Ägare till en-hästars trailer !

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zatarra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 634
Sv: Ägare till en-hästars trailer !

Det hade räckt med att säga "bredare släp är bättre vid högre tyngdpunkt", för det sa du inte i ditt först inlägg, bara att det är bra med en bred transport när man har hög häst.

Men jag håller inte med, ett enhästars släp gör att hästen står mitt i trailern vilket gör att det hela blir stabilare än om du har hästen till vänster. Hur smal tror du att en enhästars transport är egentligen?

OK!
Tror att de är smala, men om de inte är det- står hästen mitt i även vid hård sidvind i S-kurvor?

Ja hästen står tillräckligt mitt i transporten i alla fall. Nu förstår jag inte var du bor riktigt om hård vind i kombination med S-kurvor hör till vanligheterna. Min åsikt som har haft både en en-hästars och en tvåhästars av samma typ är definitivt att stabiliteten på en en-hästars är tillräcklig.

Som jämförelse är en IW HB401 121 cm invändigt och en HB505 är 162 cm, de bredaste vanliga tvåhästarstransporterna är ca 180 cm invändigt.

Upp till ca 175 cm har åkt i transporterna om det är det du menar?

Ok, det råder lite delade meningar kring "en-hästars". Tänkte att det skulle vara toppen för mig... Kan det bli för brett...? Det blir ju faktiskt ingen vägg att ta stöd mot förutom ytterväggarna men att ha en två-hästars och köra med mellanvägg känns inte som alternativ. Visst med mjuk mellanvägg kanske.
Ni som rekommenderar att köpa två-hästars: Anledningen till en och en halv är VIKTEN..Ume-släp är jag inte intresserad av för närmare 100 tusan tänker jag inte lägga..
MEN är det så att genom att köpa en 1 1/2 och det resulterar i sämre säkerhet så vette sjutton.. Får se om det finns nån som har en beg.man kan testköra och se om hästen gillar den, det hade varit toppen. Blomert eller Henra står fortfarande högst på listan. Om det är så att det är osäkrare komfort i vind mm osv så undrar men ju om det inte borde sluta tillverka dessa storlekar och bara tillverka 2-hästars.. Jag blir bara snurrigare och snurrigare..:eek:

Ok, det råder lite delade meningar kring "en-hästars". Tänkte att det skulle vara toppen för mig... Kan det bli för brett...? Det blir ju faktiskt ingen vägg att ta stöd mot förutom ytterväggarna men att ha en två-hästars och köra med mellanvägg känns inte som alternativ. Visst med mjuk mellanvägg kanske.
Ni som rekommenderar att köpa två-hästars: Anledningen till en och en halv är VIKTEN..Ume-släp är jag inte intresserad av för närmare 100 tusan tänker jag inte lägga..
MEN är det så att genom att köpa en 1 1/2 och det resulterar i sämre säkerhet så vette sjutton.. Får se om det finns nån som har en beg.man kan testköra och se om hästen gillar den, det hade varit toppen. Blomert eller Henra står fortfarande högst på listan. Om det är så att det är osäkrare komfort i vind mm osv så undrar men ju om det inte borde sluta tillverka dessa storlekar och bara tillverka 2-hästars.. Jag blir bara snurrigare och snurrigare..:eek:

Min granne har köpt ett H. contessa XL.

Det är faktiskt väldigt fin, både i utrymme o ventilation.

Deras förra vanlig contessa, fick min häst inte plats i på längden eller bredden.
Det är viktigare med spiltlängden än höjden, tycker jag.

Min häst är 184 cm.

Har ett nyare K. Apollosläp där man kan flytta mittstolpen lite åt sidan o har sen resten av väggen snett.

Mina hästar använder sig av väggen både med kroppen, men mest med fötterna.
Undrar vad som skulle hända om de inte fick dt stödet?

Tror att det blir mer arbetssamt att resa. Står nu som ljus.

Enda positiva med ett enhästars är att man då kan få ner bruttovikten o kan då lasta mer.

Senast ändrad:

Jag har som jag skrivit tidigare en 1,5 hästars Ifor och jag är ute i ur och skur samt rejäl blåst. Jag har aldrig märkt att mitt släp är vingligt eller vindkänsligt, tvärtom. Däremot så har jag fått släng på ett enkelaxlat släp och då har det fanktiskt rört sig om ett tvåhästarssläp. Dessutom så tror inte jag att hästarna frivilligt använder sig av väggarna för att stödja sig utan dom breddar hellre och försöker hålla balansen, om du tittar på en häst som ska sövas så går ju inte den och lutar sig mot väggen för att få stöd, utan den försöker ju hålla balansen så länge som möjligt genom att just bredda sig. Jag tror snarare att många hästar känner obehag över att bli inklämda mellan två väggar, oavsett om det är gummivägg nederst eller ej, det är emot deras natur att stå trångt.

zatarra skrev:
Om det är så att det är osäkrare komfort i vind mm osv så undrar men ju om det inte borde sluta tillverka dessa storlekar och bara tillverka 2-hästars.. Jag blir bara snurrigare och snurrigare..:eek:

Fördomar kallas det för. Vi som har, eller som i mitt fall har haft enhästarssläp, borde ju i rimlighetens namn veta hur de uppför sig mer än någon som tror att dom uppför sig på ett visst sätt?

Jo visst då har man fullbredd men i mitt fall handlade det om att få tag på ett släp (tyskt) med vikt 650-700 klassen...

Hej du väljer bland två bästa märkena. Jag förmodar att det är blomerts smaragd C du tittat på
som jag rekomendrar den har riktigt bra väghållning vi körde hem från tyskland med ett sådant trots att det var ganska blåsigt märktes inte transporten. Dagens en hästars kan inte jämföras med dom gamla där var man nästan rädd att möta en. en bra boggi och så är dom ganska breda gör att du kan känna dig lika trygg som med en tvåhästars ett tips se alltid till att välja rostfria skruvar och bultar oacsett vilket märke du köper här är länk till sidan www.hästlänkar.se såg du skrev att hendran är335 fömodar att dina fingrar slant höjden är 235

Ja, fingrarna slant till ordentligt.. 335 högt, det hade vart nåt det !:o
Så du har själv en Smargad C?
Isåfall hur stor häst har du och är det något du inte gillar med den transporten?

zatarra skrev:
Ja, fingrarna slant till ordentligt.. 335 högt, det hade vart nåt det !:o
Så du har själv en Smargad C?
Isåfall hur stor häst har du och är det något du inte gillar med den transporten?
Äger den inte själv
tycker att baklämmen kunde vara lite lättare att stänga men å andra sidan är lämmen tjock och stabil
helnöjd pållen är 168 fredriksborgare

Om man har en hög häst så är det bra om den är bredare(2-hästars).

Ett en-hästars blir väldigt sidvindskänsligt.

Man har ju mellanväggen åt sidan med lång- kort bom.

Vill inte ha hästen att kunna vingla runt utan stöd alls i sidled.
Du tänker nog på gamla enhästarsvagnar som istort verkade vara precis hälften så breda som tvåhästarsvarianterna.

Henras enhästars är 1.30m bred och har dessutom en takhöjd på 2.35m att jämföras med en tvåhästars Värmlandsvagn (som är en av Sveriges absolut vanligaste vagnar) som är 1.52cm bred och 2.20m hög!

I övrigt om Henra så är de alldeles förträffliga på alla sätt och vis. Enligt min erfarenhet (och jag har kört många sorters vagnar) det bästa köpet på svenska marknaden.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 184
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: Grazing
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 896
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 139
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur