Bukefalos 28 år!

Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Jag vet att rasen ligger i grupp 2, men det är ju defacto en sällskapsras i avseendet att den absouta majoriteten av individer i rasen endast används som familjehundar/sällskapshundar!

/Swat
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

*delvis kl*

I bonniers hundlexikon ligger dsg i grupp 9.
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Lite till alla:
Jo jag har en tik. Men jag var där alla 3 dagarna nu sist -09. Kan väl vara så att eftersom jag har en tik så tänker jag inte på det. Visst finns det hundar av alla sorter - det kan jag skriva under på! Tror min tjej har extra ALLT. :angel:

Hon är vaktig, har stor jaktlust plus att hon är lite vass mot andra hundar. (om de kommer för nära o är uppspelta, lugna hundar går bra) Fast det beror på feghet då hon blivit både påhoppad o träffat stora hundar som inte haft någon respekt utan behandlat henne som en boll. Detta trots att hon pipit o visat underkastelse. Lite av det får jag nog ta på mig själv då jag skulle skyddat henne bättre. Tyvärr!

Men trots att hon har stark vilja o starka instinkter så har hon aldrig testat varken mig eller ngn annan i familjen. DET ligger inte för henne. För mig är hon perfekt, men man ska vara medveten om att det finns stor skillnad på olika linjer o uppfödare.

Därav förordar även jag mh - men tyvärr kan det vara svårt att ställa som krav på äldre hund pga de orsaker jag nämnde förut. Däremot är det så att om du skaffar en äldre hund så kan man med blotta ögat o träffen med denne skaffa sig en bra uppfattning av individen. Plus att man förhoppningsvis får bra info av ägaren.

Till Swat: Undrar vad du skulle tycka om min tjejs mh? Kolla gärna s25846/2007
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

För mej säger din hund siffror följande:

Hunden gillar att leka och "jaga efter" och är inte rädd/känslig för oväntade ljud. Hon är vaken och kanske lite "rastlös".

Hon gillar däremot inte "sociala hot" - dumpen (mänsklig form), spöken - och uppskattar inte heller testledarens kontalt så där jättemycket i början av testen.

Nu tittade jag inte på hur syskonens resultat såg ut... Men om dessa egenskaper är genomgående så skulle jag vid en eventuell parning valt en hane som lämnar lite mer mod och "is i magen".

Rätt eller fel?

/Swat
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Stämmer mycket bra.. förutom på dumpen. Där reagerade hon som alla andra gör. Stannade upp o kollade o sen var hon klar med den. Gav sig hellre iväg o letade efter de färska älgspåren som gick rakt genom banan. Kom tillbaka när jag ropade men dumpen var ej tillräckligt intressant för att nosa på ens. :D (hon var inte ett dugg rädd för den, bara ointresserad)

Illern jagade hon ifatt o skulle bära till mig. Så gör hon med allt hon "fångat". :love:

Ang. avel håller jag med dig. Så har jag tänkt också eftersom jag ville ta en kull på henne. Tyvärr har hon c-höfter så :cry:

Bara systern har gjort mh. Hon var lite fegare o hade mer agg, men hade mindre jakt o var socialare istället.

Tack för utlåtandet!!!
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

På dumpens "Överraskning nyfikenhet" 6C har hon kommentaren "Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen-lockar på hunden".

För mej visar det trots allt att hon inte har "mod" nog att gå fram och undersöka det som dök upp. Eller mod kanske är fel ord - nyfikenhet kanske är bättre.

/Swat
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

På dumpens "Överraskning nyfikenhet" 6C har hon kommentaren "Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen-lockar på hunden".

För mej visar det trots allt att hon inte har "mod" nog att gå fram och undersöka det som dök upp. Eller mod kanske är fel ord - nyfikenhet kanske är bättre.

