten kedja av ägare, men det kravet är borta sedan ganska många år.
Har köpeavtal kvar.
Enda gången det möjligen spelar roll är om nuvarande ägare vill delta på utställning. Katalogen görs med de uppgifter som finns i stamboken, så det kommer stå fel ägare i katalogen. Men, det spelar egentligen ingen större roll det heller.

Tidigare var det så att man var tvungen att ha obruten kedja av ägare, men det kravet är borta sedan ganska många år.

Enda gången det möjligen spelar roll är om nuvarande ägare vill delta på utställning. Katalogen görs med de uppgifter som finns i stamboken, så det kommer stå fel ägare i katalogen. Men, det spelar egentligen ingen större roll det heller.
Har väldigt dålig koll men tänkte om andra myndigheter slår exempelvis på chipnummer så borde han komma upp på mig som ägare? Eller är jag helt ute och cyklar när det gäller det. Jag trodde man skulle registrera ägare om andra skulle behöva ha koll, förstår du hur jag menar 😅

Har väldigt dålig koll men tänkte om andra myndigheter slår exempelvis på chipnummer så borde han komma upp på mig som ägare? Eller är jag helt ute och cyklar när det gäller det. Jag trodde man skulle registrera ägare om andra skulle behöva ha koll, förstår du hur jag menar 😅
Det som står i webstamboken är en sak, det är vad som är registrerat hos shetlandssällskapet.
En annan sak är att alla hästar ska vara registrerade i det stall där de står, hos jordbruksverket. Och i det fallet spelar det ingen roll vem som äger hästen, utan att den är kopplad till det aktuella stallet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka