Ägare till en-hästars trailer !

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zatarra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 634
Z

zatarra

Nu tror jag...att jag bestämt mig men vill gärna ha kommentarer från er som äger en-hästars.
Nu väljer jag mellan Blomert Smaragd eller Henra Amazone.
Ni som äger dessa, vad har ni för erfarenhet, det ni tycker är bra och det ni inte tycker är bra..:o
Hur upplever ni stadigheten på vägen..?
Tack för hjälpen! :bow:

Sv: Ägare till en-hästars trailer !

Jag äger ingen men har en kompis som har en och enda nackdelen är att man inte kan utnyttja andra sidan av mellanväggen till lagring av hö och andra saker. Men de moderna kanske har löst det problemet?

/Camilla

Den bästa enhästars jag känner till i Sverige är Thiels Pico. :bow:

Bara som ett litet tips!

Tackar ! Varför tycker du det är det bästa? Är du återförsäljare.. hihi :) Jag tvekade lite på Blomert då innerhöjden är 228cm jämfört med Henra 335cm (stooor pålla...) och tyvärr är Thiels 225cm. Har kikat en del på dom på nätet och gillar Thiel men som sagt med en stor häst är innerhöjden viktig tycker jag.

Nä, jag är inte återförsäljare. Min tränare har en Thiel, hennes ena häst är över 170 i mkh. Jag gillar dem främst för att de har äkta boogie och är lätta att köra. Sedan kräver de inget direkt underhåll heller. Klar fördel.

Lånar tråden lite.

Var hittar ni dem? Finns det hemsidor. Letar också efter en-hästars men hittar inga.

Titta här http://www.thiel-anhaenger.de/pferde_anhaenger_1.html

Hmm...det låter ju intressant men om hon har en häst äver 170cm tycker hon inte den är lite för låg..Har lånat en värmlandsvagn som är 220cm och den är inte alls bra för min pålla i höjden. Vet du om r takhöjden 225 hela vägen ?
Vad menar du med "äkta boogie".
Det är inte lätt att leta för alla återförsäljare säger ju självklart att deras är bäst..

Äkta boogie innebär att det är individuellt fjädrande hjul, vilket ger en jämn resa för hästen om du kör på mycket grusvägar och sånt. Om jag inte är felinformerad är det nog bara Boj och Thiel som har det.

Vet inte om takhöjden är 225 hela vägen. Vet bara att hon är jättenöjd med sin transport.

Själv har jag något helt annat. :)

nu äger jag ingen, men jag ska köpa en Henra Amazone så fort det gamla släpet är sålt :banana: är helt kär i det släpet, verkar verkligen hur bra som helst. Är säker på att jag kommer bli mkt mkt nöjd :)

Jag har en Henra Amazone och är supernöjd:bump:

Den går hur bra som helst på vägen och den fungerar som en riktigt boggie, med individuellt fjädrande hjul. Extra plus för höjden och komforten

Jag pratade med killen på Henra i Brottby och frågade om just det med äkta boogie, och han sa att det inte var det på Henran.

Men jag gillar också Henras enhästars, har kört ett sådant släp en hel del.

jag har kollat lite på dem nu men tycker inte om dem, Hanra Amazone känns mkt bättre o mer prisvärd.

www.umeslap.se de har inga enhästarsvagnar men äkta boggie! Varför inte köpa en 2 hästars och använda xtra utrymmet till att ha grejor i? Umesläp är býggda i aluminium och det ger hög lastvikt!

Kanske för att det är väldigt trångt för hästen att stå i en halv transport...
Jag vet att jag med all säkerhet måste köpa en enhästars, de är ju 120-130 cm breda medan en delad 2hästars är vaddå 90cm breda. En himla skillnad för en stor o kraftig häst.
Har ni fler bra tips på enhästars så är jag tacksam.
Vad tycker ni om Ifor Williams?

Jag gillar inte Ifor... Rostiga och klumpiga tycker jag att de verkar...

Jag gillar Henra, har själv ett Contessa XL och är mkt nöjd... Antar att det är samma bomlösningar, ventilation osv som i Amazonen... Alltså mkt hög kvalité. Köp Henra, mkt bättre än typ Thule, Ifor m.fl...

Jag gillar IW. Smidiga, säkra, bekväma både för häst och förare och med grymt hög kvalitet och smarta lösningar till ett vettigt pris. Har haft en 401 och har en 505 nu. Skulle aldrig lägga så mkt mer pengar som det rör sig om för att få en glasfibertransport och få en sämre vagn... Tror inte på inkapslat trä i glasfiber som material i hästtransporter nämligen.

IW har som standard t ex bladfjädrar, något som jag skulle säga är viktigare för hästens åkkomfort än vilken typ av boggie det är. Bladfäjdern stummnar inte, blir bara bekvämare ju mer last du lastar i den och är dässutom näst in till servicefri. Det finns en anledning till att denna typ av fjäder fortfarande används på tunga fordon.

Det är enligt min mening det inte självklart att "äkta" boogie är bättre än "oäkta". Den äkta varianten ger fördelen att alla hjul alltid är i backen oavsett hur ojämnt underlaget är. Men stabiliteten är högre när hjulparen är samverkande, något som jag använder oftare än vad jag saknar att ha alla hjul i backen hela tiden.

Vidare används outslitliga fjädrar istället för plastiga gasfjädrar som ger upp efter kort tid till baklämmen. Fastlimmad eller till och med gjuten gummimatta ovanpå golv av plywood är nästa korkade finess som många nya transporter har. Jättebra tills mattan eller skiktet går sönder. Då har fukten tillträde och när man lagar skadan så stänger man dessutom in fukten i konstruktionen. Lös gummimatta och aluminiumgolv är IW lösning. Lätt att hålla tort och rent.

Ja, vissa detaljer dras med ytrostproblem på IW, sprintar har en tendens att få en rödfärgad yta, inget som påverkar funktionen och stör man sig så kostar det en spottstyver att byta.

Om man har en hög häst så är det bra om den är bredare(2-hästars).

Ett en-hästars blir väldigt sidvindskänsligt.

Man har ju mellanväggen åt sidan med lång- kort bom.

Vill inte ha hästen att kunna vingla runt utan stöd alls i sidled.

axel skrev:
Om man har en hög häst så är det bra om den är bredare(2-hästars).

Ett en-hästars blir väldigt sidvindskänsligt.

Det första låter lite konstigt, kan du utveckla det resonemanget?

Det andra är fel eller i alla fall en dålig generallisering. Jag har haft en enhästars och märker ingen skillnad mot samma fabrikat fast tvåhästars.

En hög häst har sin tyngdpunkt högt upp- hela ekipaget påverkas.

Man vill ha så låg tyngdpunkt som möjligt.
Om man då har en smalare breddyta så blir den känsligare för sido krafter.

Om du står brett isär med benen så är du stadigare om ngn knuffar dig i sidled, än om du har benen ihop.

Det är därför som man stänger av vissa broar vid storm.
Höga ekipage blir som ett segel o kan då välta.

Det är oxå av den anledningen som man ska ha hästen på vä. sida i släpet.
Iom att det oftast är hö. hjul som åker ner utanför vägbanan o har du då lasten där plus att hästen då tippar ditåt- är risken stor att det välter.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 184
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: Grazing
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 896
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 139
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur