Aggressiv dansk svensk gårdshund?

C

claraforslund

Jag går i hundköpartankar och tycker att DSG verkar vara en underbar ras. Men blir lite fundersam när jag hör att den är vaktig. Har haft problem med vaktiga och aggressiva cockrar så därför vill jag vara säker på att vaktig inte är en fin omskrivning för aggressiv när det gäller DSG.

Självklart är alla hundar olika men ifall detta är en utpräglad tendens bland DSG så vill jag gärna veta det. Ibland är det svårt att fråga uppfödare eftersom att de är partiska i målet.

När jag köpte cocker var det ingen som ens knystade att dessa hundar tyvärr ofta är felavlade. Nu däremot har jag fått höra av flera hundexperter att man ska vara vaksam med just röda cockrar.

och så en liten fråga till. Fryser DSG mycket på vintern? Jag bor uppe i norr och funderar om det är för kallt för rasen?

Väldigt tacksam för råd och svar
 
Sv: Aggressiv dansk svensk gårdshund?

Min kompis hade en DSG, och jag är INTE rädd för hundar. Men han är speciell :crazy: Går och spänner sig hela tiden, och jag har nog blivit biten minst 2 gånger. Jag har iallafall lite respekt mot rasen.

Finns även ett par uppe på hundklubben som skäller konstant, och morrar, reser ragg fasten man står en bra bit ifrån dom.

Men jag kan inte döma en hundras sådär. Det finns säkert massvis med underbara DSG hundar. Men jag har bara en uppfattning över dom jag känner. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aggressiv dansk svensk gårdshund?

Hmm, aggressiva har jag personligen aldrig träffat på , men lite "vakt" är det i dom,men inte mer än man låter dom vara tror jag heller. frusna- jovars, men jag vet några bukefalister som borr uppe i norr som har DSG och jag bor i värmland och har en alldeles underbar kille som är allt annat än aggressiv..boffa kan han göra.
Däremot kan jag tro att om hunden inte får utlopp för sin energi så kan den nog hitta på en hel del olater, min är inte över energisk men ett par dagar utan aktivering märks det att han kan bli lite rastlös ( som när det regnar oavbrutet osv)
Rastypist är det INTE och när det skrivs vaktig så är det inte aggressivt som menas
 
Sv: Aggressiv dansk svensk gårdshund?

jag har träffat massor av DSG's, både före och efter att de blev godkända som ras. jag skulle vilja påstå att det är mycket ovanligt att de är aggressiva mot människor!

angående röda cockers och mental ohälsa så är det en sjukdom, cocker rage, som var vanligare hos röda cockrar än hos andra färger. röda cockrar har dock inte generellt sämre mentalitet än andra. cocker rage är mycket ovanligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 966
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Ska till hösten skaffa en Dansk Svensk Gårdshund, min första :laugh:, och är nu nyfiken på hur era liv med era DSG ser ut. Hur är eran...
Svar
14
· Visningar
10 849
A
Hundavel & Ras Startade nyss en tråd om Berner Sennen, men får ge upp den tanken för nu eftersom jag har en hundrädd förälder jag måste gå till mötes...
2
Svar
31
· Visningar
13 214
Senast: annibanni
·
Hundavel & Ras Vill gärna veta mer om rasen! Eftersom min Rottweiler har fått diagnosen Artros (:cry:) så vet jag ju att vi inte kommer vara...
Svar
13
· Visningar
4 266
Senast: Adelente
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp