Ägarna till hästen jag rider tror inte att jag klarar nånting.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Goofyspouse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 380
G

Goofyspouse

För ett år sedan blev jag hästlös och gick mest och tråkade runt. Efter ett tag frågade en jag känner om jag ville rida hennes häst en gång i veckan då hon och hennes mamma inte hade tid. I början var det ju okej. Jag red ut och slappnade av med hästen som jag tyckte att han behövde, eftersom de rider rätt hårt resten av veckan.
Men för varje gång jag red hästen skulle något nytt på. Ena dan var det maringal, sen graman osv osv osv.

Hästen i fråga har lärt sig att om han böjer lite fint på nacken så slipper han göra något mer. Vart ryggen och benen är spelar ingen roll. För "han går ju såå himlaa fiint" när han böjer på nacken sådär. *suck* I vilket fall så har man ingenting i handen när man rider honom och det är asjobbigt.

Efter ett tag hade jag iaf fåt lite ordning på det, man hade nånting i handen när man var ute och red.

Sen fick jag höra av en kompis till mig att ägarna till hästen tänkte köpa ett jaktkandar för att jag skulle våga rida. (?) Då hör det till saken att jag aldrig varit rädd av mig när jag rider ut och galopperar och hoppar gärna i skogen. Jag hade låtit bli att rida hästen två ggr när jag skulle det, en gång för att jag inte hann och en gång för att jag hade 40 grader i feber.
Om de nu tycker att jag inte rider som de vill, och uppenbarligen tror att jag är rädd för att rida hästen ska de väl ta det med mig och inte med andra i stallet?

Det blev aldrig något av jaktkandaret, men de satte däremot på sitt pessoa. Dottern tyckte att det var så himla bra, för hon behövde inte anstränga sig för att han skulle gå fint. (?)
Det där jäkla pessoat gör det livsfarligt att rida ut på hästen. om man inte hade något i handen när man red på det tredelade tränsbettet skulle man lika gärna kunna skita i allt som heter träns med pessoat. hävstången gör bara att han drar hakan till sig och man får inte stopp istället. Jag var ute och travade en gång och han blev rädd för något, och började galoppera, det gick knappt att å stopp på hästen och det var riktigt obehagligt.

Jag vet inte helt vad jag ska göra, nu har jag inte ridit hästen på länge, men han är egentligen en väldigt snäll och trevlig häst, men riden på fel sätt.
Ägarna har också sagt att jag inte får byta bett. Vad ska jag göra?

Sv: Ägarna till hästen jag rider tror inte att jag klarar nånting.

Gilla läget eller skaffa en annan häst att rida på.

Det är avigsidan med att rida andras hästar: Man har inte ett skit att säga till om. Det är HELT upp till ägaren att bestämma var, när och hur.
Och far hästen illa ska du anmäla det annars finns det inget du kan göra.

Låter som att ni har mycket att snacka igenom och förklara för varandra. Kanske har ni pratat runt varandra och missuppfattat. De borde få höra vad du tycker om saken i alla fall. Och vad som händer då, ja det vet vi ju inte

Gilla läget? Man måste ju ha en dialog med varandra. Man kan inte bara sitta tyst och tro att allting blir bra =/

hästen far välinte direkt illa av det, men ändå. vi pratar om personer som siktar på att hästen ska bli trött när de rider, inte att det ska gå bra. dottern kastar också runt hästen i minimala volter och kallar det piruetter. och jag tycker som sagt att de kan prata med mig och inte med andra om de tror att jag inte vågar rida hästen. men tack för svaren iaf

Om jag vill att mina hästar ska ridas med viss utrustning så får det bara bli så!

Om en extremt erfaren expert bevisar för mej att jag har fel så ska jag tänka om. Annars förbehåller jag mej rätten att bestämma. Och om inte medryttaren vill ha det så får medryttaren hitta en annan häst att rida.
:cool:

trori, jag förstår hur du menar, men borde de inte prata med mig innan de hänger på saker för att de tror att jag är rädd? jag blir ju mer rädd om det inte går att kontrollera hästen.

Dom medryttare jag har haft genom åren har jag alltid haft en väldigt bra dialog med.
Och den medryttaren jag har idag rider i stort sett aldrig ensam utan jag rider med hela tiden så jag som hästägare har stenkoll på hur det går, hur ryttaren känner sej, hur hästen trivs med henne som ryttare och framsteg/problem dom får på vägen.

Så jag skulle aldrig hamna i den situationen som du är i nu.

Du får ju prata med hästägaren om problemet. Och om ni trots det inte hittar en lösning ni båda är nöjda med så är det ägaren som bestämmer.

jag tycker helt klart att ägarna ska komma dirrekt till dig om det är ngt..inte snacka "skit" bakom din rygg...hur kan de veta om du inte kan kontrollera hästen eller ej..? har dom sett dig rida ut på hästen el är det andra i stallet som sett dig?

sen är det såklart att ägaren bestämmer vad för sorts av utrustning hästen ska ha..men TÄNK om medryttaren tex int KAN hantera den då?
nu säger inte jag att du inte kan..men jag tycke ratt du bör tala med ägarna och dra upp just detta...

för tänk OM du nu inte alls vet hur du ska hantera ett pessoa tex...säg då "vill ni att jag förstör eran häst" :angel:
då kanske dom tänker om å låter dig rida m 3-delat..en ful liten VIT lögn skadar väl aldrig...för att-du vet ändå sanningen;)

näe tala med ägarna om det-i synnerlighet ang att dom går till andra å "klagar" än dirrekt till dig..