/Swat

Jo det stämmer. Just där var hon ej tillräckligt nyfiken. Fast egentligen är det en rättvis bedömning även där. För socialt är hon feg o undviker gärna nya människor eller såna som beter sig underligt. Kul ändå o höra hur folk/du tolkar ett mh. Är som sagt inte så van vid sånt, men är intresseerad...
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Jag har också en DSG, tik, snart 3 år. Har egentligen inte så mycket att tillägga. Har hittat två pyttesmå nackdelar, och de är helt obetydliga saker egentligen :D Det första är att i alla fall min är väldigt frusen av sig, så länge hon håller sig i rörelse går det bra men att vara i stallet eller stå och vänta på bussen på vintern är nästan outhärdligt. Det går ju dock bra eftersom det finns täcken och hundarna i är lämplig bär/famn-storlek ;) Den andra är att hon inte orkar följa med på ridturer nu när det är en halvmeter snö, och jag förstår henne :angel: Men det är väldigt gulligt när hon hoppar fram som rådjur efter hästen :love: även om hon inte orkar så långt.

Den enda seriösa saken jag har att anmärka på med just min tik är väl att hon har väldigt lång radie på vilket avstånd som är okej att befinna sig ifrån matte på lösa promenader. Hon tycker att 100 meter är helt okej, och jag vill gärna ha henne inom sisådär 30 meter. Men det jobbar vi på!

"Liten" bildbomb:

29919992.jpg


20104805.jpg


28307932.jpg


12694805.jpg
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Oj vad roligt! Jag tar också studenten nu i juni och är väldigt sugen på att köpa en gårdshund! :) Jag passade en dsg-flicka i några veckor för ett par år sedan och har sedan dess varit säker på vilken ras jag vill ha. Väldigt charmig och vänlig hund och samtidigt lyhörd och lättlärd. Nu har jag visserligen bara lärt känna en individ men efter allt jag läst och hört verkar DSG:n som en underbar ras.
Enda hindret för mig är att jag inte vet säkert vad jag kommer göra efter studenten. Jag planerar att jobba lite men vill gärna känna "fri" ett tag innan jag börjar plugga på riktigt igen. Jag vill absolut träna lydnad, sök och annat smått och gott med hunden men jag vill ju veta att jag kommer ha tid...
Hur vet man det? Vet man någonsin hur ens liv kommer se ut de kommande 10-14 åren i livet? Känns inte som att jag kommer vara säker på att jag har en massa tid förrän jag går i pension!
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

ne man kan ju liksom aldrig veta hur ens liv kommer se ut ens 5 år framåt, det viktigaste är väl att man vet ungefär vad man kommer göra iaf de första åren.:) Skulle vara så himla roligt med att äntligen få skaffa en vovve, men det verkar svårt för min del, trots att jag ska vara hemma de kommande 2 åren och plugga på distans och jobba lite extra, föräldern vill inte ha vovve i huset:cry:. Men dsg verkar hursomhelst vara en toppenras verkligen, så en sådan får det nog bli när det blir dags:love:
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Mitt tips är att bomba din mamma med söta valpbilder och låta henne bestämma namnet :P Så gjorde jag och min mamma blev plötsligt vääääldigt valpsugen :)
Ta med henne och hälsa på hos uppfödare med valpar! Hon måste ju ändå övervinna sin rädsla om du nån gång ska skaffa hund!
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

tack för tipset:) men tror inte det skulle funka. Hon är sjukt envis och är trött på mitt hundtjatande, hon verkade iaf fatta hur mycket jag ville skaffa en hund, när jag mitt i disskusionen bröt ihop (vilket inte var planerat) och började gråta:crazy: Dock skrattade hon först eftersom hon trodde jag spelade:mad: Det enda hon gör att är säga att jag är naiv och inte förstår vad det innebär att ha hund och att jag bara skulle tröttna och att det bara är något jag fått för mig. Förstår inte var hon får det ifrån eftersom jag velat ha hund de senaste 10 åren, jag har aldrig tröttnat på mina djur jag haft, hennes argument att man blir så bunden är ju inget heller eftersom vi i princip aldrig reser någonstans. Sen att hon använder som argument att jag aldrig skulle fått ha någon hund om min pappa levt eftersom han avskydde hundar är droppen för mig, hon har liksom inga sanna argument för varför vi inte skulle kunna ha hund.

Men funderar på att vara dagmatte iaf och det får hon säga vad hon vill om:grin:. Ger fanken i hur rädd hon än är, hon får allt vänja sig om hon ska träffa mig i framtiden, då jag ska ha många hundar:love:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 326
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 160
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp