Sv: Ägare till en-hästars trailer !
Jag gillar IW. Smidiga, säkra, bekväma både för häst och förare och med grymt hög kvalitet och smarta lösningar till ett vettigt pris. Har haft en 401 och har en 505 nu. Skulle aldrig lägga så mkt mer pengar som det rör sig om för att få en glasfibertransport och få en sämre vagn... Tror inte på inkapslat trä i glasfiber som material i hästtransporter nämligen.
IW har som standard t ex bladfjädrar, något som jag skulle säga är viktigare för hästens åkkomfort än vilken typ av boggie det är. Bladfäjdern stummnar inte, blir bara bekvämare ju mer last du lastar i den och är dässutom näst in till servicefri. Det finns en anledning till att denna typ av fjäder fortfarande används på tunga fordon.
Det är enligt min mening det inte självklart att "äkta" boogie är bättre än "oäkta". Den äkta varianten ger fördelen att alla hjul alltid är i backen oavsett hur ojämnt underlaget är. Men stabiliteten är högre när hjulparen är samverkande, något som jag använder oftare än vad jag saknar att ha alla hjul i backen hela tiden.
Vidare används outslitliga fjädrar istället för plastiga gasfjädrar som ger upp efter kort tid till baklämmen. Fastlimmad eller till och med gjuten gummimatta ovanpå golv av plywood är nästa korkade finess som många nya transporter har. Jättebra tills mattan eller skiktet går sönder. Då har fukten tillträde och när man lagar skadan så stänger man dessutom in fukten i konstruktionen. Lös gummimatta och aluminiumgolv är IW lösning. Lätt att hålla tort och rent.
Ja, vissa detaljer dras med ytrostproblem på IW, sprintar har en tendens att få en rödfärgad yta, inget som påverkar funktionen och stör man sig så kostar det en spottstyver att byta.