*skratt* nja.. nikkis, de vet att jag är fullt kapabel till att hantyera ett pessoa. men det är som ni säger. jag ska prata med dem. :) tack för råden

Javisst, Men nu har de ju sagt att hon är rädd när hon inte är det, och gett det som anledning. Det är ju felaktigt och uppenbarligen något de har missuppfattat. Och sådant måste man ju tala om för varandra

sant kardinal.. förstår bara inte hur de fick det till att jag var rädd för att rida när jag låg på soffan i stallet utslagen i 40 graders feber och knappt kunde prata..? :S

Toriryttaren skrev:
Dom medryttare jag har haft genom åren har jag alltid haft en väldigt bra dialog med.
Och den medryttaren jag har idag rider i stort sett aldrig ensam utan jag rider med hela tiden så jag som hästägare har stenkoll på hur det går, hur ryttaren känner sej, hur hästen trivs med henne som ryttare och framsteg/problem dom får på vägen.

Så jag skulle aldrig hamna i den situationen som du är i nu.

Du får ju prata med hästägaren om problemet. Och om ni trots det inte hittar en lösning ni båda är nöjda med så är det ägaren som bestämmer.
jag är medryttare/delägare...
jag har alltid haft jätte bra "komunikation" med hästägarna vars hästar jag ridit..i synnerlighet med nuvarande häst :love:

Tycker att ägarna borde vara lite mer insatta/engagerade i hur deras medryttare "är" ...visserlign tycker jag PERSONLIGEN att det är lite väl överdrivet att ha med hästägaren på varje uteritt som hänger en på halsen typ (inget illa gentemot dig,men JAG skulle tycka/känna så)

jag tycker att det är kanon bra att ägaren är engagerad Men ändå litar på mig som ryttare å att jag får ganska så fria tyglar,och att även ha ngt att säga till om ang utrustningen..man kan alltid säga att man inte gillar den å kanske försöka få "byta" el gilla läget om ägaren total vägrar byta...men det är ju olika..

jag har väldigt fria tyglar på min häst,jag får göra precis vad jag vill,ha VILKEN utustning jag vill+att jag köper det jag Vill ha på Min häst när Jag rider..men det är pga av många olika anledningar...
dels så kommer ja å ägaren super bra överäns med varann,hon litar på mig till200% då jag ser/behandlar hästen som min egen (han är ju i stort det)
sen så är det Jag som har hand om All hans "utbildning" på den "klassiska" stilen då ägaren sadlat om till western..så då bestämmer hur jag vill ha det på "min front"..men det är ju jag det-som haft en sån otrolig tur över att jag fann mitt livskärlek till häst,och den bästa hästägaren man kan önska sig:bow:

Juste, Det känns inte som att du får ut så mkt av att rida den hästen? Du kanske skulle se dig om efter en annan häst som du kan få ut ngt av att rida. Om det nu inte löser sig med de där ägarna

kardinal. ja, det borde jag kanske. har vart lite si och så med ridningen det senaste året, och här finns det liksom inga hästar som behöver medryttare. jag är ju dessutom inte 18 och utan körkort vilket förvärrar läget ytterligare. till hösten ska jag flytta till karlstad och då blir det ridskola igen ett tag tänkte jag. den här i årjäng la ner för flera år sen, så nu är det bara privatstall där.

har varit glad för de ggr jag fått chansen att rida om du förstår vad jag menar.

Goofyspouse skrev:
*skratt* nja.. nikkis, de vet att jag är fullt kapabel till att hantyera ett pessoa. men det är som ni säger. jag ska prata med dem. :) tack för råden
jo jag sa ju aldirg att du Inte kunde hantera det..för det tror jag att du kan..;)
men det vet ju inte hästägaren EGENTLIGEN! hur ska dom göra det egentligen..dom vet ju inte vilka bett du ridit på/med under dina hästår..

det är som om min hästägare skulle säga att "ja nicole här har du ett kandar att rida med"...jag skulle se ut så hära::confused: :eek: :confused: :cool:

för det är faktiskt inte alla som kan hantera en viss "sak" som gäller hästen utrustning..i synnerlighet sånna "skarpa" saker som kan sluta illa vid fel använding...dom ska Inte ta för givet heller att du Kan använda det...för som i mitt fall...ett kandar behöver jag inte..dels för att jag Inte rider på den "nivån" än:angel: ;) (fast jag är ju främst inrikdad på hoppning men ändå) och dels för att jag inte Vill rida på så starka bett för jag klarar mig fint utan..

det har dessutom aldirg funnits tillfälle för mig att lära mig att kunna hantera ett kandar tex..

samma sak gäller det för all "special" utrustning ..
men ja-tala med dom...det är en bra start iaf..visa att du bryr dig liksom

det där med kandar känner jag igen! *phew* det är inte bara jag som inte kan ;)
jo, men de vet att jag klarar av och kan rida med pessoa, med tanke på att vi känt varandra ett tag och våra hästar har stått i samma stall sen de flyttade hit ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 232
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 020
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka