Sv: Ägarbyte

Om du menar ägarbyte hos jordbruksverket så är det gratis. Vi 1a gångsregistrering kostar det 70:-

lägger till: Även i SKKs register (DjurID) är registrering av ägarbyte gratis.

Senast ändrad:

Tusen tack, jag trodde det skulle vara mycket mer krångligt.

KL:
Sen måste man väl säga upp försäkringen på hunden, när måste den nya ägaren skaffa en ny försäkring isf?

Senast ändrad:

Det enklaste är väl att överlåta försäkringen på den nya ägaren.
Om det var jag som skulle ta över en hund och skulle nyteckna försäkring så skulle jag göra det dagen innan den tidigare sägs upp, så att hunden inte är oförsäkrad.
Dock är det ju karenstid vid nytecknande av försäkring har jag för mig, typ 60 dagar. Så jag skulle försöka ta över den tidigare.

Kom på att jag skulle tillägga att ägarbytet på jbv eller DjurID inte kan användas som bevis för att man äger hunden, man måste ha kvitto/kontrakt på att man köpt/övertagit hunden för att bevisa att man äger den.

Försäkringen ska ju börja gälla direkt. Bästa vore nog att nya ägaren beställer försäkring och sen ringer gamla in och säger att från och med det datumet har hunden en ny ägare och ny försäkring.

Hur får man ett sånt kvitto/kontrakt på det då?
Vill inte ha fortsatt hos det försäkringsbolag som används idag.

Det gör ni samma dag som hunden är din ev en dag innan/efter.
Nuvarande ägare får de pengar tillbaka som är betalda för mycket.

Själva tecknandet på dig är inte alls krångligt
Eftersom om jag förstår dig rätt du inte vill ha samma bolag som nuvarande ägare?

Så ber du om h-n försäkringsnr i det bolaget och frågar om hunden har fått behandling av något slag (bör du under alla omständigheter ta reda på)
Ringer det bolag du vill ha och lämna vilket bolag/försäkringsnr den nuvarande ägaren har.
Då slipper du karens i nya bolaget och reservationer om hunden är fullt frisk och inte behandlats för något hos den nuvarande ägaren.
= klart för din del

Nuvarande ägaren ringer sitt bolag och säger upp sin försäkring = klart för h-ns del.

OBS! Om hunden har haft någon sjukdom som är behandlad och som kan återkomma (inte ren olycksfall alltså)
Så välj det nuvarande bolaget för att slippa reservationer.
Då gör du likadant uppger den nuvarande ägarens försäkringsnr och tecknar en på dig själv = klart

Det kanske fungerar så på det bolag du arbetar, tyvärr är det inte så vid alla bolagsbyten.
Jag vet mer än en som stått där med hund i nytt bolag där vare sig nya eller gammla bolaget ger ersättning vid sjukdom.

Det kanske fungerar så på det bolag du arbetar, tyvärr är det inte så vid alla bolagsbyten.
Jag vet mer än en som stått där med hund i nytt bolag där vare sig nya eller gammla bolaget ger ersättning vid sjukdom.

Du menar alltså att det finns bolag som sätter karens på nyteckning
även OM hunden är försäkrad i anat bolag och INTE har haft något bakåt i tiden:confused:
För det är ju den springande punkten, ska man byta bolag
så måste man lämna bolag/försäkringsnr på det nuvarande för att slippa karens
+ vara 100 på att det inte finns någon sjukdomsbild bakåt (rena olyckssaker behöver man inte tänka på)

Kan/vill man inte det ja då blir det självklart karens och så trodde jag faktiskt det var i alla bolag???
Viktigt också så klart att det inte är något glapp i försäkringen,
max en månad har vi att det får vara vid ägarbyte.

Nej jag menar inte att det nya bolaget sätter karens, jag menar att om hunden blir sjuk, dagen efter ägarbyte eller något år senare så kan nya bolaget hävda att sjukdomen fanns latent o därför täcks inte veterinärvården av det nya bolaget, o det gammla täcker naturligtvis inte sjukdom hos en hund som de inte längre har försäkrad.

Du o jag har diskuterat om detta förut, flera gånger vad jag minns.

Det har vi kanske, mins inte…
Låter konstigt:
Är ju mängder av folk som gör bolagsbyte dagligen
Och inte hört att det skulle vara något större problem med det
(Jobbat med försäkringar i 27 år, så harj u lite erfarenhet:o dock i samma bolag)
Möjligen finns det något bolag som gör så
(har lärt mig att inte ta något för givet)

Däremot är det tyvärr rätt vanligt på häst speciellt när det gäller ben.
Häst skulle jag vara väldigt försiktig att byta bolag på.
Men en frisk hund, nej, men självklart kolla noga med gamla ägaren

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 505
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 756
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka